X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Oblivion video


Svar
ValkyrieValkyrieSkrevet 02/10-05 01:03 
http://files.filefront.com/Oblivion20minGameplayavi/;4201955;;/fileinfo.html

Utroligt imponerende. wow. Btw, det kræver at du har divx codec installeret:) dette er en high res video og fylder en del, ... Se hele indlægget
Well crucify the insincere tonight...
54 emne(r).
1 2 > »

Svar
ValkyrieValkyrieSkrevet 02/10-05 01:03 
http://files.filefront.com/Oblivion20minGameplayavi/;4201955;;/fileinfo.html

Utroligt imponerende. wow. Btw, det kræver at du har divx codec installeret:) dette er en high res video og fylder en del, men det ligner virkelig det som Fable skulle have været. Utrolig gennemført. Er helt blæst væk:O
Well crucify the insincere tonight...
dRxLdRxLSkrevet 02/10-05 11:33, rettet 02/10-05 11:55 
Lidt mørkt i det. Håber der er en gamma mulighed i selve spillet ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 02/10-05 11:43 
Jeg har set den video i god kvalitet på et HD-TV nede hos K.E. Mathiasen. Der så det i hvert fald fantastisk ud.

Jeg har lige hentet den, men solen er så kraftig, at jeg ikke rigtig kan se noget lige nu.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
CronossCronossSkrevet 02/10-05 12:51 
Det ligner heldigvis ekstremt meget Morrowind.

Dog er jeg !meget! træt af at det ser ud til at de har fjernet spillets massive dialogtræer. Samtalerne kunne godt gå hen og blive lidt for simplistiske.
Og jeg synes heller ikke at den grafiske stil er ligeså fed som Morrowind's meget unikke stil. Jeg håber at blive positivt overrasket.

Men generelt ser det helt, helt fantastisk ud.
WehnerWehnerSkrevet 02/10-05 13:04 
Faktisk ser det så godt ud, at jeg endelig fik taget mig sammen til at lave en Morrowind-karakter i går. Faktisk kunne jeg slet ikke lade være, og indtil videre er jeg fascineret. Nu må vi se, om det holder.

Jeg planlægger dog ikke at bruge så meget tid på spillet, som det fortjener, men nok til at jeg når at opleve den frihed, der oser ud ad spillet allerede efter to timers spil.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ValkyrieValkyrieSkrevet 02/10-05 13:13 
Jeg blev helt vildt overrasket da jeg hørte at Patrick Stewart/Steward(?) var med.
Glæder mig også til at høre Sean Bean:)


Det ser bare virkelig vildt ud. Deres radiant AI virker genial. Fast travel og mounts er også en fed ting:)
Well crucify the insincere tonight...
Bede-xBede-xSkrevet 02/10-05 13:41, rettet 02/10-05 13:43 
Jeg er også meget imponeret. Det virker som en ufattelig dynamisk verden, som man kan lege med og tage i mange retninger. Jeg har lidt svært ved og tro på, at alle NPC'er, har deres egen individuelle(dynamiske) handlemønstre, med samme kompleksitet som kvinden i filmen.

Det ligner ud fra videoen faktisk det, de sagde Fable ville være. Ok, måske ikke helt så vildt, men der snakkede udvikleren også meget :)

Om deres løfter så holder eller ej, så er det rart og se nogen forsøge og presse genren.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
HyakotakeHyakotakeSkrevet 02/10-05 17:36 
Der må komme en "Hot Coffee" mod til jul :-)
HeroldHeroldSkrevet 02/10-05 19:47 
Wehner: Hov, var det ikke dig, der brokkede dig over at Bethesda havde sagt at spillet blev en smule mere lineært? Jeg fik det indtryk at du havde spillet det. Så er det da godt du får prøvet Morrowind nu, for IMO var det en lille bitte smule for open ended - og der vil en lidt rødere tråd altså ikke gøre noget. Dermed ikke sagt at der skal være mindre frihed, jeg vil bare gerne have lidt mere sammenhæng :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
WehnerWehnerSkrevet 02/10-05 19:59 
Jeg klagede, fordi jeg har hørt en del om Morrowinds frihed, så jeg vidste godt, hvad det drejer sig om. Hvis du vil have mindre frihed er der SÅ mange andre spil på markedet, der giver netop det. Alt for mange, faktisk. Derfor synes jeg det vil være synd, hvis Oblivion går i den retning også. Der skal være plads til det hele.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HeroldHeroldSkrevet 02/10-05 20:36 
Ja, der er mange der giver mindre frihed, men det var ikke pointen. :) Pointen var at Morrowind IMO havde for meget af det. At spillet bliver en smule mere lineært gør faktisk intet i Morrowinds tilfælde, andet end at kæde historien mere samme. Jeg er lige så vild med frihed som du er, men der skal stadig være en rød tråd inden under, og det er den jeg håber på at de gør stærkere i Oblivion.

Vi er i bund og grund enige. Jeg ser bare gerne at Morrowind blev lidt mere spil, og mindre sandbox, for så er det det ideelle RPG. Det er nok en ballast jeg har haft helt tilbage fra Elder Scrolls: Daggerfall. Det var næsten for usammenhængende. :)

Jeg håber du får spillet Morrowind noget mere, for jeg vil meget gerne høre om du har samme mening om det efter flere timers spil. :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HulleHulleSkrevet 02/10-05 21:40 
Meget imponerende. Morrowind var en af de største oplevelser jeg har haft på spilfronten længe, så håber selvfølgelig at efterfølgeren kan leve op til dette.

AI lader til at være yderst interessant, men håber lidt at sekvensen var scriptet til at fremvise hvad muligheder der ligger i AI'en. For ellers er Tamriel befolket med indbyggere der alle lider af damp og skizofreni.

En anden ting der ville være interessant at vide, var hvilken PC det kørte på. Nogen der har nogen idé om specs?
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
WehnerWehnerSkrevet 02/10-05 23:38 
Eller Xbox360?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 03/10-05 00:30 
Det var næppe XBox 360 det kørte på. Hver gang der skal vælges dialogsvartype, gøres det med en cursor. Sådan ville det næppe være på konsol. Desuden, så virker cursorens bevægelser også ret museagtige. De er ikke "stive" nok til at være et stick.

Jeg gætter selvfølgelig, men det er min teori.
HeroldHeroldSkrevet 03/10-05 00:34 
Hvis det er videoen fra E3, som nogen mener, kan det være en mellemting. :) Pc er dog et godt bud - specs skulle være omkring det hurtigste du kan få lige pt.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Bede-xBede-xSkrevet 03/10-05 01:18, rettet 03/10-05 01:25 
Herold>
At spillet bliver en smule mere lineært gør faktisk intet i Morrowinds tilfælde, andet end at kæde historien mere samme.

Jeg synes ikke historien er så vigtig i et spil som Morrowind. En af mine karakterer fulgte hovedhistorien, mens jeg havde andre som bare rendte rundt og lavede, hvad jeg lige fik lyst til.

De andre karaktere var sjovere og spille. Det skyldes ikke at historien ikke var god nok, men at selve frihedsoplevelsen bare var bedre og mere imponerende.

Så jeg håber på, at de forsætter i friheds retningen istedet for at lege fortæller. Lad os selv leve og gøre ting i verdenen og opleve vores egen historie. Der er i forvejen så mange andre rollespil, som har historien i centrum.

Jeg er lige så vild med frihed som du er, men der skal stadig være en rød tråd inden under

Jeg tvivler. Hvis man fjernede hovedhistorien i Morrowind, ville det stadig være et godt spil.

Det der kunne være interessant og opleve var et spil, som præsenterede en verden, der ikke var afhængig af en lineær fortælling. En stor sandkasse, der fra starten af var fyldt med folk og væsener, som alle havde gøremål og ønsker, som de ville stræbe imod, når spillet blev sat i gang.

Således ville pointen ikke være og fortælle en historie, men blot agere ud fra det forliggende(dynamiske) materiale. For mig og se, ville det være en langt større oplevelse, end endnu en "red verden" fortælling.

Oblivion ser ud til og være et skridt i den retning, så længe fortællingen ikke får for meget indflydelse på spillet.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
HyakotakeHyakotakeSkrevet 03/10-05 01:52 
Når de snakker om 200+ "hånd"-lavede dungeons tror jeg du kan plot-dodge i det uendelige! Men hvis du vil have linearitet kan du bare gå efter plot-missionerne.
RuneSPRuneSPSkrevet 03/10-05 09:01 
Jeg synes bestemt at historien er essentiel i spil som Morrowind etc. Den skal få spilleren til at have lyst til at komme videre, i stedet for bare at rende rundt og føle sig "nytteløs". Hader bare at rende rundt, løse en mission hvor man så får en lille reward og det var så bare det. Hvis bare stort set alle missioner og påvirkede historien bare i den mindste grad ville det være perfekt. Lidt ala det som Bede skriver omkring en stor verden hvor NPC osv stræber efter deres mål etc.
ChronoChronoSkrevet 03/10-05 09:08 
Så fik jeg også set den video.

Han vælger en ret uheldigt måde at prale med deres fysiksystem. Når man skyder en pil i en træstamme begynder den da ikke at trille så langt - ihvertfald ikke hvis pilen sidder fast i den. Det ser også ligeså tosset ud som i nuværende generations førstepersonsspil når man løfter en objekt - det hænger bare og svæver i luften foran en. Gør dog noget ved det!

Men miljøerne lader godt nok til at blive sindsygt flotte og store. For min skyld kunne hele spillet bestå udelukkende af skov - det er så smukt.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
CronossCronossSkrevet 03/10-05 09:37, rettet 03/10-05 09:37 
Træstammen ruller ned af en bakke. Det ville den også gøre i virkeligheden.

Et enkelt spil har prøvet at have arme med i fysiksystemet - Trespasser til PC. Lad os bare sige at det bestemt ikke fungerede.
HeroldHeroldSkrevet 03/10-05 10:25 
Bede-x>
De andre karaktere var sjovere og spille. Det skyldes ikke at historien ikke var god nok, men at selve frihedsoplevelsen bare var bedre og mere imponerende.

Det kan jeg godt følge, men du fulgte jo også historien med én figur, og fik dit behov for frihed stillet med de de andre. Selvfølgelig skal spillet stadig være frit, og du skal være fri til at gøre hvad du vil, men jeg så gerne at historien betød mere for selve spillet. At det du gør har indflydelse på den verden du lever i. Det fik jeg ikke med Morrowind.


Jeg tvivler. Hvis man fjernede hovedhistorien i Morrowind, ville det stadig være et godt spil.

Nej, det ville være sandkasseleg. Jeg synes at historien flere gange har vist at sandbox-spil reelt kun er sjovt lige i den første fase. Derefter mister folk interessen. Tag fx. GTA. Var der ikke en rød tråd i de spil, ville det reelt være hamrende kedeligt at spille i længere tid.

En stor sandkasse, der fra starten af var fyldt med folk og væsener, som alle havde gøremål og ønsker, som de ville stræbe imod, når spillet blev sat i gang.

Det bliver Oblivion også iflg. Bethesda. De har bare gjort det tydeligere at du er i en levende verden, og at der er en historie.


Oblivion ser ud til og være et skridt i den retning, så længe fortællingen ikke får for meget indflydelse på spillet.

Ikke ifølge Bethesda :) Historien skulle være mere lineær, hvilket slet ikke gør mig noget i et spil som Elder Scrolls. Det har været seriens største svaghed fra dag 1.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Bede-xBede-xSkrevet 03/10-05 11:49, rettet 03/10-05 12:01 
Herold>
Jeg synes at historien flere gange har vist at sandbox-spil reelt kun er sjovt lige i den første fase. Derefter mister folk interessen.

Slet ikke. Jeg kender flere - mig selv inkluderet - som har spillet Morrowind og fået meget ud af det, uden og kende/spille hovedhistorien.

Tag fx. GTA. Var der ikke en rød tråd i de spil, ville det reelt være hamrende kedeligt at spille i længere tid.

Ja, jeg ved godt, at folk ofte snakker om frihed i forbindelse med GTA spillene. For mig og se er de lidt uheldige eksempler. Ens interaktions muligheder er alt for begrænsede i forhold til det jeg snakker om. Når man benytter sig af spillenes friheds elementer, har man også for lidt indflydelse på verden. Man påvirker ikke verden nok, når man fortager sig noget uden for historien.

NPC'erne på gaden har ingen mål eller ønsker. De arbejder ikke mod noget. Skyder du en, ser du sikkert hans tvilling 20 meter nede af vejen. Verdenen har iøvrigt glemt, at personen blev skudt. Det er ikke den dynamiske verden, jeg snakker om.

Morrowind er et meget bedre eksempel. Der betyder det fx en hel del, når man slår en ihjeld (-vagter). Personen bliver fjernet fra verdenen, uagtet hvilken betydning karakteren havde.

Jeg håber, at Oblivion tager det et skridt videre. Det lyder det til ud fra videoen.

Ikke ifølge Bethesda :) Historien skulle være mere lineær, hvilket slet ikke gør mig noget i et spil som Elder Scrolls.

Jeg har nu tiltro nok til Bethesda og forventer, at jeg kan vælge og ignorerer den :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
HeroldHeroldSkrevet 03/10-05 12:05 
Jeg er ikke i tvivl om at du kan vælge at ignorere historien (og jeg mener klart at det skal kunne lade sig gøre), men et spil, der i forvejen er så frit, vil ikke tage skade af en mere lineær historie (der har reel indflydelse på den verden du spiller i).

Det jeg argumenterer for er at historien rent faktisk betyder noget. At der sker noget i spillet, som har indflydelse på hvad der foregår - og du som spiller har indflydelse på historien, og dermed også på verdenen.

Og selvfølgelig skal det være så dynamisk at du selv kan vælge, hvornår historien skal afvikles, men en ren sandbox mener jeg kun det er et fåtal der gider - og det sælger altså ikke i sidste ende.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Bede-xBede-xSkrevet 03/10-05 12:22 
Herold>
At der sker noget i spillet, som har indflydelse på hvad der foregår - og du som spiller har indflydelse på historien, og dermed også på verdenen.

Man kan sagtens have indflydelse på verdenen uden en historie. Den er som jeg ser det, næsten det omvendte. Den prøver og trække dig i en bestemt retning. Indflydelsen går nærmere den anden vej. Verdenen vil styre dig.

Igen kan jeg nævne, at jeg kender flere som har spillet Morrowind i 100+ timer og ikke har den fjerneste anelse om, hvad historien drejer sig om.

men en ren sandbox mener jeg kun det er et fåtal der gider - og det sælger altså ikke i sidste ende.

Lavet ordentlig tror jeg godt koncepetet kan sælge. Morrowind og måske Oblivion har dog andre problemer, der muligvis forhindrer salg til mainstream markedet.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
HeroldHeroldSkrevet 03/10-05 12:46 
Så taler vi forbi hinanden. Jeg har ikke noget problem med at der er mulighed for frihed - blot at den frihed der er der, fjerner noget af spillets vigtigste element - historien.

Hvis folk har spillet Morrowind i 100+ timer uden at vide hvad historien drejer sig om, er det netop et tegn på at spillet ikke virker som det skal. Historien skal være tydelig, ellers forsvinder den del af spillet, der reelt gør det til et spil.

Og ja, selvfølgelig skal det være lavet ordentligt - ingen tvivl om det - men jeg tror ikke at én stor sandbox er ordentligt nok. Det handler om at spillet i sidste ende skal modtage god kritik og sælge - og smider du folk ind i en stor åben verden, er de fortabte.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
WehnerWehnerSkrevet 03/10-05 13:19 
Herold>
Hvis folk har spillet Morrowind i 100+ timer uden at vide hvad historien drejer sig om, er det netop et tegn på at spillet ikke virker som det skal. Historien skal være tydelig, ellers forsvinder den del af spillet, der reelt gør det til et spil.

Det er er vel ingen grund til pludselig at anfægte, hvorvidt Morrowind fungerer som det skal. Det er ikke blot anmelderrost, det er også en salgssucces. Faktisk er GOTY stadig et af de sværere spil at finde på tilbud til Xbox. Spillet virker.

At flere kan nyde spillet uden hovedplottet giver noget af det, de fleste af os ofte sukker efter: En anderledes oplevelse.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HeroldHeroldSkrevet 03/10-05 13:42 
Jeg kan da anfægte hvad jeg vil - det er jo meningsudvekslinger det her :) Men faktum er at bare fordi et spil er rost og sælger godt - så kan det stadig have sine mangler. MIT argument og MIN holdning er at det fejler lige præcis på den del. Men derfor synes jeg da stadig det er et fantastisk spil. Daggerfall havde samme problemer, bare langt værre, hvilket understreger hvor jeg vil hen. Bethesda arbejder på at gøre oplevelsen mere hel end de tidligere to spil (og her tæller jeg ikke Redguard eller Arena med).

Jeg er ikke i tvivl om at der er plads til begge spillemåder, men mit problem med serien er at historien slet ikke er nok med i spillet om man vil det eller ej - det skal være en mulighed i et spil som dette.

At GOTY-udgaven er svær at finde på tilbud kan jeg ikke lige se har med noget som helst at gøre. Der er for mange faktorer involveret til at det behøver at betyde noget.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 03/10-05 14:25 
Hvorfor er "sandkasseleg" nu lige pludselig ikke at definere som et "spil"?
HeroldHeroldSkrevet 03/10-05 14:34 
Jeg føler et eller andet sted at det er for nemt at lave en stor sandkasse, som man bare kan vælte frit rundt i. IMO skal der en hel del forskellige tilpassede elementer til, før det defineres som et egentligt spil.

At kalde Morrowind for ren sandkasse er selvfølgelig at trække det meget ud i ekstremerne, men det er mere for at trække nogle klare linier op i diskussionen. Jeg ønsker ikke en ren sandkasse at lege i. Jeg kan sagtens finde det underholdende, men der skal altså være mere spil i det, end lige det. Jeg synes det bliver for diffust, hvis man ikke får bare lidt regler at lege med. Lidt mere liv. Frihed, men under ansvar. Jeg synes da helt klart at det ville være fantastisk med en simuleret verden, men jeg synes ikke at Morrowind havde helt konsekvens nok til at gennemføre det, som jeg ser som den ideelle verden.

Jeg spiller fx. Pen & Paper-rollespil én gang om ugen, og det er lidt den form for spil, jeg efterlyser. Du har reelt frihed til at gøre hvad du vil, men der er hele tiden nogen der holder dig i spillet - giver dig nogle regler og konsekvenser for dine handlinger. Der vil jeg gerne hen med Oblivion.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 03/10-05 15:11 
Jamen, din pen&paper-rollespils-definition er da præcis sådan Morrowind er, ikke?

Enten frihed til at dalre rundt og lave alt andet end hovedhistorien eller plot at følge, hvor du så går glip af X hundrede subquests. Eller en middelvej, hvor du tager den lange vej mod plot-slutningen med masser af små opgaver.

Og det ser da ud til at Oblivion bliver endnu mere af den slags.
HeroldHeroldSkrevet 03/10-05 15:29 
Det er nu mere selve konsekvensen af friheden jeg mener er meget svær at simulere i et spil som dette. Jeg synes ikke historien vejede tungt nok i Morrowind. Det er godt nok også noget tid siden jeg sidste havde det installeret, men jeg synes stadig jeg manglede fornemmelsen af at være midtpunkt i spillet.

Jeg synes ikke det er sjovt at spille som tilskuer, jeg vil have respons.

Du har iøvrigt ret i at Oblivion ser ud til at blive mere af den slags - de har bare udtalt at det bliver mere lineært. Jeg er normalt mod den slags, men bare en snert mere i disse spil ville IMO gøre det til det perfekte RPG.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
ChronoChronoSkrevet 03/10-05 18:10 
Cronoss>
Træstammen ruller ned af en bakke. Det ville den også gøre i virkeligheden.

Ah, filmen er så mørk her at jeg ikke kunne se den bakke. Men synes nu alligevel det er underligt hvis pilen knækker.

Cronoss>
Et enkelt spil har prøvet at have arme med i fysiksystemet - Trespasser til PC

Hehe, ja det var ikke kønt. Men jeg ville nu også gerne have hele kroppen med og ikke bare armene :)

Evt. noget med at armene var lidt slørede for at vise at der ikke fokuseres på dem.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
HeroldHeroldSkrevet 03/10-05 18:16 
Jeg tror det er meget, meget, meget svært at lave uden at det ser helt enormt åndssvagt ud.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 03/10-05 21:00, rettet 03/10-05 21:03 
Cronoss>
Dog er jeg !meget! træt af at det ser ud til at de har fjernet spillets massive dialogtræer. Samtalerne kunne godt gå hen og blive lidt for simplistiske.

Jeg tror systemet er fuldstændig det samme som før. Der er bare ikke så mange valgmuligheder fordi det er en demo sammensat af udviklerne. Som du kan se, dukker der et nyt emne op bare hovedpersonen overhører en samtale mellem to NPC'er.

Og jeg synes heller ikke at den grafiske stil er ligeså fed som Morrowind's meget unikke stil. Jeg håber at blive positivt overrasket.

Morrowind var jo sindssygt grimt? Det ser ud til at man stadig kun kan lave grimme figurer, og kvinderne ligner stadig mænd, men i det mindste ser de lidt menneskelige ud nu. Grafikken i Oblivion er bestemt aldeles trilfredsstillende, og det er fedt at se hvor komplekst de har lavet det med teksturer, fysik og overbevisende natur.
De håbløst lange load-tider er tilsyneladende også tilbage. :)

Jeg håber dådyret var et tegn på en noget mere veludviklet fauna i oblivion. En af skuffelserne i Morrowind var at alle de enkelte dyr man måtte støde på var en eller anden form for monster (med undtagelse af rotterne, der også var temmelig store og aggressive). Nixhounds, rotter og cliff racers... Jeg kunne især godt tænke mig detaljer som egern, sommerfugle og ikke mindst fugle. Alt hvad der kunne tyde på liv i luften i Morrowind var jo i virkeligheden bare et tegn på at du snart ville blive irriteret af endnu en belastende cliff racer..
Ikke desto mindre lader det ikke til at Oblivion kommer til at byde på mere kreative fjender end de sædvanlige skeletter, trolde, og et lille udvalg af daedra, som vi allerede har set i forvejen.


Ang. frihed, skal Oblivion selvfølgelig være så frit som muligt! Det er det, der kendetegner Elder Scrolls serien. Hvis Morrowind ikke var fuldstændig frit, ville det være et elendigt og ubalanceret spil. Den komplette frihed gør det til en hel anden oplevelse end det gængse, lineære action/rpg. Jeg kan på ingen måder forestille mig at Morrowind ville være bedre af at være mere lineært. Friheden medfører ting som f.eks. at man med den rigtige indgangsvinkel kan skaffe nogle af de bedste våben et par minutter inde i spillet, og med den rigtige magi blive fuldstændig usårlig overfor alt og alle, og at spillet ikke byder på gradvist større udfordringer der matcher figurens udvikling. Men i et spil som Morrowind er det bare en del af herligheden. Havde det været Final Fantasy, ville der være grund til kritik, men netop derfor bør Elder Scrolls-spillene ikke være mere lineære.


NPC-systemet ser også meget spændende ud. Mere levende NPC'er var også noget jeg savnede i Morrowind, selvom det helt sikkert også kommer til at virke temmelig kunstigt når man har spillet Oblivion i lidt tid.
Men meget morsomt at man kan charmere pigerne til at komme op på deres værelse og "skyde lidt med bue og pil".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 03/10-05 21:17 
"Ang. frihed, skal Oblivion selvfølgelig være så frit som muligt! Det er det, der kendetegner Elder Scrolls serien. Hvis Morrowind ikke var fuldstændig frit, ville det være et elendigt og ubalanceret spil."

Så bliver du nok skuffet over Oblivion, da de vil gøre det mere lineært. Det kan dog sagtens gøres uden at ødelægge friheden. :) Det er kun i selve historien det skal gøres IMO. Ellers er det ganske rigtigt ædelæggende for spillet.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HeroldHeroldSkrevet 03/10-05 21:28 
Det er iøvrigt Xbox 360-versionen han spiller i videoen. Det kan ses på styringen + at han nævner det mens han spiller. :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RaGeRaGeSkrevet 03/10-05 21:42, rettet 03/10-05 21:45 
Det var da en elendig framerate man ser i filmen, men ellers ser det nice ud :)
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
jaesjaesSkrevet 04/10-05 01:02 
Filmen er fra en præsentation på E3, så spillet har kørt på de knapt-så-hurtige alpha kits :)
Bede-xBede-xSkrevet 04/10-05 01:59 
Herold>
Hvis folk har spillet Morrowind i 100+ timer uden at vide hvad historien drejer sig om, er det netop et tegn på at spillet ikke virker som det skal.

Eller et tegn på at de finder spillet ekstremt underholdende, fordi det virker som det skal :)

Historien skal være tydelig, ellers forsvinder den del af spillet, der reelt gør det til et spil.

Det er vel snarere omvendt. Jo mere historie, jo mere forsøger man og minde om andre medier, som har fortællingen som hovedelement. Medier som netop er kendetegnet ved ikke og være interaktive. ikke være spil.

Herold>
Jeg føler et eller andet sted at det er for nemt at lave en stor sandkasse, som man bare kan vælte frit rundt i.

Nu er der jo ikke forfærdelig mange sandkasse rollespil. En af grundene til det kunne være, at de faktisk ikke er så lette og opbygge.

Herold>
Jeg spiller fx. Pen & Paper-rollespil én gang om ugen, og det er lidt den form for spil, jeg efterlyser.

Jeg spiller også rollespil og har det lige omvendt. For mig vil det være et tegn på en ekstrem ringe master, hvis han ikke kan håndtere sandkasse rollespil. Spillerne skal have den frihed de ønsker. Ikke have diverse plots trukket ned over hovedet.

Hvis det skal være perfekt, skal masteren stort set bare reagere ud fra spillerens handlinger og den forliggende verdens opbygning.

Sumez>
Friheden medfører(..)at spillet ikke byder på gradvist større udfordringer der matcher figurens udvikling. Men i et spil som Morrowind er det bare en del af herligheden.

Lige præsis. Det handler ikke om balance. Man kan nemt blive slået ihjeld i Morrowind, hvis man bevæger sig de forkerte steder hen. Eller omvendt blive uovervindelig. Men det er en naturlig konsekvens af at give spilleren så meget frihed.

For mig får det tingene til og føles mere naturlig. Der er ikke en designer, som har tilpasset sværhedsgraden til min figur på et bestemt tidspunkt. Jeg kan få lov og føle mig snedig, når jeg finder en måde og opgradere min mand hurtigere end man ellers troede muligt.

Se bare på ham, som gennemfører hovedhistorie linien på under et kvarter. Han må havde siddet og smilet for sig selv.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 04/10-05 12:14 
Valkyrie>
Jeg blev helt vildt overrasket da jeg hørte at Patrick Stewart/Steward(?) var med.
Glæder mig også til at høre Sean Bean:)

Og Terrence Stamp så jeg lige. Seriøse navne hidtil i hvert fald.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HeroldHeroldSkrevet 04/10-05 12:34, rettet 04/10-05 12:35 
Bede-x>
Eller et tegn på at de finder spillet ekstremt underholdende, fordi det virker som det skal :)

Det kunne det også være - men hvorfor vil de så lave det mere lineært? :)


Det er vel snarere omvendt. Jo mere historie, jo mere forsøger man og minde om andre medier, som har fortællingen som hovedelement. Medier som netop er kendetegnet ved ikke og være interaktive. ikke være spil.

Ja, jeg er enig. Jeg mener som sagt heller ikke at historien på nogen måde skal overskygge friheden, men den burde stadig være tilstede i en lidt tydeligere form for dem der vil have den.


Nu er der jo ikke forfærdelig mange sandkasse rollespil. En af grundene til det kunne være, at de faktisk ikke er så lette og opbygge.

Det er jo formodninger. :) Det kan også være at der ikke er et marked for det, eller at udviklerne gerne vil mere med deres spil. Forretningsmæssigt set er et univers med masser af historie og liv basis for franchises, og franchises er lig med penge. Det kan gå begge veje.


Jeg spiller også rollespil og har det lige omvendt. For mig vil det være et tegn på en ekstrem ringe master, hvis han ikke kan håndtere sandkasse rollespil. Spillerne skal have den frihed de ønsker. Ikke have diverse plots trukket ned over hovedet.

Yay, you took the bait :) Når du har en gamemaster, er det lige netop ikke sandkasse. Så er der en der modificerer spillet efter hvad der sker - kontrollerer, styrer og reagerer. Det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre i et computerrollespil, men lidt større grad af styring ville være rart.

Det jeg gerne vil have er en verden, der i højere grad reagerer på din handlinger på et lidt mere episk plan. Hvis jeg slår en vagt ihjel, skal omgivelserne reagerer på det - det gjorde de også i Morrowind, men det var ret mekanisk, så vidt jeg husker. Hvis jeg er berygtet som morder i én by, skal jeg kunne udrydde dem alle, inden rygtet spreder sig - hvilket ikke skal ske automatisk, men som det gør i det virkelige liv - fra mund til mund. Det er den styring en gamemaster kan give, der gør at det ikke bare er en sandkasse. At tilføje Oblivions historie bare en lille smule linearitet i forhold til Morrowinds historie forstår jeg ikke at I stejler over. Det eneste det reelt gør, er at lukke et af spillets store fejl for de af os, der rent faktisk også tog sig af den del :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Bede-xBede-xSkrevet 04/10-05 15:09 
Herold>
Det kunne det også være - men hvorfor vil de så lave det mere lineært? :)

Alle previews jeg har læst, siger også anderledes. ifølge dem er der flere muligheder for frihed end tidligere. Derfor er områderne blevet lidt mindre.

Tror du ikke det udvikleren mener er, at man lettere har muligheden for at følge en liniær historie? Hvis man så lyster.

Yay, you took the bait :)

Hvis det du siger nedenunder gav mening, kunne man måske snakke om det :)

Når du har en gamemaster, er det lige netop ikke sandkasse. Så er der en der modificerer spillet efter hvad der sker - kontrollerer, styrer og reagerer.

Ja, nøjagtig som et spil opbygget efter sandkasse princip ville gøre. Gamemasteren vil bare blive erstattet af konsollen/computeren.

Med en GM kan du netop opleve rigtig sandkasse spil. Fordi alt er åbent og du ikke bliver trukket i nogen retninger. Du er ikke tvunget til og følge nogen historie. Du kan gør, hvad du vil. Hvilket netop kendetegner sandkasse princippet.

Ovenstående gælder selvfølgelig kun, hvis masteren er nogenlunde kompetent.

At tilføje Oblivions historie bare en lille smule linearitet i forhold til Morrowinds historie forstår jeg ikke at I stejler over.

Læs lige indlæggene igen. Der er ingen der stejler. Jeg opponerer primært mod påstande om hvor vigtige historier er for spil:

Historien skal være tydelig, ellers forsvinder den del af spillet, der reelt gør det til et spil.

Det er der, vi ikke er enige.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
HeroldHeroldSkrevet 04/10-05 15:21, rettet 04/10-05 15:22 
Tror du ikke det udvikleren mener er, at man lettere har muligheden for at følge en liniær historie? Hvis man så lyster.

Det håber jeg da. Begge dele er da at foretrække. Jeg mener bare ikke at Morrowind er _så_ godt, fordi at historiedelen IMO er svag - I sagde det selv. 15 minutter også er det der. :) Frihedsdelen er derimod... Ja, fri.

Pointen var lidt at computeren ikke kan erstatte gamemasteren som sådan - den gør det ihvertfald ikke i Morrowind.

En kompetent master er da netop kendetegnet ved at han kan lede spillerne rundt i sit univers uden at de føler sig trukket rundt. Det er da nærmere inkompetence at sætte sig ned bag skærmen uden at vide hvad man vil med sit spil - men kan man så få noget godt ud af det, så er man ganske rigtigt _meget_ dygtig. Alt andet lige, så _er_ der jo historie i pen & paper, uanset hvordan man vender og drejer det.

Og i det her tilfælde skriver spillerne også historien indbyrdes - ofte skal der ikke mere interaktion til end det, men det var der heller ikke i Morrowind.

Hvis vi kun er uenige omkring selve historien, så kan jeg ikke se hvorfor indlæggene er så lange :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 04/10-05 15:23 
Jeg ville helt klart ikke bryde mig om mere fokus på historien. Først og fremmest fordi Bethesda tydeligvis ikke er verdens bedste historieskrivere. Morrowind havde i hvert fald noget der svarede til en ekstremt klichéfyldt fantasyverden/historie, som de fleste kunne have skrevet. Deres tyrke ligger i at lave en stor og detaljeret verden, og jeg vil hellere have at de små enkelte historier og personligheder bliver bedre udviklet end hele det centrale historieforløb.
Faktisk er den forbedring jeg bedst kunne tænke mig i forhold til Morrowind at verden ganske enkelt blev endnu større (jo større, jo bedre) og mere mangfoldig (så vi f.eks. ikke har 30% dungeons, der er miner med nogenlunde det samme layout og de samme fjender, og tilsvarende med krypter).
Derudover forventer jeg færre tekniske fejl.


Wehner>
Og Terrence Stamp så jeg lige. Seriøse navne hidtil i hvert fald.

Bare ærgerligt at stemmeskuespillet lyder til at være ligeså dårligt som i Morrowind. Eller "neutralt", nærmere. Hvilket nok egentlig passer meget godt til spillet, jeg synes bare det er overflødigt at bruge dyre skuespillere på den slags.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 04/10-05 15:42 
Herold>
Det håber jeg da. Begge dele er da at foretrække. Jeg mener bare ikke at Morrowind er _så_ godt, fordi at historiedelen IMO er svag - I sagde det selv.

1: Hvordan vi end vender og drejer det, så er der mange som holder af det. At det så ikke lige appelerer til alle, er ikke nødvendigvis et svaghedstegn.

2: Synes ikke og erindre, at jeg har kaldt historien i Morrowind dårlig. Det var bare ikke det, der gjorde spillet interessant for mig. Men det er det nu sjældent i spil :P

En kompetent master er da netop kendetegnet ved at han kan lede spillerne rundt i sit univers uden at de føler sig trukket rundt.

Så afhænger det nok af hvad man vil have af sit rollespil. En god master leder efter min mening ikke spillerene rundt. Han sætter verden i gang og kører den uafhængig af spillerne. Når spillerne laver noget, så kontrollerer han verdens reaktioner.

Det skaber masser af historie og situationer. Alt sammen dynamisk og lige så overraskende for masteren som for spillerne.

Det er da nærmere inkompetence at sætte sig ned bag skærmen uden at vide hvad man vil med sit spil - men kan man så få noget godt ud af det, så er man ganske rigtigt _meget_ dygtig.


Nu taler vi jo også om kompetente mastere.

Alt andet lige, så _er_ der jo historie i pen & paper, uanset hvordan man vender og drejer det.

Ja. Dynamisk uforudset historie. Ikke nødvendigvis med en rød tråd fra gang til gang. Og uden nogen egenlig påbegyndt start-slut punkt(andet end man begynder og spille en dag).

Hvis vi kun er uenige omkring selve historien, så kan jeg ikke se hvorfor indlæggene er så lange :)

Fordi det er et vigtigt punkt for os? :)

Sumez>
Morrowind havde i hvert fald noget der svarede til en ekstremt klichéfyldt fantasyverden/historie, som de fleste kunne have skrevet.

Enig. Men det gælder for de fleste spil.

Sumez>
jeg vil hellere have at de små enkelte historier og personligheder bliver bedre udviklet end hele det centrale historieforløb.

At bedømme ud fra videoen/previews ser det også ud til, at det er der Bethesdas fokus ligger. Det er også det jeg vil have.

Sumez>
Faktisk er den forbedring jeg bedst kunne tænke mig i forhold til Morrowind at verden ganske enkelt blev endnu større (jo større, jo bedre) og mere mangfoldig

Den bliver vist mindre, men med flere valg/variation. Således er der kun 200 dungeons, men de er så tilgengæld alle håndtegnede.

Det er vel også den logiske retning at bevæge sig i for konceptet.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 04/10-05 17:18 
Som jeg ser det, bliver Oblivion endnu et skridt i retning mod en perfektion af konceptet og spilsystemet, med fokus på de enkelte detaljer, som f.eks. NPC'ernes AI.

Derfra synes jeg godt de kan fokusere på ganske simpelt at lave en mere massiv verden med flere eventyr. Gerne flere gange Morrowinds størrelse, hvis jeg kunne få min vilje. Elder Scrolls V måske? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 06/10-05 11:44 
Nu er jeg en Morrowind n00b, men efter lige at have spillet en karakter op til level 7 i løbet af ugen, så er det, jeg håber mest på bliver forbedret, hvad angår AI, at NPCerne kan åbne døre.

Jeg har allerede flere gange udnyttet, at hvis man går gennem en dør, så stopper forfølgelsen. Det er selvfølgelig normalen for indeværende generation, men i næste generation håber jeg ydmygt, at NPCerne generelt set i spil bliver smarte nok til at åbne døre.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 06/10-05 15:58 
Jeg mener ellers at jeg er blev jagtet gennem en dør i Morrowind før? Ikke mellem områder, selvfølgelig (utroligt at rigtige mennesker kan overleve den load-tid :P), men mener dog at jeg har set menneske-NPC'er åbne døre i Morrowind, selvom det er sjældent. Men er ikke helt sikker.
Jeg synes dog det er meget rart at man i så fald kan gøre det, da det ellers er alt for svært at undslippe en kamp i Morrowind.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 06/10-05 22:52 
I 'Oblivion' kan man løbe ind i klædeskabe og skifte farven på kappen, så kan forfølgere ikke finde en.
Bede-xBede-xSkrevet 06/10-05 23:42, rettet 06/10-05 23:43 
Sumez>
Jeg mener ellers at jeg er blev jagtet gennem en dør i Morrowind før?

Så længe der ikke er en load skærm ind til den nye lokation kan NPC'erne åbne døren.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
54 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig