X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Samle-pc?


Svar
yokanabsteryokanabsterSkrevet 14/08-05 12:47, rettet 14/08-05 12:48 
Jeg skal til at have en ny computer, men budgettet er stramt, og skal derfor holdes inden for en 5000kr uden skærm. Derfor overvejer jeg at samle selv, da jeg har læst at man kan følge en guide, da jeg ikke har erfaring med det. Så kan jeg det uden erfaring, men med en guide fra eks: tweak.dk? Og så vil jeg godt have nogle gode grund componenter, som Motherboardet og CPU, hvor hardissken jo altid kan bygges og, det samme med ram. Grafikkort er også lige meget til at starte med. Jeg skal hovedesagligt bruge den til grafisk design ( photoshop, html editors ) og musik, cubase pro tools etc. Med sådanne krav er det så lige meget om man vælger: Celeron, Pentium 4, AMD 64 eller noget helt 4.? Og har i nogle billige web-shops? Har selv kigget lidt på føniks computers. Foresten kan det overhovedet betale sig at samle selv, sparer man?

På forhånd mange tak
soon the world will be one big computer
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 14/08-05 13:20 
Du sparer lidt men fordelen er først og fremmest at man har fuld kontrol over hvilke komponenter, der kommer til at sidde i maskinen, og kan dermed skræddersy den 100% til sine behov. Udover det er der selvfølgelig fornøjelsen ved det :)
I win, you loose
jaesjaesSkrevet 14/08-05 13:59 
Nu ved jeg ikke om tingene har ændret sig, man da jeg for 3-4 år siden sidst kiggede efter pc, der skulle gå godt i spænd Cubase og lydkort optimeret til musikproduktion, fik og fandt jeg disse tips:

* Køb kvalitetskomponenter (specielt et godt bundkort)
* Undersøg hvilke chipsets til bundkort, der har det bedst med Cubase og lignende programmer på det tidspunkt, du køber pc.
* Køb P4 eller Celeron (dengang var årsagen, at chipsets til bundkort beregnet til AMD's processorer ofte var ustabile ved musikproduktion, men meget kan jo have ændret sig). Den behøver ikke være superhurtig, men til musikproduktion (og grafisk arbejde), arbejder processoren ofte meget, så du fortryder sikkert, hvis den ikke ligger over middel i hastighed.
* Køb rigeligt med RAM (2048 Mb er passende i dag, vil jeg mene. Evt. lidt færre hvis du ikke bruger RAM-tunge plugins m.m., og hvis du kører med en ældre version af Cubase).
* Køb harddisk med 7200 omdrejninger i minuttet (to harddiske kan i nogle tilfælde være en fordel for ydeevnen).
* Kør med dual-boot. En partion/hardisk til musikproduktion, hvor du installerer så lidt som overhovedet muligt udover dine musikprogrammer og en til alt det andet.

Og husk at mange pc'er larmer, hvis de ikke støjdæmpes :)

Tjek evt. www.cubaseforum.dk, for der er mange muligheder for at fin-tune pc'en til musikbrug.
MarcusMarcusSkrevet 14/08-05 14:15 
Her er også nogle tips til at optimere sin computer:

http://www.musicxp.net/
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 14/08-05 14:59 
Jeg kan varmt anbefale ASUS som producent til dit bundkort. De er i reglen utrolig stabile - høj kvalitet - og så er der 3 års garanti på.
I win, you loose
KTCKTCSkrevet 14/08-05 15:01 
Pentium 4 er optimeret til multimedia-funktioner, og Celeron er en slags neddroslet version af Pentium 4. Derfor vil jeg sige enten Pentium 4 eller AMD64 til sådan en maskine...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 14/08-05 15:07 
hvis det kan lade sig gøre til prisen - og du vil have p4 - burde du måske gå efter den nye 64 bit version. Alternativet er at købe amd64, der også er ganske heftige, men mangler HT.
I win, you loose
yokanabsteryokanabsterSkrevet 14/08-05 18:27, rettet 14/08-05 18:44 
Okay... Men tror i jeg kan samle uden nogen erfaring overhovedet? Ud over min sunde fornuft.. Og kender i nogle webshops?

EDIT: Nu er jeg jo helt ny på området. Hvad er HT. Og hvad er forskellen på AGP og PCI-E?
soon the world will be one big computer
ChronoChronoSkrevet 14/08-05 18:42 
Jeg tror sagtens du kan samle den - læs manualen der følger med bundkortet og sørg for at undgå statisk elektrisitet. Så kan det (næsten) ikke gå galt.

www.edbpriser.dk har mange webshops, og der kan du tit finde det billigste sted at få den komponent du søger.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
yokanabsteryokanabsterSkrevet 14/08-05 18:53 
Okay, tak. Er der en der kender en artikel der forklarer de grundlæggende komponenter, kompibalitet etc. Og udtryks definitioner.
soon the world will be one big computer
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 15/08-05 11:09, rettet 17/08-05 12:13 
Jeg synes du skal passe på, hvis du overhovedet ikke har nogen erfaring med samling af computer, og ikke har en levende person ved siden af dig til at bistå med hjælp, men det må du selvfølgelig selv om.

Hos nogle af de store webshops - f.eks. shg kan man samle sin pc ud fra et bredt udvalg af komponenter og få dem til at samle den for sig for et merbeløb.

Skal du endelig samle den selv, har jeg nogle gode "begynder" retningslinier, der kan hjælpe dig til at komme igang.

#1: Som førnævnt - læs manualen til bundkortet. Heri står en masse nyttig information bl.a. hvordan du skal placere USB stik / Firewire stik / power / hdd LEDs.

#2: Brug aldrig magt til at få komponenterne på plads. Hvis der er behov for at bruge magt, så er det højest sandsynligt fordi du har gjort et eller andet forkert.

#3: Pas på med processoren - mange processorer, med undtagelse af en række nye modeller, har en masse små ben, som du skal holde snitterne fra. Kommer du til at bøje et af benene, vil du kunne mærke det med det samme, når processeren bliver forsøgt monteret. Til udretning kan man benytte sig af en kniv, men der skal udvises stor forsigtighed, da man ikke skal bøje det ret mange gange, før det brækker. Køber du en processor, hvor du kan se at benene er bøjet inden du pakker den ud, skal du hellere bede den byttet end at forsøge med ovenstående.

#4: Når CPU køleren skal monteres skal du være sikker på at den sidder ordenligt, før den bliver spændt fast. Nogle kølere er et helvede at få af igen, så hellere checke en ekstra gang, end at skulle igang med skruetrækkeren.

#5: Sørg for at strømforsyningen modsvarer "størrelsen" på dit system. Det er altså vigigt at der er masser af power til rådighed, da mange nye pc'er - især hvis de benytter de nye kraftige NVIDIA kort bruger en frygtelig masse strøm.

#6: Da du sikkert vil benytte dig af SATA harddisk, skal du vide at ved Windows installationen skal du installere SATA driverne inden selve installationen går igang. Den vil typisk skrive "tryk F6 (Tak ReinholdJJ) hvis du vil installere......osv" Gør du ikke dette, vil installationsprogrammet ikke kunne finde din harddisk.

Du skal som regel også aktivere HT (gælder p4 processorer) i BIOS inden du installerer.

#7: De fleste nye bundkort understøtter dual channel ram og for at udnytte dette skal rammene placeres rigtigt. Der vil stå i manualen hvorledes dette skal gøres. Brug desuden kun ens ram ved dual channel (samme hastighed og timngs). De kan ofte købes i sæt.

#8: PAS PÅ AFSTANDSSTYKKER. De fleste kabinetter leveres med et bestemt antal forudmonterede afstandsstykker som bundkortet skal monteres på. Det er meget vigtigt at der kun er afsandsstykker de steder hvor der er huller i bundkortet, da du ellers risikerer at dyret ikke vil starte eller i værste fald - du brænder bundkortet af.

#9: STRIPS: For at øge luftcirkulationen og undgå at en eller flere af ledningerne fra PSU'en går i blæserne, skal du stripse dine ledninger sammen. Herefter kan du fastgøre dem til indersiden af kabinettet med et par ekstra strips således at du har styr på, hvor de er.

#10: Grundighed frem for hastighed: Da du jo ikke skal nå nogen accord eller følge med på et samlebånd kan du lige så godt give dig god tid til at samle computeren - især når det er første gang. Verificer at alle komponenterne sidder som de skal en ekstra gang inden du forsøger at starte pc'en op.

Det var hvad jeg lige kunne komme på i første omgang.

EDIT:
Angåede dit spørgsmål om HT og AGP vs PCI-E

HT er en teknologi indbygget i de nye p4 processorer, der gør at den i nogle tilfælde agerer "som om der var to fysiske processorer til stede". Dette er især nyttigt hvis man benytter sig af flere tunge progammer på samme tid. For a få kraften for to "ægte" p4 processorer, er du dog nødt til at købe de nye pentium D processorer eller A64 X2, men det er vist uden for budgettets rækkevidde.

AGP og PCI-E dækker begge over et stik på bundkortet hvori grafikkortet skal monteres. Det er derfor vigtigt at du køber et grafikkort der passer til dit bundkort (AGP eller PCI-E). For at gøre det kort. PCI-E er det hurtigste, nyeste og bedste og er efterhånden standard på nye bundkort, så der skal ikke være megen tvivl der. Grafikkort findes i alle prisklasser til både PCI-E og AGP, men undgå AGP, da du med PCI-E også er sikret kompatibilitet ved fremtidige opgraderinger.
I win, you loose
yokanabsteryokanabsterSkrevet 16/08-05 18:59 
Hvordan tjecker man om hvad er kombitabelt med hvad. Dual-layer ram-bundkort, bundkort-cpu etc??
soon the world will be one big computer
ChronoChronoSkrevet 16/08-05 19:16 
Tror det er lettest du bare skriver her hvad du har tænkt på at købe - så er der nok nogen som hurtigt kan se om det passer sammen.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ReinholdJJReinholdJJSkrevet 16/08-05 19:27 
Ikke for at være et svin, men har lige et par rettelser til RQvsnapz's gode råd...

#6 ikke F8 men F6...

(Du skal som regel også aktivere HT (gælder p4 processorer) i BIOS inden du installerer.)

hvis man installere en xp uden service pack... skal det ikke været slået til i bios, for windows xp understøtter ikke HT før service pack 1 er installeret (service pack 2 inkludere selvfølgelig også service pack 1)
"If Microsoft is the solution, I want my problem back." ;-)
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 17/08-05 12:14, rettet 17/08-05 12:15 
yokanabster>
Hvordan tjecker man om hvad er kombitabelt med hvad. Dual-layer ram-bundkort, bundkort-cpu etc??

Det vil altid stå i specifikationerne for bundkortet :)

ReinholdJJ--> Jeg synes ikke du er et svin :)... Godt du var opmærksom :)
I win, you loose
jaesjaesSkrevet 18/08-05 20:34 
Der er åbenbart nogle ydelsesmæssige problemer med PCIe-baserede bundkort til musikproduktion:
http://www.rme-audio.com/english/techinfo/nforce4_tests.htm
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig