X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PSX vs. N64


Svar
DeluxScanDeluxScanSkrevet 16/03-06 11:21, rettet 16/03-06 11:23 
Spin-off af PS3-tråden.
http://www.playright.dk/forumemne.php?id=20780&sort=0&start=60

Let's continue!
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
dRxLdRxLSkrevet 16/03-06 11:27 
Jeg har ikke mere. Jeg er ret godt tilfreds med kompromiset :-p

Spøg til side så kan det godt være jeg tog lidt fejl, og så igen måske ikke...

Det ender nok med at vi sammenligner appelsiner og atomdrevne-ubåde. De 2 platforme kan forskellige ting, og i sidste ende er det nok en subjektiv dom der afgør hvad man bedste kan li'.

Min subjektive dom står dog, ud fra det jeg har set på de to maskiner.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Alf81Alf81Skrevet 16/03-06 11:30, rettet 16/03-06 11:30 
Hvordan kan man overhovedet sætte de to systemer op mod hinanden? PSX er jo' klart overlegen, på alle lede og kanter... Hvad er der blevet udgivet til N64, der viser dens _egentlige_ kraft?
Ting om dét og pis.
HeroldHeroldSkrevet 16/03-06 11:32 
Sjove spil? :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
DeluxScanDeluxScanSkrevet 16/03-06 14:47 
RJK>
...og i det store hele er der næppe den afgørende klasseforskel. Ikke at det vel interesserer så mange andre end fanboys, som klamrer sig til ethvert halmstrå ;)

Enig. Jeg måtte bare forsvare 64'eren fra en særdeles ondskabsfuld forvrængning af sandheden :)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 16/03-06 14:55, rettet 16/03-06 14:55 
Alf81>
Hvordan kan man overhovedet sætte de to systemer op mod hinanden? PSX er jo' klart overlegen, på alle lede og kanter... Hvad er der blevet udgivet til N64, der viser dens _egentlige_ kraft?

Don't get me started...
Som dRxL siger, så har PSX flere polygoner at gøre godt med, men - og det er min subjektive mening - så ser det altså ikke så overbevisende ud. Det hele virker 'flydende'.

Forestil dig en almindelig trekant i 3D. Hvert hjørne skal ende i samme punkt, præcist. Det mener jeg ikke opnås på PSX, hvor det ser ud som om hver flade ender i sin egen vertex, som så febrilsk prøver at mænge sig med to andre vertexes, der helst skal ligge på samme punkt. Det går aldrig helt godt, og der er noget af det jeg synes er meget skuffende ved PSX.

Efter min mening, så kender N64 sine begrænsninger og skjuler dem ganske flot med de forskellige texture-muligheder, gode tåge-effekter og god 3D-geometri.
PSX udstiller sine svagheder meget mere, efter min mening.

For at tage nogle eksempler på flotte spil, som jeg ikke har set magen til på PSX:

Zelda-spillene (I mindre grad OoT)
Banjo-spillene
Donkey Kong 64
Beetle Adventure Racing
Samt så godt som alle FPS'er
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
RJKRJKSkrevet 16/03-06 15:04 
DeluxScan>
Efter min mening, så kender N64 sine begrænsninger og skjuler dem ganske flot med de forskellige texture-muligheder, gode tåge-effekter og god 3D-geometri.

For ikke at glemme den bedste skjule-feature: mudret composite-billede...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 16/03-06 15:11 
...eller den mirakuløse Nintendo 64-baggrundståge.

Sorry, DeluxScan, men det passer jo :D

Jeg synes, der er nogenlunde lige mange svagheder og styrker ved grafikken på de to konsoller, så, tjah...
Alf81Alf81Skrevet 16/03-06 15:16, rettet 16/03-06 15:22 
Er det søgelige så bare ikke, at det kun er "bevist" i så få spil? Det kan godt være at N64 på papirene er kraftigere, men min smag tillader bare ikke N64-grafik at nå særlige højder, på min personlige eyecandy-skala :) Der er så meget, der er gjort så meget bedre, på PSX'en.
Ting om dét og pis.
WehnerWehnerSkrevet 16/03-06 16:26 
Undtagen draw distance, der jo rent faktisk er gameplayrelateret.

(ja, jeg har en kæphest med drawdistance specielt i 32bit-generationen - har altid godt kunnet lide at se, hvor jeg hopper hen)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 16/03-06 17:45 
jaes>
...eller den mirakuløse Nintendo 64-baggrundståge.

Sorry, DeluxScan, men det passer jo :D

Jeg synes, der er nogenlunde lige mange svagheder og styrker ved grafikken på de to konsoller, så, tjah...

Enig, jeg nævner jo også selv tågen ovenfor :)
Men, som sagt, så tjener tågen jo et formål: At skjule pop-up, og dermed dække over en af spillets mørke sider.
Den slags luksus er der jo ikke på PSX, der får man råt for uforsødet: Pop-up galore.
Så hellere tåge, da.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 16/03-06 17:48, rettet 16/03-06 17:52 
Alf81>
Er det søgelige så bare ikke, at det kun er "bevist" i så få spil? Det kan godt være at N64 på papirene er kraftigere, men min smag tillader bare ikke N64-grafik at nå særlige højder, på min personlige eyecandy-skala :) Der er så meget, der er gjort så meget bedre, på PSX'en.

Det kan vi godt blive enige om. N64'eren må have været en bitch at programmere til, når det faktisk kun er Rare og til sidst EA, der har formået at trække noget ud, som kan slå PSX. Men ikke destomindre: Den kunne jo godt!

Hvad er gjort bedre på PSX? (Bare nysgerrig efter din mening?)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 16/03-06 17:51 
RJK>
For ikke at glemme den bedste skjule-feature: mudret composite-billede...

Ja, RGB-manglen er direkte tåbelig.
Men nogle gange kan mudret altså være godt. F.eks. irriterede det mig grænseløst, at maskede textures - som f.eks. trådhegn - på PSX blev totalt pixelleret, når man kom bare lidt tæt på.
Den slags blev gjort meget bedre på N64.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
RuneSPRuneSPSkrevet 16/03-06 18:32 
hva med framerate, den synes jeg altid har været nærmest UHYGGELIG på PSX :)

men anyway, intet slår Goldeneye og Zelda OoT =D
SumezSumezSkrevet 16/03-06 18:40 
N64'en må være den første hjemmemaskine, der kunne tillade sig 3D-grafik uden at krumme tæer. Jeg får stadig kvalme af PSX eller Saturn-3D, og det gjorde jeg sådan set også dengang. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 16/03-06 18:42 
DeluxScan>
Den slags luksus er der jo ikke på PSX, der får man råt for uforsødet: Pop-up galore.
Så hellere tåge, da.

Silent Hill. Enough said.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Danny SallingDanny SallingSkrevet 16/03-06 18:53 
Prøv at sammenlign Quake 2 til de to platforme, ikke svært at se hvilken der gør det klart bedre end den anden :-)
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 16/03-06 18:56 
RJK>
Silent Hill. Enough said.

Rigtigt nok, men hvorfor blev det ikke brugt mere i andre spil?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
RJKRJKSkrevet 16/03-06 19:08 
Vel fordi det gør draw distance endnu kortere, og således ikke er velegnet til spil, hvor overblik er godt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 16/03-06 23:42 
Er det ikke nok bare at konstatere, at hvis vi skal tage historiens brede og store pensel ud, så er der ikke fandens stor grund til at anskaffe sig en N64 i forhold til PSX?

Medmindre man da vil spille Castlevania på den, så er N64 maskinen at skaffe.
Hvad sker der?
Alf81Alf81Skrevet 16/03-06 23:43 
DeluxScan>
Hvad er gjort bedre på PSX? (Bare nysgerrig efter din mening?)

Nu nævner du jo' selv, at N64 kender sine grænser. Det mener jeg, i den grad, også PSX gør. Man må ikke glemme at PSX var med fra 3D'ens spæde dage. Og derfor, var der selvfølgelig også en masse mislykkede forsøg på 100% 3D miljø. Men som man tydeligt ser, i de senere titler, kompensere PSX'en for dette ved at omgåes reglerne for hvad "rigtigt" 3D er. Der bliver skruet op for detaljegraden hvor der er brug for det (*VagrantStory?), og, forsøger ikke at prale med texture der alligevel er r** grimt (*SuperMario64) :)

Jeg skal nok også passe på her, for jeg lader mig ikke nemt tilfredsstille med 3D. Og nok også derfor, at jeg ikke er så vild med N64's forsøg på at gøre sig i en verden, jeg på forhånd ikke kan lide. Med andre ord, har den bare fra starten haft dårlige kort på hånden, set med mine øjne.

*Bare to titler jeg umiddelbart kom til at tænke på...
Ting om dét og pis.
WehnerWehnerSkrevet 17/03-06 00:33 
la0s>
Er det ikke nok bare at konstatere, at hvis vi skal tage historiens brede og store pensel ud, så er der ikke fandens stor grund til at anskaffe sig en N64 i forhold til PSX?

Overhovedet ikke. Tværtimod. Det kan godt være, at PSX havde mange flere 8/10-spil end N64, men N64 havde flere 9-10/10. I min bog er det meget mere værd.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
GoodtimesGoodtimesSkrevet 17/03-06 00:47 
I sin tid var jeg totalt PlayStation-fan, og havde svært ved at se hvad meningen overhovedet var med N64. Jeg skammer mig faktisk over min opførsel dengang. "PlayStation er jo meget sejere". "PlayStation har meget bedre spil". "PlayStation har Tekken".

Jeg har så for ganske nyligt anskaffet mig en N64 - en maskine som jeg stort set aldrig har prøvet før, og jeg må indrømme at jeg er imponeret. Jeg synes det er utroligt så stærkt Mario 64 og Banjo-Kazooie (og sågar F-Zero X) står i dag. Jeg har ingen former for nostalgiske forhold til nogen af spillene; da de i sin tid blev udgivet, værdigede jeg dem ikke en tanke. I dag spiller jeg dem med stor fornøjelse. Jeg smiler ved tanken om banedesignet og hyggen i spillene, og har flere gange taget med selv i at beundre grafikken i Banjo-Kazooie, som jeg helt oprigtigt synes er flot den dag i dag.

Jeg kan kun glæde mig over, at jeg har hele N64-biblioteket til gode, hvis de 'moderne' spil ikke kan imponere.

Eftersom jeg selv gjorde det uden at blinke, kan jeg sagtens forstå hvorfor det er så let af afskrive N64 fuldstændigt i forhold til vidunderet PS1.

Der er en hel del gode spil til begge maskiner, og hvis man vil gå glip af halvdelen af dem, fordi man synes at N64 er noget skidt, så må man jo gå glip af de oplevelser.
Alf81Alf81Skrevet 17/03-06 01:25, rettet 17/03-06 01:29 
Der er to N64 titler der har interesseret mig, OgreBattle64 og PaperMario. Anskaffede mig faktisk en N64, alene for PaperMario's skyld. Blev bare meget skuffet over denne titel. Det samme gjorde jeg over SuperMario64, samt Zelda spillene (hvilke der stadig giver mig en kildren bagerst i ganen). Måtte bare erkende at jeg ikke var/er til N64.

Mht. Wehner's kommentar vedrørende forskellen på 8/10 og 9/10. Tror jeg det har meget at sige, hvilke titler der er mangelvare på de forskellige konsoller. Altså, man ser ofte at titler der tilhøre en bestemt genre, opnår høje karaktere alene af den grund, at de rent genremæssigt er en sjældenhed på X-konsol (tror jeg).
Ting om dét og pis.
WehnerWehnerSkrevet 17/03-06 01:30 
Jeg tænkte ikke specifikt på, hvad anmelderkorpset gav dem dengang, men mere på hvilke titler, der rent faktisk er de helt høje karakterer værd.

Og alle genrer var vel en mangelvare på N64.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 17/03-06 09:54, rettet 17/03-06 09:54 
Alf81>
Nu nævner du jo' selv, at N64 kender sine grænser. Det mener jeg, i den grad, også PSX gør. Man må ikke glemme at PSX var med fra 3D'ens spæde dage. Og derfor, var der selvfølgelig også en masse mislykkede forsøg på 100% 3D miljø. Men som man tydeligt ser, i de senere titler, kompensere PSX'en for dette ved at omgåes reglerne for hvad "rigtigt" 3D er. Der bliver skruet op for detaljegraden hvor der er brug for det (*VagrantStory?), og, forsøger ikke at prale med texture der alligevel er r** grimt (*SuperMario64) :)

Jeg mener bestemt ikke PSX'ens 3D-evner er blevet bedre med årene - i hvert fald ikke det punkt, jeg taler om - altså selve indlevelsen, der mislykkes pga. uoverbevisende 3D.
Det er ikke fair at sammenlgne med Mario64 - det var jo det absolut første spil på en helt ny platform. Men, ja, textures i Mario er da afsindigt grimme :)

Jeg skal nok også passe på her, for jeg lader mig ikke nemt tilfredsstille med 3D. Og nok også derfor, at jeg ikke er så vild med N64's forsøg på at gøre sig i en verden, jeg på forhånd ikke kan lide. Med andre ord, har den bare fra starten haft dårlige kort på hånden, set med mine øjne.

Det er da netop PSX, der er kommet ind i verden, den ikke er 100% gearet til. N64 er langt mere kompetent til 3D, end PSX.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 17/03-06 10:06, rettet 17/03-06 10:07 
Goodtimes>
I sin tid var jeg totalt PlayStation-fan, og havde svært ved at se hvad meningen overhovedet var med N64. Jeg skammer mig faktisk over min opførsel dengang. "PlayStation er jo meget sejere". "PlayStation har meget bedre spil". "PlayStation har Tekken".

Jeg havde det på samme måde. Var også 'totalt-PlayStation-fan-der', men jeg spillede mest Gran Turismo på den.
Det var på den tid 3Dfx-kortene var ved at komme ud, og da jeg så alle de fede ting, de kunne gøre ved textures, så var der no going back.
Skæbnen ville så, at jeg så en N64 i ElGiganten med Banjo-Kazooie på. Det lignede PlayStation, bare med bedre grafiske effekter. Da var jeg solgt.

Godtimes, hvis du ikke allerede har prøvet, så køb Donkey Kong 64. Det repræsenterer, for mig, den ypperste grafiske kunnen på N64. Overstock har gode tilbud på det i øjeblikket - dog uden Expansion Pak.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
Danny SallingDanny SallingSkrevet 17/03-06 10:44 
Og der følger heller ingen manual med :-/
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
Alf81Alf81Skrevet 17/03-06 11:14 
DeluxScan - Nu tror jeg du læser mit indlæg lidt forkert :) Jeg mener ikke at PSX laver bedre 3D end N64. Mener bare, at PSX'en netop kender dens begrænsninger. Hvorimod N64 synes at ville 3D'en det mere, og går derfor på kompromis med detaljegraden, hvilket for mig er er noget skidt.
Ting om dét og pis.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 17/03-06 11:21, rettet 17/03-06 11:57 
Jeg har prøvet at lave en lille sammenligning her med screens fra GameSpot og IGN.
Det er ikke den mest videnskabelige måde, men hvis nogen har en bedre, så bare kom med den :)

- FIFA 99

N64: PSX vs. N64
PSX: PSX vs. N64
Læg især mærke til texturen på græsset.

N64: PSX vs. N64
PSX: PSX vs. N64

Læg især mærke til målets net.

- Quake II

N64: PSX vs. N64
PSX: PSX vs. N64

No contest :)

N64: PSX vs. N64
PSX: PSX vs. N64

No contest :)

- WipeOut 64 vs. WipeOut 3

N64: PSX vs. N64
PSX: PSX vs. N64
PSX er traditionelt stærkest med racere, og forskellen er da også mindre. Men WipeOut er 1. udgave til N64, men WipeOut 3 er... ja, nr. 3 til PSX.

- Ridge Racer 64 vs. Ridge Racer Type 4
N64: PSX vs. N64
PSX: PSX vs. N64

Framerate er jo ikke muligt at se her, men i Både FIFA og Quake er N64 bedre. I må bare tage mit ord for det ;)
WipeOut er nogenlunde ens, så vidt jeg husker.

Læg i øvrigt mærke til den grønne tåge, de bruges til at skjule horisonten i billedet herunder fra Banjo-Tooie. Det er præcist det, jeg mener.
PSX vs. N64
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
jaesjaesSkrevet 17/03-06 12:50 
Dine sammenligninger bekræfter det, jeg også syntes "back then"; PSX-grafikken er skarpere og N64-grafikken har fordelen ef bilinear filtering. Det afhang meget af spil og humør, hvad jeg fandt flottest. Ligesom nogle har det med baggrundstågen vs. pop-up :)

Grunden til, at jeg trak tågen frem før, var iøvrigt fordi, du blot kaldte det 'tåge'. Det kan jo betyde lidt af hvert. Så jeg ville bare være sikker og samtidig sætte streg under :)

N64 har selvfølgelig i tillæg lidt flere muligheder indbygget i hardwaren - mulighed for flottere, transparent vand fx (lidt et gæt, men det må da være en hardware-effekt).
DeluxScanDeluxScanSkrevet 17/03-06 13:09, rettet 17/03-06 13:13 
Jeg er helt enig. PSX-grafikken virker skarpere, men jeg synes det udstiller, hvor grim den egentlig er.
Så hellere camouflere det lidt. Dog ikke for meget som i f.eks. Carmageddon 64 :)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
RJKRJKSkrevet 17/03-06 13:17 
"Virker" skarpere? Den er skarpere, punktum. Bedre billedsignal og ingen udtværede teksturer.

Jeg synes ikke dine billeder gør andet end at udstille hvor ligegyldig forskellen er mellem de to maskiner. Havde andre gode udviklere end Nintendo lagt deres prestigeprojekter på Nintendo 64, havde vi måske set en væsentlig forskel. Som det blev, var N64-ports underlagt PS1'en, som vi også har oplevet i denne generation. Og det gør forskelle ret begrænsede.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DeluxScanDeluxScanSkrevet 17/03-06 13:46, rettet 17/03-06 14:01 
Undtagen textures, der synes jeg bestemt 64'eren sparker PSX ud af manegen. Man kan vel sammenligne det med PS2 ports på Xbox, der ser bedre ud, selvom de slet ikke er optimerede til hardwaren.
Den skarphed, du omtaler, kommer jo dels fra RGB-understøttelsen, men er PSX'erens grafik god nok til at tåle den detaljegrad, der fremkommer med RGB? Jeg synes det ikke. Jeg foretrækker til enhver tid 64'erens vaseline textures fremfor PSX'erens decideret grimme forsøg. Tag f.eks. mit eksempel med maskede textures, som f.eks. nettet i målet på billederne fra FIFA. Den slags gør N64 MEGET bedre, og specielt, når texturene bliver opskaleret på f.eks. tribuner m.m. Der taber PSX stort, fordi den ikke kan bløde dem lidt ud.

Fandt lige et godt eksempel på grimme, store textures på PSX:

PSX: PSX vs. N64
N64: PSX vs. N64

Se reklamerne i baggrunden. PSX taber stort. For ikke at tale om tribunernes metalopstillinger. Adr!
De såkaldte 'tilskuere' ligner jeg-ved-ikke-hvad på PSX.

Jeg synes da forskellen hos bl.a. Quake 2 er værd at nævne.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
Zzap!Zzap!Skrevet 17/03-06 14:13, rettet 17/03-06 14:32 
Når man taler om forskellen i polygon tal mellem de to maskiner, skal man holde sig for øje at N64 gør meget mere ud af hver enkelt polygon.
For det første bliver den "biliniært" filtreret ("" fordi det er lidt en snyde version af det, men den virker da meget overbevisende, hvis man ikke lige sammenligner med f.eks. GC konverteringerne af Zeldaspillene), triliniært MIP mappet, antialiseret (af og til), der er en Z-buffer der laver per pixel synlighedstest og der er bedre præcision i beregningen af geometrien.

Udviklere har udtalt at hvis alle, eller nogen af disse features blev slået fra, ville N64 kunne nå helt op på 6-500.000 polygoner i sekundet (med textures). Men da filtreringen var så meget en del af N64ernes image kunne de ikke få lov af Nintendo.
N64eren var i langt højere grad holdt tilbage af fillrate pga. Z-bufferen.

Hvis man sammenligner lignende spil, så er der faktisk gennemsnitligt set ikke den store forskel I geometri kompleksitet, de to konsoller imellem.

En stor fordel PSone har frem for N64 er dog texture cachen.
Selvom N64erens er 4Kb mod PSones 2Kb så er effektiviteten en del højere i sidstnævnte. Og hvis MIP mapping er slået til bliver N64ens cache halveret.

Ang. spørgsmålet om opløsning i den org. tråd, så var der faktisk et par spil der kørte i 640x480 uden exp. pack, så det var absolut muligt.

PSonens svømmende polygoner/textures skyldes jo simpelthen at der ikke er nogen perspektiv korrektion.
I stedet for at texelsene bliver rykket tættere og tættere sammen jo længere væk de er, bliver alle texels bare rykket lige meget sammen, når polygonen skal forstille ikke at være parallel med skærmen.
Det virker overraskende godt hvis polygonerne bliver holdt relativt små (så der i praksis bliver lavet textur korrektion en gang imellem, men store polygoner der kommer helt tæt på kameraet begynder virkelig at se underlige ud.
Jeg tror at DSen som jo også i meget sjældne tilfælde har problemer med spjættende textures, gør brug af en eller anden form for spare korrektion, hvor den kun retter texturen per, f.eks hver 16. pixel.
Born to kill space
DeluxScanDeluxScanSkrevet 17/03-06 14:35, rettet 17/03-06 14:36 
Jeg mener slet ikke PSX kan følge med N64 på texture-området. Ok, der har været nogle greele eksempler på blur-o-vision på N64, men brugt rigtigt, så er det en fryd.
Til gengæld har jeg aldrig fattet, hvorfor Nintendo aldrig selv har kunnet lave tilfredsstillende textures på N64 i deres egne spil...

Hvem kan, med hånden på hjertet, synes bedre om specielt brædderne og vandoverfladen på Raymans bro på PSX?

N64: PSX vs. N64
PSX: PSX vs. N64
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 17/03-06 14:49 
Zzap!>
Ang. spørgsmålet om opløsning i den org. tråd, så var der faktisk et par spil der kørte i 640x480 uden exp. pack, så det var absolut muligt.

Jeg kan ikke huske det, men kørte Indiana Jones ikke i 640x480 uden Expansion?

PSonens svømmende polygoner/textures skyldes jo simpelthen at der ikke er nogen perspektiv korrektion.
I stedet for at texelsene bliver rykket tættere og tættere sammen jo længere væk de er, bliver alle texels bare rykket lige meget sammen, når polygonen skal forstille ikke at være parallel med skærmen.
Det virker overraskende godt hvis polygonerne bliver holdt relativt små (så der i praksis bliver lavet textur korrektion en gang imellem, men store polygoner der kommer helt tæt på kameraet begynder virkelig at se underlige ud.

Det er præcis, hvad jeg mener. Tak :) Nu du siger det, så er det rigtigt, at denne 'effekt' bliver direkte pinlig, når større polygoner kommer tæt på kameraet.
Men det gør det jo ikke mindre grimt.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
silverstarsilverstarSkrevet 17/03-06 14:59, rettet 17/03-06 15:08 
Dengang kampen stod mellem PSX og N64 var jeg ikke i tvivl om at jeg skulle have en PSX. Det var såmænd ikke maskinernes specs der var den afgørende faktor, det var antallet af tilgængelige titler samt forskellen i de to maskiners/firmaers "image".
Hvis man var til mere voldsom action ala Tekken, Soul Blade, MK mm var det en PSX man skulle have.
Det var afgørende at der kom et væld af titler meget tidligt i PSX'ens levetid, som Playstation-ejer havde man langt flere forskellige titler at vælge imellem. Desuden var spilpriserne langt billigere end på N64, hvor man typisk skulle slippe mellem 500-800 kr pr spil for de nye lækre titler.

Det er først i nyere tid at jeg har anskaffet mig en N64, og det er jeg glad for jeg gjorde. Der er masser af kvalitets-titler, som man ikke finder et sidestykke til på PSX. Jeg synes det er tydeligt, at fokus i spiludgivelserne er vidt forskellige.
PSX var klassens slemme dreng, udgivelserne bærer præg af action, fart over feltet og slå på tæven :)
N64 var i tråd med Nintendos stuerene image, med originale, underholdende og ofte innovative spilidéer.

De spil der definerer PSX for mig: Tekken, Ridge Racer, Wipeout, Soul Blade, Time Crisis/Point Blank, Gran Turismo

For N64: Super Mario 64, Zelda Ocarina o.T., Mario Kart 64, Yoshis Story, Banjo Kazooie

Idag spiller jeg stort set aldrig på min PSX, men det jævnligt sker at N64 bliver hevet frem.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig