X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

CMYK + DPI


Svar
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/03-06 17:31 
Jeg har i et øjebliks vandvid accepteret den utiltalende opgave at kreere min arbejdsplads' magasin for ansatte pga. sygdom.
Jeg har dog snot forstand på de mere tekniske aspekter af trykning, så jeg håbede nogle herinde kunne være mig behjælpelig?

Jeg har, sjovt nok, lavet en lille artikel om spil i bladet, men når jeg vil inkludere illustrationer (F.eks. screenshots fra nette... Se hele indlægget
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
58 emne(r).
1 2 > »

Svar
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/03-06 17:31 
Jeg har i et øjebliks vandvid accepteret den utiltalende opgave at kreere min arbejdsplads' magasin for ansatte pga. sygdom.
Jeg har dog snot forstand på de mere tekniske aspekter af trykning, så jeg håbede nogle herinde kunne være mig behjælpelig?

Jeg har, sjovt nok, lavet en lille artikel om spil i bladet, men når jeg vil inkludere illustrationer (F.eks. screenshots fra nettet) er de langt fra i 300 DPI, som vores trykkeri anbefaler (Læs: Kræver!).
Hvad sker der, hvis jeg sender et dokument i trykken med billeder i f.eks. 72 DPI? Vil det være så afskyeligt, at man ikke kan se på det, eller hvor'n?

Mht. til CMYK, så er jeg godt klar over at billeder på computer har farver kodet i RGB.
Er det tvingende nødvendigt at konvertere til CMYK, eller resulterer det 'blot' i bedre farvegengivelse?
Hvis ja, hvordan i alverden gør man det?

Håber nogen kan hjælpe.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
dRxLdRxLSkrevet 22/03-06 17:34, rettet 22/03-06 17:35 
Nu er jeg sikkert bare igen en "tåbelig xbox-boy", men hvis jeg må få lov til at komme med et bud så ville jeg bruge photoshop. Det kan ret let konvertere imellem forskellige farveformatter.

Jeg ville også tage mine 72dip billeder og gange deres størrelse op til 300dpi. På den måde sikrer du at pixels kommer til at stå skarpt og firkantet, som de skal, i bladet.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/03-06 17:41, rettet 22/03-06 17:42 
Vi har pt. kun Paint Shop Pro på work, men jeg nørkler lige lidt med det. Det må jo også kunne.

Du mener altså, at et billede på - for nemhedens skyld - 50 DPI i 100x100 skal forstørres 6 gange til 600x600 for at nå 300 DPI? Eller...?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
RJKRJKSkrevet 22/03-06 17:44, rettet 22/03-06 17:50 
DPI betyder Dots Per Inch. Pixels per tomme. 300 dpi er så din anbefalede opløsning for at et billede ikke ser pixeleret ud på tryk. For det første er der ikke noget galt i at screens fra spil ser pixelerede ud i min bog, for det er de jo. Det er dog ligegyldigt at forstørre billedet op, det gør ingen forskel (udover at Photoshop sikkert laver en grim skalering, hvis du ikke ved hvad du laver). De 300 dpi betyder i praksis bare for dig, hvor store du kan lade billederne være i bladet. Hvis du fx har et screenshot der er 1920x1080 (=1080p), så bør det i det trykte blad ikke være større end 1920/300=6,4 tommer=16,25 centimer bredt, hvis det ikke må se pixeleret ud.

CMYK er bare den farvesplitning af det endelige materiale, som der trykkes efter.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 22/03-06 17:44 
Det er sådan jeg ville gøre det. På den måde sikrer du dig at hver pixel bliver tegnet med mange punkter, og derved også at den bevarer sin "firkantethed". Plus du opfylder trykkerens krav.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 22/03-06 17:46 
Jeg håber sgu du ved lidt mere om hvad du snakker om i andre sammenhænge ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/03-06 17:53 
Havd ville så være den bedste fremgangsmåe med et billede på 640x480 i 72 DPI?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
dRxLdRxLSkrevet 22/03-06 17:55 
Alt jeg siger er at hvis man alligevel afleverer sine sager på CD i PDF format (som er den eneste måde jeg har prøvet at aflevere noget til tryk på), så kan det jo ikke skade med meget store billeder.

Ja, jeg har ikke din erfaring med trykning, men man kan vel godt risikere at ham der laver trykningen vælger en bilinaer interpolering fremfor skalering af billeder der er i for lav opløsning, eller er jeg helt galt på den?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 22/03-06 17:58, rettet 22/03-06 18:02 
DeluxScan:

Der er ikke nogen fremgangsmåde. Læs hvad jeg skrev igen. De 72 DPI er bare et fiktivt tal (en besluttet standard der betyder "skærmopløsning"), det er ligegyldigt. Det vigtige er 640x480. Opløsning kan enten udtrykkes i pixels (fx 640x480) eller i DPI + fysisk størrelse (fx 5,42x4,06 cm i 300 dpi). Begge to er samme opløsning, bare forskellige måder at sige det på.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 22/03-06 18:01, rettet 22/03-06 18:03 
dRxL>
man kan vel godt risikere at ham der laver trykningen vælger en bilinaer interpolering fremfor skalering af billeder

Det kan jeg ikke forestille mig.

Men, selvfølgelig, hvis du vil trykke en A4-side med en 32 pixel stor (lille) Mario-figur, hvor det var vigtigt at bevare pixelsne så pixelerede som muligt, så ville jeg måske også gøre sådan, for at være sikker.

Men nu er det jo ikke ligefrem det, der er tilfældet ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 22/03-06 18:06 
Det er bare det jeg skriver. Det er jo ikke billigt at trykke i farve, så det er rart at få det præcis som har tænkt det i første forsøg.
Ved at sætte hver pixel i billeder i den endelig trykkeopløsning, undgår man muligheden for misforståelser.

Det skal også siges at de gange jeg har afleveret ting til tryk har jeg altid fået meget positive tilbagemeldinger fra trykkerne, over at det var klar til at gå direkte i trykken uden yderligere forarbejdning fra deres side.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 22/03-06 18:15 
Problemet er jo bare at du intet har forstået af hvad formålet med DPI er, og det giver ingen mening at du udtaler dig om dette uden samtidig at komme ind på hvilken fysisk størrelse billedet skal være i. DPI som begreb giver ingen mening, hvis det ikke kædes sammen med en størrelse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 22/03-06 18:18 
Jeg ved godt hvad dpi er, men jeg gik ud fra at Deluxescan har de nødvendige mål for trykkeproduktet og selv ville være i stand til at lave den nødvendige multiplicering.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 22/03-06 18:21 
Aha ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/03-06 18:25, rettet 22/03-06 18:27 
DeluxScan>
Hvad sker der, hvis jeg sender et dokument i trykken med billeder i f.eks. 72 DPI? Vil det være så afskyeligt, at man ikke kan se på det, eller hvor'n?

Ja det ville det nok, groft sagt. Jeg synes du skal holde dig til de 300 dpi og skalere billederne så de passer. Så er du fri for evt problemer og uforudsete ups'er.

Lav 3mm bleed (kant udover sidens endelige størrelse), så de i trykken kan skære rigtigt til, og brug "guides" (det hedder det i hvert fald i Photoshop, er ikke sikker på hvad det hedder i PSP).

DeluxScan>
Mht. til CMYK, så er jeg godt klar over at billeder på computer har farver kodet i RGB.
Er det tvingende nødvendigt at konvertere til CMYK, eller resulterer det 'blot' i bedre farvegengivelse?
Hvis ja, hvordan i alverden gør man det?

Ja, lav det i CMYK, og helt fra bunden af (når du opretter et nyt dokument). I Photoshop kan man sagtens kopiere fra et RGB dokument over til et CMYK dokument, den konverterer selv. Kan næsten kun forestille mig PSP gør det samme. Hvis farverne ændrer sig drastisk, kan du efterbehandle dem, men for det meste er det ikke nødvendigt.
Det er nødvendigt at bruge CMYK farver, ellers ser alt forkert ud når det bliver trykt. Som RJK nævner er det i det format/system selve trykken foregår, så på den måde undgår du igen ups'er.

Lav de endelige filer i TIF format, eller som PDF hvis trykkeriet kan bruge det. Det er standard, så du kan lige så godt gøre det nemmest for dig selv, og for trykkeriet :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/03-06 18:28, rettet 22/03-06 18:29 
RJK>
Der er ikke nogen fremgangsmåde. Læs hvad jeg skrev igen. De 72 DPI er bare et fiktivt tal (en besluttet standard der betyder "skærmopløsning"), det er ligegyldigt. Det vigtige er 640x480. Opløsning kan enten udtrykkes i pixels (fx 640x480) eller i DPI + fysisk størrelse (fx 5,42x4,06 cm i 300 dpi). Begge to er samme opløsning, bare forskellige måder at sige det på.

Ok, det her er jeg stadig ikke helt med på.
Du siger altså, at jeg kan sætte mit 640x480 billede ind i 1:1 i et dokument, og alt er i orden?

EDIT: Kort sagt leder jeg efter en step-by-step guide til at få mine 640x480 billeder til at se ok ud i en tryksag...

Beklager min uvidenhed :)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
RJKRJKSkrevet 22/03-06 18:39 
Hvis du stille og roligt læser det jeg skrev først, burde det være klart for dig.

Dine 640x480 billeder vil se OK ud i en tryksag uanset hvad!

Men hvis de ikke må se pixelerede ud, så skal du holde den fysiske størrelse af billederne således, at trykket bliver 300 dpi.

Altså et simpelt regnestykke: 640 px / 300 dpi = 2,13" x 2,54 cm/" = 5,42 cm.

Dvs. billedet skal i den færdige tryksag være 5,42 cm i bredden eller mindre.

GLEM de 72 dpi. Det er fuldstændig ligegyldigt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 22/03-06 18:44 
Jeg kan i øvrigt ikke forestille mig at noget trykkeri, der godtager indleveringer i PDF, ikke selv kan farveseparere siderne. Efter min bedste overbevisning behøves du ikke tænkte på RGB eller CMYK. Bare farverne ser rigtige ud i dit PDF-dokument, tror jeg ikke du får problemer.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/03-06 18:48 
Ok, tak for den idiot-sikrede gennemgang :) Jeg har tydeligvis brug for det.

Mht. til PDF, så skal det afleveres i det format, ja. Jeg har lige leget med at åbne JPG billeder og gemme dem som TIF i CMYK for derefter at sammenligne dem side om side. Forskellen er da godt nok næsten ikke til at se... Eller har jeg, igen, ikke fattet meningen?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
RJKRJKSkrevet 22/03-06 18:59, rettet 22/03-06 19:00 
Hvis der bare står det skal afleveres i normalt PDF, og ikke noget om farvesepereret, så glem også alt om TIF og CMYK. Bare brug billederne, som du finder dem.

Blot vær opmærksom på, at fx JPEG-komprimering kan være tydeligere på tryk end på skærm (specielt i mørke områder). Så sørg for at originalbillederne er i så god kvalitet som muligt (hvilket generelt betyder at de fylder meget). Du vinder intet ved at konvertere dem eller opskalere dem eller anden af den slags behandling. Originalbilleder i TIF, BMP eller måske PNG er normalt bedre end JPEG, da de ikke komprimerer med billedtab.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/03-06 19:36 
Tak for al den gode information, og efter at have læst nedenstående side forstår jeg det endnu bedre :)

The myth of DPI
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/03-06 20:23 
Lige et sidste spørgsmål:

Jeg vil f.eks. gerne lægge et screenshot fra Doom, som er i 320x240. Hvis jeg skal opnå 300 DPI med dette billede, så bliver det alt for lille.
Det er jo ikke muligt at få fat i en bedre opløsning, så vil det bedste her være at 'snyde' a la dRxL's løsning? Altså f.eks. ændre opløsningen til 640x480, så hver oprindelig pixel nu er 4 pixels, eller er der en smartere måde?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
RJKRJKSkrevet 22/03-06 21:26 
Som skrevet flere gange: Du kan bare lade være med at gøre noget. Der sker ikke andet, end at billedet bliver pixeleret. Hvilket er præcis det samme der sker, hvis du opskalerer billedet. Bortset fra at der er større chance for at du kludrer i skaleringen end trykkeriet gør ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/03-06 22:46 
RJK>
Efter min bedste overbevisning behøves du ikke tænkte på RGB eller CMYK.

Selvom tilfældet her så faktisk èr at filerne skal afleveres i PDF (hvilket jo egentlig gør tingene nemmere mht farve osv.), så er det godt at vide hvilket format og hvilken farvekodning man bør bruge, hvis man skal lave filer til andre formål og trykkerier. Så glemme det, skal han nok ikke, bare huske det til en anden gang :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/03-06 22:51 
Trykkeriet kræver alle billeder i CMYK.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/03-06 23:07 
RJK>
Der sker ikke andet, end at billedet bliver pixeleret. Hvilket er præcis det samme der sker, hvis du opskalerer billedet.

Tja, jeg er ikke ubetinget enig med dig. Nu tager jeg Photoshop som eksempel, for der er tydelig forskel på hvad man gør. Her er et par eksempler:

Original 100x100:
CMYK + DPI

Bicubic forstørret 200%:
CMYK + DPI

Bilinear forstørret 200%:
CMYK + DPI

Nearest Neighbor forstørret 200%:
CMYK + DPI

Bilinear er mere sløret end Bicubic (som er standard i Photoshop), og Nearest Neighbor er principelt det "trick" med at "1 pixel er blevet til 4", men det ser KUN pænt ud hvis man fordobler, ellers er det grimt.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/03-06 23:13, rettet 22/03-06 23:24 
DeluxScan>
Mht. til PDF, så skal det afleveres i det format, ja...

DeluxScan>
Trykkeriet kræver alle billeder i CMYK.

Øhh, altså tekst og billeder skal jo sættes sammen i en samlet fil. Jeg går ikke ud fra at trykkeriet vil have flere forskellige lag i forskellige filer?!?
Når tekst og billeder samles, og billeder skal være i CMYK, så er resten jo også nødt til at være det.

EDIT:
Fik vist forvirret mig selv lidt her, hehe ;-)
PDF filer er jo også farvekodede som CMYK eller RGB, og spøjst nok fylder RGB filerne kun næsten det halve af CMYK filen i en test jeg lige lavede.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KTCKTCSkrevet 22/03-06 23:16 
RJK>
Hvis der bare står det skal afleveres i normalt PDF, og ikke noget om farvesepereret, så glem også alt om TIF og CMYK. Bare brug billederne, som du finder dem.
Nej, nu er jeg godt nok nødt til at bryde ind... At arbejde med RGB kontra CMYK kan være ret vigtigt i tryksager.
Forskellen ligger i, at RGB ofte kan have farver, som simpelthen er for stærke til at kunne trykkes, hvor du i CMYK arbejder indenfor trykfarvernes gamut. F.eks. er en RGB farveværdi på 100/200/100 ikke egnet til print, og med Photoshops konvertering til CMYK lander vi på RGB værdien 102/190/101, når man skal tilnærme sig farven.

Af denne grund er det tilrådeligt at arbejde i CMYK farver, da man så kan tilpasse kontrast og lys i sit billede for at fremhæve detaljer, som ellers kan gå tabt i CMYK-konverteringen, som automatisk vil ske ved trykning.

Alt i alt handler det om at arbejde så tæt på WYSIWYG, altså at det du ser på skærmen er så tæt på resultatet som muligt, og derfor vil jeg faktisk tilslutte mig dRxLs forslag om at skalere billederne til den størrelse du ønsker, før du sender dem til trykken (altså skalere til 300dpi, og så tilpasse størrelsen i cm, hvis det ikke er passende).
Hvis man arbejder ud fra disse forhold, vil man i oftest undgå skuffelser i sine tryksager med dårlige farver og uheldig skaleringsforhold.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/03-06 23:22 
Enig!
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 22/03-06 23:33, rettet 22/03-06 23:43 
Er det så nu jeg skal sige at min far har trykkeri, og jeg har arbejdet med (en del af) de her ting hele mit liv? ;)

Een af gangen...

Azalon>
og Nearest Neighbor er principelt det "trick" med at "1 pixel er blevet til 4", men det ser KUN pænt ud hvis man fordobler, ellers er det grimt.

Jeg ved ikke hvad skaleringsrutinerne hedder i PhotoShop, men når jeg taler om en direkte opskalering, så taler jeg om det sidstnævnte du gør her. Det var hvad Daniel foreslog at gøre, og som jeg pointerede er det det samme der sker, hvis man ikke gør noget, hvormed det er ligegyldigt.

Bliver resultatet grimt hvis man laver en ren skalering, som ikke går op? Javist. Det ændrer dog ikke en tøddel på ovennævnte, og har aldrig været inde i diskussion. Det handlede jo netop om at bevare pixelsne så korrekt som muligt. Ikke om at blurre dem til at antyde en højere opløsning, hvilket generelt ser forfærdeligt ud.

Direkte skalering:

CMYK + DPI

Blur-o-vision-hurra-skalering:

CMYK + DPI

Derudover er det omsonst at sammenligne en skalering på skærmen med en skalering til tryk. På grund af rasteringen - et sindrigt system af prikmønstre som bruges til at simulere et skærmbilledes 16 millioner farver med fire farver - giver det ikke mening at sammenligne opløsninger på den måde. Du vil slet ikke på tilsvarende vis kunne se de detaljer i et trykt billede.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/03-06 23:42 
RJK>
Som skrevet flere gange: Du kan bare lade være med at gøre noget. Der sker ikke andet, end at billedet bliver pixeleret. Hvilket er præcis det samme der sker, hvis du opskalerer billedet. Bortset fra at der er større chance for at du kludrer i skaleringen end trykkeriet gør ;)

Klart, resultatet er det samme. Sagen er bare den, at jeg så med ren samvittighed kan fortælle trykkeriet, at alt i min. 300 dpi.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
RJKRJKSkrevet 22/03-06 23:46 
Nu er trykkeriet jo nok ret ligeglade i praksis. Det er en guide til hvad opløsning fotografier etc. skal være i, så folk ikke blive forvirrede over at billedet af Moster Karen bliver pixeleret. Computerspil (ældre) bør selvfølgelig fremstå pixeleret, fordi de er pixelerede. Gør det dig glad, generer det skam ikke mig, at du skalerer tingene. Jeg har bare prøvet at få dig (og andre ;p) til at forstå, hvad dpi og meningen hermed er.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 23/03-06 00:07 
KTC>
Nej, nu er jeg godt nok nødt til at bryde ind... At arbejde med RGB kontra CMYK kan være ret vigtigt i tryksager.

Nu har jeg vist ikke skrevet andet. Jeg anbefalede blot en tydelig novice at tænke på andre ting, som er væsentligt mere afgørende, end om en farve svinger nogle nuancer (som det vel alligevel altid vil være tilfældet). Jeg mener stadig ikke der vil komme noget positivt ud af at sidde og konvertere hvert billede til CMYK, hvis man alligevel ikke har tænkt sig at gøre andet ved det. For det konverteres jo alligevel i sidste ende på en utvivlsomt lige så god måde.

Det skulle selvfølgelig ikke opfattes som værende et råd til eksperter, hvilket jeg mener ret tydeligt fremgik.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 23/03-06 00:09, rettet 21/12-13 13:19 
RJK>
Er det så nu jeg skal sige at min far har trykkeri, og jeg har arbejdet med (en del af) de her ting hele mit liv? ;)
Er vi nu kommet så langt, at vi kører på "min far kan banke din far" konceptet? ;)

RJK>
Een af gangen...
Betyder det, at du vil skyde mine forslag ned, da de stort set går direkte imod dine? Hvis det er sagen, vil jeg som bilag og underbygning af mine forslag henvise til nedenstående figur, som gerne skulle understrege vigtigheden i at arbejde i CMYK ved tryksager:

CMYK + DPI
Dette siger vi så er en figur, som jeg gerne vil have trykt i en avis, og finder det vigtigt at farverne bliver separeret som de ses her. Om farven er ren grøn eller ej betyder i denne tryksag ikke noget.

Figur 1: Den originale RGB udgave af figuren.

Figur 2: Den rå CMYK-konverting i Photoshop (og tilnærmelsesvist resultatet i en tryksag)

Figur 3: CMYK-konvertering, hvor jeg har tilpasset kontrast og lys, så farveforskellen i figuren fremstår lige så tydeligt som i originalen.


Og med hensyn til skalering, så er det jo forskelligt, om man ønsker blur-o-vision eller direkte skalering, alt efter hvad det er man skal have trykt, så det optimale vil da altid være at levere resultatet selv...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 23/03-06 00:20 
Men det er jo et ekstremt tænkt tilfælde som intet har med praksis at gøre i den konkrete situation, som der blev spurgt til. Ligesom det ret hurtigt blev slået fast (som jeg opfattede det), at vi havde med screenshots fra spil at gøre. Og der kan ingen vel ønske det blur-crap. Det kan bruges på fotografier - ikke på sådan noget her. Jeg synes bare du forvirrer, fremfor at hjælpe. Og jeg kan ikke se hvad du argumenterer i mod, for jeg har på intet tidspunkt skrevet "det her gælder i alle tænkelige situationer", som du prøver at dreje det over i. Fristende at gå efter manden ;) men der er ikke rigtigt noget at komme efter.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 23/03-06 00:52, rettet 21/12-13 13:15 
Ekstremt og ekstremt. Mange ældre spil er jo ren farvelade af stærke farver, og det er netop disse, som fremstår svage og kan flyde sammen i tryksager. Hvis vi nu tager dit eget eksempel, kan jeg fremhæve et sted i billedet, hvor forskellen optræder ret tydeligt:
CMYK + DPI
Første æg er originalen i RGB, og andet æg er i CMYK...

Nu har jeg ikke set konkrete eksempler på billeder, som han skal bruge i sin tryksag, så hvor meget det har at gøre med den konkrete sag i praksis, kan jeg hverken se at du eller jeg kan afgøre...

At bruge "blur-o-vision" ved screenshots kan vi godt blive enige om er tåbeligt, men nu ved vi jo ikke om det er det eneste han skal bruge af billeder i artiklen.

Om det forvirrer eller ej, lader jeg være op til DeluxScan selv at vurdere, men han spurgte om disse ting i tråden, og så synes jeg også han fortjener en ordentlig forklaring i stedet for "glem også alt om TIF og CMYK", som jeg umiddelbart ikke kan tilslutte mig.

Nu håber jeg det er klart, at det ikke været meningen at gøre det personligt, men kommentaren om fars trykkeri indbød alligevel til en kommentar, som selvfølgelig ikke skulle tages nært jævnfør min smiley ;)

Men skal jeg forstå det sådan, at du alligevel er enig med mig, men synes at detaljerne er uvæsentlige og forvirrende, selv om de kan have forholdsvist stor indflydelse på visse tryksager?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 23/03-06 01:04, rettet 23/03-06 01:06 
Jeg synes såmænd bare at man burde tænke sig om en ekstra gang, inden man automatisk antager at folk ikke ved noget om de ting, som man med et par ekstra sekunders betænkningstid nok godt kunne konkludere, at de har forstand på... Hvis du fx skrev noget om Xbox-chipping jeg synes lød mærkeligt, så ville jeg nok holde mig for klog til at gøre en sag ud af det :)

Med al respekt: Når det skulle være så besværligt at forstå hvad dpi er og ikke er, så synes jeg det forholdsmæssigt er uvæsentligt og forvirrende at belære om hvordan man kan bruge en hel del tid på at justere et billede så det rammer farvenuancerne en smule bedre, ja. Der er temmeligt mange mere betydende trin, som kommer lang tid før det. Hvis man opfatter det som om jeg påstår disse trin aldrig bør bruges, så er det fordi man læser hvad man vil, og ikke hvad jeg skriver.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 23/03-06 01:22 
Den første sætning er godt nok lidt kringlet, men jeg tror jeg forstår hvad du skriver :)

Om du er inde i stoffet eller ej, har jeg ikke kommenteret, men jeg synes bare din umiddelbare bagatelisering af RGB til CMYK konvertering potentielt kunne give anledning til problemer, også i den konkrete sag.

Jeg har ikke påstået, at du helt afskriver disse trin, så hvis du mener det, er der dig der læser hvad du vil og ikke hvad jeg skriver ;).

Men dette ordkløveri er vel i sagens natur off-topic, så lad os komme tilbage til sagen og starte en ny tråd, hvis vi skal diskutere vigtigheden af RGB->CMYK og skalering videre.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 23/03-06 01:28 
OK, så afslutter vi din fejlagtige ordkløvning per besked ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 23/03-06 07:48 
Når jeg har sendt noget til tryk så synes jeg ikke det kommer til at se ud helt som på skærmen, uanset om det er CMYK eller RGB.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KTCKTCSkrevet 23/03-06 09:00 
Som nævnt er der selvfølgelig rasteren at tage i betragtning, og så kan det også være nødvendigt at kalibrere din skærms farvetemperatur, lys og kontrast forhold, for at opnå de naturligste farver.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ChronoChronoSkrevet 23/03-06 12:56 
Jeg hælder også til at det er min skærm der er kalibreret anderledes end trykkeriets maskineri.

Men det har nu aldrig været betydelige farveforskelle, så det er ikke noget jeg har brugt tid på at gøre bedre - det er ikke pengesedler eller andet hvor farven er vigtig jeg har fået trykt :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 23/03-06 13:00 
Netop farvekalibrering af skærm er jo endnu en grund til, at det i DeluxScans tilfælde er omsonst at begynde at rode med optimering af CMYK-billeder. Som nævnt kommer der mange andre problemer inden, hvormed det er væsentligt mere givende at fokusere på andre ting.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 23/03-06 20:50 
Jovist, men derfor er CMYK stadig ikke noget man bør ignorere, især ikke når trykkeriet kræver at man afleveret sine ting i denne farvemodel...

Men for at komme tilbage til sagen, så kunne jeg godt tænke mig at høre, om DeluxScan har fået afklaring på sine spørgsmål, eller om han har brug for mere hjælp til at forstå begreberne.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
la0sla0sSkrevet 23/03-06 23:21 
I har nok gjort ham helt bange, i jeres kamp der for eftertiden vil hedde DPIens fejde.
Hvad sker der?
DeluxScanDeluxScanSkrevet 24/03-06 01:06 
KTC>
Men for at komme tilbage til sagen, så kunne jeg godt tænke mig at høre, om DeluxScan har fået afklaring på sine spørgsmål, eller om han har brug for mere hjælp til at forstå begreberne.

Jeg har fattet det nok til at få de billeder med, som jeg vil ha' :)
Mere tror jeg ikke, jeg vil lægge i det...
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 24/03-06 08:11, rettet 24/03-06 08:13 
Der er en ting jeg ikke har forstået:
Hvorfor er det SÅ svært at konvertere fra CMYK til RGB (og omvendt) korrekt? Jeg kan ikke forstå, at det ikke kan gøres mere nøjagtigt, så farverne ikke skifter så meget, som tilfældet er.
KTCKTCSkrevet 24/03-06 17:32, rettet 21/12-13 13:18 
Nu er der nogle der mener, at tråden allerede er blevet for teknisk nu, men jeg vil da alligevel give et svar...

Der er nogle grundlæggende forskelle på, hvordan en computerskærm frembringer et billede og hvordan en tryksag gør det.
En skærm arbejder med additive farver, hvilket vil sige at du oplyser punkter i forskellige farver for at frembringe et mønster, hvor en tryksag er baseret på subtraktive farver, som reflekterer det lys du selv påfører det.
Netop også af denne grund, arbejder en skærm med rød, grøn og blå (RGB) som grundfarver, hvor man i tryksager bruger turkis, lilla, gul og sort (CMYK).

CMYK + DPI
Subtraktive farver


CMYK + DPI
Additive farver

Disse forskelle gør, at man ikke kan frembringe de helt skarpe farver, som man kan lave i RGB, når man arbejder i CMYK. Så skal man til at arbejde med flouriserende farver, men det gør man jo normalt ikke i tryksager ;)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 24/03-06 18:18 
KTC>
Nu er der nogle der mener, at tråden allerede er blevet for teknisk nu

Eller bare for misinformerende ;)

Additiv eller subtraktiv sætter vel som udgangspunkt ingen begrænsninger for, hvilke farvenuancer man kan frembringe. Det er CMYK-processen, der sætter begrænsninger. Trykker man med rene farver, kan man opnå henved præcis hvad man vil indenfor farvenuancer.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HyakotakeHyakotakeSkrevet 24/03-06 18:30 
KTC, tak for info! Det hjalp på forståelsen :-)
58 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig