X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Oversættelsens magt


Svar
HyakotakeHyakotakeSkrevet 07/09-05 12:29, rettet 07/09-05 12:30 
Jeg har for nylig set nogle temmelig rystende eksempler på direkte forkerte oversættelser, og det endda i nyhedsudsendelser.

Det ene eksempel er i et indslag om New Orleans og hjælpeindsatsen. Bush siger at de vil hjælpe så meget som muligt, og "duplicate the efforts that are working." (eller noget tilsvarende) Dette blev oversat til, at "hjælpen vil blive FORDOBLET de steder den fungerer."

"Duplicate" bliver altså til "fordoble". Totalt forkert! Meningen er jo, at hjælpen vil blive "kopieret" fra de steder, hvor beredskabet fungerer til de steder, hvor det ikke fungerer.

Andet eksempel er talmæssig, hvor en mand med middel indisk accent siger "180 people..." ("Wån-hunddred-and-eigti"). Dette blev oversat til 800! (...og mandens accent var altså mindre end Apu fra "Simpsons")

Når så basale fraser og ord går tabt i oversættelsen fra almindeligt engelsk får det mig til at være lidt bange for, hvor meget af den "rå" information, som filtreres gennem vores nyhedsmedier, bliver fordrejet i større eller mindre grad.

Emnet er også aktuelt i filmen "The Interpreter", som jeg er ret spændt på at se.

Andre, der har lagt mærke til det samme, eller har kommentarer?
WehnerWehnerSkrevet 07/09-05 12:35 
Ja, faktisk har selveste Niels Søndergaard

Read'em and weep
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HeroldHeroldSkrevet 07/09-05 12:55 
Haha, ja, det er en af hans helt store kæpheste :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
DeluxScanDeluxScanSkrevet 07/09-05 15:35 
Og det betaler jeg licens til... Det sker i øvrigt tit, at jeg spotter en pinlig fejl-oversættelse. Det sker godt nok oftere på TVDK, Discovery m.fl. Men DR og TV2 er også godt med.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
yokanabsteryokanabsterSkrevet 07/09-05 15:59, rettet 07/09-05 16:00 
Dr og tv2's nyheder er 2 kroner værd. De citerer kilder som om de var sande, og laver aldrig opfølgende journalistik. Det samme gælder foresten stortset alle danske medier.
soon the world will be one big computer
DeluxScanDeluxScanSkrevet 07/09-05 16:29 
Enig.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig