X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Apple vil bruge Intel CPUer


Svar
PalleJensenPalleJensenSkrevet 06/06-05 22:55 
Apple to Use Intel Microprocessors Beginning in 2006.

At its Worldwide Developer Conference today, Apple® announced plans to deliver models of its Macintosh® computers using Intel® microprocessors by this time next year, and to transition all of its Macs to using Intel microprocessors by the end of 2007....

apple.com
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
ChronoChronoSkrevet 07/06-05 08:04 
Det kommer nok ikke til at betyde at jeg kan installere OSX på min pc. Apple bliver jo nok ved med at samle deres computere selv, og kun lade OSX understøtte den konfiguration de har valgt.

Så det betyder intet. Udover at IBM sikkert græder lidt, men nu har de jo alle tre konsoller og det tjener de sikkert bedre på :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
PalleJensenPalleJensenSkrevet 07/06-05 08:26 
Men det kommer til at betyde en del for Apple og Mac brugerne.

1) Det bliver billigere at producere Mac'er - og dermed sandsynligvis også at sælge dem. Dermed et endnu større marked.

2) Software-udviklere (som Adobe og Apple selv) kan skrive en fælles kodebase og dermed bruge deres kræfter på at innovere i stedet for at producere.

3) Mac-brugere får pludselig adgang til et kæmpe spilmarked - med tusinder og atter tusinder af titler.

4) Apple kan lave nogle heftige bærbare, som kan køre Windows, hvilket vil tiltale mange.

Som Kottke.org rapporterer: "Apple is not going into the software business, their operating system will not run on other vendor's hardware. So you won't be running the Mac OS on Dell, HP or IBM, for example. and 2. While Windows is not explicitly supported, they won't do anything to prevent Windows from running on their hardware"
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
la0sla0sSkrevet 07/06-05 09:12 
Palle lige et par ting. Jeg tror ikke at det bliver en selvfølge at der kommer flere spil, måske flere men nok ikke mange flere. OS X kører jo på freeBSD og derfor skal spillene jo alligevel recompiles, plus at OS X jo stadig ikke bliver DirectX kompatibel af at køre på en x86-64 cpu.

Dernæst tror jeg heller ikke du skal regne med, at du kan køre windows på en kommende x86-64 laptop fra mac, af den simple grund, at de laver en masse bios halløj, der simpelthen låser maskinen til kun at ville boote OS X, ligesom nyere macs i dag nægter at sluge OS 9. Jeg tror i øvrigt ikke på kottke.org, Apple er meget interesseret i at os x og hardwaren hører sammen, og jeg tror ikke at Jobs med sin personlighed in mente, ville tillade at der blev kørt windows på hans maskiner. Også rent design-mæssigt, tror jeg at han ville kappe begge ben førend at han ser windows køre på en mac. Men det er mit bud. ;)
Hvad sker der?
ChronoChronoSkrevet 07/06-05 09:13 
Kan godt se det faktisk betyder en del godt for Mac-folket.

Det var mest for at komme de Mac-folk i forkøbet der synes det er noget møg at skifte til Intel - det tror jeg slet ikke det er.

Hvad mener du med punkt 3? Gamle Windows-spil kommer da ikke pludselig til at køre på OSX nu - ikke uden emulering ihvertfald. Eller hvad?

Men forresten - mon ikke nogle kloge mennesker laver et lille hack så OSX alligevel kan køre på en almindelig pc - det burde være lettere nu.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Zzap!Zzap!Skrevet 07/06-05 12:31, rettet 07/06-05 12:32 
Jeg synes det virker som en meget mystisk beslutning af følgende grunde:
- Det virker som om markedet rykker længere og længere væk fra intel og tættere på Power CPUer. Tænk bare på den nylancerede Cell processor som pruger en PowerPC til kontrol, xbox er gået over til IBM PowerPC ligeså Nintendo. Der er millioner af Macs der kører med PP og PP bliver også mere populær som embedded CPU.
- Power linien er bedre og nyere CPUer end intels. De leverer mere kraft for pengene ved et lavere Mhz.
- De får kompatibilitets problemer med ældre Macs.
Born to kill space
RuneSPRuneSPSkrevet 07/06-05 13:08 
^^ udover kompatibilitets problemerne, så synes jeg da umiddelbart det lyder som en meget logisk beslutning :S?
Zzap!Zzap!Skrevet 07/06-05 13:34 
Logisk at gå over til en dårligere processor bare for at gøre det *lidt* lettere at konvertere programmer mellem de to platforme?
Hvad jeg er specielt bekymret for, er at vi i løbet af de næste 10 år vil se gradvis overgang til PowerPC/Cell hos PCen og så vil Apples træk med at skifte processor være spildt.
Eller endnu værre, intel trækker dem med ned i deres fald og reducerer deres microskopiske markedsandel yderligere.

En af argumenterne for at købe Mac har indtil videre været at de er kraftigere en tilsværende PC, men det argument forsvinder jo nu.
Born to kill space
RuneSPRuneSPSkrevet 07/06-05 13:39 
Oh soz, jeg læste det som om at de villle til at bruge PowerPC i stedet for Intel... det er vist lidt for tidligt om morgenen for mig...
ChronoChronoSkrevet 07/06-05 13:57 
IBM har bare ikke de CPU'er Apple har brug for - det har Intel.

Lavt strømforbrug til iPod og Notebooks - X-scale, Pentium-M
Desktop og workstation - Pentium 4 og højere

IBM har sikkert prioriteret deres konsol-kontrakter så højt, at de ikke kunne bruge tilstrækkelige ressourcer på at udvikle CPU'er til de formål Apple har brug for.

Steve Jobs siger også selv at Intel's "roadmap" ser langt bedre ud end IBM's.

Men okay, Cell skulle være meget skalerbar og brugbar i meget andet end PS3, så det kan da godt være Apple skulle have kigget lidt på den. Hvis IBM selvfølgelig kunne levere Cells nok...
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ChronoChronoSkrevet 12/06-05 20:19 
Apple havde så åbenbart set på Cell - og fundet den helt til grin!

PS3 bliver noget lort ifølge Steve Jobs :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Zzap!Zzap!Skrevet 12/06-05 21:22, rettet 12/06-05 21:22 
Med al respekt for Steve Jobs (man kan ikke andet end at holde af ham selv om han deler visse karaktertræk med Hitler), så er han nok ikke den rette person til at udtale sig om det spørgsmål.
Det var blandt andet ham der skulle overtales til at se nærmere på Xerox PARCs teknologi, og så fattede han oven i købet kun det kvarte af den, det var ham der ikke kunne se fordelen ved netværkstik i Macen og det var ham der nægter at sætte, bare en enkelt udvidelses port iMac.
Born to kill space
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig