X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Mere QXL-svindel


Svar
RJKRJKSkrevet 27/08-05 00:15 
Jeg er efterhånden ved at miste troen på folk der handler med ting over nettet. Det er simpelthen utroligt så meget krejl og svindel man bliver udsat for. Og det selvom jeg efterhånden kender (og holder mig fra) de notoriske svindlere og spotter (og holder mig fra) de mistænkelige varer og auktioner.

De her ting blev jeg først opmærksom på forleden da en bekendt havde en vare til salg på QXL, som jeg vidste hvad han omtrent ville have for. Alligevel satte han den i uden mindstepris og 1 krone i startpris - "ellers er der ingen der byder". Buddene nåede ikke op i det ønskede leje. Hvordan klarer man så det? Man har en "venneprofil" som sørger for at byde højest og dermed "køber" den. I praksis foregår der naturligvis ingen handel. Sådan laver man en mindstepris udenom sytemet. Sælger skal så betale et succesgebyr til QXL, men det er rimeligt nemt at komme udenom. "Køber" kan annullere handlen, hvormed gebyret frafalder. Vedkommende får en negativ karakter, men det er lige meget, for det er alligevel en falsk profil, der bare udskiftes senere. Sælger, der foretager svindlen, går helt fri.

Det er ikke fordi det kommer helt bag på mig at folk gør den slags. Mit problem er nærmere at det åbenbart er en helt normal fremgangsmåde, som mange større sælgere benytter.

I hvert fald har jeg allerede oplevet en variant af samme svindelnummer ved den første ingen-mindstepris-auktion på QXL jeg har været involveret i siden. Jeg finder en vare der næppe er mange interesserede i, og som samtidig er placeret i en mærkelig kategori. Uden mindste pris er jeg relativt sikker på at vinde auktionen til startprisen på 1 krone, men byder alligevel 200,- fordi jeg ikke gider skulle sidde og småbyde, hvis nogen nu falder over den.

Rigtigt nok sker der ikke en dart i pågældende auktion, indtil den nærmer sig udløb. Så kommer der pludselig en helt masse bud på den indenfor et minut. 20,-. 50,-. 100,-. 110,-. 120,-. 130,-. 140,-. 150,-. Det har jeg egentligt oplevet tit, og bare undret mig over at folk er så fjollede og ikke bare byder, hvad de vil give. Men nu er jeg så blevet mistænkelig. Jeg tror det måske i virkeligheden er sælger selv, der har budt mig op via en falsk profil. En taktik der selvfølgelig kan gå galt, hvis sælger kommer til at overbyde for meget. Jeg beslutter mig for at undersøge det nærmere.

Sælgeren er en storsælger med masser af positive handler og ingen negative. Min "udfordrende byder" har godt 25 afsluttede handler og lutter positive karakterer. Der er så bare liiige den detalje, at alle byderens (registrerede) vundne auktioner er købt af den samme person... Som så også er sælgeren i dette tilfælde... Hvor normalt er det at man i løbet af et halvt år kun køber fra én og samme sælger? Og, ja, samtlige af disse "vundne" auktioner er sket i sager, hvor en række andre købere er blevet overbudt henmed auktionens udløb. Og i alle tilfælde er der overbudt med sølle ti kroner (som altid er sælgers prisspring) og budet er placeret sidst. Dvs. at det er placeret ud fra de andres bud, og ikke ud fra hvad man egentligt vil give for varen. Sagt på en anden måde har "køber" enten overbudt fordi varen var for billig, eller forsøgt at presse prisen op ved at aktivere de andre byderes maksimumbud og kommet til at overbyde ved et uheld. Og for lige at slå den helt fast i dette tilfælde, så har sælger og "køber" minsandten også samme postnummer...

I min situationen kommer jeg altså til at give 150,- kroner for en vare, jeg ellers ville have fået til 1,- krone, hvis sælger havde været reel. Nu er det selvfølgelig mit eget valg hvad jeg har budt, men jeg føler mig alligevel snydt. Ikke mindst fordi det nu slår mig, at det samme er sket for mig mange gange. Pointen er jo at der handles under falske forudsætninger. Som min bekendte sagde - ellers byder folk ikke. Man bruger auktionen til at få folk til at gå "amok" og byde mere end de egentligt ville (alle der har budt kender det sikkert), fordi man tror man kan udnytte auktionsmetoden til at gøre en god handel. Men i praksis styrer sælger alligevel priserne ved at snyde og udnytte systemet, hvormed denne aldrig får skade af de positive effekter, en auktion burde give køber.

Det kunne være sjovt at vide om problemet er så omfattende, som jeg nu tror - jeg ved at QXL ikke gider gøre noget ved det, men alligevel... Alle storsælgere på QXL må kende alt til dette og hvad der i virkeligheden foregår. Så hvad har de at sige? Koluda? Overstock? Andre?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 27/08-05 00:29, rettet 27/08-05 00:30 
Ahh, shill bidding. Så vidt jeg ved var det derfor, at min Chrono Trigger i sin tid kom op over $100. Sælgeren blev dog også smidt ud få uger senere. Ifølge Wikipedia er flere individer kommet i fængsel på grund af denne praksis siden Internet-auktionerne har vundet frem.

Jeg synes dog ikke, at jeg har været ude for det så ofte efter CT-episoden. Jeg bruger dog heldigvis også mest Buy It Now...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 27/08-05 00:55 
Det er såvidt jeg ved også et helt normalt fænomen på eBay.

Et eller andet sted, har jeg ikke så meget imod det - f.eks. har den vare, du har købt, ganske sikkert været mere end en krone værd. Lidt moralsk forkasteligt er det naturligvis, men jeg synes, det er i småtingsafdelingen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
msxtrdmsxtrdSkrevet 27/08-05 01:01, rettet 27/08-05 01:02 
www.snip.pl

Sidste sekund metoden til eBay ;). Indstil hvad der skal bydes og læg dig for at sove ;).
RJKRJKSkrevet 27/08-05 01:08 
Det handler jo ikke om at byde i sidste sekund. Det kan folk jo bare gøre, hvis de vil. Det handler om at sælger snyder. Hvis sælger ikke vil sælge under en hvis pris, så kan vedkommende da bare sætte en mindstepris på. Den er der for det samme. Desuden skal det her ikke forståes som om jeg er chokeret over det foregår. Bare at det åbenbart er så udbredt som det er. Når man kan gøre det hundredvis af gange, uden at nogen som helst reagerer...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
msxtrdmsxtrdSkrevet 27/08-05 01:21 
Tja, lidt spin-off. Snip giver mulighed for at ramme måske bedre pris uden at byde op for tidligt.

At sætte "mindste pris" på, koster ofte en bondegård når varen ikke opnår mindsteprisen. Det vil ikke undre mig at det er grunden til at nogle undlader at sætte det på, som i sidste ende giver risiko for latterlig lav pris for varen.

At nogen så byder selv op via falsk profil er helt forkasteligt, og jeg undrer mig over hvordan det kan gå til at QXL ikke gør noget ved det når det kan ses ud fra karakterene (?).
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/08-05 01:29, rettet 27/08-05 01:33 
Vi skal vist have fat i nogen, som kender til internethandler og bedrageri.

Jeg skal gerne prøve et spørgsmål til nogle af de gratis advokattjenester (hvis det eller kan bruges til noget, f.eks. "Ret og Råd").

(...og jeg har faktisk for nylig gået med de samme tanker som RJK, og havde mistanken om, at en sådan bedrageri-praksis er "helt normal" på auktionssiderne, både danske og udenlandske).


msxtrd>
At nogen så byder selv op via falsk profil er helt forkasteligt, og jeg undrer mig over hvordan det kan gå til at QXL ikke gør noget ved det når det kan ses ud fra karakterene (?).

Som vi så i Gameboy-kopispil-tråden for noget tid siden er QXL sk... ligeglade med hvor meget kriminalitet, der foregår. Det kom enddog frem, at de nærmest hjælper de kriminelle til at fortsætte, mens dem, som klager over ulovlighederne bliver udelukket. Råddent, rigtigt råddent!
RJKRJKSkrevet 27/08-05 01:30 
Jeg er 100% enig i, at det bestemt ikke hjælper sagen, at QXL tager penge for brug af mindste/startpris. Det kan de jo så passende få at vide, når jeg skriver og klager til dem igen ;) Men det understreger jo bare at det for QXL handler om at tjene så mange penge som hurtigt som muligt, mens det er mindre vigtigt hvilken service de leverer...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
msxtrdmsxtrdSkrevet 27/08-05 01:43 
http://dk.qxl.dk/contents/dk/help/mindstePris.htm
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/08-05 02:30 
Er det bare mig, som SLET ikke fatter det der "mindstepris"-koncept?

Det er jo idioti, at sætte en vare til salg til 1 krone, men så egentlig ikke ville sælge sin vare, medmindre prisen kommer op på f.eks. 1000,-

Hvis man vil af med sin vare og tjene penge kunne man da bare sætte START-prisen på de 1000,- Hvis varen ER 1000,- værd (hvor nypris f.eks. ville være 1500,- i en butik) er der vel nok folk, som skal byde de 1000,-
RJKRJKSkrevet 27/08-05 12:33 
Det hander, som jeg skrev tidligere, om at få folk til at byde mere, end de egentligt ville. Folk presser hinanden op, og man glemmer at tænke. Det er vel en naturlig menneskelig tankegang. Når man i stedet ser en fastsat startpris, så tænker man mere over prisen. Lidt ligesom når man betaler med kontanter fremfor betalingskort.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
silverstarsilverstarSkrevet 27/08-05 12:38 
Det ser suspekt ud med den ene køber, som stort set udelukkende har købt fra sælgeren der havde den phillips cdi til salg (nej, du var ikke den eneste der havde spottet den, hehe). Jeg tror du har ret i at der er tale om en storsælger, der lige har oprettet en ekstra profil til at slippe for at bruge mindstepris, starte sine auktioner på 1 kr, men alligevel undgå at en auktion ender billigere end han vil have.

Det er en rådden praksis, som jeg desværre tror er meget udbredt, både på ebay og QXL. Jeg må så indrømme, at jeg synes det er røveri at QXL tager 15 kr for at benytte mindstepris på varer under 750 kr, men det gør jo ikke shill-bidding mindre ulovligt. Personligt starter jeg altid mine auktioner på den absolut mindste pris jeg kan acceptere. Så er der ikke så meget at rafle om, jeg vil hellere være sikker på at jeg enten får hvad jeg regner med eller varen ikke bliver solgt end det der QXL en-krones ræs.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
DizzyDizzySkrevet 27/08-05 20:08 
Undskyld men en sælger med en karakter på 249 er IKKE en stor sælger :D, men han har het sikkert ikke rent mel i posen, problemet med qxl er at deres kundeservice er elendig, de svare stort set ikke på mails, men prøv at kontakte ambasadøren, ellers bør man ringe. Den eneste måde at få disse idioter stoppet er at få dem anmeldt.
150 kr for en CDI der måske ikke virker er sgu ikke det værd ;)
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
RJKRJKSkrevet 27/08-05 20:32, rettet 27/08-05 20:32 
Jeg er interesseret i kommentarer til det generelle niveau af svindel - ikke den konkrete sag, hvad jeg skal give for hvad eller halvnedladende bemærkninger. Jeg vil i øvrigt fastholde at en sælger med omkring 500 handler på godt et halvt år er blandt de mere aktive på QXL med 1-2 handler om dagen i snit. Det er i hvert fald ikke en normal bruger der sælger en ting i ny og næ, hvilket var det eneste jeg forsøgte at sige.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 30/08-05 14:46 
For lige at lukke den konkrete sag, så skal jeg rose QXL for at reagere meget hurtigt og straks udelukke begge profiler, efter jeg gjorde dem opmærksomme på sagen. Så nu er der da en svindler mindre... Indtil vedkommende opretter en ny profil...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
silverstarsilverstarSkrevet 30/08-05 21:58, rettet 30/08-05 21:58 
Ok, det var da for en gangs skyld imponerende indgriben fra QXL. Kunne de bekræfte din mistanke mht at det var samme person bag begge profiler?
Blev salget af varen gennemført, eller blev dette også annulleret?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 30/08-05 23:33 
QXL bekræftede at det var samme person. Jeg fuldførte naturligvis ikke handlen. Det ville være dobbeltmoralsk.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
TurricanTurricanSkrevet 31/08-05 13:24 
RJK>
Jeg er interesseret i kommentarer til det generelle niveau af svindel

Men hvad skal man næsten sige? Der er jo nok ikke så meget at gøre... Personligt synes jeg at det er meget trist, at firmaer son qxl og lign. tjener styrtende af penge på at politiet kun har tid til voldtægter og bandekriminalitet, og slet ikke kan tage hånd om denne slags "småsvindel". Man skal sku ikke have studentereksamen for at lure at en betydelig del af deres omsætning, stammer fra disse svindlere i mere eller mindre direkte/indirekte grad. Det utrolige lave serviceniveau du selv og andre har oplevet før i tiden mht. klagebehandling og oplysninger om svindel, er jo også et glimrende eksempel på at firmaerne ønsker at tie problemet ihjel. Så pengene bliver ved at rulle.

Trist.
The Gods pause for a moment...
RJKRJKSkrevet 13/09-05 16:06, rettet 13/09-05 16:07 
Jeg trækker hermed enhver ros af QXL tilbage.

To dage efter at have udelukket pågældende svindler, genåbnede de både hendes konto samt den falske konto, hun brugte til at snyde med. Det på trods af at de selv har erfaret at svindlen er foregået og at de to kontoer er samme person. Begrundelsen fra QXL's side er, at vedkommende "har godtgjort at der var tale om en fejl".

Hvordan man kan "godtgøre" op mod hundrede eksempler på bevidst svindel som værende "en fejl", har QXL's kundeservice sjovt nok ikke lyst til at tale med mig om. Ligesom de heller ikke har nogen kommentarer til, hvordan det skal opfattes, at de hjælper en svindler med at lave mere svindel.

Indenfor de sidste 14 dage har jeg været involveret i uheldige QXL-handler, hvor tre QXL-kontoer er blevet korrekt lukket af forskellige årsager jævnfør deres regelsæt. Indenfor en uge er samtlige tre kontoer blevet genåbnet, uden nogensomhelst holdbar begrundelse. Den ene har stadigvæk så mange negative karakterer, at vedkommende efter QXL's regelsæt skulle være udelukket.

Det er absurd, hvad der foregår...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 13/09-05 16:21 
Så er der vel kun tilbage at åbne en non-profit konkurrent til QXL ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HyakotakeHyakotakeSkrevet 13/09-05 16:29 
Hvem der dog bare havde psyken og overskuddet til at anmelde de svin til politiet og få en retssag i gang.
JAAJAASkrevet 13/09-05 17:30 
Jeg er sikkert bare heldig, men jeg har endnu ikke været ude for nogen form for svindel på QXL. Det lyder dog til, at det nok skal komme før eller siden. Det er vel nærmest uundgåeligt, når man har med mennesker at gøre.
3of193of19Skrevet 13/09-05 17:56 
dRxL>
Så er der vel kun tilbage at åbne en non-profit konkurrent til QXL ;-)

United Gamez f.eks.? Auktions site KUN for konsoller og spil. (Baseret i Tyskland, men nok det tætteste man kommer.)

Link...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 13/09-05 18:12 


Linket i en funktionel udgave :-)
dRxLdRxLSkrevet 13/09-05 18:41 
Tror jeg tænkte på et sted med lidt større udvalg. Der var vel sammenlagt ikke mere end 50 titler på det der tyske link ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KajikaKajikaSkrevet 13/09-05 23:39 
Jeg ved ikke hvor aktuelt/reelt det her er, men man kunne da droppe en lille mail ind hos en journalist @ JP, i deres "Derhjemme" tillæg har da der været om Lauritz.dk (var godtnok nogle større beløb) og sagen har jo "nok kød på sig" til at det kunne give en historie, da Qxl er så "kendte" Anyway, det var bare mir forslag :)
Spiller nu: Final Fantasy XI: The V..., World Of Warcraft [Coll...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/09-05 11:57 
Som nævnt i en tidligere tråd om emnet, burde det være totalt ligegyldigt om det er kopispil eller helt andre varer og beløbsstørrelser, der fuskes med. Det er jo også "ligemeget" om man sælger falske varer eller hælervarer for 100 kroner eller 10.000. Det er princippet i det, og når et område som spil er så hårdt ramt, og QXL reelt HJÆLPER snyderne, kan man jo let få mistanken til, hvilke andre varer, som måske også er omfattet af svindel på siden.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig