X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Xbox 360 / PS3 specs sammenligning


Svar
PalleJensenPalleJensenSkrevet 21/05-05 00:43 
Skal nok tages med et stort forbehold, da sammenligningen er lavet af Microsoft eksperter. Er der nogen her, som har så meget indsigt i hardware, at de kan sige, om det rent faktisk er rigtigt eller om det er bare er en omgang varm luft?

(Denne tråd skal IKKE udvikle sig til en Xbox 360 vs PS3 battle!!)

XBOX 360 / PLAYSTATION 3 PERFORMANCE COMPARISON
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
yokanabsteryokanabsterSkrevet 21/05-05 00:45, rettet 21/05-05 00:45 
Hvorfor starte ud med MajorNilson. Det er da nok den mest subjektive kilde man kan starte med? Men jo jeg er også forvirret! Der skal nok bare andre kilder til. Skaffer lige nogle...
soon the world will be one big computer
JAAJAASkrevet 21/05-05 00:48, rettet 21/05-05 00:50 
Ugh. De har X360 som vinder i 6 ud af 8 tests. Det virker på mig allerede så useriøst, at jeg ikke gider læse artiklen.

Jo, jeg grinede da lidt af deres konklusion, som vel ikke kan betragtes som ret meget andet end latterlig.

However, hardware performance, while important, is only a third of the puzzle. Xbox 360 is a fusion of hardware, software and services. Without the software and services to power it, even the most powerful hardware becomes inconsequential. Xbox 360 games—by leveraging cutting-edge hardware, software, and services—will outperform the PlayStation 3.

*suk*
yokanabsteryokanabsterSkrevet 21/05-05 00:53 
Kloge mennesker taler
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=28&threadid=1591054&frmKeyword=&STARTPAGE=1&FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear
Noget om hardwaren gamespot
http://hardware.gamespot.com/Story-ST-x-1985-x-x-x?tag=boxcar_all_features_image
Extremt detaljeret gennemgang af THE CELL i Ps3
http://www.blachford.info/computer/Cells/Cell0.html
C-net taler THE CELL og om den virkelig er revolutionerende
http://news.com.com/Cell+chip+Hit+or+hype/2010-1006_3-5568046.html
soon the world will be one big computer
OmenOmenSkrevet 21/05-05 01:10 
My 2 cents (fra GR) :

"Bare lige for at kommentere omkring Killzone2 traileren, er jeg 99% sikker paa at den ikke var realtime. Jeg var til alle praesantationerne, og var ligesom alle andre ved at tabe det meste af ansigtet paa gulvet da Sony foerste gang viste deres PS3 highlight reel.

Senere samme dag var vi til en fest med adskillige udviklere hvor snakken naturligvis faldte paa PS3 osv. og INGEN troede paa det var realtime, og var ogsaa gerne villige til at forklare hvorfor. Kort sagt er det ikke teknisk muligt at lave noget i den liga endnu, og det var immervaek en del af de stoerste udviklere der kom med de udtalelser.

Det der dog i forvejen havde overbevist mig var fremvisningen af Unreal 3 enginen som foruden at vaere fantastisk, ogsaa var realistisk i forhold til hardwaren i dag. Unreal 3 enginen maa siges sikkert at vaere den mest imponerende engine i dag, og at et team der ikke engang foer har gjort i grafikengines, skulle kunne lave en engine som er GENERATIONER foran Unreal 3 enginen (paa mindre end 3 maaneder vel og maerke) tror jeg simpelthen ikke paa.

Paa intet tidspunkt blev det heller ikke bekraeftet at det var ingame, hvilket vel ville have vaeret aabenlyst for Sony at blaere sig med, hvis det havde vaeret saadan."
Vote Ficus!
yokanabsteryokanabsterSkrevet 21/05-05 01:16, rettet 21/05-05 01:52 
Det burde være "common knowledge" at hverken Killzone eller Motorstorm, med flere, er in-game. De sagde jo også, hvis man rent faktisk undersøgte sagen lidt, eller havde set Ps3-launchen, tydeligt hvad der var "Render-ware" eller "In-game"! Jeg mener at "Duck demo", Unreal Demo, og Fight Night demoerne var Real-time. Og det var skam mere end nok til at imponere mig!

EDIT: jeg forstår virkelig ikke hvorfor der slet ikke bliver talt om EA's Fight Night præsentation, den var Realtime og det var tæt på FilmAnimation/grafik. Vildt Vildt imponerende! Langt fra noget jeg nogensinde har set live! Men også modellen fra spiderman der blev lyst på i Realtime, helt vildt imponerende!

Har i overhovedet set det?
soon the world will be one big computer
PalleJensenPalleJensenSkrevet 21/05-05 10:01, rettet 21/05-05 10:05 
yokanabster>
Hvorfor starte ud med MajorNilson. Det er da nok den mest subjektive kilde man kan starte med?

Well, jeg faldt over bloggen og som jeg lagde ud med at sige, var jeg også skeptisk pga. kilden. Men jeg ville bare høre, om der var nogen der havde hardware-indsigt nok til, at kunne sige om der var noget i de tal... Men det er der åbenbart ikke... :-)
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 21/05-05 13:49 
PS2 kan stadig ikke lave sin Duck-demo real time ;-)
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
DommergaardDommergaardSkrevet 21/05-05 14:56 
Synes det er lidt latterligt. Sony og Microsoft slynger kæmpe store tal og vilde specs ud, som jeg er ret sikker på at de ikke kan holde i sidste ende. Nintendo derimod er realistiske, hvilket jeg har respekt for! Er spændt på at se noget mere fra den kommende generation... noget in-game!
RonaldoRonaldoSkrevet 21/05-05 15:46 
http://xbox360.ign.com/articles/617/617951p1.html

Den analysering fra Major Nelson kan også læses på IGN.

Det er selvfølgelig det rene sludder hele vejen igennem.

Det eneste der realt set kommer til at betyde noget er udviklerne.

Vi ved jo allerede hvem der med garranti vil levere.

http://www.konami.co.jp/ja/home/spotbn/a_kojima_pro.gif
BeanoBeanoSkrevet 21/05-05 17:10 
"Keep in mind that Sony has a track record of over promising and under delivering on technical performance"

Janemlija... for I (MS) er ærlige og spin-frie, det ved vi jo alle ;)

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2420&p=5
HeroldHeroldSkrevet 21/05-05 18:47 
Ved Sony-pressemødet for den amerikanske presse skulle de efter sigende have stoppet tiden i et par af techdemoerne, og bevæget sig rundt i dem.

På det europæiske pressemøde var det ganske rigtigt kun film, de havde optaget dagen inden.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 21/05-05 19:36, rettet 21/05-05 19:37 
Beano>
Janemlija... for I (MS) er ærlige og spin-frie, det ved vi jo alle ;)

Der er ikke nogle af parterne, som har ryggen fri. De er begge lige rådne. Jeg ser ingen grund til at stole mere på Sony end MS når det kommer til den slags performancesammenligninger.

Herold -> tror du ikke bare der har været tale om unreal techdemoen som de også stoppede tiden i ved pre-E3 konferencen?
I win, you loose
yokanabsteryokanabsterSkrevet 21/05-05 20:02 
Lige få at få det på det rene... Var det ikke Unreal, Fight Night og spiderman-ansigtet der blev kørt på en Ps3?
soon the world will be one big computer
WehnerWehnerSkrevet 21/05-05 20:14 
Og så vender vi lige tilbage til topic.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 21/05-05 20:24, rettet 21/05-05 20:26 
RQvsnapz>
Der er ikke nogle af parterne, som har ryggen fri. De er begge lige rådne. Jeg ser ingen grund til at stole mere på Sony end MS når det kommer til den slags performancesammenligninger.

Enig - men der gør jo ikke MS's sørgelige angreb mindre grinagtig :)


Born2Play>
PS2 kan stadig ikke lave sin Duck-demo real time ;-)

Hvad er det for noget sludder ?
HeroldHeroldSkrevet 21/05-05 20:28, rettet 21/05-05 20:31 
RQv: I can't say. Jeg var der ikke ved den amerikanske, men den blev ikke vist på den europæiske. Sony selv sagde som sagt at det var film optaget dagen før.

Det med at de stoppede den og bevægede sig rundt var noget jeg fik at vide fra en der var der.

Edit: Og for lige at vende tilbage til specs-snakken, så tror jeg umiddelbart ikke at PS3'en er dobbelt så kraftig som Xbox 360. I ren regnekraft ifølge de tal de to firmaer har udgivet er den det på papiret, men den reelle forskel kan sagtens være 25% mindre (eller større, whatever).

Jeg tror nu også vi er ved at være på det punkt, hvor det alligevel er svært at se forskel. Det bliver meget i detaljerne, som nok de færreste har øje for. Det kan godt være at begge maskiner er gode til at have x antal 100 figurer på skærmen, men når vi har set den gimmick et par gange, så bliver vi nok trætte af den, og vil have noget mere jordnært.

Jeg glæder mig faktisk mest til Dead Rising, bortset fra det. Det virker fandeme fedt!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Zzap!Zzap!Skrevet 21/05-05 21:07, rettet 21/05-05 21:22 
Lad mig bare lige foreløbigt kommentere een ting.
Den båndbredde mellem EDRAMen og VPUen, som bliver brugt som argument for at 360 har mere båndbredde end PS3, er for længst blevet afsløret til kun at være på 32Gb/s eller 256GB/s (giga*bit*).

Det er simpelthen ikke muligt at have så stor båndbredde som 256Gb/s båndbredde mellem onboard komponenter, inden for det prislag konsoller ligger på.

Det giver stadig en 6Gb fordel til 360, men en 6Gb fordel til en hukommelsesbid på kun 10Mb! Og en hukommelse som sansynligvis udelukkende kan bruges til framebuffer.

Hvilken (lille) fordel giver det så 360? Sansynligvis ikke nogen. Det man kan gøre med framebufferbåndbredde begrænser sig hovedsageligt til multipass 2D effekter og render to texture, effekter som pixel og vertex shader kan klare i eet pass.
Det giver så fordelen til PS3 som har en langt hurtigere shading, fordi den ikke er unified.

PS3 har 22.4Gb/s til RSX og 25.6 Gb/s til Cell mens har 360 kun har 22.4Gb/s til det hele minus framebuffer, alt i alt vil jeg sige at det giver en massiv båndbredde fordel til PS3.
Så har vi slet ikke medregnet de båndbredde besparende funktioner som nVidia og Sonys kombinerede IP har kunnet levere. RSX er jo en langt større chip en xenos, så nogle af alle de ekstra transistorer er helt sikkert gået til noget sådant.
Born to kill space
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 21/05-05 21:08, rettet 21/05-05 21:09 
Ved I hvad? - Nu skal vi prøve noget sjovt!

Kan I huske PS2 tech demo'erne? Efter at have set dem på ny er det tydeligt at Sony har leveret varen!

Klik og download
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
Zzap!Zzap!Skrevet 21/05-05 21:37 
Ja det er sjovt som folk er så ivrige efter at udråbe Sony til løgnere og pralhalse, når de i virkeligeheden leverer præcist hvad de har sagt.
Om noget så ser de gamle demoer faktisk værre ud end nogen af de teknisk bedste spil til PS2.
Og hvis nogen skulle finde på at nævne det med, at Sony har hævdet at PS2 skulle kunne rendere Toy Story agtig grafik, så er der sjovt nok aldrig nogen der har kunnet henvise til det sted hvor nogen fra Sony siger det.
Born to kill space
BeanoBeanoSkrevet 21/05-05 21:40, rettet 21/05-05 21:56 
Born2Play>
Ved I hvad? - Nu skal vi prøve noget sjovt!

He he he... jeg gjorde netop det samme nogle dage siden :)

Man husker dem altså MEGET pænere!
ValkyrieValkyrieSkrevet 21/05-05 21:56 
Ingen kan udtale sig om at Xbox 360 er svagere end PS3. Specs viser kun den halve sandhed. "Emotion Engine" kunne lave 3 gange så mange polygoner som Xbox, men et eller andet sted var det ikke en bedre maskine.
Der er jo rigtig mange faktors i det.

Efter hvad jeg har hørt så er GPUen i Xbox 360, meget bedre end RFX.
Nu har jeg selv Nvidia kort(bare et normalt 6800) men så vidt jeg ved så gør ATI det bare bedre langt hen af vejen.

Alt det der med Sony der gemte deres pipeline nummer var ret plat:) Specielt når de ikke havde noget at vise i real time, med AI code, fysik, HUD etc.

Dog er jeg egentlig ligeglad. Det er MS jo åbenbart. I burde se det Jay Allard inteview hvor han udtaler sig om at software bliver nøglen for dem i næste generation.
Well crucify the insincere tonight...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 21/05-05 21:59 
Beano>
Born2Play>
Ved I hvad? - Nu skal vi prøve noget sjovt!

He he he... jeg gjorde netop det samme nogle dage siden :)

Man husker dem altså MEGET pænere!

Ja ikke? Måske er Sony ikke så fulde af crap alligevel.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
Zzap!Zzap!Skrevet 21/05-05 22:20 
Valkyrie>
Alt det der med Sony der gemte deres pipeline nummer var ret plat:) Specielt når de ikke havde noget at vise i real time, med AI code, fysik, HUD etc.
Hvad mener du???
Born to kill space
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 21/05-05 22:21 
Zzap!>
Lad mig bare lige foreløbigt kommentere een ting.
Den båndbredde mellem EDRAMen og VPUen, som bliver brugt som argument for at 360 har mere båndbredde end PS3, er for......

Så vidt jeg kan læse mig til er det netop muligt at opnå den store båndbredde mellem EDRAM og chippen fordi det jo er embedded ram altså on-chip.
I win, you loose
Zzap!Zzap!Skrevet 21/05-05 23:00 
Det er netop EDRAM (Enhanced RAM) og ikke eDRAM (embedded RAM)
Alle troværdige kilder jeg kender, siger at det er en seperat chip.
Born to kill space
KilroyKilroySkrevet 22/05-05 10:20, rettet 22/05-05 10:21 
SCEA chef har udtalt følgende:
Question asked: People were wondering though, was some of the stuff real? was it CGI It looked so good? I mean what was the sense from you? is there some stuff in there that’s just computer smoke and mirrors?"

"Answer: It's definitely real, I guess we are pretty good at keeping secrets, because the devkits were out there, the devkits were very intude, and so people did some incredible things, and thats one thing Ted wanted to make sure everybody understood, That is REAL gameplay everybody seen out there!.. and so I think the other advantage... $W#(*Interupted$(%*...
"Question: So it is gameplay?"
"Final Answer: IT IS GAMEPLAY!"
"It looked pretty amazing though"

Nu er det jo fra Sony selv, så jeg ved ikke, men imponerende nontheless.

Video fra IGN
Kilroy Was Here
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 22/05-05 11:19, rettet 22/05-05 11:58 
Zzap!>
Det er netop EDRAM (Enhanced RAM) og ikke eDRAM (embedded RAM)

De skriver godt nok at det er embedded mange steder, andet ville heller ikke give meget mening.

f.eks. her:
beskrivelse af GPU'en fra xbox.com
-------------------------------
Custom ATI Graphics Processor

10 MB of embedded DRAM

48-way parallel floating-point dynamically scheduled shader pipelines

Unified shader architecture
-------------------------------

http://www.xbox.com/en-US/xbox360/factsheet.htm

Det samme skriver de på tomshardware, og selvom de bare har fået de specs fra MS, kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle være embedded, når de nu skriver det på den officielle xbox side.

på hardocp.com har de også en gennemgang af GPU'en hvor de også kommer omkring det med at eDRAM ikke sidder på selv chippen, men se hvad de også skriver:

-----
The Xbox 360 Smart 3D Memory is a relatively small piece of DRAM sitting off to the side of the GPU but yet on the same substrate
-----

og senere:

-----
Inside the Smart 3D Memory is what is referred to as a 3D Logic Unit. This is literally 192 Floating Point Unit processors inside our 10MB of RAM. This logic unit will be able to exchange data with the 10MB of RAM at an incredible rate of 2 Terabits (eller 256 GB/s) per second
-----

Artiklen jeg henviser til kan findes her:

http://www.hardocp.com/article.html?art=NzcxLDM=
I win, you loose
BeanoBeanoSkrevet 22/05-05 11:51 
Kilroy>
Nu er det jo fra Sony selv, så jeg ved ikke, men imponerende nontheless.

Well... temmeligt blandede signaler fra Sony, for Harrison har udtalt at det vi så fra Killzone var "rendered up to spec using game assets". Dvs. pre-rendered men med modeller og landskaber fra spillet.
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 22/05-05 12:01 
sagde udviklerne ikke selv at det var prerendered eller er jeg helt gal på den her?
I win, you loose
KilroyKilroySkrevet 22/05-05 12:49 
Det sagde at videoen var hvad de regnede med kunne blive lavet på PS3. Hvad det betyder er jo ikke til at sige. Drømmer man lidt kunne man jo forestille sig at det betød at den spilbare demo som de viste frem var hvad de regnede med ville være standarden i Killzone til PS3. Det kunne også bare betyde at det er en video...
Kilroy Was Here
Zzap!Zzap!Skrevet 22/05-05 23:21 
RQvsnapz, det er måske et definitions spørgsmål, om hvad man mener er embedded og hvad der er enhanced.

Det kommer også an på hvad der menes med "Smart 3D Memory is what is referred to as a 3D Logic Unit".

Det ville være meget underligt hvis der var placeret T'n L logik sammen med framebufferen, men adskilt fra resten af VPUen. Så jeg hælder til, at det bare er en aparte måde at sige, at der er early z, z-buffer og stencil buffer i enheden også.

Man skal også huske på at nVidia har haft lignende teknologier længe, uden at skulle bruge speciel e/EDRAM.

xGPUen havde jo den lidet benyttede "gratis" AA funktion, som når den var slået til, umuliggjorde z-buffer kompression, og derfor absolut ikke var gratis.
I de mellemliggende fem år har nVidia dog løst de problemer der var med deres umodne teknologi. Og PS3 vil helt sikker have rigtig god og "billig" AA.

Her er lidt flere forslag til en retfærdig sammenligning mens vi venter på endelige og uddybende specs (hvis de da kommer): http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=23228
Born to kill space
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 23/05-05 17:52 
OMG! Nye shots!

Xbox 360 / PS3 specs sammenligning

Xbox 360 / PS3 specs sammenligning

Xbox 360 / PS3 specs sammenligning

ØH...?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RJKRJKSkrevet 23/05-05 17:55 
Det havde da været imponerende for PS2... ;pp
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 23/05-05 18:03, rettet 23/05-05 18:07 
De gav os da præsis det de lovede :p
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 23/05-05 18:05 
Faktisk har jeg lige "OWN3d!!!!" mig selv...

Jeg har fundet de samme pics i ægte PS2 look. Hvad beviser alt dette? Sony leverer varen:

http://img277.echo.cx/img277/8393/screensink8bz.jpg
http://img277.echo.cx/img277/6564/screengranturismo27oa.jpg
http://img277.echo.cx/img277/5605/screengirlface3cl.jpg
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
LessCDTLessCDTSkrevet 24/05-05 10:41 
For at give et link til en anden god video, som viser hvad PS3'en kan præstere, er denne lille E3- film en god introduktion

http://www.gamespot.com/ps3/action/killzone2/media.html?gcst=killzone2_ot_ps3_051605.asx
Én beskidt sok kommer sjældent alene!
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 24/05-05 16:48 
Ja det er en flot CG sekvens.
I win, you loose
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig