X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store Apple-tråd


Svar
MajorPMajorPSkrevet 01/11-05 12:37 
Nu bestilte jeg min iMac G5 i går, og fik lige idéen til at Mac-brugere herinde kunne anbefale programmer og lignende i denne tråd.

Det var det eneste, så skyd løs... :-)
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
2'159 emne(r).

Svar
la0sla0sSkrevet 11/04-23 12:48, rettet 11/04-23 12:48 
Gå til StayOnline, er ret sikker på, at Apple selv ville henvise dig dertil. Det har Humac også gjort et par gange for mig, mindes jeg.

Mht. 1000 cycles, så kan du sagtens bruge den. 1000 cycles er bare den grænse Apple sætter for, at batteriet skal kunne holde sig over 80% kapacitet, når den er fuldt opladet. Hvor godt dit batteri er, det aner jeg selvfølgelig ikke, men det kan sagtens bruges over 1000 cycles.

Jeg ville ikke skifte batteri, medmindre det var et decideret issue.
Hvad sker der?
DunwichDunwichSkrevet 11/04-23 14:17 
Det bliver også StayOnline jeg besøger, hvis batteriskift bliver nødvendigt, har jeg besluttet. Har ikke noget i mod at købe ting i Humac, men jeg stoler mere på StayOnline, hvis noget skal skiftes i mine produkter.

Havde læst, at batteriet burde skiftes, når det når 1000 cycles, men læser så også i dag, at det egentligt ikke er nødvendigt; Læste om en som efter 2000 cycles, stadig har 75 % kapacitet på sit batteri.

Jeg må se på det, om ca 340 cycles; Der går da i hvertfald næsten et år, før jeg når de 1000, tror jeg, og så har jeg sikkert købt en MacBook Air M2 alligevel :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/04-23 22:34, rettet 11/04-23 22:35 
Jeg er selv super klar på at hoppe på nogle ARM-baserede Macs, men venter på M3’erne da jeg håber at vi der ser et enormt spring i performance, hvor der ikke var meget fra M1 til M2.

Det var også ved tredje generation Ryzen CPU’er at der kom et kæmpe spring, og først der de sådan rigtig fik styr på produktet hvis jeg husker rigtigt.

Det er ikke sikkert det samme gælder for Apple, men det giver lidt mening at udgive en helt ny CPU og derfter en hurtig refresh (M2) og så (forhåbentlig gen 3) et gigantisk boost i form af større innovationer og rettelser.

Dermed ikke sagt at M1 og M2 chips er dårlige. De er tværtimod ret fantastiske for pengene :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 12/04-23 10:51 
Er der egentligt noget man skal være opmærksom på, ved at bruge migrate programmet, og flytte indholdet fra en Intel baseret Macbook, til en M2 Macbook?

Tænker bare på ift. at nogle Intel programmer ikke virker på en M2 og omvendt, og om det kunne have nogen indflydelse på migrate processen, når den kører mellem de to computere? Vil migrate processen være ligeglad med det, og bare kopiere alt til den nye Macbook, og så kan man selv sidde og nørde med programmerne bagefter?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/04-23 12:25 
Så vidt jeg ved virker alle dine gamle programmer på ARM også da Apple har lavet det der Rosetta-translation som kan emulere dem :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
tastasSkrevet 12/04-23 17:13 
Konsolkongen>
Jeg er selv super klar på at hoppe på nogle ARM-baserede Macs, men venter på M3’erne da jeg håber at vi der ser et enormt spring i performance, hvor der ikke var meget fra M1 til M2.

Det var også ved tredje generation Ryzen CPU’er at der kom et kæmpe spring, og først der de sådan rigtig fik styr på produktet hvis jeg husker rigtigt.

Det er ikke sikkert det samme gælder for Apple, men det giver lidt mening at udgive en helt ny CPU og derfter en hurtig refresh (M2) og så (forhåbentlig gen 3) et gigantisk boost i form af større innovationer og rettelser.

Dermed ikke sagt at M1 og M2 chips er dårlige. De er tværtimod ret fantastiske for pengene :)

Har en M1 air, og jeg tror af alle de computere jeg her haft har den imponeret mig mest. Det er ikke fordi det er jeg nødvendigvis bruger til alt (har også en OK gamer PC). Men mine forventninger var en god all round computer til det daglige. Og der har den bare været awesome og bare været en større fryd at bruge end jeg havde forventet. M1 performance her været super i det daglige. Den er altid super snappy til browsing, mails, YouTube, Spotify osv. og batteri tiden er bare så fed. Jeg bruger den ofte sådan lige en halv til en hel time i ny og næ, og jeg tror der nogle gange går 10-14 dag mellem jeg lader den op. Slukker den aldrig lukker bare låget.
Glad for air udgaven. Ingen støj, og har ikke haft problemer med throttle.

Har ikke haft Mac før, så rørte mig ikke, at den ikke var redesignet. Den var stadig fin. Godt tastertur, fin skærm og trackpad virker bare og er dejlig stor. Gav 6998kr for den juli 2021, så nærmer sig 2 år, men har stadig batteri tid med med mit forbrug omkring 15 timer.

Kan kun forstille mig, at hvis M3 banker performance godt derop, at den bliver super køb!
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/04-23 18:18 
Min mor har sådan en M1 air, og da jeg skulle hjælpe hende med at sætte den op prøvede jeg lige at køre Cinebench på hendes samt min 2017 iMac, og hendes var ca 2,5 gange bedre i den test :)

Jeg ville sådan set være fint tilfreds med en upgrade til M1 også, men jeg håber også at de snart tilbyder 512GB SSD og 16GB RAM som standard. Prisen for en standard M1 Mac er rigtig fin, men lige så snart man skal opgradere SSD og RAM stiger den fuldstændig grotesk, det kan ikke rigtig forsvares :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 13/04-23 10:48 
Jeg forestiller mig, at jeg også i fremtiden, holder mig til Pro modellerne. Har af flere omgange stået og nørdet med alle Macbook modellerne i Elgiganten, og det eneste jeg oplever på de nye er, at de åbner Safari lidt hurtigere end min egen fra 2019. Det er da nice to have, men ikke noget jeg vil betale for, i og med min egen Pro er lynhurtig til alt jeg bruger den til. At et program eller app, starter op halvandet sekund hurtigere, det vil jeg trods alt ikke betale for.

Jeg vil heller ikke have mindre gode højttalere i min Macbook, og det ved jeg at Air modellerne har; Jeg kan sagtens høre musik på højtalerne i min Pro, og det lyder godt - rigtig godt endda.

Så er der forskellen på M1 og M2, og den er åbenbart så lille og ligegyldig, at man ligeså godt kunne spare et par tusinde og købe en M1 i dag.

Men det er dog første gang, at jeg har hørt / læst, at Apple tilsyneladende er gået lidt cheap på M2 Air modellen og bl.a dens Trackpad, da jeg faldt over denne video og anmeldelse.

https://www.youtube.com/watch?v=oCtYBqcN7QE&t=420s

Jeg skal ikke kunne sige om han har ret, og youtube videoer der indeholder sponsor reklamer midt i det hele, kan jeg ikke lide, men måske hans pointe er valid.

Mht. batteri og mulig udskiftning af disse, så har jeg en iPad Pro fra 2017 med 120 hz pro motion og det hele, som jeg har brugt ret flittigt, siden jeg købte den. Dens batteri fejler intet og holder stadig batteri i dag, som den gjorde dengang, og det er jeg ærlig talt imponeret over. Så nu beholder jeg lige min nuværende Macbook Pro og ser, hvad der sker, når batteri cycles nærmer sig de 1000.
DunwichDunwichSkrevet 24/04-23 14:56 
Har lige puttet mine nye Air Pods Pro (2. Gen) i ørene, og det var da en mærkbar forbedring - som jeg ikke troede muligt - ovenpå mine 1. Gen Pro. Testede lige ANC ved siden af en emhætte på fuld power og æg der koger på komfuret, og der slipper nul støj igennem. Det er også dejligt, at man nu kan skrue op og ned på selve stems, og ikke er tvunget til at have telefonen ved siden af.

Men lyden! Detaljerne! Bassen! Renheden!

Kom også hjem med en Macbook Air M1 for nogle dage siden. Solgte min gamle Pro for ca. 5000 kr, så den betalte lidt over halvdelen på en ny M1.

Det er sjovt med Air M1; Den føles ikke som det jeg forventede af en Air, men minder mere om min gamle yndlings Pro fra 2015; Samme type tastatur og funktionstaster i toppen af tastatur og ikke den halv-trælse touchbar. Jeg er glad for opgraderingen. Og hold kæft den er hurtig! Ting der tog fulde 11 sekunder at åbne på 2019 Pro'en, tager 2-3 sekunder her (Pages dokumenter osv).

Jeg opladede batteriet samme dag jeg fik den, og det skulle først oplades igen to dage senere. Jeg er sgu imponeret.
GreaseballGreaseballSkrevet 25/04-23 09:17 
Spørgsmål til Apple brugere, primært iPhone brugere. På mit arbejde har fået en lille sending BT headset hjem. Ikke Apple, men fine nok. De virker fint på ny Android enhed, og en gammel iPhone 6. Men sætte vi dem til en 13 eller X, så er lyden virkelig dårlig. Spørgsmålet er, findes der en lyd indstilling i nyere iOS på iPhone der kan være skyld i det her? Hvis ja, hvor finder vi den så henne af ?
DunwichDunwichSkrevet 26/04-23 12:24 
Man kan som regel kun se specifikke lydindstillinger for eksternt udstyr, når det udstyr er forbundet til en iPhone - feks via BT. Kommer der ikke en menu frem, under indstillinger, når et af de BT headsets er koblet til jeres iPhones, hvor man kan rode med nogle settings?

Ellers kan det altid være en god idé at slukke/tænde eller genstarte de pågældende iPhone's, hvor der er lydproblemer, og se om det ikke kan fikse problemet med BT tilslutningen.
GreaseballGreaseballSkrevet 26/04-23 22:30 
Vil prøve og kigge. Bruger ikke selv iPhone, men vil da lige se på chefens i morgen. Tak for det.
DunwichDunwichSkrevet 01/05-23 15:34 
Hvilken browser bruger I på jeres MacBook?

Det er primært Safari her, som jeg er godt tilfreds med. Har installeret MS's Edge browser, som jeg lige prøver af, og den er også fin. Men er bare vant til det rene look og interface som jeg synes Safari har, og ligeså snart en browser afviger for meget fra det, gider jeg den ikke rigtigt. Det skete med Google Chrome, og det sker sikkert også med Edge, men jeg kan bedre li' Edge, og den giver flere muligheder, ser det ud til, for sikkerheds indstillinger, end hvad Chrome tilbyder.

Men jeg er super tilfreds med Safari, og har to plug ins til den, som jeg ikke vil undvære, nemlig Noir og Wipr. De findes åbenbart kun til Apple's produkter. Noir er et dejligt mørkt tema og Wipr er en - IMO den bedste - ad blocker, som jeg har brugt i flere år.

Bruger nogle af jer f.eks Edge, og har ad blockere og mørkt tema plug-ins dertil, som er gode, og som I kan anbefale?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/05-23 15:57 
Jeg bruger også selv Safari, det er klart min foretrukne browser. Jeg har også Wipr installeret på min, som pt eneste plugin :)

Jeg har Firefox installeret også, til de meget få hjemmesider der giver problemer i Safari, men den bliver lukket hurtigst muligt efter brug :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 31/07-23 19:18 
Er der nogen af jer som bruger iOS 17 betaen og hvad synes I om den?

Jeg havde den i nogle dage, men fik ikke nyeste Beta 4 med i min periode, inden jeg gik tilbage til 16.6. Men jeg bemærkede dog, som andre har nævnt, at kameraet skruer ned for HDR og yderligere skarphed på billeder - hvilket klæder billeder jeg tog. Men jeg syntes ikke betaen var ligeså god ved batteri tiden, som 16.6, så derfor gik jeg væk fra betaen.

Men overvejer at hoppe på igen, nu beta 4 er kommet.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/07-23 19:47, rettet 31/07-23 19:47 
Jeg er stoppet med at prøve Apples betaer. Der var engang hvor man fik rimelig solide oplevelser med deres beta-versioner, men nu er de så broken at det ikke er tiden værd.

Det gælder desværre til dels også de færdige versioner af softwaren. Listen er al for lang over funktioner der er stoppet med at virke på henholdsvis Mac, iOS og Watch til at jeg gider liste dem her. Da jeg skiftede til Apple var det helt fantastisk gennemført at bruge, nu halter det godt nok.

Det sagt så foretrækker jeg det stadig over Linux og Windows, men jeg håber de strammer skruen snart :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 01/08-23 10:44 
Jeg har aldrig oplevet at de betaer jeg har brugt, har været broken. De har altid virket som de skulle, og specielt i iOS 17 betaen, var der nogle QOL funktioner jeg sagtens kunne bruge, og gerne ville have i 16.6.

Beta 4 er lige kommet i public beta, samt en revideret Beta 4 Developer Beta, har de også udgivet, så den public beta 4 kigger jeg nok lige på senere.

En gennemgang af dem her:

https://www.youtube.com/watch?v=2ygr_YVU1PQ
DunwichDunwichSkrevet 02/08-23 22:46 
Hentede public beta 2 i går, og har taget en del billeder i dag. Der er en væsentlig forbedring at spore.

Væk er det ekstra DNR og HDR pass, som kameraet lavede, efter man havde taget et billede. Jeg tog nogle billeder den anden dag på 16.6 og igen i dag, de samme motiver, samme sted, på iOS 17, og nogle af billederne på 16.6 har næsten, her og der, et plastik agtig skær over sig, som er væk på iOS 17. Det ser så lækkert og naturtro ud nu, billederne man tager.
DunwichDunwichSkrevet 04/09-23 17:37, rettet 04/09-23 17:44 
Kun otte dage til iPhone 15 event.

https://www.youtube.com/watch?v=ArjUUDhntzE
WehnerWehnerSkrevet 14/09-23 18:55 
Der ser ud til, at der er sket en del på kamerafronten. Jeg har pt. en iPhone 13 amateur. Den fejler ikke noget, men springet til en 15 pro bør vel efterhånden kunne mærkes.

Vi plejer at få dem tilbudt i løbet af efteråret som personalegode trukket over lønnen, så man sparer en del. Men de er godt nok også dyre.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DunwichDunwichSkrevet 14/09-23 23:36 
Jeg havde en 13 Pro et års tid, og skiftede til 14 Pro. Kan godt li' 14 Pro, og mht kamera, er det blevet suverænt med iOS 17. Framerates til videooptagelse betyder ikke noget for mig, om man kan filme i 60 fps i højere opløsninger, da jeg bruger 24 fps, og billederne jeg tager - enten i RAW eller uden - ser super flotte ud; Kan ikke ønske mig mere på den front.

Jeg ved også, at i daglig brug, vil jeg ikke mærke nogen forskel, om jeg bruger en 14 Pro eller en 15 Pro, så det kommer altsammen ned til om der er nogle QOL ting til mig. Jeg er nysgerrig på vægten på en 15 Pro. Den er 19 g lettere end end 14 Pro. Min 14 Pro har jeg haft nu, i et halvt års tid, og mit batteri er stadig på 100% Maximumkapacitet, så jeg behandler den godt. Dynamic Island synes jeg faktisk er rigtig godt, og det vil være det samme om jeg bruger 14 Pro eller 15 Pro.

Så for mig bliver der færre og færre grunde til at "opgradere"; Det var fedt med 12 Pro til 13 Pro, med 120hz skærm refresh, men jeg kan ærlig talt ikke mærke den store forskel på, om jeg bruger en 14 Pro eller en 13 Pro.

Men det bliver spændende at se anmeldelser af 15 Pro; Om der er nogle ting man ikke vidste, og som man lige pludselig ikke kan undvære, og derfor bliver nødt til at have sådan en. Men jeg havde nu godt nok planlagt, at bruge min 14 Pro i minimum tre, og helst, fire år.

Det lykkedes med min forrige MacBook Pro, at køre med den i fire år, inden jeg fik en Macbook Air M1, som var en fin og god opgradering, så det var også planen på iPhone fronten.
DunwichDunwichSkrevet 18/09-23 16:18 
https://www.macrumors.com/2023/09/18/iphone-15-pro-128gb-prores-1080p-only/

Det er pinligt, at de udgiver en 15 Pro med denne begrænsning, og stadig kalder den en Pro model. Smid da 256 GB i som standard. Nu lyder den som en iPhone 14S model.
DunwichDunwichSkrevet 21/09-23 14:08, rettet 21/09-23 14:09 
https://www.macrumors.com/2023/09/21/apples-finewoven-iphone-cases-poor-reviews/

De skulle have fortsat med læder; Det har virket fortrinligt de sidste ca ti år, for mit vedkommende. Men Apple går for meget op i virtue signaling, til at det bliver en realitet igen, med læder produkter.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/09-23 14:26 
Mit lædercover til min SE er ved at falde fra hinanden efter fire-fem års brug. Jeg synes det har været rigtig fint ellers og meget behageligt at holde på. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal købe i stedet.
Jeg har ikke rigtig overvejet uoriginalt, men det kan være det bliver nødvendigt.



Jeg købte en Apple TV 4K med ethernet sidste uge. Den er rigtig fin synes jeg, og for mig en klar upgrade over apps på LG TV’et :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 21/09-23 14:35, rettet 21/09-23 14:37 
Hvis jeg var dig, ville jeg bare købe et nyt læder cover til SE'en - eller alternativt et silicone cover, hvis du vil spare lidt. Jeg synes dog silicone covers tiltrækker meget støv og fnuller fra lommen, så jeg undgår dem, og holder mig til læder - eller slet ikke cover ;)

Jeg har prøvet og ejet et par tredjeparts læder covers, til ældre iPhones, fra Dbramante 1928. De var også gode, men jeg var blevet vant til Apple's egne, også dengang, så gik tilbage til dem igen, kort tid efter. Jeg har veninder, som sværger til de billigste af de billigste fra Normal og Tiger osv, hvor man får dem smidt i nakken for en ti'er, men dem orker jeg ikke at bruge, og jeg synes hverken de er pæne eller virker særligt praktiske, grundet kvaliteten.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/09-23 14:52 
Jeg må må prøve om jeg kan finde et nyt i læder et sted når det her går helt i stykker :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 23/09-23 12:38, rettet 23/09-23 12:50 
https://www.youtube.com/watch?v=IS0SItAzEXg

Så, iPhone 15 Pro Max er lavet af noget helt særligt, og dårligere, Titanium.

Spol frem til 7:20 hvis I ikke vil se hele videoen, men jeg er ligeså chokeret som Jerry. Det er jo bendgate om igen det her.

EDIT: iPhone 15 Pro giver han samme tur, til sidst i videoen, og den knækker ikke midt over, så det er "kun" Pro Max som fejler helt.
JmogJmogSkrevet 24/09-23 14:24, rettet 24/09-23 16:55 
Det har da ikke noget med titaniumet at gøre, at den revner. Det er jo glasset, der revner og det er vel lige så skrøbeligt som sådan noget plejer at være. Titanium udmærker sig netop ved at det er stærkt og fleksibelt. Det vil sige, at man kan bøje det uden at det knækker.

At Pro Max glasset er mere skrøbeligt skyldes bare at en kortere dims kræver mere kraft at bøje end en længere dims.

Og så er det i bund og grund et nonissue. Ja, hvis man behandler en telefon på en måde man ikke bør, så kan man ødelægge den. Det reelle issue er nok mere at moderne telefoner har bagsider af glas, hvilket er langt dyrere at udskifte end plastik.
enfenenfenSkrevet 24/09-23 16:28 
Mange tillægger de test for mere, end de bør...
What is the Matrix?
JmogJmogSkrevet 24/09-23 16:57 
“Følg med i næste uge, hvor jeg kører en bil ind i en mur. Vil forlygterne overleve? Spoiler: Ford har et forklaringsproblem”
DunwichDunwichSkrevet 24/09-23 17:41 
Jmog>
Det har da ikke noget med titaniumet at gøre, at den revner. Det er jo glasset, der revner og det er vel lige så skrøbeligt som sådan noget plejer at være. Titanium udmærker sig netop ved at det er stærkt og fleksibelt. Det vil sige, at man kan bøje det uden at det knækker.

At Pro Max glasset er mere skrøbeligt skyldes bare at en kortere dims kræver mere kraft at bøje end en længere dims.

Og så er det i bund og grund et nonissue. Ja, hvis man behandler en telefon på en måde man ikke bør, så kan man ødelægge den. Det reelle issue er nok mere at moderne telefoner har bagsider af glas, hvilket er langt dyrere at udskifte end plastik.

Han siger ellers at iPhone's ikke bare brækker midt over, og Jerry har ret mange videoer om iPhone's hvor han tester disse ting, så selvfølgelig er det et issue. Ligesom bendgate var det.

"Internal documents reveal Apple knew the iPhone 6 was more likely to bend than previous models"

https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/5/24/17389220/apple-bendgate-internal-documents-iphone-6-plus
NaieraNaieraSkrevet 24/09-23 20:07 
Det hedder bare iPhones.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
enfenenfenSkrevet 24/09-23 22:02 
Jmog>
“Følg med i næste uge, hvor jeg kører en bil ind i en mur. Vil forlygterne overleve? Spoiler: Ford har et forklaringsproblem”

:D
What is the Matrix?
DunwichDunwichSkrevet 24/09-23 23:35 
enfen>
Mange tillægger de test for mere, end de bør...

Det _er_ trælst, at et stykke forbrugerelektronik, til +10.000 kr, går i stykker, når man bøjer det med tommel- og pegefinger, og så er det vel fint, at forbrugeren bliver oplyst om dette, eller...?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/09-23 20:56 
Ja hvis pointen er at den er mere skrøbelig end iPhones normalt er, så synes jeg det er værd at fremhæve. Telefoner har det af og til rimelig barskt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 01/10-23 16:38, rettet 01/10-23 16:41 
Det har været en vild og spændende iPhone 14s launch.

https://www.macrumors.com/2023/09/30/apple-responds-to-iphone-15-pro-overheating/

https://forums.macrumors.com/threads/warning-bmw-wireless-charging-may-break-iphone-15s-apple-pay-chip.2405806/

https://9to5mac.com/2023/09/25/apple-finewoven-cases-hands-on-terrible/

Hvis jeg skulle sammenligne det med en konsol launch, så tænker jeg PS2. Det virker mest rationelt, umiddelbart.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/10-23 17:43 
Hvis hardwaren går i stykker giver en sammenligning med Xbox 360 langt mere mening :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 01/10-23 18:49 
Touché ;)
DunwichDunwichSkrevet 02/10-23 13:00 
I og med titanium er rigidt og ikke giver sig, skal al den kraft som sker ved feks at tabe den, ud et andet sted.

Det skal jeg da love for det også kommer her.

https://www.youtube.com/watch?v=9qOLjKzc-kQ

Jeg skal da bare beholde min 14 Pro, indtil den ikke dur mere. Er stadig imponeret over, at den efter syv måneder, stadigvæk har 100 % maksimum batterikapacitet. Den sidste 12 Mini jeg havde, droppede til 99%, inden der var gået en hel måned.
JmogJmogSkrevet 03/10-23 05:50 
At opgradere fra 14 Pro til 15 ville da også være helt sindssygt. Totalt spild af penge for et performance boost du aldrig vil mærke.
DunwichDunwichSkrevet 03/10-23 09:21 
Mener du 15 eller 15 Pro?

Men det er ligegyldigt. Du mærker ingen performance boost uanset.

Min lillebror købte en 15 Pro i weekenden, og den nørdede jeg lidt med i søndags. Den var et my lettere end min 14 Pro, og på kamerafronten mærkede jeg ingen forskel. Den der ekstra 5x zoom (kontra 3x) på 15 Pro er ligegyldig, hvis man alligevel tager et billede i RAW på begge telefoner. Samme kvalitet. Selv uden RAW kunne jeg ikke se forskel.

Han bor på anden sal, og vi stod og tog billeder af bilers nummerplader, nede på vejen, med zoom og uden zoom, og med RAW og ikke RAW - ingen forskel.

Det der picture-in-picture på 15 Pro, oppe i hjørnet, virker som en smart ide, men mit blik fjerner sig ikke fra viewfinderen, når jeg står og tager et billede, så for mig virkede det ret counterproductive, at have et lille billede i framen, når jeg står og tager et billede; Det virker som om den "feature" bare er der, fordi de kunne inkludere den.

Men han er glad for den, og kommer fra en alm. iPhone 13, så det forstår jeg godt.
JmogJmogSkrevet 03/10-23 18:45 
Begge. Proerne føler jeg ikke har været essentielle siden standardmodellerne gik over til OLED.

Din bemærkning om at den føltes lettere gjorde mig nysgerrig. Det er faktisk ret imponerende, hvor meget de har reduceret vægten.

206 vs 187 gram.

Det finder jeg egentlig langt mere interessant end forbedringerne til det allerede fremragende kamera.
enfenenfenSkrevet 03/10-23 20:53, rettet 03/10-23 21:20 
@Jmog 206 vs 187 gram. Det er ret mærkbart. Men ikke nok grund til, at jeg vil skifte på nuværende tidspunkt. Men ellers er designet er en smule bedre end iPhone 14 Pro efter min mening.
What is the Matrix?
DunwichDunwichSkrevet 04/10-23 10:12 
Jmog>
Begge. Proerne føler jeg ikke har været essentielle siden standardmodellerne gik over til OLED.

Din bemærkning om at den føltes lettere gjorde mig nysgerrig. Det er faktisk ret imponerende, hvor meget de har reduceret vægten.

206 vs 187 gram.

Det finder jeg egentlig langt mere interessant end forbedringerne til det allerede fremragende kamera.

Det med vægten skal du lige tage med et gran salt. Da han gav mig telefonen i hånden, havde han cover på - Apple's eget glasklare cover - og jeg har ikke cover på min. Der mærkede jeg ingen forskel i vægt. Da vi tog cover af hans, var det vitterligt kun et my lettere den virkede, så altså ikke noget vildt & voldsomt, IMO.

Den havde dog fået afrundet kanterne lidt - som man selvfølgelig kun bemærker hvis der ikke er cover på - men grip var det samme for mig, på begge telefoner; De føltes begge behagelige at holde og bruge. Senere, så jeg i en video, at 15 Pro er blevet lidt kortere og smallere, vist nok, og det bemærkede jeg slet ikke, da jeg stod og nørdede med den. Så det er vitterligt ultra-små ting de har slebet på, her og der.

Jeg gad godt de havde gjort den _endnu_ mindre men beholdt det boxy design, som de bruger nu, og har brugt siden iPhone 5 - men skippede på X og 11. Så var jeg sikkert sprunget på den, for holder meget af ikke-store iPhones.

Havde de skumpet den ind til iPhone X størrelse - og det sker sikkert aldrig - så havde det været rigtig interessant for mig.

Hvilken iPhone bruger du selv nu?
JmogJmogSkrevet 04/10-23 14:56, rettet 04/10-23 14:56 
Jeg er på en ganske almindelig 13. Havde en XS før den. Og før da skal vi helt tilbage til 6 Plus :-D
Havde også en kort flirt med en Galaxy Z Flip 3 sidste år, men jeg er for glad for iOS til at leve med Android i længden.

Jeg får dem via arbejdet, så det er ikke fordi jeg har så mange valgmuligheder, men jeg er afdelingens (nåja, også koncernens) indkøber, så jeg får da kigget på alle modellerne.
enfenenfenSkrevet 04/10-23 21:24 
der er åbenbart ingen fordele ved at være indkøber :)
What is the Matrix?
WehnerWehnerSkrevet 05/10-23 17:36 
Man bliver virkelig fanget - jeg har kørt iPhone 4, 4S, 5S, 6S, 8, XS, 13 + iPad 2, Air 2 og så en lille pro.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 05/10-23 22:23 
enfen>
der er åbenbart ingen fordele ved at være indkøber :)

Jeg bliver ved med at fortælle folk at jeg er bundkorrupt og amoral, men ingen prøver at bestikke mig med lækre ting. Meget skuffende.
DunwichDunwichSkrevet 19/11-23 09:16, rettet 14/12-23 10:07 
Slet
DunwichDunwichSkrevet 05/12-23 16:14, rettet 14/12-23 10:07 
Slet
2'159 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig