X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Den store Apple-tråd


Reply
MajorPMajorPSkrevet 01/11-05 12:37 
Nu bestilte jeg min iMac G5 i går, og fik lige idéen til at Mac-brugere herinde kunne anbefale programmer og lignende i denne tråd.

Det var det eneste, så skyd løs... :-)
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
2'159 topic(s).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Reply
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 10/07-09 02:38 
dynamitedavo>
jeg vil gerne have nogle flere RAM i min macbook. det er en sort 13" sidste generation.

Jeg har selv en sort macbook, som burde være 4. gen.
Mactracker melder i hvert fald at det er enten en early eller late 2008 model, hvilket passer fint.
Maskinen kan klare 6GB RAM selvom Apple siger 4GB. Du kan finde de rette ram ved at søge på proshop.dk (brug ram-guide til højre), søg på "macbook" og vælg 4. generation.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 19/07-09 23:50, rettet 20/07-09 00:09 
tak for hjælpen, bestiller nye ram inden længe. bare lige for at dobbeltchecke - er disse ram den rigtige slags?


ram hos shg
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 20/07-09 01:08 
Linket du har givet henviser til en hel række af ram, hvilken havde du specifikt tænkt på?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 20/07-09 01:13 
Apple's support side ( http://support.apple.com/kb/SP5 ) giver disse oplysninger:

1GB (two 512MB SO-DIMMs) or 2GB (two 1GB SO-DIMMs) of 667MHz DDR2 SDRAM; two SO-DIMM slots support up to 4GB

Men du burde som sagt kunne sætte 6GB i.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 20/07-09 08:40 
ahh okay kan ikke lige finde ud af at linke direkte til dem på den side. det er dem her jeg havde set på:


RAM
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
nerosnerosSkrevet 20/07-09 11:09, rettet 20/07-09 11:09 
Nogen der ved hvor man kan købe et billigt batteri til sin Intel Macbook Pro? Jeg synes det er lidt galt det skal koste så meget :-/
Bashful Neophyte
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 20/07-09 11:31 
dynamitedavo>
det er dem her jeg havde set på:

Det er de helt rigtige :-)

men er de ikke lidt billigere fra proshop? http://www.proshop.dk/showProduct.aspx?prodid=100407
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 20/07-09 12:18 
mission accomplished.


boom!
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
KTCKTCSkrevet 20/07-09 12:25 
Tror desværre ikke det bliver billigere end Apple Store. Vi købte nyt batteri for en måneds tid siden og alternativerne var dyrere :S
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 20/07-09 13:27, rettet 20/07-09 13:29 
dynamitedavo>
mission accomplished.

Nice, jeg kører stadig med 2GB. Fortæl om det hjælper på systemet, om det kører bedre. Og i så fald, hvad der kører bedre :-)

KTC>
Tror desværre ikke det bliver billigere end Apple Store.

Ja, det passer vist ret godt. Jeg har heller ikke hørt om billigere steder, desværre.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 20/07-09 21:27, rettet 20/07-09 21:27 
nu har jeg brugt den en del idag og kan da sagtens mærke at systemet kører bedre. apps loader generelt hurtigere og kan køre langt flere på samme tid uden at skulle vente. men havde egentlig forventet lidt mere, fx. kan jeg ikke mærke nogen forskel på opstartstiden og første gang jeg åbner apps tager det ofte ligeså lang tid som det plejer. er alligevel gået fra 1gb til 4gb så det er jo noget af en opgradering...
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 20/07-09 23:13 
Okay, det lyder egentlig ganske udmærket. Hvad med Photoshop og andre programmer som arbejder med store filer, har du prøvet det?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 20/07-09 23:42 
har lige prøvet at åbne photoshop en enkelt gang og det gik helt klart hurtigere, så det virker til at det også bliver nemmere at arbejde med det.
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
nerosnerosSkrevet 22/07-09 09:57 
Jeg har sådan en airport base station sat til min zyxel 660R router så man kan komme på vores netværk ligegyldigt hvor man er i huset. Jeg har dog stor mistanke til, at vores naboer og andre også kan logge på vores netværk! Jeg har prøvet om man kunne lave en adgangskode på den, men kan ikke finde ud af det? Det er måske på selve 660R routeren man skal lave den slags passwords...

Nogen der ved noget?
Bashful Neophyte
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/07-09 10:21 
Dvs, Zyxel routeren er ikke wireless? og så du via kabel sat en Airport til, right?

I så fald er det også på Airport'en du skal sætte kode på det trådløse netværk.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
nerosnerosSkrevet 22/07-09 10:28 
CenobiteDK>
Dvs, Zyxel routeren er ikke wireless? og så du via kabel sat en Airport til, right?

Jeps :-)

Ok jeg kan godt finde ud af at konfigurer min Zyxel router, men hvordan dælen kommer jeg ind i Airport'en og ordner den slags? Jeg er helt blank..
Bashful Neophyte
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/07-09 10:35 
Du bruger Airport Utility.

Hvis du bruger Mac ligger den i Applications > Utilities > Airport Utility.
Hvis du bruger Win, skal du hente programmet her:
http://support.apple.com/downloads/AirPort_Utility_5_4_2_for_Windows

Derfra skulle det være rimelig straight forward at sætte op. :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
nerosnerosSkrevet 22/07-09 11:31, rettet 22/07-09 11:31 
Jeg bruger mac, men det må være det som så hedder Airport-værktøj på dansk. Trykker jeg på den søger den efter en trådløs Mac enhed, men den fortæller mig at den ikke kan finde noget?! Mærkeligt...Jeg kan ellers godt komme på nettet!
Bashful Neophyte
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/07-09 11:57 
Hmm, ja det er det rigtige værktøj.

Er det en Airport Express? Så tjek om den lyser grønt i toppen. Evt prøv at koble strømmen fra et minuts tid. Og evt prøv at holde reset knappen inde et par sekunder (når den er tændt self, hehe).
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
nerosnerosSkrevet 22/07-09 12:08 
Ok jeg må prøve at bikse med det iaften :-)
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 23/07-09 12:39 
Jeg kan simpelthen ikke få kontakt til den igennem Airport-værktøjet. Underligt altså? Den virker jo fint ellers når jeg er på nettet.


Det er sådan en fætter her.
Bashful Neophyte
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 23/07-09 14:26 
Ahh, troede det var en nyere model.

Har undersøgt lidt, ser ud til at du skal bruge "AirPort Admin Utility for Graphite and Snow" som du kan hente her:
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/application_updates/airportadminutilityforgraphiteandsnow425.html

Håber det hjælper.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
nerosnerosSkrevet 23/07-09 14:53 
Jamen det er jo fantastisk nu virker det :D

Mange tak for din hjælp.
Bashful Neophyte
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 23/07-09 14:54 
Velbekomme ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 16/08-09 23:59 
Nu er jeg så også (næsten) blevet Mac ejer. Besluttede mig for en MacBook Wind... :)

Jeg har siddet og sat mig ind i OSX og finder det ret spændende og intuitivt, selvom det da godt nok kræver noget tilvendning for en win-nød som mig. Det mest imponerende er hvor godt systemet kører på den lille Wind - de kan altså noget med optimering og resource-allokering hos Apple.

Jeg har installeret Safari 4, Adium, Perian og Quicktime 7 - Growl kunne jeg ikke rigtigt hitte ud af. Desuden har jeg set lidt på Quicksilver, men er ikke sikker på jeg har forstået konceptet!? Er det rigtigt forstået at programmet er intuitivt nok til at finde de gængse måder jeg bruger bestemte programmer på, og formår at koble disse handlinger sammen med programmet i et enkelt interface?

Er der andet spændende jeg bør prøve?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
PalleJensenPalleJensenSkrevet 17/08-09 07:53 
Du har ikke noget at bruge Quicksilver til, den gør i princippet det samme som OSX'es egen Spotlight search.

Du bør også installere Flip4MacWMV, så du kan se WMV - og prøv lige Growl igen - det bør du næsten have.

Og tillykke med din Mac - den bliver du glad for! Husk at tage backup til en ekstern harddisk med Timemachine - det er noget af det mest geniale der længe er lavet. Jeg blev glad for den, da jeg i fredags skulle skifte maskine på jobbet. Sæt Timemachine til og 2-3 timer senere, kører din nye maskine som en komplet spejling af din gamle - uden at du har rørt en finger.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 17/08-09 12:24 
Nu er det jo ikke helt en mac, blot en Wind med OSX Leopard 10.5.7, så der er ikke kælet helt så meget for detaljerne rent hardware-mæssigt, som et "ægte" produkt.

Det er dog stadig et spændende bekendtskab; jeg er så småt ved at have styr på tastatur-genveje, og selve interfacet samt ideen bag. Det føles som sagt ret intuitivt, og kan sagtens være oplevelsen der får mig overbevist om, at jeg skal have mig den ægte varer en dag. Jeg må lige teste hvordan photoshop kører på det lille kræ, og se om genveje og opbygning er mindre komplicerede end i PC-udgaven.

Jeg mangler desuden en download manager til systemet. Er der nogen der har gode forslag?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
la0sla0sSkrevet 17/08-09 13:46 
Jeg er lidt interesseret her, for muligvis kunne det være en løsning/afløsning for overkommandoens sløve ibook g4.

Jeg har indtrykket af at der er sket meget mht. Wind og osx supporten, men hvor meget virker pt? Her tænker jeg, wifi, højtalere, hovedtelefoner, bluetooth, webcam osv. Hvad med sleep osv?
Hvad sker der?
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 17/08-09 16:24 
Mit indtryk er at det ikke er nogen afløser for en rigtig mac, særligt i forhold til opdateringer etc., hvilket p.t. ikke er voldsomt besværligt, men kan blive det med tiden, hvis forum supporten efterhånden udfases. Det er dog stadig et spændende eksperiment.

Jeg har brugt utroligt meget tid på informationssøgning, for at få det hele til at fungerer, og er kommet så langt at det meste virker under 10.5.7. WiFi virker uden problemer med en opdateret driver fra Realtek; mit Webcam virker både i iChat og Photo booth (med lidt lag i sidstenævnte); højtalere har virket hele tiden, men jeg har endnu ikke fået output (hovedtelefoner) på plads; Sleep har jeg ikke haft nogen problemer med.

Allerede nu er der enkelte ting, f.eks. et hotfix til audio output, der er mere eller mindre gået tabt. Jeg ved ikke om der kommer fornyet gang i forummet, når Snow Leopard kommer her til september, men jeg kunne da forestille mig, at der også ville komme noget support til denne udgave af OSX.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
la0sla0sSkrevet 17/08-09 17:46 
Det lyder faktisk ikke så slemt. Til kærestebrug skal den egentlig bare kunne køre fint og steady med internet, uden at kløjs i youtube eksempelvis, og kunne tage sig af Word osv, og det lyder jo til at den kan det.

Hvordan vil du karakterisere ydeevnen på den? Jeg ved godt vi ikke taler turbo-turbo, men alligevel er osx så snappy nok?
Hvad sker der?
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 17/08-09 20:21 
så fik jeg endeligt SSD disk i min MacBook, selvom det har betydet jeg er gået ned til 256 GB. (havde 500 GB før).
Men den halvering har været det hele værd. især fordi jeg er så meget på farten og kaster rundt med min mac, men opstarten er bare katjing så står den der.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 17/08-09 21:22, rettet 17/08-09 21:36 
la0s>
Det lyder faktisk ikke så slemt. Til kærestebrug skal den egentlig bare kunne køre fint og steady med internet, uden at kløjs i youtube eksempelvis, og kunne tage sig af Word osv, og det lyder jo til at den kan det.

Hvordan vil du karakterisere ydeevnen på den? Jeg ved godt vi ikke taler turbo-turbo, men alligevel er osx så snappy nok?

Jeg har ikke kørt så meget med systemet endnu, men det virker ret smooth under 10.5.7. Jeg oplevede lidt problemer under 10.5.4, men det skulle være løst nu, med de seneste drivere. Internettet har jeg brugt en del, og det kører bare derud af - man skal lige minimere/lukke realtek softwaren når den starter op/kommer ud af sleep, da den popper op. Dette burde kunne klares med et lille automater script, så det sker automatisk. Enkelte systemvinduer har svært ved at være på skærmen, men kan også klares med et lille script - de kan sagtens anvendes uden.

Og så er der lige det med tasterne - de passer jo altså ikke med hvad der normalt er på en mac. Jeg har byttet om på de to windows og alt taster, hvilket hjælper en del. Men sådan noget som @, sidder et helt andet sted på et dansk mac tastatur, end et almindeligt dansk pc tastatur - det gør det hvertfald i min installation. ÆØÅ virker som de skal :)

Jeg ved ikke hvad din kæreste er vandt til på sådan en G4, men touchpadden på Wind U100 er ikke usædvanligt god. Alt det med two finger scroll etc. er der ikke mulighed for!

Med hensyn til ydeevnen, er jeg ret imponeret. Jeg vil sige at tempoet er nogenlunde on par med den Windows XP installation der også ligger på maskinen. Exposé, Dock, Spaces kører som de skal, uden noget hakkeri, mens dashboarded dukker op med det samme, men lige skal loade data ind, man bruger det første gang efter opstart. Det er under alle omstændigheder hundrede gange bedre end Windows 7, som jeg også haft installeret på maskinen. Jeg ved ikke om der findes noget benchmark software til mac, så du kan få nogle mere konkrete tal?

Fleshmangler:
Det lyder dyrt med hele 256GB SSD. Må man spørge hvad du har givet?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 18/08-09 07:40, rettet 18/08-09 18:28 
Jeg har ikke givet noget, det er min papfars aflagte SSD disk, da han opgraderede til større, den er dog højest et par måneder gammel.

Mener han sagde 8000 kr. plus moms da han købte den.

EDIT: at den er brugt betyder jo absolut ingenting næsten ligemeget hvor voldlig tidl. bruger har været, man smadre computeren langt før man smadre disken.

ligenu køre jeg 2.2 Ghz duo , 4 gb ddr2 og nu med ssd disk, og jeg kan godt nok ikke klare, det glider ret godt. cs3 pakken har jeg heller aldrig oplevet kørt så godt før som den gør nu. det eneste jeg har oplevet køre bedre var den stationære mac pro, jeg legede lidt med for et års tid siden.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
BeanoBeanoSkrevet 18/08-09 08:20, rettet 18/08-09 08:21 
Troede 256GB var max størrelse for de solid state diske der er på markedet i dag?
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 18/08-09 09:03 
den dag en SSD på 1tb kommer til en iorden pris... så skal min imac 24" have en :D

http://www.youtube.com/watch?v=LCBfsfzHPeY
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
PlaykidPlaykidSkrevet 18/08-09 11:06 
Jaja, et par sekunder har da også ret :)
Spiller nu: Halo 3
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 18/08-09 18:24 
Prøver lige at spørge ham hvad det er han kører når han kommer online, men tror helt bestemt han har fået større ellers giver det minus mening at skifte.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 18/08-09 18:31 
Nåå han har bare skiftet til en Samsung 256 GB MLC SSD fordi den var hurtigere.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 29/08-09 16:20 
Hva så? Nogen der har erhvervet sig Snow Leopard endnu?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
PalleJensenPalleJensenSkrevet 29/08-09 17:42 
Jeps...
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 29/08-09 19:04 
Fleshmangler>
Nåå han har bare skiftet til en Samsung 256 GB MLC SSD fordi den var hurtigere.

Nice...

Inde på Macnyt er der en der er ved at samle sammen til et stort fælles køb af en intel x25m 160gb SSD drev.
med en formodet pris på 2000kr.
så sådanne et regner jeg med at smide i min macbook pro 15" :D
har også overvejret at anskaffe et optibay som gør at man kan smide en harddisk i i stedet for DVD drevet... og så købe et ekstra 160gb SSD drev og sætte de 2 harddiske på som raid.
så kommer der fart over fæltet...
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 30/08-09 21:29 
PalleJensen>
Jeps...



Er det bedre så?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
PalleJensenPalleJensenSkrevet 30/08-09 23:01 
Ja, det skulle jo gøre systemet lidt mere stabilt og det understøtter nu 64bit. Jeg har umiddelbart ikke bemærket det helt store efter jeg har installeret det...
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
nerosnerosSkrevet 31/08-09 10:33 
Jeg har opdateret mit system til Version 10.5.8. Nu går min netbank jeg har hos sydbank ned hver anden gang jeg bruger den? Nogen der kender til det problem? Jeg har en fornemmelse at det er på grund af min opdatering, eller er det bare lorte sydbank? :-(
Bashful Neophyte
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 31/08-09 10:36 
Jeg tror det kan være Java der går agurk.
Hos mig bruger Firefox/Safari næsten 100% cpu når jeg går på netbank, også efter jeg lukker fanen :-s
Vi kan håbe på Java snart opdateres.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
nerosnerosSkrevet 31/08-09 12:45 
Hmm..ok det er godt lidt ringe :-(

Synes faktisk også mit Safari kører pænt langsomt nu?
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 05/10-09 22:36 
Så er der igen lidt problemer ;-)

jeg har fået opgraderet mit styresystem til Snow Leopard, men nu virker min gamle AirPort Utility 4.2.5 ikke længere! Er der en nyere version man kan downloade så min airport kommer til at passe sammen med den flotte Sne Leopard? ;-)
Bashful Neophyte
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 06/10-09 10:04 
Faktisk så er du lidt på røven indtil videre.
Ifølge denne liste: http://snowleopard.wikidot.com/ så virker "AirPort Admin Utility for Graphite and Snow" ikke i 10.6, og hvis ikke du har fået en opdatering fra system update, så må du bare vente :-r
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
nerosnerosSkrevet 06/10-09 10:24 
Damn ok tænkte det nok. Jeg kunne godt være lidt bange for der aldrig kommer en update :-( Men skidtet virker som det skal lige nu jeg kan bare ikke ændre noget hvis jeg får lyst, eller skulle der opstå andre problemer er jeg lidt lost.

Jeg må vente ;-)
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 18/11-09 15:17, rettet 18/11-09 15:28 
Hej jeg har købt en WD MY BOOK harddisk. Ikonet kommer frem på skrivebordet, men jeg kan ikke lægge ting over på den, men kun læse fra den? Det er som om den er låst selvom den siger den ikke er det?

Hvordan skal jeg formatere den? Jeg har prøvet med diskværktøj, men alle menuer er sådan at man ikke kan trykke på dem?

Please hjælp mig :-)
Bashful Neophyte
2'159 topic(s).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > »

Login for at besvare
Username
Password
Remember me