X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Yndlingsgenre


Svar
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 23/01-06 17:56, rettet 24/01-06 00:50 
Jeg tænkte det kunne være sjovt at høre, hvilken genre(r) de forskellige brugere foretrækker og hvorfor? Og samtidig er det vel også relevant at høre, hvilken genre man konsekvent har haft dårligst erfaring med.

Min egen foretrukne genre må være First Person Shooters. Det er måske et hamrende uoriginalt valg, men det er den genre jeg "føler mig bedst tilpas i" og som har givet mig nogle af de største spiloplevelser. Det er jo en genre der har oplevet en kæmpe popularitet de seneste par år og med denne tendens er der også fulgt en masse middelmådig skrammel, der i for høj grad følger genrens ledende franchises uden at gå nye veje. Men heldigvis har vi også set en masse perler, der har skubbet genren i nye retninger og leveret store oplevelser.
Min fascination af genren skyldes nok i høj grad den rumlighed og indlevelse de formår at skabe. Synsvinklen gør, at man som spiller føler at man nærmest kan række ind i spilverdenen og røre ved omgivelserne/objekterne og det er i det hele taget den genre, der bedst gengiver et virtuelt rum, synes jeg. Det at man direkte ser igennem protagonistens øjne og ikke skal forlade sig på kameravinkler af skiftende kvalitet, gør desuden at bevægelse i spilverdenen føles meget naturlig og uhindret.
Det skal lige siges, at når jeg bruger betegnelsen FPS, så mener jeg spil, hvor synsvinklen er førsteperson (med nogle undtagelser såsom Myst) og ikke nødvendigvis spil, hvor det kun går ud på at pløkke alt i sigte. Og der er heldigvis stor variation blandt genrens repræsentanter, fra spil hvor taktik og omhyggelig undersøgelse af omgivelserne er i højsædet til spil der primært er reaktionsbaseret. Jeg inkluderer altså i denne sammenhæng spil, der blander genrer (og synsvinkler) såsom Thief: Deadly Shadows, Metroid Prime og Deus Ex. Generelt er jeg er vild med spil, der veksler mellem første- og tredjepersonssynsvinkler heriblandt Thief: DS, Oddworld: Stranger's Wrath og MGS2.

Mht. genrer jeg ikke er så begejstrede for, må fightere rangere forholdsvis højt. Jeg har skam da gode minder med eksempelvis Street Fighter, Tekken og Virtua Fighter, men det er som om jeg er blevet mindre tålmodig med dem, som jeg er blevet ældre. Det bunder dels i, at jeg som spiller føler mig lidt "fanget" i et kampspil, hvor kampene normalt udspiller sig på forholdsvis små arenaer og man er tvunget til at kæmpe mod den anden spiller her og nu. Dette aspekt vil tilhængere af genren vel med god grund sige, er noget af det bedste ved den, idet det er "mano a mano" og der ikke er mulighed for at flygte, men for mig føles det lidt for restriktivt. Men den primære grund tror jeg ligger i, at man i kampspil oftest skal memorere en stor liste af moves for at være konkurrencedygtig. Dette aspekt har jeg aldrig brudt mig om og jeg foretrækker spil, der giver spilleren lidt færre "moves"/tastekombinationer, men hvor man så til gengæld kan improvisere ud fra dette (f.eks. Pro Evolution Soccer serien eller, indenfor kampspilsgenren, Pride FC).

Hvad er jeres valg og begrundelser?
(...)
HeroldHeroldSkrevet 23/01-06 18:09 
Puha, jeg må nok sige Turbaseret RPG.

Spil som Fallout rammer plet i mit gamerhjerte. Du har en historie, muligheden for at udvikle dig, så to spil aldrig nogensinde er det samme, og indflydelse på spillet, der reagerer på det du foretager dig. Samtidigt er der så mange veje at tage rundt i spillet, at strategien er forskellig hver eneste gang. Og hvorfor turbaseret? Jeg kan godt lide at planlægge mine træk - vide hvad jeg har af ressourcer, hvor meget det koster mig at gøre dit og dat, samt have tid til at tænke hele situationen igennem. Det skal stadig være simpelt nok til at man kan tage en kamp hurtig, men i de svære kampe skal hvert eneste skud tælle, og strategien derfor være rigtig. Det kan jeg godt lide ved Fallout. :) Jeg har forholdsvis mange favoritgenrer, men Turbaseret RPG er utter bliss for mig :)


Min mindst foretrukne genre? Bilspil. Jeg ser absolut intet udfordrene eller spændende i at køre et stykke skinnende metal fra A til B. Der er ingen historie eller noget som helst, der appellerer til det jeg finder sjovt i spil. Der er ikke nogen leg i det for mig overhovedet - jeg kan godtage det i multiplayer, men singleplayer hænger mig langt ud af halsen. Det eneste bilspil jeg vil stå ved at eje er Burnout 3, og det er fordi det er sjovt, og fordi jeg får lov til at smadre biler. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 23/01-06 18:46, rettet 23/01-06 19:01 
Top 3 (vel nogenlunde i den rækkefølge):

* RPG'er (de fleste typer. Årsagen er, at RPG'er ofte byder på ret afvekslende oplevelser og spændende verdener at udforske).
* Action-adventures (når det virker, er det som regel en dejlig blanding af actionbaserede kampe, udforskning, puzzles m.m.).
* Sidste genre er mere en større gruppe af spilgenrer indeholdende alt fra action-puzzlers til shoot 'em ups. Det er blot et stor bunke spil og spilgenrer, jeg holder af, fordi de fokuserer på spilmekanik (fx Pang, Bomberman, Bubble Bobble, Every Extend, og diverse shoot 'em ups).

EDIT: Let tilgængelige og vanedannende spil, kunne være en anden betegnelse på sidstnævnte gruppe, da der også er en del taktik forbundet med mange af disse spiltyper. Og altså ikke kun spilmekanik. Fx Bomberman og Scorched Earth.

Men jeg er også meget glad for FPS'er (helst med adventure-elementer), platformere (både 2D og 3D), point and click-adventures og en del andet.

Af de genrer og undergenrer, jeg har prøvet, er ishockey nok den eneste, jeg direkte ikke bryder mig om. Gameplayet virker lidt rodet på mig. Måske pga. de små baner og hastigheden.
DarkenDarkenSkrevet 23/01-06 19:23 
svinger mellem turbaseret rpg og action rpg/adventure


værste er nok sports spil, de siger mig bare intet.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
DeluxScanDeluxScanSkrevet 23/01-06 19:28 
Elsker platform, bilspil og FPS.

Hader fightere og sportsspil.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
WehnerWehnerSkrevet 23/01-06 19:34 
Jeg foretrak tidligere 3rd person action adventures, men er i dag primært til spil med first person view. Det skyldes ikke mindst kameraet, som jo ikke driller i fps'er. Jeg kan også godt lide kompinationen af gammeldags og moderne gameplay i fps'er - på en måde ser jeg fps'er i deres reneste form (hvilket vil sige Halo 2 multiplayer) som en naturlig videreudvikling af shmups. Det er ren skills, strategi og gameplay.

Ganske som Fox er det dog ikke kun shooters, jeg foretrækker i first person view. Det passede mig perfekt at spille Morrowind således.

Sport og bilspil undgår jeg.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 23/01-06 19:55 
Yndlingsgenrer må være puzzles, platformere og sport.

Klart dårligst er jeg til bilspil, rollespil samt FPS på konsoller.
millenniummillenniumSkrevet 23/01-06 21:49 
Favoritterne må nok være:
- Platform
- Shoot'em up
- 3D-Adventure
- Rythm'n'dance

Dem jeg for det meste undgår (ikke fordi jeg hader dem, men af andre grunde spiller jeg dem sjældent):
- RPG (har ingen tålmodighed til dem)
- Fodbold (Jeg stinker i disse spil)
- Real Time strategi (Kræver for meget af min tid)
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/01-06 21:53 
Svært spørgsmål... har sådan set ikke nogen yndlingsgenre. De kan alle tryllebinde mig, hvis blot spillet forstår at sælge varen :)

Noget af det, der så bestemt ikke sælger varen til mig, er såkaldt "realisme". Hvis jeg vil have realisme, kan jeg da bare gå en tur på gaden. Af den grund kan der godt være langt mellem sports- bil- og krigsspil, som får mig til at juble.
AV Intelligent Terminal
HankyHankySkrevet 23/01-06 22:10 
Favoritten er Fightere - både 2D og 3D :)
Men gode spil i RPG, FPS og platform-genren, underholder mig bestemt også.

Som Bean, afskrækker spil med mange realisme/simulator -elementer mig. Sports-spil er heller ikke mig, med undtagelse af PES :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
la0sla0sSkrevet 23/01-06 23:57 
Jeg har mange favoritter, og ret få ting jeg ikke kan lide.

Jeg har haft i mine gamle pc-dage mange store oplevelser med især LGS's fremsynede fps'er såsom System Shock, Thief og offspring som Deus Ex osv. jeg har altid også fra pc-dagene haft en kærlighed for Adventures, Flight-sims, Space"sims", RTS, arcade bilspil, RPGere som Fallout men ikke Baldurs Gate og lignende.

Fra mine konsol-dage, er det helt sikkert RPGerne der har holdt mig fast, primært dem med turbaseret kampsystem som final fantasy, hverken strategiske (pånær Front Mission) eller action RPGere til taler mig meget, selvom jeg kan se kvaliteterne i dem. Eller er shooters en meget meget stor del af det jeg kan lide, de har været grunden til visse af mine dyk i retro-maskiner. Men generelle actionplatformers og lignende har også gjort mig glad. Ellers går ting som flight games (Ace Combat og Dropship især(så meget spiller jeg dem ikke, de er bare lige poppet op i hovedet på mig)), adventures, og så ting jeg har spillet meget.

Generelt kan man dog nok sige, at jeg generelt spiller meget, pånær de dårlige spil, men skal jeg lede efter genrer jeg ikke bryder mig om må jeg primært sige:

1. Party-spil: De siger mig absolut intet, og jeg tænder ikke på at spille et, for mig lamt, koncept drevet spil med et par trommer eller en fjollet hat som controller :D

2. Fighters: som tiden er gået siger de mig faktisk heller ikke så meget længere (hvilket undrer mig noget).

3. Sportsspil: generelt, jeg har altid og i evighed haft en forkærlighed for amerikansk fodbold, så det må være en undtagelse. Spillede en overgang fodboldsspil, men det er ved at være 3 år siden tror jeg.

4. 3d hack'n'slashers. Her taler jeg om Onimusha, DMC og den slags. De tiltaler mig slet ikke mere, engang gjorde de, men jeg finder dem enormt trættende.

5. En sidste ting er et tema, og det er sværd og kranie temaet. Jeg ved det er lidt forkert at nævne det her, men det tema og den genre af RPG-spil som de har været i, har simpelthen ALDRIG sagt mig noget. Baldurs Gate som nævnt, og meget andet har afskrækket mig pga. temaet. Visse ting har jeg dog overvundet, såsom Castlevania og Thief fordi det er så gennemført og gode spil, men jeg har altid været en cyberpunkt boy. Måske derfor jeg med kyshånd har taget imod den japanske RPG-genre.

Jaja det var så _mine_ idiosynkrasier, og som oftest er de vel generelt uinteressante for de fleste?
Hvad sker der?
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 24/01-06 00:46 
jaes>
* Action-adventures (når det virker, er det som regel en dejlig blanding af actionbaserede kampe, udforskning, puzzles m.m.).

Denne genre ligger i hælene på min førsteplads. Zelda: OoT er stadig mit favoritspil.

la0s>
Jaja det var så _mine_ idiosynkrasier, og som oftest er de vel generelt uinteressante for de fleste?

Overhovedet ikke. Det er netop folks idiosynkrasier der er spændende at høre i denne sammenhæng :)
(...)
Alf81Alf81Skrevet 24/01-06 11:21 
Tror jeg, af ren og skær La0s-trods, vil liste de genre der tiltaler mig mest istedet ^^ Kan ikke sige hvilken genre jeg vil foretrække fremfor en anden, da det afveksler meget. Men kan da liste de genre jeg bruger mest tid på. Og jeg kan ikke komme udenom, at det generalt er arcade relaterede genre.

1. 2D fighters. Kan UMULIGT blive træt af denne genre (igen af La0s-trods, neeej... ;)). I ugens løb bliver det til en del timer af spil-kvoten, i selskab med denne type spil. Spiller dog ikke så meget KOF, som jeg ville ønske.

2. 2D fly-shooters (både vertikale og horisontale). Denne genre har altid tiltalt mig, men er først i de seneste år blevet til en vane.

3. RPG's. Har stortset spillet alt hvad jeg har kunne komme i nærheden af denne type spil. Bare det er produceret i Japan, er jeg klar!

4. 2D Platform (tænker på alt, lige fra Sonic til Castlevania). Der findes mange af dem og ikke alle er lige gode. Men de gode der findes, er sammen med de andre nævnte genre, en plads værdig.

5. Action-adventure. ResidentEvil, MetalGearSolid...

Vil dog lige indskyde, at 'sværd og kranie' temaet godt kan blive brugt positivt. TechnoSoft's DevilCrash er et godt eksempel. Det formår at bruge 'svær og kranie' temaet (endda på den grimme måde), men alligevel er spillet så godt, at det kan få folk der ellers hævder at hade pinball spil, til at eeelske pinball spil -_^
Ting om dét og pis.
la0sla0sSkrevet 24/01-06 11:43 
Nu har du det jo også top-godt med det grafiske design i chelnov.
Hvad sker der?
Alf81Alf81Skrevet 24/01-06 11:57 
"Arhmn... Jeg vil bare lege cyberpunk i et Geiger/selvlysende-grønt 3D miljø"
Ting om dét og pis.
la0sla0sSkrevet 24/01-06 12:31 
Amn min megadrive er omkredset af sorte lys og musekranier fundet i uglegylp.
Hvad sker der?
Alf81Alf81Skrevet 24/01-06 12:57 
Arhmn kraften har helt forladt mig fordi jeg har svaget den med XBox i al hemmelighed.
Ting om dét og pis.
T.L.OT.L.OSkrevet 24/01-06 13:16 
Chelnov AKA Atomic Runner rocks!!
Du ved det Laos ^~^
Skulls er cool, det må man aldrig glemme.
RJKRJKSkrevet 24/01-06 16:17 
Anekdote:

Jeg fandt engang et Chelnov Runner PCB i en affaldscontainer (don't ask...). Det virkede endda :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 24/01-06 16:52 
Jeg er nødt til at spørge. Er det "don't ask" fordi historien er enormt kedelig, eller "don't ask", fordi den er tåkrummende pinlig? :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
la0sla0sSkrevet 24/01-06 17:18 
Jeg vil da gerne høre noget mere om Chelnov nu når det jo tydeligvis er både Charters, Thors, Runes og Kobsies favoritspil. :D
Hvad sker der?
RitesRitesSkrevet 24/01-06 17:18 
Rpg og action-adventure
» a winner is you «
APHAPHSkrevet 24/01-06 19:47, rettet 24/01-06 20:09 
Mine yndlings genre er:

- Sportsspil: Hovedsagligt fodboldspil (PES og Football Manager)

- Bilspil. ( - decideret arcade racers)

- Strategi.

- Tom Clancy´s taktiske FPS.

Hade genre hvis man kan sige det sådan.

- Fighters

- RPG

- Stealth

- Arcade FPS (ala Serious Sam)
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig