X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Shadow of the Colossus


Svar
ValkyrieValkyrieSkrevet 18/02-06 20:20 
Nu er denne her flotte fætter jo kommet ud:) Jeg snuppede det igår med genudgivelsen af Ico(heldigvis ikke i den smagsløse Platinium æske) og jeg må sige at Shadow er fantastisk.


Jeg har nakket 5 Colossi nu, men må indrømme at det kan være lidt svært/frustrerende(?) med kameraet og en lidt "sluggish" styring. Dog er det lidt ligegyldigt fordi det er fantastisk at bar... Se hele indlægget
Well crucify the insincere tonight...
112 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
ValkyrieValkyrieSkrevet 18/02-06 20:20 
Nu er denne her flotte fætter jo kommet ud:) Jeg snuppede det igår med genudgivelsen af Ico(heldigvis ikke i den smagsløse Platinium æske) og jeg må sige at Shadow er fantastisk.


Jeg har nakket 5 Colossi nu, men må indrømme at det kan være lidt svært/frustrerende(?) med kameraet og en lidt "sluggish" styring. Dog er det lidt ligegyldigt fordi det er fantastisk at bare rende rundt. Jeg brugte 3 timer tror jeg bare på at rende rundt i hele den store verden. Det er simpelthen noget af det mest fantastiske og største jeg nogensinde har set.

Der er en utrolig stærk sans af ensomhed, men også fuld af liv. Jeg syntes at hele stemmningen minder meget om den i Mononoke-Hime(?). Der er noget eventyrligt over det, men alligevel også noget forfærdeligt og skræmmende.

Det er sjovt at historien føles så vellykket når der næsten ikke er noget dialog. Stilen er rigtig fed. Jeg tror faktisk at jeg vil gå ned i H&M imorgen og købe sådan en Poncho fætter. Virkelig cool. Må virkelig tage hatten af for alt hvad det her spil har at byde på.

Jeg vil ikke spolere det, men jeg er virkelig overrasket over hvor forskellige de Colossi er og hvor meget taktisk og teknik der faktisk skal til for at finde de svage punkter. Fantastisk. Virkeligt. Flot Hest. Sej Poncho. Køb det. NU.
Please.
Well crucify the insincere tonight...
RJKRJKSkrevet 18/02-06 20:53 
Jeg er ikke så langt, men også meget imponeret (som forventet). Interessant koncept og fantastisk stemning. Selvom verdenen er så bar og gold, så synes jeg alligevel det er noget af det mest "levende", jeg har oplevet. Forstået på den måde, at det virker som et univers, og ikke bare nogle sammenkoblede firkanter af level-blokke. Spillet har meget af det, jeg ville forvente af næste generation (måske burde de også have lavet det til PS3 i stedet).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ValkyrieValkyrieSkrevet 18/02-06 21:06 
Jeg sad og tænkte på noget. Når man drejer kameraet i en horisontalt retning, så er det som om at der er en eller ande effekt eller filter der gør det flottere.

Ærlig talt - Hvordan kan det se så godt ud? Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan disse resultater er fysisk mulige. Det er lige før at fra et teknisk synspunkt(draw distance, størelse og detalje) at det overgår det vi har set på de andre nuværende konsoller. Det er næsten banalt og skræmmende.
Well crucify the insincere tonight...
OmenOmenSkrevet 18/02-06 21:16 
Valkyrie>
Det er lige før at fra et teknisk synspunkt(draw distance, størelse og detalje) at det overgår det vi har set på de andre nuværende konsoller. Det er næsten banalt og skræmmende.

Nu synes jeg lige nogen bør "klappe hesten". Ja, det er en fantastisk verden, som rent stillistisk byder på en masse lækre detaljer og flotte farver, men teknisk?!

Jeg så SOTC sidste år på E3, og var jeg mindre end imponeret over den sløve og hakkende framerate, hvilket jeg dog blev lovet ville være fortid når spillet kom på hylderne. Forestil dig så hvor skuffet jeg blev da jeg modtog spillet, og den samme hakkende, hostende og næsten opgivende framerate stadig hærgede spillet.

Jeg synes stadig det er et lækkert spil, men kombinationen af et næsten katastrofalt kamera og den søvndyssende framerate er hvad der indtil videre har fået mig til at slukke for spillet, tiest.

Teknisk har spillet, imho, intet på mange andre titler på PS2, Xbox mm.
Vote Ficus!
ValkyrieValkyrieSkrevet 18/02-06 21:26 
Mate, jeg tænkte mere på det i den "context"(sammenhæng?) at verden er så fint streamet og selv med PS2ens latterlig få ting at arbejde med som ram og prosessor kræft, at maskinen kan afvikle så store mængder flydende områder.
Jeg ser nærmest ingen pop up. Det er så genialt og flydende den måde som det hele popper op på. Lidt ligesom i Wind Waker!
Jeg må sige at jeg slet ikke har oplevet særlig dårlig framerate(indtil videre). Spillede du PAL eller NTSC udgaven matey?
Well crucify the insincere tonight...
RJKRJKSkrevet 18/02-06 21:36 
Ja, så er frameraten vist ikke dårligere. Men det havde dog været ønskeligt at det kørte 60 fps flydende. Som sagt... PS3...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CronossCronossSkrevet 19/02-06 00:38 
Er jeg den eneste som ikke finder spillet specielt godt?
CoreCoreSkrevet 19/02-06 02:02 
Nope, den klub vil jeg også være med i...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
Zzap!Zzap!Skrevet 19/02-06 02:04, rettet 19/02-06 14:14 
Ja, det tror jeg faktisk. Jeg har i hvert fald kun hørt een eller to andre der havde overvejene negative følelser over for SotC.
En meget stor del af det at spille videospil (i højere grad end med film) et at turde give noget af sig selv, at overgive sig til spillets verden og regler, for i hvert fald for en stund at give det en chance.

Valkyrie>
Jeg sad og tænkte på noget. Når man drejer kameraet i en horisontalt retning, så er det som om at der er en eller ande effekt eller filter der gør det flottere.

Det er fuldstændig samme teknik som i PGR 360. Det er en temmelig simpelt render to texture effekt, hvor scenen bliver strakt/blurret i den retning kameraet bevæger sig. Det er selvfølgelig gjort for, til en vis grad at maskere de 30fps. spillet (for det meste) kører.
Der er også en lignende effekt på Argos og Wanders lemmer.
Se mere om det her: http://www.watch.impress.co.jp/game/docs/20051207/3dwa.htm
og her:
http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=26854&highlight=sotc

Ærlig talt - Hvordan kan det se så godt ud? Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan disse resultater er fysisk mulige. Det er lige før at fra et teknisk synspunkt(draw distance, størelse og detalje) at det overgår det vi har set på de andre nuværende konsoller. Det er næsten banalt og skræmmende.

Jeg ved ikke rigtig med størrelsen, det er jo relativt, simpelt at klare med streaming, det er mere dét, at de har formået at slynge så mange effekter rundt på een gang.

Rigtig motion blur (ikke bare sidste frame alpha blended), højlystextures, fake HDR, stor variation i textures og relativ høj opløsning af samme, inverse kinematics, selfshadowing, bløde stencil skygger, etc.

Art directionen er dog uden tvivl det vigtigste for et spil, selv med den bedste engine er grafik med dårlig art direction grim.
Det er IMO dér SotC står virkelig stærkt.
Born to kill space
CronossCronossSkrevet 19/02-06 09:49 
Jeg siger heller ikke at spillet er dårligt, bare at det ikke er noget specielt.

Grafisk er det naturligvis - det står meget, meget stærkt i min hukommelse - men derudover har spillet nogle store fejl.
Det er alt for nemt, for kort, for simpelt, og mangler historisk drive.
Jeg er godt klar over at det skal være en oplevelse, men alligevel synes jeg at spillet mangler nogle ret centrale elementer for at kunne kaldes fremragende.
Det er dragende ja, men det er der så mange spil der er.
Selvom jeg var godt underholdt hele vejen igennem, så manglede der altså noget.
RJKRJKSkrevet 19/02-06 13:18 
Hvis man ikke kan se at spillet er "noget specielt", så er der da noget helt galt :)

Dets spilmæssige kvaliteter vil jeg ikke forholde mig til før jeg har gennemført, men det er da helt tydeligt et meget specielt spil, som langt, langt distancerer sig fra hovedparten af de spil, der udgives i dag.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CronossCronossSkrevet 19/02-06 14:11 
Ja ja, du ved hvad jeg mener :p

Det er naturligvis positivt at spillet skiller sig så markant ud fra resten af spil der udgives i dag - og det er på denne måde spillet har sin berettigelse. Det er fantastisk at der stadigvæk findes udviklere der tør tage en chance og blah blah blah...

Det er et meget specielt spil, og jeg nød da på mange måder at gennemføre det. Det er på ingen måde et dårligt slutprodukt, men det har mange mangler i form af historie og gameplay. Vil jeg se kunst, så går jeg på museum - forenklet sagt :p
Zzap!Zzap!Skrevet 19/02-06 14:29 
I ovenstående er det bare din "rationelle" hjerne der taler. Man kan ikke adskille grafik, gameplay og historie på den måde du prøver. Jeg kan nævne mange film, med meget simpel historie, men som alligevel, eller måske netop derfor, er god kunst.
Uden forhåbentlig at det kommer ud i en alt for flyvsk analogi, kan man måske sammenligne SotC med et stykke interaktivt musik, mere end med traditionelle historiefortællende medier.
Born to kill space
CronossCronossSkrevet 19/02-06 14:51 
Selvfølgelig kan man ikke det, og det er også det jeg i bund og grund mener.

Spillet ER bare ikke så fantastisk kunstnerisk når det kommer til stykket.
For mig virkede ICO langt bedre, og selv et spil som Killer 7 synes jeg byder på et langt bedre helhedsindtryk.

Misforstå mig nu ikke - jeg er meget lidt interesseret i "normale" spil. Dermed menes de nye Fifa-titler, Rainbow Six, og hvad de nu ellers hedder.
Jeg er stort set KUN til spil med en god historie, hvordan den så måtte være fortalt. Historie kan fortælles gennem et historieforløb, eller gennem grafikken - hvilket overlader spilleren ansvaret for at skrue noget konsekvent sammen. Det sidste prøver SotC på i højeste grad, men det er her jeg mener at spillet falder lidt til jorden.
Det er flot ja, men spillets elementer falder aldrig helt i hak.
Når et spil vælger at tage visse elementer med, så skal disse også være veludførte. Det er de ikke altid i SotC - som dog stadigvæk er et godt spil :)
Zzap!Zzap!Skrevet 19/02-06 17:10 
Jeg ved godt at jeg før her, har luftet mine anti historie holdinger, men jeg tror at det er et "farligt" ord at bruge. Hvad mener vi egentlig, når vi bruger ordet "historie?" Og mener vi det samme? Det er jo egentlig et kuffertord, ligesom "bevidsthed" eller "intelligens".
Et ord der dækker over mange forskellige begreber og delelementer.
Hvorfor er det egentlig du vil have en historie? Hvis jeg helt nøgtern og koldt og kynisk fortalte dig historien i f.eks. Citizen Kane, ville du så blive følelsesmæssigt rørt? Jeg tror det ikke.
Historie er "bare" en slags lim mellem forskellig akkorder eller melodistumper i fiktions kunst. I mange tilfælde skal der meget lidt af den lim til og i andre igen slet ingen.
Born to kill space
CronossCronossSkrevet 19/02-06 17:18 
Så lad os bare sige oplevelse.

Jeg blev ikke rørt af SotC.
Zzap!Zzap!Skrevet 19/02-06 17:41 
Hvis den trettende kolos ikke rørte dig på nogen måde så er du enten,
a. en robot fra Planet X
b. indstillet på ikke at lade dig røre af noget som helst
c. blind og døv
Born to kill space
CronossCronossSkrevet 19/02-06 18:48 
Jeg vil gerne undskylde overfor Zzap!, at jeg ikke kunne lide hans spil.
Zzap!Zzap!Skrevet 19/02-06 18:53 
Undskyldning godtaget.
Born to kill space
ValkyrieValkyrieSkrevet 19/02-06 22:40 
Nu skal jeg selv først til at nappe Ico senere, men bare det at rende rundt i SotC syntes jeg(som RJK var inde på) er en fantastisk ting.
SotC er som det er fordi det skal være åben til fortolkning ik? Det er derfor at det er sat op som det er?

Vi har set streaming før i spil som GTA, men.. Jeg syntes bare at det er så flydende overført i SotC at det sætter det op i en helt anden liga!?
Well crucify the insincere tonight...
KTCKTCSkrevet 19/02-06 23:13 
Så fik jeg slagtet mine første to kolosser, og vil da lige give en kommentar til spillet.
Mit første indtryk var ikke voldsomt positivt, da den meget ustabile og generelt lave framerate viser sig fra starten. For mig betyder framerate ret meget, og jeg vil hellere have at de dropper skyggerne, hvis det kan betyde højere framerate.
Jeg kan sagtens se potentialet i grafikken, men jeg vil give RJK ret i, at spillet nok skulle have været next-gen...

Da jeg mødte den første kolos, synes jeg først at spillet viste noget specielt, for størrelsesforholdet og interaktionen mellem hovedpersonen og de store kæmper virker overraskende godt og levende.

Jeg synes dog ikke grafikken er så flot som nogen gør den til i tråden. Personligt bryder jeg mig ikke om blur-effekten når kameraet bevæger sig, og lyseffekten (HDR agtigt) er brugt for meget, så det meste ser hvidt og udvasket ud.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ChimeraChimeraSkrevet 19/02-06 23:21 
Jeg synes det er interessant, at SotC genererer miljøer, afstande og størrelser, langt - well - større end noget andet spil, på nogen anden current-gen konsol (eller next-gen for den sags skyld). Helt op til afslutningen af PS2'ens levetid, er det tydeligt at ambitionerne får et ekstra hak opad, og så længe det endelige produkts kvalitet og "scope" er intakt, så gør det mig lidt ked, at vestlige udviklere stadig ikke helt har haft de samme ambitioner med deres egne spil. Den anden konsol, som nu har fået en afløser, blev altså aldrig presset til disse yderligheder på samme måde som her.

Hele SotC har jeg set fra ende til anden, og alle spillets bossfights har jeg overværet - flere af dem mere end to gange - og to af de første ord jeg tænker om spillet, er stadig "bevægelse" og "scope". Kolossernes bevægelser og kolossernes scope, og til sidst "bare" hele spillets scope. (Har jeg brugt ordet "scope" for meget nu?) :-)

Der er jo højt til alt i det her spil, og det fortjener applaus.
KillgoreKillgoreSkrevet 20/02-06 09:42 
Jeg er helt vild med det spil - framerate drops eller ej. Jeg elsker ideen. Det er da stort når sværdet er hævet og man skal til at give den nådesstødet.
Hesten er jeg også helt vild med.
10/10 får det i min bog.
LessCDTLessCDTSkrevet 20/02-06 21:36, rettet 20/02-06 21:37 
Hvis der er nogle, der står tilbage meget skuffede efter spil-oplevelsen, vil jeg da gerne hjælpe jer af med spillet =)
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/02-06 22:45 
Jeg har lige prøvet spillet en lille times tid. Kom til den tredje boss og blev der så irriteret at jeg opgav.
Spillet er utroligt flot, det kan man slet ikke diskutere. Det er så bare en skam at helheds indtrykket bliver holdt nede af en halvdårlig framerate, kontrol og kamera styring.

Jeg forstår ikke hvad der gør dette til noget særligt, hele ideen med spillet er skam god nok. Det virker bare ligegyldigt at ride rundt på krikken i 5 min. for så at møde sin næste fjende, bruge 5 min på den, and so on...

Desuden kan jeg heller ikke forestille mig hvordan dette spil nogensinde kan have nogen form for replay value. Med mindre man selvfølgelig kan unlocke en ny sværhedsgrad eller en bedre kamera styring...

Som sagt, så har jeg kun spillet en times tid. Men jeg har allerede mødt den 3. ud af 16 bosser, og efter som man ikke kan finde nogen nye våben/items så går jeg ud fra at der ikke kommer mange nye aspeketer af gameplayet.
Dette er ihværtfald MIT førstehånds indtryk af spillet, jeg håber ved gud at det ændrer sig, siden i nu har hypet det så meget...
Spiller nu: Phantasy Star IV
Zzap!Zzap!Skrevet 27/02-06 21:00, rettet 03/03-06 22:41 
Lige et par små tips der gør spiloplevelsen lidt mere flydende (i tilfælde af at folk ikke har opdaget dem selv):

- Argo kan styre selv når man rider gennem smalle passager, op af trapper, eller over broer.
- Man kan "nødbremse" Argo ved at trykke X samtidig med at man trækker tilbage på sticket.
- Hvis man trykker R1 ned, mens man rider og holder den nede sammen med X lægger Wander sig hen over hesten og Argo holder en jævn høj hastighed.
- Når man sætter af i hængende tilstand, er den retning man hopper *ikke* relativ til kamera positionen. Dvs. hvis man vil f.eks. vil hoppe bagud, skal man trække tilbage og trykke trekant, uanset hvordan kameraet er placeret.

Edit:
Ikke noget egentligt tip (giver ikke nogen fordel i spillet), men man kan stille sig op på Argo mens man rider ved at holde R1 inde og trykke frem på sticket.
Born to kill space
PalsgaardPalsgaardSkrevet 04/03-06 00:24 
Nu har mig og Yamada siddet med det et par timer. Forventninger var meget blandede fordi vi ikke rigtig vidste hvad vi skulle forvente os... Folk har skrevet alt fra en klassiker til kedsomt og repetativt uden kød på.

Men efter et par timer er vi kommet frem til vores førstehåndsindtryk... Shadow Of The Colossus er ikke et spil der brillere med skarp styring, historie-drevet gameplay eller muligheder i det uendelige...

Shadow Of The Colosssus' geniale træk er at det giver dig spilleren en oplevelse! de smukke scenarier, lyden og de gigantiske colossi, giver oplevelsen af at kæmpe som david mod goliat, ingen smarte power-ups eller healing-potions, bare den smukkeste illustration jeg har set, af hvordan én mand kan gøre det umulige... No more, no less...

Shadow Of The Colossus er nok det tætteste spilbranchen kommer på kunst i mine øjne. Hvilket for mig også forklare de MEGET blandede følelser folk har haft. Enten falder du for det og elsker det, for den måde det for dig til at føle på... eller ser du bare et billede i ramme, no more no less...
Quomodo ValesSpiller nu: Grand Theft Auto IV, Diablo II: Lord Of Dest..., Metal Gear Solid 4: Gun...
RJKRJKSkrevet 04/03-06 12:54 
Jeg skylder lige at komme med min mening efter gennemførsel af spillet...

Jeg synes Shadow Of The Colossus er et fantastisk spil. Som flere har pointeret er det mere en oplevelse end et traditionelt spil, men det differentierer jeg ikke i mellem kvalitetsmæssigt. Det forstår jeg heller ikke at andre gør. Helhedsindtrykket er det afgørende - ikke hvilken "kasse" spillet lige passer ned i.

Personligt rangerer jeg det på niveau med min hidtil største spiloplevelse i denne generation, Silent Hill 2. Så i min bog er der nu altså to spil, som har skilt sig afgørende ud fra mængden i den periode. Selvom det sikkert ikke virker som den mest naturlige sammenligning, så er der en række fællestræk mellem de to. Blandt andet at begge titler er meget modne, og ikke har det sædvanlige laveste-fællesnævner-publikum.

Jeg skrev tidligere at SOTC føltes som et næstegenerationsspil. Dermed mente jeg ikke (omend det også er min mening) at det havde været fantastisk at det var på en sådan maskine af tekniske hensyn. Jeg mente at det virkelig føles som et stort skridt frem i forhold til andre spil. Udover nævnte modenhed så tænker jeg på en "mindre" ting som omgivelserne. Landskaberne er ulig noget jeg har oplevet før. Det er en fornøjelse bare at rejse rundt og kigge på dem. At kravle rundt i træerne for at komme højere op, så man kan nyde udsigten. Jeg kan ikke huske hvornår den slags kunne underholde mig i et spil, men det er længe siden. Langt de fleste spil i dag består stadig af simple firkantede kasser - nogle mere åbenlyst end andre, men inderst inde næsten allesammen. Det lyder måske som en fjollet ting at være begejstret over, men det gør virkelig en forskel.

Jeg lider af højdeskræk. Ikke noget jeg tror jeg nogensinde har tænkt på i et spil før, men i minimum et enkelt område blev jeg seriøst påvirket af dette i SOTC. Midt i en stor sø løber man op af en meget lang vindeltrappe. Nogle steder er den gået i stykker, og man kan lige hoppe over. Til sidst når man et højt, smalt tårn i midten, som man af flere omgange kommer helt op på toppen af. Hvor langt der på det tidspunkt er ned til vandet ved jeg ikke, men det er LANGT. Endelig kommer der en meget høj kolos frem, som man klatrer op på og sidder på hovedet af. Kolossen går amok og kaster hovedet frem og tilbage, man holder lige akkurat fast med hænderne, mens ens krop svinges rundt om kolossens hoved. Og så drejer kameraet rundt således at det placerer sig ovenover én og filmer ned. Så man med al tydelighed kan se, at mister man grebet, så flyver man ud over kolos, tårn og trappe og flere hundrede meter ned. Der slog min højdeskræk for alvor til, og jeg klamrede mig seriøst til controlleren. Det er svært at sætte fingeren på præcis hvorfor SOTC på den måde virker så stærkt, men måske er det fordi det ikke bombarderer én med ligegyldige fjender, OSD-informationer, vilde lyseffekter, lange dialogsekvenser og femhundrede dingenoter man skal samle op. Det er bare en simpel verden, som er der.

Jeg vil lige runde de (mest) tekniske ting, som mange hænger sig i. Jeg er ofte den første til at rynke på næsen af tearing, 30 fps i et racerspil og den slags. Derfor synes jeg også jeg kan tillade mig at sige, at den kritik - forstået på den måde at det skulle være et nævneværdigt handicap for spillet - er misforstået. Selvfølgelig er der sekvenser hvor teknikelskeren i mig ærgrer sig over at det her ikke var endnu bedre, men i det store hele fandt jeg det komplet ligegyldigt. SOTC markedsføres måske som actionspil, men helt ærligt er der ikke meget action over det. At frameraten er noget ustabil betyder således i praksis ingenting for de gameplaymæssige ting, man foretager sig i spillet. Det her er på ingen måde et refleks action/racerspil hvor perfekt framerate er nødvendig for perfekt styring.

Netop styringen er der også brokket over, primært af hesten. Igen en misforståelse, efter min mening. At hesten har sin egen vilje, og nogle gange vil en anden delvej end spilleren, er på ingen måde en svaghed ved spillet. Tvært i mod bidrager det da til spillet. Hesten er den eneste faste figur udover spilleren, og blandt andet ved at give den vilje via AI har man sørget for, at den slutteligt føles som ens føljesvend og ikke bare et ligegyldigt køretøj. Det er et lille samarbejde at ride på hesten, og det er i spillets helhed langt mere givende, end at man havde haft en "perfekt" 2d shooter-styring.

Nu er det allerede blevet langt, så jeg må hellere runde af, selvom jeg stadig havde en del at kunne tilføje. I stedet vil jeg bare lige opsummere. Efter min klare vurdering er SOTC det bedste og vigtigste spil vi har fået i lang tid. Givet sin utraditionelle struktur og fokus ved jeg godt at mainstream FIFA- og GTA-spillerne vil have svært ved at sætte pris på det. Men ingen herinde bør snyde sig selv for den oplevelse SOTC ubetinget har at byde på. Og dermed mener jeg ikke bare at man bør spille det. Jeg mener at man bør opleve det åbent og fordomsfrit. Glem at jeg og andre har rost det og at nogen har brokket sig over dit eller dat. Lad være med at sammenligne det med alle mulige andre titler, og lad være med at forvente en historie, action eller noget som helst andet. Lad være med at sætte det ned i genrekasse. Oplev spillet som det er, for hvad det er, og ikke noget andet. Hvor godt man så synes spillet er afhænger af hvad man vurderer ud fra, men jeg tror simpelthen ikke på, at nogen der virkelig giver det her chancen med et helt åbent sind, ikke bagefter vil anerkende, at SOTC var en mindeværdig spiloplevelse ulig noget andet. I min bog betyder det så, at spillet er fantastisk.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RooneyRooneySkrevet 24/07-07 11:15 
Uha det spil er lækkert at spille på PS3'en. Mere smooth grafik og ingen vilde framerate problemer. Ville lige vise det for en pige igår, som selv er helt vild med ICO, og det endte med at jeg startede et helt nyt spil, og så gennemførte jeg de første fire kolosser. Kan mærke at jeg bare har lyst til at fortsætte med spillet igen, så det skal gennemføres endnu en gang.

Meget tæt på 10/10 efter min mening.

Iøvrigt kan det fåes til under 200,- i butikkerne nu. Man er godt dum, hvis man ikke får det købt og spillet.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
dRxLdRxLSkrevet 24/07-07 12:10 
Fedt. Sjovt nok er SOTC min vigtigste grund til at ønske mig en PS3. Er det korrekt forstået at jeg vil kunne køre spillet i VGA/DVI fra en PS3?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 24/07-07 12:27 
VGA -> ja, hvis bare... :-/
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/07-07 13:20 
Er der andre end Okotta der kan bekræfte at spillet kører bedre på PS3 end på PS2?
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 24/07-07 13:25, rettet 24/07-07 13:26 
Kan da godt teste SotC i aften på min PS3, må dog erkende jeg er lidt skeptisk overfor påstanden om den skulle køre mere smooth på PS3... men det skal da testes ;)
dRxLdRxLSkrevet 24/07-07 14:25 
RJK>
VGA -> ja, hvis bare... :-/


Skal det tolkes som at PS2 spil ikke kan køre i DVI/VGA fra en PS3?
Uddyb venligst.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 24/07-07 14:29 
Han mener nok nærmere at VGA ikke er muligt på PS3.

Men DVI kan man vel stadig med en HDMI->DVI adaptor?
SumezSumezSkrevet 24/07-07 15:03 
Jeg tror jeg skal hjem og spille SotC.. eller, når jeg er færdig med Berserk(PS2) i hvert fald. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AmbyAmbySkrevet 24/07-07 15:14 
Ja, jeg blev også inspireret, så den røg i kurven hos CDon.dk
110 kroner.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
SumezSumezSkrevet 24/07-07 15:23, rettet 24/07-07 15:24 
RJK>
Blandt andet at begge titler er meget modne, og ikke har det sædvanlige laveste-fællesnævner-publikum.

Vil lige kommentere denne her, for selvom der måske ikke ligefrem er tale om et børnespil, så henvender SotC sig faktisk til en større målgruppe end man umiddelbart tænker, når man ser på dets unikke egenskaber.

I virkeligheden spiller det jo på meget simple oplevelser i små portioner, samtidig med at det er tempofyldt, og viser sådan set hele sit ansigt over overfladen, uden at være bygger op omkring skjulte hentydninger.
Det er nemt at gå til, og spillets wow-effekt ligger i bund og grund ikke særlig langt fra det nutidens Lord of the Rings-publikum forventer. En helt, der rider ud mod solnedgangen med sværdet trukket og slås mod kæmper, er trod salt i ret høj kurs for tiden, og alle jeg har vist spillet, er blevet meget draget af det.

Så ja, selvom spillet er modent og ligeledes tiltaler et modent publikum, spiller det primært på følelsesmæssige oplevelser, fremfor de små grå, og er tilgængeligt for de fleste, det synes jeg egentlig er et af spillets styrker.
Er godt klar over at det ikke helt var det, du mente med din sætning, men ville alligevel påpege at "laveste fællesnævner" også burde være godt underholdt af SotC, hvis de på en eller anden måde falder over spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 24/07-07 15:27 
Jeg elsker det spil. Det er et af de mest originale spil påfund nogensinde. Så gennemført og utroligt fedt gameplay. Jeg er meget glad for min special edition udgave.
Bashful Neophyte
dRxLdRxLSkrevet 24/07-07 16:09 
Er cdon.dk det samme som www.cdon.com som jeg bliver redirected til? De vil nemlig kun sælge mig SOTC til 139.

Er der i øvrigt nogen der kender til et sted med ICO til en rimelig penge?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ElgenElgenSkrevet 24/07-07 16:21 
Samme her
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ChronoChronoSkrevet 24/07-07 19:46 
Det her spil fik jeg også endelig spillet, så jeg kan da lige skrive hvad jeg synes...

Jeg kan ikke forstå at nogen kan synes det er fedt at rejse rundt mellem kolosserne. Det er jo monster kedeligt og alt for frustrerende. For det første så er det for svært at finde kolosserne når sværdet kun peger den direkte vej mod dem og når kortet er mere eller mindre ubrugeligt. Alt for ofte ender man med at ride rundt de helt forkerte steder. For det andet så er landskabet jo totalt dødt - der sker intet, og der er intet man kan lave. Udover måske at kravle op i et træ for at se sig lidt omkring, men gør man det så opdager man bare at kameraet ikke rigtig er lavet til at kigge sig omkring med.

Historien er også alt for simpel, og først til sidst blev jeg rørt en smule. Den er totalt stillestående og udvikler sig slet ikke undervejs. Der er ICO meget bedre.

Kampene mod kolosserne er dog super fede og fylder langt det meste af spillet, så jeg kan godt tilgive at resten er så dårligt.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
BeanoBeanoSkrevet 24/07-07 19:53 
Tror nøgleordene for SotC er "stemning" og "atmosfære"... men selvfølgeligt ikke for alle ;)

@Konsolkonge: Prøvede den lige på PS3 idag og den kørte ganske fint - ca. som jeg husker den gjorde på PS2, dvs. lidt "sluggish" generelt men ikke noget der ødelægger spillet. Har dog ikke lavet en side-by-side sammenligning ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/07-07 20:03 
Det var sådan ca. også hvad jeg regnede med :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RooneyRooneySkrevet 24/07-07 21:46 
Chrono>
Jeg kan ikke forstå at nogen kan synes det er fedt at rejse rundt mellem kolosserne. Det er jo monster kedeligt og alt for frustrerende.

Hvis det var frustrerende, så fik jeg aldrig gennemført spillet.

Det er spændende at rejse rundt i spillets verden, fordi der er ting at opdage og ting at se på. Bl.a kan man jagte firben; Du ved godt hvad sølv firbenene gør, ikke?


For det første så er det for svært at finde kolosserne når sværdet kun peger den direkte vej mod dem og når kortet er mere eller mindre ubrugeligt.

Hvorfor tror du sværdet "bare" peger i den direkte vej mod dem? Fordi spillet ikke bøjer det hele i neon for dig. Igen handler det om at gå på opdagelse.

Kortet skal slet ikke bruges til at finde noget; Det er bare en slags journal over din rejse gennem spillet's verden. Det udfyldes gradvist, jo længere du kommer.

Alt for ofte ender man med at ride rundt de helt forkerte steder. For det andet så er landskabet jo totalt dødt - der sker intet, og der er intet man kan lave.

Ja, selvfølgelig kommer man på et tidspunkt til at ta' en forkert vej hen mod den næste kolos, men sagen er, at tager du en forkert vej hen mod én kolos, så er den vej du tog, den rigtige vej, til en af de andre, og vupti - så har du alligevel lavet lidt udforskning i den rigtige retning. Kan huske at jeg var ude for præcist dét, hvor jeg kom fuldstændigt på afveje hen til en af kolosserne. Men da jeg så skulle finde en af de andre, kunne jeg se at jeg skulle hen mod det sted jeg havde været før - da jeg var på afveje - og så gav det igen mening; Så kendte jeg området, og kunne finde den næste kolos.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
RooneyRooneySkrevet 24/07-07 21:53, rettet 24/07-07 21:53 
Beano>
@Konsolkonge: Prøvede den lige på PS3 idag og den kørte ganske fint - ca. som jeg husker den gjorde på PS2, dvs. lidt "sluggish" generelt men ikke noget der ødelægger spillet. Har dog ikke lavet en side-by-side sammenligning ;)

Prøv at sætte Smoothing på ON i spillet.

Så er alt flimren i grafikken væk, og spillet får et dejlig rent og smooth look. Man kan bl.a straks set det i "sit" tøj; Ikke længere noget flimren i stoffet osv.
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
BeanoBeanoSkrevet 24/07-07 22:31 
Nu talte jeg udelukkende på frameraten - men jow, smoothing var slået til ;)
ChronoChronoSkrevet 24/07-07 23:11 
Rooney>
Igen handler det om at gå på opdagelse.

Jeg ville elske at gå på opdagelse i en verden så smuk som den i SOTC, men når der intet er at opdage hvad er så formålet med det? Jeg får jo intet for at se mig omkring - det er spild af tid. Der er ikke engang noget liv at se på. Intet spændende - bare et statisk landskab.

For mig at se handler spillet udelukkende om de fantastiske kampe. Kontrasten til de fredfyldte rejser er da god, men den har man fanget efter 2 minutter, og så glæder man sig bare til den næste kamp. Hvorfor skal man så bruge gennemsnitligt mindst 15 minutter på at finde den kamp?

Jeg synes stadig det er et virkeligt godt spil. Det er bare irriterende at de har lavet det store, tomme landskab i stedet for en flok ekstra kolosser.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RooneyRooneySkrevet 24/07-07 23:24 
Jeg tror at vi ser forskellige ting i SotC.

Det vil jeg ikke lægge dig til last :-P
Your right hand comes off?Spiller nu: Xbox 360, PlayStation 3
AmbyAmbySkrevet 25/07-07 07:51 
dRxL>
Er cdon.dk det samme som www.cdon.com som jeg bliver redirected til? De vil nemlig kun sælge mig SOTC til 139.

Er der i øvrigt nogen der kender til et sted med ICO til en rimelig penge?

Ja det er. Brug denne kode, for at slippe for fragt.

Vega Kode
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
112 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig