X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Zelda 20 år


Svar
RJKRJKSkrevet 21/02-06 23:02 
Det er i dag, 21. februar 2006, præcis tyve år siden at det første Zelda-spil udkom. Nærmere bestemt til Famicom Disk System i Japan, som sidenhen blev konverteret til det guldfarvede NES-cartridge, de fleste af os kender.

I anledning af det jubilæum, kunne det være sjovt om folk fortalte lidt om deres personlige oplevelser med denne klassiske serie. Måske om deres første Zelda-spil, hvilket øjeblik i serien der har gjort det største indtryk eller hvilke fjollede ting man har gjort i anledning af et nyt Zelda-spil.

Jeg ved at der er mange gode historier derude, så kom med dem. Og tillykke til Zelda, selvfølgelig :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DommergaardDommergaardSkrevet 21/02-06 23:30, rettet 21/02-06 23:32 
Min første oplevelse med et spil i Zelda-serien, var 'The Legend of Zelda: Link's Awakening' fra 1993 til den helt gamle GameBoy. Jeg kan huske, at jeg spillede det hele tiden i min sommerferie i Tjekkiet og jeg var helt vild med det. Jeg fik det nok ikke lige da det udkom, men jeg var heller ikke mere end små 10 år da jeg rendte rundt og spillede det i varmen. Jeg husker det som et utroligt sjovt spil og det giver egentlig mange minder når jeg lige tænker over det! :)

Så kom mit næste møde med 'The Legend of Zelda'-serien, nemlig Ocarina of Time, som til dags dato stadig er det bedste spil jeg nogensinde har spillet. Jeg har brugt langt over 100 timer på dette spil og jeg husker stadig den tid som et af mine gladeste perioder i livet. Så kom alkoholen osv. og overtog, meeeeeeeeeeen... intet slår nu den gang hvor man ikke havde nogen lektier for og bare kunne spille til ens øjne ikke kunne klare mere! AH!

Så har jeg stort set spillet alle Zelda-spil lige siden... også nogle af de ældre spil i serien. Det er klart en af de bedste spil-serier nogensinde, hvis ikke _den_ bedste, og jeg glæder mig utrolig meget til at spille Twilight Princess! :)
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 21/02-06 23:49 
Zelda er noget specielt. Mens Mario har trippet lidt op og ned gennem årene har Zelda underholdt mig gang på gang, med Ocarina of Time som højdepunktet.
Omkring udgivelsen var spillet utrolig populært i vores klasse, og vi tog en maskine plus spil med på lejr. Begge dage regnede det, så vi sad måske 10 mennesker og stenede Zelda sammen.
Sådanne historier glemmer man jo aldrig, også derfor jeg ser enormt meget frem til TP, selvom noget lignende nok ikke vil ske ;)

Tillykke, Link, Zelda, Miyamoto og jer andre bag oplevelserne!
GatmanGatmanSkrevet 22/02-06 00:24 
Jeg kan ikke helt huske det, men jeg skyder på det første Zelda-spil, jeg spillede, var Game & Watch-2-skærms-klodsen.
Mit første møde med selve Hyrule var derimod A Link To The Past tilbage i SFO-tiden. Det var faktisk ikke noget jeg blev fanget af til at starte med da jeg, ligesom de andre børn, var mere interesseret i button-mashing-infernoer så som Street Fighter II og lettilgængelig platformsjov i SMW. Da maskinen senere var blevet en smule forældet og man kunne have den mere for sig selv, blev der tid til at udforske ALttP - og siden har jeg været hooked. OoT, MM og tWW blev alle købt til for høj en pris umiddelbart efter udgivelse. Det eneste Gameboy-Zelda-spil, jeg har prøvet, er Minish Cap.

Derudover er jeg en af de få, der mener MM er mindst lige så godt som OoT.
HulleHulleSkrevet 22/02-06 00:41 
20 år, og stadig uden hår :P

En gamers bekendelser: Jeg har aldrig gennemført et eneste Zelda spil. Har det egentlig ikke så godt med det ;)

Var helt vild med min kammerats spil til Gameboy. Mit første møde med Zelda. Vi var ikke andet nogen små poder dengang (sådan føles det), men jeg fik det vristet fra ham, og kom næsten igennem det. På trods af at det var på tysk. "Das ist jah eine toller truhe". Den sætning glemmer jeg aldrig, selvom den sikkert er stavet forkert.

Jeg kan huske engang, at Power Player, eller var det Nintendo Magazinet gav A Link To The Past 10 ud af 10. Jeg blev så ivrig at jeg løb ud til min mor for at fortælle hende den gode nyhed (Yes! naivitet) at jeg skvattede i svinget og slog mig gevaldigt. Jeg har dog aldrig eget en Snes.

Jeg blev revet væk af hypen da Ocarina of Time time udkom, og flåede det ned fra hylden på udgivelses datoen. Men endte med at side fast (igen), så kom aldrig igennem det.

A Link To The Past blev endelig mit da jeg fik købt det til GBA. Men igen sad jeg fast. Har dog haft mange sjove timer med det indbyggede Four Swords, som sammen (mod) en kammerat er gennemført. Hvilket vist ikke helt tæller som gennemført Zelda spil.

Købte det til Gamecube af Pieyanthikos, lang tid efter udgivelsen. Spillet var meget smukt og jeg var betaget fra starten af. Samtidig var jeg sikker på at dette ville være det første jeg kom igennem. Men ak, skæbnen ville det anderledens. Denne gang sad jeg dog ikke fast, men fik blot alt for travlt. Kom aldrig igang igen.

Jeg tror mit problem med Zelda serien er at jeg ser guides som et nederlag større end det at ligge spillet fra sig. Så hellere bruge tid på at finde vej og der efter give op, end at få udpenslet løsningen. Men en eller anden dag skal miraklet nok ske. Det nye Zelda ser fortryllende ud. Jeg håber bare at denne gang bliver lykkens gang, hvor jeg bryder rammen og kommer igennem det.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
CronossCronossSkrevet 22/02-06 08:05 
Jeg spillede først Link's Awakening.
Stadigvæk en fantastisk oplevelse, som jeg vel har gennemført knap 3 gange. Nok det spil jeg har gennemført flest gange.

Ocarina of Time tog en god del af min ungdom, og det er nok det spil jeg er blevet mest overrumplet af. Det var simpelthen så fantastisk at opleve verdenen, og blot udforske denne.

Majora's Mask er i mine øjne det bedste spil i serien, selvom det var utrolig frustrerende. Oplevelsen var dog så gennemført, at jeg igen var hensat til en anden verden.

Wind Waker er i mine øjne det mest komplette Zelda-spil, (næsten) helt uden frustrationer, og med en fantastisk grafisk stil.

Jeg er helt vild med Zelda, og har endnu ikke oplevet ikke at blive blæst væk af et nyt spil i serien. Tillykke gamle ven! :)
jaesjaesSkrevet 22/02-06 11:30 
Zelda er min væææn :)

OoT var det første, jeg spillede, og bare oplevelsen af at rende rundt Kakariko Village i begyndelsen af spillet solgte mig. Jeg var en anelse skuffet over grafikken, men luften var jo fuld af blomsterfrø og glimmer!?!?

Zelda er virkelig et spil, der kan grave bløddyret frem i alle mænd.

Siden har jeg spillet lidt af 1 og 2 og MM, samt 5-10 timer af WW. Ingen af dem imponerede mig så meget som OoT, men det er vel ofte sådan, at første gang man møder et nyt koncept, eller et godt spil i en uprøvet genre, er oplevelsen noget specielt.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 22/02-06 11:35 
Jeg er gammel nok til at have spillet bib bib spil, hvor Nintendo var kongerne.

Så da de kom med en maskine til at stille under fjernsynet, var vi fuldstændig vilde.
Vi kendte Mario fra især Super Mario Bros Game & Watch Crystal Screen, men på et tidspunkt opdagede vi naturligvis også The Legend of Zelda.

Vi plejede at leje en NES i 24 timer i den lokale videobutik , så der skulle gerne være noget action.
På trods af den i sammenligning halvdårlige grafik, kunne man alligevel fornemme, at der var noget mere over Zelda.
Selvom jeg ikke var klar over det, var det nok sandkasse-opbygningen, der fascinerede.
Fornemmelsen af at brænde en busk, eller bombe et skjult hul i væggen, uden at det havde noget med spillets historie at gøre, var fantastisk.
At spillets designer havde lavet små hemmeligheder, udelukkende for at de ihærdige kunne få lidt mere ud af spillet, var en ganske ny oplevelse.

Vi spillede også 2'eren som var meget anderledes, og noget mere action-præget, men i mine øjne absolut et godt spil.
Så købte mine brødre og jeg selv en NES, og Zelda blev der brugt mange timer på.

Senere købte mine venner en SNES, og en tysk udgave af ALTTP. Jeg prøvede det dog ikke for alvor.
Så gik der gymnasie, druk og damer i den, så N64 og OoT var bare noget jeg vidste fandtes.
Det var først omkring 2001, at jeg kom til at savne Nintendo så meget at jeg anskaffede mig en billig N64.
400 kr + Mario 64, OoT, Star Wars og 1080 Snowboarding.
Men OoT fangede mig ikke helt. Jeg tror grafikken alligevel var blevet for gammel.

Det forhindrede mig dog ikke i at købe en GameCube stortset kun for at spille Wind Waker. Så det bestilte jeg sammen med en Freeloader fra en US netbutik.
Senere købte jeg også den platinfarvede Wind Waker GameCube.

Og Wind Waker er i mine øjne, nok også det mest perfekte Zelda spil.
Masser af de kendte elementer, men også passende mange nye.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
HeroldHeroldSkrevet 22/02-06 11:54, rettet 22/02-06 11:55 
Uha, mit første møde med Legend of Zelda var også på en lejemaskine fra den lokale videobiks. Da vi ikke var så gamle, så nåede vi ikke meget længere end til den anden eller tredje boss. Zelda 2 stiftede vi også bekendtskab med, men det var jo voldsomt svært i forhold til det første, så det blev kun lejet et par gange, og derefter droppet helt.

Jeg importerede ALTTP fra USA til min SNES, lige da det udkom (eller import og import, et familiemedlem havde det med hjem). Wow, det var en stor oplevelse, og umiddelbart stadig et af det bedste Zelda-spil i min bog. Jeg sprang N64 over, og spillede ALTTP igen på GBA, derefter Wind Waker og sidenhen Minish Cap. Jeg har allerede tiltusket mig den famøse Bonus Disc med de gamle spil på, som jeg skal igennem en eller anden dag, hvor jeg har for meget fritid.

Zelda-serien er uden tvivl et af mine favoritspil - ligetil, spændende og med dungeons. Hvem kan stå for dungeons?

Findes der overhovedet et dårligt Zelda-spil? (der var da en ret så ringe Phillips CDi-udgave, var der ikke?)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
MarcusMarcusSkrevet 22/02-06 13:22, rettet 05/03-06 14:34 
Zelda 1 - langt
Zelda 3 - gennemført
Zelda - Links awakening - gennemført
Zelda Oracle of seasons - gennemført
Zelda - Ocarina of time - gennemført
Zelda - Majora's mask - langt
Zelda - Wind waker - gennemført

Min første oplevelse har måske været zelda 1 men det kan jeg ikke huske så meget fra, det første jeg selv kom rigtigt i gang med var A link to the past, en ven havde det og senere købte jeg det selv. Det er nok stadig mit favorit spil med alle de forskellige fede elementer, gode dungeons og den slags. Majora's mask er jeg ikke så specielt vild med må jeg indrømme. Jeg synes ikke stemningen er særligt zelda agtig, på en eller anden måde. Og at der sker det samme og hele tids systemet generelt. Ocarina of time synes jeg er rigtig godt. God musik er igen en af de vigtige ting for mig i serien. Wind waker synes jeg har fed grafik og stemning men det er også alt for nemt. Der er ingen udfordring overhovedet i de bosser, hvis man dør er man heldig. Der er slet ikke brug for potions og den slags.

Jeg regner med at min storesøster, en større zelda fan, køber minish cap og måske også ages og seasons (jeg solgte seasons efter at jeg havde gennemført det). Zelda 2 har jeg på den opsamlings disc, men da jeg ikke synes at 1'eren var særligt underholdende men mest spillede det for at få det gennemført, tror jeg at jeg dropper de 2.
SøgAArdSøgAArdSkrevet 22/02-06 13:41 
Findes der egentlig en forklaring på, hvorfor seriens titel indeholder navnet Zelda og ikke Link? Jeg mener, det er trods alt vores gode ven i det grønne tøj, der er hovedpersonen, eller hvad?
Home is where the hardware is..
Michael_Michael_Skrevet 22/02-06 14:21 
Miyamoto tog navnet Zelda fra F.Scott Fitzgeralds kone. Han mente det lød rart og samtidig noget der kunne bruges i mange sammenhænge.
Den japanske titel er Zeruda no Densetsu.
RuneSPRuneSPSkrevet 22/02-06 16:09 
Uha... det første Zelda spil jeg spillede var ALttP på mine storebrødres SNES da jeg nok var... hmm... 4-6 år gammel... så jeg kunne ikke helt selv finde ud af spillet, men sad og kiggede i timevis på at mine storebrødre spillede på deres profil, hvorefter da de så var færdige gik jeg ind på min egen profil og gjorde det samme :) så på den måde lærte jeg spillet stort set uden ad og kan det næsten også den dag i dag... klart et af de bedste spil jeg nogensinde har spillet...

Årene gik og jeg glemte egentlig zelda serien, for jeg vidste som sådan ikke at det var et "zelda-spil", derimod bare et spil som jeg var dybt fascineret over... så prøvede jeg engang et spil på en af mine venners N64 som jeg også synes var virkelig kanon... jeg købte det så og lige i det øjeblik at jeg trak the mastersword op af stenen vidste jeg at lige præcis den følelse havde jeg følt engang før i tiden, nemlig i ALttP :) fandt så det gamle spil frem og fandt så ud af mit nyindkøbte spil, netop OoT, var i samme serie som ALttP... derefter har jeg så spillet MM på GC (collectors disc) men det fangede mig aldrig rigtigt... TWW har jeg kommet pænt langt i, men gik kold i det fordi jeg havde for travlt med gymnasiet og har aldrig rigtig kommet igang igen... :/ men synes ellers bestemt også det virker kanont...

Sammen med Oblivion er Twilight Princess klart mine mest ventede spil pt :)
ChronoChronoSkrevet 22/02-06 19:38 
Min første Zelda-oplevelse var med en hollandsk udgave af Zelda 3. Jeg fik det vist nok gennemført, men først da jeg et års tid senere fik det på engelsk begyndte jeg at forstå lidt af historien også. Det betød dog ikke så meget, for det var den fantastiske musik, den farverige grafik og det lettilgængelige og perfekt afbalancerede gameplay der fængede mest. Jeg tror det største øjeblik jeg har haft med et Zelda-spil var da Mestersværdet blev trukket op ad stenen for første gang. Mange farer var overstået, men alligevel var det kun begyndelsen.

Min største Zelda-oplevelse set over et helt spil, har dog været Wind Waker. Stemningen i det spil er så gennemført. Jeg elskede at sejle omkring på havet for at fiske... og eh fiske noget mere. Tror mest det var pågrund af grafik og især musik, at de sejlture fangede mig så meget. Og så er spillet jo også fyldt med fantastiske scenerier og virkeligt lækkert designede dungeons, bosses og sidequests. Og ikke mindst den altid elskværdige Tingle :)

Minish Cap kommer også ret tæt på toppen. Fremragende spil. Jeg har aldrig rigtigt spillet Zelda 1 og 2, og jeg mangler at gennemføre et af GBC-spillene (Ages tror jeg). Majoras Mask har jeg kun prøvet kort på GameCube, men jeg regner med snart at få det gennemført.

Jeg har vist aldrig haft en dårlig oplevelse med Zelda...
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KTCKTCSkrevet 22/02-06 19:53 
Jeg skal så desværre gennemgå en meget ubehagelig oplevelse ved Zeldas 20 års jubilæum, for da jeg i dag skulle prøve mit Majora's Mask på N64, måtte jeg til min store skuffelse sande, at spillets printplade havde fået en skade og spillet er permanent defekt :(

Hvis nogen af jer med flere eksemplarer vil sælge mig et, eller I falder over spillet til billige penge, vil jeg meget gerne have et tip.

RIP Majora's Mask
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
happyEDhappyEDSkrevet 22/02-06 20:33 
For mig er Gameboy zelda spilleende de bedste, hvor favoritten er Link's Link's Awakening gennemført 3 gange.

3D udgaverne, går jeg for hurtig død i, og har ikke gennemført nogle af dem..

De siger mig ikke det vilde , med undtagelse af Wind waker, som jeg spillede meget, men desværre til sidst solgte jeg min gamecube. og nåede ikke slutnigen.. men tæt på :D

Ja og jeg er faktisk ikke så begejsteret, for det nye zelda, syntes "cel-zelda" sagde mig mere, men men men lad os nu se..
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
SumezSumezSkrevet 05/03-06 14:04, rettet 05/03-06 14:05 
Jeg stiftede først bekendtskab med Zelda i form af 2'eren for mange år tilbage. Jeg lånte det af en ven, og brød mig mildest talt ikke særlig meget om det. Nu var jeg heller ikke særlig gammelt, og et spil som Z2 er jo ikke ligefrem nemt, og sidenhen er jeg også blevet glad for spillet. Men dengang medførte det at jeg fuldstændig afskrev serien, selvom jeg stadig fulgte med i tegnefilmen. :)

3'eren gad jeg derfor slet ikke spille, da samme ven fik fat i den (havde vist kun lånt eller lejet det). Men efter en tur til Tyskland i de tidlige 90'ere, lige efter 4'erens udgivelse, fik jeg købt et par tyske spilblade, hvor et af dem havde et kort over Link's Awakening (hele overworld og de første 4 dungeons), og jeg blev bare så fascineret over hele spillets opbygning og sad og studerede kortet, der på mange måder mindede om et spilkoncept jeg selv havde forestillet mig tidligere. Så der gik ikke længe før jeg købte både 4'eren og 3'eren og blev forelsket i serien. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
MadsMadsSkrevet 05/03-06 16:29 
Første gang jeg stiftede bekendtskab med Zelda-serien, var i NES-tiden. Dengang var jeg dog ikke klar over, hvad det var jeg havde lejet nede fra videoteket, og var vidst ikke synderligt imponeret, først mange år efter med min egentlige første oplevelse med Zelda, Ocarina of Time, gik det op for mig hvad jeg havde spillet den lørdag eftermiddag, og hurtigt byttet ud med Mario, Tiny Toons, Turtles, eller hvad jeg nu spenderede min spilletid med.

Jeg mindes de eneste N64-spil jeg havde på daværende tidspunkt, var Mario64 og Turok 2. Men heldigvis gik der en rigtig gamer i min klasse, så fra hans samling lånte jeg tit. Der var svjh lige blevet fløjtet til efterårsferie, et ideelt tidspunkt for nyt spilkøb. Fandt OOT i Kvickly for 130,- (!! - og det var altså midt i N64 "storhedstiden"), anede ikke hvad det var for et spil, men det så interessant ud, og så ovenikøbet til de penge. Som de fleste nok har forudset, blev jeg ikke skuffet, tværtimod. Jeg brugte hele efterårsferien på at ride rundt på den hest. Da skolen startede igen, kunne jeg ikke vente med at fortælle min ven om mit køb, og lagde ud med noget i retningen af "jeg har fået det bedste spil, ever!!" - han sagde præcist det samme, og det skulle hurtigt vise sig at det var samme spil vi havde investeret i, eneste forskel var, at han havde givet 600,- for hans eksemplar i Fætter BR, eller noget derhen af.
Nu gjaldt det selvfølgelig om, altid at være foran min kammerat, så han skulle søge hjælp hos mig, og ikke omvendt. Sejren var sød, da jeg som den første havde gennemført spillet, en sejr der flere år senere nær blev overgået, da jeg gennemførte Jak & Daxter på en dag, og han brugte jeg ved ikke hvor lang tid.
"cinema replaces our gaze with a world in harmony with our desires"
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig