X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Xbox 360 når salgsjubilæum i Japan


Svar
RJKRJKSkrevet 21/03-06 23:19, rettet 21/03-06 23:20 
I den netop overståede uge har Xbox 360 (formentligt eller i hvert fald næsten) passeret det magiske salgstal 100.000 eksemplarer i Japan. Det sker efter kun 15 uger på markedet, altså inklusive lanceringsugen og julen. Med den nuværende salgstendens på 1.200-1.300 solgte konsoller om ugen, vil det kun tage yderligere 18 uger, altså i alt 8 måneder, før salget passerer et andet magisk tal: 123.000. Det var hvad den første Xbox solgte i Japan - på tre dage...

Med andre ord går det enormt elendigt med Microsofts plan om at gøre en forskel i Japan i denne omgang. I de samme 15 uger har DS fx solgt godt to millioner maskiner (på trods af mangel på maskiner), PSP omkring en million og seks år gamle PS2 over en halv million. Selv GameCube har solgt bedre end Xbox 360. At både Game Boy Advance SP og Game Boy Micro også har gjort det, er vel næsten omsonst at nævne. De eneste konsoller der har solgt dårligere i samme periode er den tredje og originale udgave af Game Boy Advance (hvordan kan man overhovedet sælge den, når SP og Micro findes?) - nå, ja, og så selvfølgelig den gamle Xbox, der ligger stabilt på omkring 100 solgte maskiner om ugen.

Så hvad gør Microsoft nu? Dead Or Alive 4 (der var eneste serie der solgte hærderligt til den gamle Xbox i Japan) er kommet, og det gjorde ingen forskel. Der kommer et par MistWalker RPG'er, men det er jo ikke ligefrem kendte franchises, der sælger millioner. Og de kommer først efter PS3. Er der andre annoncerede spil, der kan vende bøtten? Skal man sætte prisen endnu længere ned end de ca. 2.000,- den koster (vel og mærke for den store pakke med harddisk)? Eller må Microsoft bare nøjes med at håbe, at Sony klokker i det med PS3 på en eller anden måde, så nogle vælger alligevel at købe Xbox 360 i stedet? Og havde nogen overhovedet troet det ville gå så galt denne gang?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DeluxScanDeluxScanSkrevet 21/03-06 23:23, rettet 21/03-06 23:24 
Ikke så galt, men galt. Hvad regnede de også med? Var der ikke kun 3 launch-titler i Japan, og BC-supporten på JAP-spil derovre er jo direkte skammelig.
Det er pænt pinligt, men hvis det betyder, at MS koncentrerer sig om EU og US i stedet for (Hvilket de tydeligvis burde), så skal de ikke høre noget fra mig.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KTCKTCSkrevet 21/03-06 23:36, rettet 21/03-06 23:42 
Der har da været flere, som har draget sammenligninger mellem DCen og 360erens launches, og spået maskinen en hurtig død.
Personligt synes jeg også det stod klart ret tidligt, at maskinens modtagelse ville blive anstrengt, for launchtitlerne var lidt en flad fornøjelse og der manglede "killerapps" som Halo og DOA3 på den oprindelige Xbox.
Jovist, Rare forsøgte sig da med PDZ og Kameo, men førstnævnte blev mange skuffet over på singleplayer-delen og sidstnævntes gameplay var pacet dårligt i forhold til at skulle ramme en stor målgruppe.
At der skulle gå så længe, før vi så det ellers ventede DOA4, var heller ikke videre heldigt, set i lyset af den store mængde EA sport titler, som udkom i mellemtiden og slet ikke tøjlede maskinens kræfter og er fyldt med den sædvanlige gang slamkode og bugs. Dette pyntede heller ikke på maskinens chancer, og de gode titler som Condemned blev også slemt overset.

Et andet stort problem er også bagudkompabiliteten, som MS helt op til launchen ikke var meget for at snakke om, hvilket er ganske forståeligt med den nuværende tilstand. Enten skal de gamle spil virke, ellers skal de ikke. Et skuffende antal understøttede titler og introducerede bugs i dem, der dog er på "virker-listen", og det uforståelige faktum at selv nye titler til den gamle Xbox ikke fungerer på 360 er jo også direkte tåbeligt.

Microsoft har haft de helt store chancer for at snigløbe konkurrenterne denne gang, men i deres iver for at få maskinen klar så hurtigt som muligt, glemmer de det vigtigste for en spillekonsol - De gode spil!
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 21/03-06 23:50 
Enig. At nye spil til Xbox ikke virker på 360 er simpelthen bare alt, alt for dårligt!
Rigtig skidt move af MS.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
WehnerWehnerSkrevet 21/03-06 23:56 
Jeg havde regnet med, at det ville gå lidt bedre i Japan, men ikke meget. Havde i hvert fald ikke troet, at det ville gå dårligere end den originale Xbox, men japanerne har nok lært lektien.

Ganske som DeluxScan overlever jeg også, hvis Xbox 360 igen bliver en vestlig konsol. For her er de gode spil jo for alvor begyndt at komme - selvom japanerne nok ikke vil give Ghost Recon dén betegnelse :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SephirothSephirothSkrevet 22/03-06 00:14 
Snakker vi ikke om maskinens ringe præstation i Japan, KTC? :)

Personligt tror jeg, det går udemærket med salget af maskiner her i Europa og USA. Nye spiltitler placerer sig flot på den engelske chart (nogle af dem endda på den danske), og sammen med PSP skulle X360 for tiden være den bedst sælgende konsol i både UK og Italien. At MS ikke har nået deres mål, er deres egen skyld, da de - især i USA, hvor det stadig står slemt til - ikke har kunne levere konsoller nok til forretningerne. Dette problem skulle vist blive løst inden længe med en såkaldt "relancering" og en ordentlig røvfuld konsoller til butikkerne.

Og at maskinen mangler gode spil er da noget vrøvl. Den havde én af de bedste vestige lancerings line-ups nogensinde, og selvom der ikke rigtig, som du nævner, var nogle killerapps og "rigtige" næstegenerationstitler, så må man da sige at kvaliteten af lanceringsudvalget generelt var rigtig god. De fleste genrer er allerede nu repræsenteret i spilbiblioteket og med de nylige udgivelser af GRAW og Fight Night 3 samt Oblivion lige om hjørnet er de første klassikere og rigtige bud på næstegenerationstitler landet. - indrømmet, vi mangler min egen yndlindsgenre; jRPGs og andre japanerier, men velvidende om, at sådanne kommer (tidlige RPG'er stinker alligevel altid), tror jeg på, at 360'eren vil blive en stor succes, der næppe vil lide en tidlig død som Dreamcasten.

Maskinens præstation i Japan er dog en helt anden snak, og på trods af stortitler som Blue Dragon og Lost Odyssey "på trapperne", tvivler jeg på, at det bliver meget bedre. DOA4, som var maskinens killerapp har solgt sølle ~70k eksemplarer. Jeg håber dog på det bedste, for uden et nogenlunde salg af maskiner, ryger supporten fra udviklerne. Præcis som i sidste generation.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
MrCaseMrCaseSkrevet 22/03-06 09:26 
RJK>

He he he... man kan jo ikke lade være med at fnise lidt når man læser dit indlæg. Det er da helt utroligt at med alle de udmeldelser de kommer med, så går det SÅ dårligt...
Nu har de aldrig været nemme at bide i skeer med, Japserne, men det er da på grænsen til pinligt.
Have you considered sucking less?
HankyHankySkrevet 22/03-06 09:43 
Surprise surprise.

Ikke særlig imponerende, men der er tilsyneladende ikke meget fra vesten, der bider sig fast hos de japanere.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
ChronoChronoSkrevet 22/03-06 09:44 
Jeg håber for Mistwalker at de også udgiver deres spil til PS3.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Michael_Michael_Skrevet 22/03-06 09:48 
Sonic 2006 kommer 23/6 til Xbox360. Det kunne hjælpe gevaldigt.

Og så muligvis alligevel ikke, eftersom samme spil efter sigende er launch-titel på PS3 og et helt andet nyt Sonic er under udvikling til Nintendo Revolution.
SephirothSephirothSkrevet 22/03-06 10:01 
Så stor er Sonic sgu ikke i Japan!

Noget Pokémon, Dragon Quest eller FF (som ikke hedder nummer 11) ville *måske* hjlælpe.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
NaieraNaieraSkrevet 22/03-06 13:31 
Sephiroth>
Og at maskinen mangler gode spil er da noget vrøvl.

Jeg ville dælme hellere spille PS2 launch titler end X360 launch titler.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 22/03-06 13:42 
Seriøst?

Nu er det selvfølgelig subjektivt. Men så vidt jeg husker var der ved lanceringen af PS2 bred enighed om at der ingen gode spil var.

Både Geometry Wars: Evolved og PGR3 er da i mit subjektive perspektiv værd at have med at gøre. Hvis vi så, som Microsoft, begynder at tale om et "launch window" som strækker sig til omkring april, så har vi da langt bedre spil til xbox360 end i en tilsvarende periode for PS2. Igen må du meget gerne fremhæve de gode PS2 titler fra de fire første måneder.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 22/03-06 13:46, rettet 22/03-06 13:49 
Jeg tæller slet ikke Geometry Wars med og PGR3 interesserer mig ikke nær så meget som SSX gør/gjorde. Jeg snakker ikke om "launch window", men derimod det der normalt forstås med launch titler, altså dem der kommer sammen med maskinen...

Lige nu er jeg temmelig begejstret for Burnout Revenge, men det er vist langt fra både launch "titel" og "vindue", og i øvrigt er det jo en port fra inferiøre konsoller.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 22/03-06 14:01, rettet 22/03-06 14:03 
Hvis man ikke lige interesserer sig for sportsspil og racerspil så kan ingen af de to konsoller vist prale af at have særligt imponerende launchtitler...

På PS2 begyndte de interessante (ikke-portede) spil at komme fire måneder efter launch. Det passer vel meget godt med Oblivion til Xbox 360, omend vi vel befinder os lidt i portland med det.

De store PS2-spil begyndte at komme cirka otte måneder efter launch. Hvad kommer der til Xbox 360 til juli? :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
fumfumSkrevet 22/03-06 14:18 
Halo?

(Som min datter iøvrigt indleder enhver sætning med. Men det staves nok hallo)
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
RJKRJKSkrevet 22/03-06 14:22 
Det Halo der kom til PS2, eller det der kom til Xbox 360...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 22/03-06 14:26 
Jeg har den til Dreamcast!
dRxLdRxLSkrevet 22/03-06 14:31, rettet 22/03-06 14:35 
Jeg er ikke interesseret i at forsvare x360's lineup, det vil jeg lade folk betalt af Microsoft om, og jeg synes også at det nuværende lineup er for svagt.

Blot ville jeg påpege at det så vidt jeg husker, og i manges øjne, så endnu værre ud med PS2. Den var praktisk taget en DVD afspiller de første 8 måneder af sit liv på markedet i europa. Ser vi på japan må der jo så have været endnu længere fra launch til brugbare titler (en formodning som andre kan more sig med at modbevise).

Derudover kan jeg ikke se hvorfor GW ikke kan tælle som en launch tittel når det nu en gang er en af de bedste grunde til at eje konsollen (også bedst sælgende?) og hvorfor ports ikke kvalificerer som en del af hvad der gør konsollen værd at eje. Det burde det jo gøre hvis vi ser på om der findes software til konsollen man gidder bruge sin tid på.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/03-06 14:51 
X360 havde et launch-lineup, der faldt lige i min smag - og sikkert de fleste andres i EU og US.
Kvali-titler:

Call of Duty 2
Quake 4
PDZ (I mindre grad)
Kameo
Condemned
NFS: MW
King Kong

Alle disse titler har jeg syntes var gode. At nogle så er ports m.m. er jo mindre vigtigt.
Jeg synes stadig den gamle Xbox havde et bedre launch-lineup med Halo og RalliSport, men 360'eren kommer ind på en 2. plads efterfulgt af N64.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
RJKRJKSkrevet 22/03-06 14:54, rettet 22/03-06 14:56 
dRxL:

Rayman 2 var fx et rigtig godt launchspil til PS2, men eftersom det bare var en port, regnes det ikke rigtigt som noget.

Derudover ville det være interessant at holde os til emnet ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 22/03-06 15:30, rettet 22/03-06 15:34 
dRxL>
(også bedst sælgende?)

Nej, medio januar var GW solgt i 45.000 eksemplarer (og demoen downloadet 200.000 gange).

(Søg på GameSpot for kildetekst).
JAAJAASkrevet 22/03-06 15:44, rettet 22/03-06 15:46 
Microsoft gør ikke noget nu andet end at holde masken. Uden FF og DQ some eksklusive titler er løbet i Japan, som jeg ser det, kørt. De kan heller ikke trække sig ud, da de er nødt til at have en tilstedeværelse med henblik på kommende generationer. Altså bliver det minimum 4-5 års smiden penge efter håbet om bedre tider i kommende generationer. De kunne selvfølgelig trække sig ud, men så må de samtidig opgive drømmen om at vælte Sony. Den tror jeg ikke på.
dRxLdRxLSkrevet 22/03-06 15:44, rettet 22/03-06 15:57 
RJK>
Rayman 2 var fx et rigtig godt launchspil til PS2, men eftersom det bare var en port, regnes det ikke rigtigt som noget.

Det skyldes så også at Rayman 2 på PS2 ikke var den bedste version af spillet (som var at finde på dreamcast). Alle xbox360 er vel mærkbart bedre end deres tilsvarende versioner på andre konsoller. Om ikke andet så alene pga. high-definition og VGA support =)

Derudover ville det være interessant at holde os til emnet ;)

Ja skal nok, skulle bare lige have et par ting slået på plads om PS2. Ikke at jeg tror på at xbox360 vil ende med et bibliotek af tilsvarende kvalitet, det her drejer sig kun om hvilken konsol der var mest ussel fra start.

PS2 Rayman 2 review, læg mærke til sammenligninger med DC versionen.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 22/03-06 16:31 
Jeg har efterhånden forstået at Xbox-boys til evig tid vil fremhæve at deres mange ports ikke skal tælle som ports, bare fordi de er portet fra pc, som er noget "helt andet". Jeg synes det er et tåbeligt argument, der ikke har nogen relevans. Det ville alligevel være rart, hvis vi kunne slippe for at høre på det mere.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 22/03-06 16:38 
Jeg bryder mig nu ikke meget om at blive kaldt "xbox-boy" og jeg hentydede nu mere til Burnout end til Oblivion.

Jeg synes mine argumenter er lidt mere værd end sådan en generel afvisning, men det må du selvfølgelig selv om.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 22/03-06 16:58, rettet 22/03-06 16:59 
Jeg mente den her holdning med:

"Rayman 2 tæller ikke som et godt PS2-launchspil, for det er en port af Dreamcast-versionen, som godt nok ikke har så meget indhold og andre mangler, men til gengæld havde pænere græsteksturer."

"Call Of Duty 2 tæller som et godt 360-launchspil, for godt nok er det en port af pc-versionen, som er bedre, men det er jo til pc, og pc tæller ikke."

Det er fjollet at høre på. Jeg siger bare at ports er ports, og det er normalt originalerne der er interessante, ikke portsne. I hvert fald er det urimeligt at Xbox-ports generelt bliver hævet op til at være mere end ports, fordi de ofte er portet fra pc, bare fordi deres teknologiske lighed gør det billigt og nemt at porte.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/03-06 17:08, rettet 22/03-06 17:09 
Om et spil er en port eller ej er da ligegyldigt, hvis spillet bare er godt?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
dRxLdRxLSkrevet 22/03-06 17:08 
Igen. Jeg skriver ikke om pc-ports men om, i mine øjne, væsentligt forbedrede ports fra andre konsoller.

Jeg synes High-def og VGA support gør en forskel.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 22/03-06 17:25 
dRxL>
Jeg skriver ikke om pc-ports men om, i mine øjne, væsentligt forbedrede ports fra andre konsoller.

Deraf: tåbeligt Xbox-boy-argument.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 22/03-06 17:29 
Jeg forstår ikke hvad der er specielt "xbox" eller tåbeligt ved det. Jeg ser da også frem til at PS3 får High-def. Og jeg ærgrer mig over at Revolution efter hvad jeg har hørt ikke får det.

Men måske synes du at det er min glæde ved high-def i sig selv der er tåbelig, i så fald må jeg bare sige at jeg ville ønske at du ikke stemplede mine synspunkter som tåbelige, bare fordi du ser anderledes på det.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 22/03-06 17:38, rettet 22/03-06 17:39 
Du læser noget fuldstændigt andet, end jeg skriver, hvilket er ved at være ret belastende. Det eneste jeg skriver er at ports ikke er synderligt interessante når vi snakker hvorvidt en konsol har gode launchspil eller ej (=grunde til at købe konsollen). For portede spil kan man altid spille på deres originale platform. Og Call Of Duty 2 til Xbox 360 er en port, ligesom Rayman 2 til PS2 er en port. At noget er portet fra pc, og dermed er "konsoleksklusivt til Xbox/360" ændrer ikke på, at det er ports, og det er trættende at høre på det tynde argument.

Men, ja, din high-def-besættelse er også noget fjollet. Call Of Duty 2 til pc kører utvivlsomt i en højere opløsning end Xbox 360-porten. Ligesom jeg formoder Burnout Revenge til Xbox kører HD-opløsning ligesom Xbox 360-udgaven. De gør de fleste Xbox-spil jo, og har gjort længe. Måske ikke lige helt samme opløsning, men næppe noget der gør at Xbox 360-launchspillene bliver lysår bedre ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 22/03-06 17:48 
dRxL>
Jeg bryder mig nu ikke meget om at blive kaldt "xbox-boy"

Du vænner dig til det. Learn to like it.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 22/03-06 18:02 
Det synes jeg ikke der er nogen grund til. RJK kan jo bare lære at holde en ordentlig tone.

Det burde ikke være nødvendigt at prøve at stemple folk med en anden opfattelse som værende det ene eller det andet.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 22/03-06 18:04, rettet 22/03-06 18:05 
Undskyld mig, men hvori bestå så denne "anden opfattelse" (udover at PS2 er dum, fordi den dræbte Dreamcast)?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig