X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Commodore tilbage som håndholdt


Reply
PalleJensenPalleJensenSkrevet 06/01-06 20:25, rettet 06/01-06 21:01 
Commodore navnet er tilbage, denne gang på en ny håndholdt maskine fra Holland... Hjertet bløder når man ser den gamle kæmpes navn blive misbrugt igen og igen...


Commodore Combo
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
Michael_Michael_Skrevet 06/01-06 20:30 
Til gengæld giver det også lige et nostalgisk "gip" i maven at se Commodore logoet igen.
Er den ude i Gizmondo territorie eller hvad?
JAAJAASkrevet 06/01-06 20:35 
$700!? Jeg står lige over.
KillercowKillercowSkrevet 06/01-06 22:29 
Pfffft.
Om igen.
Zzap!Zzap!Skrevet 06/01-06 23:12, rettet 06/01-06 23:26 
Øv! Troede lige at det var en bærbar C64. :´C

Egentlig har jeg ikke de stærke følelser over for navnet Commodore. De var altid elendige til at markedsføre og opdatere deres maskiner ordenligt, i tide.
Efter den satan til Tramiel blev smidt ud, mistede de enhver form for konkurrenceevne og levede bare videre på 64eren og det ene heldige køb af Amiga.
Born to kill space
Alf81Alf81Skrevet 06/01-06 23:52 
De har da også formået at producere en MP3 afspiller. Ved dog ikke om "indmaden" er deres, men det kunne jeg da kun forestille mig?
Ting om dét og pis.
KillercowKillercowSkrevet 07/01-06 00:53, rettet 07/01-06 00:55 
Det var skam ikke fordi ingeniørerne ikke kunne banke spændende ting sammen. Tilbring evt. et par timer i selskab med The Secret Weapons of Commodore. Man kan udelukkende takke ledelsen for at lave ged i den igen og igen.
Selv om A1200 og A4000 var et par lækre maskiner, var de langt fra, hvad de kunne have været. CD32 var nok det eneste rigtigt gode træk de lavede, men der var det jo småt med pengene allerede, så selv om det var det bedste sælgende cd-format, så kunne de ikke få penge skrabet sammen til at producere flere. Og så døde de. Godnat og sov godt.

De nye ejere er forøvrigt amerikanere (Yeahronimo Ventures). De tidligere ejere (Tulip) var hollandske.
Men trøst jer, for de er trods alt på vej med noget interessant i stedet for det her latterlige ragelse, men jeg kan ikke sige mere om det endnu.
Zzap!Zzap!Skrevet 07/01-06 20:45 
Hvis de havde spillet kortene rigtigt, kunne de havde været ledende på markedet nu.
Hvis de ikke havde voldpresset 64eren så hårdt (10års levetid!) og i stedet satset på en ordentlig efterfølger i god tid (86-88) og ikke havde fedtet rundt med åbenlyse (selv på den tid) dødssejlere som C128, C16 og Plus/4.

De skulle også have profileret Amigaen anderledes.
Man kunne feks. forstille sig en ordenlig familiecomputer med harddisk, i stedet for den mærkelige konsol/PC hybrid som A500 og A1200 var. Og en professionel computer, lidt i stil med A3000 bare stærkere, med bedre prof. software support og MIDI (så DTPer og videofolk ikke var i tvivl om det skulle være Amiga eller Mac).
Born to kill space
KillercowKillercowSkrevet 07/01-06 23:27 
C128 var bestemt ikke en åbenlys dødsejler.
For det første var den et godt skridt opad med både 80-kolonners display, mere RAM, hurtigere cpu, flere udviklingsmuligheder og mulighed for at afvikle CP/M, som var det man kørte, når man skulle køre seriøs software dengang.
Men de var naturligvis bange for, hvad der ville ske, når den ikke var bagudkompatibel med C64, så det blev den. Hvilket betød, at næsten ingen lavede software til den, for man kunne jo også køre C64-programmer, som kørte på både C64 og C128...

Nu du siger en professionel computer i stil med A3000 bare stærkere... Jeg tror ikke helt, du er klar over, hvor vildt et monster A3000 rent faktisk var, da den kom frem. Den var bestemt heller ikke til at købe for menneskepenge. I et katalog fra 91/92 jeg har liggende, står den til 36000 kroner. Med studierabat.
A3000 var en seriøs workstation. Faktisk så kraftig, at Sun ville købe et kæmpe kuld, da Commodore kom med A3000 UX-modellen, men det ville Commodre ikke lade dem... Og det var så den maskine.
Der var jo også løsninger som A2024 til DTP, så hardwaren fejlede ikke noget. Men der var ikke det p.t. førende DTP-program, hvilket afgjorde dén sag. Der var dog generelt ikke noget galt med softwaresupporten på maskinen. Tværtimod kom den med vanvittigt kraftige værktøjer ud af æsken (til præsentationer m.v.) og intet kom i nærheden af Amigaerne til 2D-grafik i mange, mange år.
Faktisk kender jeg til flere steder, hvor de har Amigaer til at stå, når der skal laves noget rigtig pixelgrafik den dag i dag. Man skal ikke undervurdere Deluxe Paint og Brilliance på det område.

Jeg tror også du glemmer hvor dyre harddiske var dengang. A600 var den første Amiga, som kunne fåes med harddisk, og det kostede kassen. Dengang var harddiske noget man købte senere...

Jeg tror såmænd ikke, der var noget galt med maskinerne og deres profilering i forhold til almindelige forbrugere. Commodore skulle til gengæld have været dygtigere til at skubbe maskinen ud i forretningssegmentet, for den er jo vanvittigt overlegen i forhold til konkurrenterne og endda relativt billig. Men det blev en spillemaskine i det markeds øjne.

Men efterfølgeren var der i 86-88. Den hed Amiga og blev faktisk allerede smidt på markedet i 85. A500eren kom til gengæld først lidt senere og overtog, hvor C64 skulle ligge. Men på grund af C64s "sweet spot"-pris og fortsatte understøttelse af softwarehuse, gik der lang tid, før den gik i glemmebogen. Tjah, den er jo faktisk stadig ganske glimrende understøttet :-)
la0sla0sSkrevet 08/01-06 00:04 
Da folkene bag Macintoshen først så Amigaen og dens muligheder var de skræmt så det gør noget. Det var en maskine der mere end noget kunne give dem et seriøst "run for their money", og faktisk var den overlegen. Heldigvis for dem kunne Commodore ikke finde ud af at markedsføre den.

Jeg kunne iøvrigt godt, at rent nostalgiske grunde, tænke mig at høre noget fra RJK samt andre der stadig kører Amiga, om hvilke mods de har lavet osv. :)

Jeg nyder altid at læse om den slags, så skriv løs.
Hvad sker der?
KTCKTCSkrevet 08/01-06 11:19 
Amigaen har stadig en speciel plads i mit hjerte, og selv om min A1200 og A500 ikke har været sat til et stykke tid, betyder det ikke at den er død.

Min A1200 blev udstyret med en intern harddisk, som blev brugt flittigt til min Workbench og diverse programmer og spil som kunne installeres.

Multitasking har jeg endnu ikke set bedre end Amiga...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Zzap!Zzap!Skrevet 08/01-06 16:28 
Killercow>
C128 var bestemt ikke en åbenlys dødsejler.
For det første var den et godt skridt opad med både 80-kolonners display, mere RAM, hurtigere cpu, flere udviklingsmuligheder og mulighed for at afvikle CP/M, som var det man kørte, når man skulle køre seriøs software dengang.
Men de var naturligvis bange for, hvad der ville ske, når den ikke var bagudkompatibel med C64, så det blev den. Hvilket betød, at næsten ingen lavede software til den, for man kunne jo også køre C64-programmer, som kørte på både C64 og C128...

128eren var en meget klodset og rodet så kaldt "horisontal" maskine. Dvs. at den havde en masse halvbagte features, som ikke understøttede eller hjalp hinanden på nogen måde.

Bare nogle få eksempler:

-Den nye videochip var ikke velegnet til andet end tekst og statiske billeder, samtidig sad VIC IIen bare og trillede tommelfingre i 80col mode.
-CP/M understøttelsen var lige over elendig og krævede en ekstra CPU (Z80) som ikke lavede noget i 128 mode.
-Et år efter 128erens launch frigiver Commodore en ny version med mere VRAM, så de rigtig kan få splittet deres brugerbase op.

128eren var faktisk næsten 3 computere i een hvor intet af den overskydende regnekraft kunne bruges til at hjælpe de andre i et givent mode.

Det rigtige ville have været en maskine, der havde bagud kompatible, forbedrede komponenter, men uden den nytteløse CP/M feature og med indbygget diskdrev som standard, så software producenter og brugere blev tvunget væk fra de latterlige kassettebånd, der blev ved at være almindelige i Europa.

Nu du siger en professionel computer i stil med A3000 bare stærkere... Jeg tror ikke helt, du er klar over, hvor vildt et monster A3000 rent faktisk var, da den kom frem. Den var bestemt heller ikke til at købe for menneskepenge. I et katalog fra 91/92 jeg har liggende, står den til 36000 kroner. Med studierabat.
A3000 var en seriøs workstation. Faktisk så kraftig, at Sun ville købe et kæmpe kuld, da Commodore kom med A3000

3000eren var ikke kraftig nok til professionelle da den udkom. Selv om den havde den, for sin tid relativt stærke 68030 CPU så var chipsættet stadig det almindelige ECS, som var udemærket i små personlige computere, men var underspeccet til professionelle brugere.
Sammenlignet med maskiner fra SG, Quantel og Apple var 3000eren faktisk ikke særligt stærk, selvom den var en del billigere. Men til professionelt brug, har penge ikke så stor betydning.
Til halvprofessionelle var den dog stærk, specielt med programmer som Scala og DP. Der manglede dog helt klart killerapps som Aldus PageMaker, QuarkXPress og Adobe Illustrator.
Men der var desværre ikke så mange halvprofessionelle brugere på den tid og deres behov for grafik var heller ikke det store.

Jeg tror også du glemmer hvor dyre harddiske var dengang. A600 var den første Amiga, som kunne fåes med harddisk, og det kostede kassen. Dengang var harddiske noget man købte senere...

Det er et argument jeg har hørt før, men sandheden var, at det var kun var Amigaens HDer der var pisket op til latterlige summer. Man kunne købe Macer og PC med indbygget 20 - 40Mb HD til kun lidt mere end en Amiga kostede med monitor.
Harddisk (eller alternativt to diskdrev (så var der alligevel ikke så langt op til en HD) er simpelthen uundværlig hvis man skal lave andet en tekstbehandling og spil på en computer, også dengang.
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 08/01-06 16:52 
Zzap!>
Til halvprofessionelle var den dog stærk, specielt med programmer som Scala og DP. Der manglede dog helt klart killerapps som Aldus PageMaker, QuarkXPress og Adobe Illustrator.

Nåh, men jeg vil da personligt genre påstå, at Professionel Page var et klart bedre program end PageMaker.

Killerapp? LightWave.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Zzap!Zzap!Skrevet 08/01-06 17:34, rettet 08/01-06 17:40 
RJK>Nåh, men jeg vil da personligt genre påstå, at Professionel Page var et klart bedre program end PageMaker.

Måske, men nu var Pagemaker ude en del år før Professionel Page og var et af de første programmer til at bruge PostScript og det første egentlige DTP program.
Da PP udkom havde Macen allerede placeret sig solidt på DTP markedet.
Killerapp? LightWave.

Ja, rigtig nok, Video Toasteren, med eller uden LightWave var (og er, på andre platforme) en killerapp, jeg sagde jo ikke at der ikke var nogen overhovedet. ;-)

Misforstå mig ikke, jeg er ikke ude på at underspille Amigaens betydning, den vil altid have en stor plads hos mig.
Min originale pointe var bare, at Commodore var meget dårlige til at målrette deres maskiner mod bestemte markeder.
De var alle sammen, mere eller mindre, i et ingenmandsland mellem legetøj og brugbar computer eller personlig og professionel.
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 08/01-06 17:52, rettet 08/01-06 17:58 
Zzap!>
Måske, men nu var Pagemaker ude en del år før Professionel Page

Med mindre du med "en del" mener 1-2, så tager du vist fejl. PPage var fremragende med, og så vidt jeg ved havde det en række væsentlige funktioner som var foran eller i hvert fald på højde med hvad Mac'ens tilsvarende kunne (hvilket vil sige stadig foran de fleste Windows-programmer i dag ;)) omkring fx farveseperation, rastrering, ægte Agfa-skrifttyper og andet. Jeg var omkring det miljø dengang, og sad og arbejdede med de her programmer - selvom jeg ikke var ret gammel - så med mindre du er vild efter at diskutere det, så synes jeg vi skal stoppe der ;)

Det andet har du sikkert ret omkring, men derfor bør vi stadig have fakta på plads :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Michael_Michael_Skrevet 12/01-06 11:47 
Zzap!>
Øv! Troede lige at det var en bærbar C64. :´C

Gamepark.
Login for at besvare
Username
Password
Remember me