X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PSP vs. DS


Svar
HardballerHardballerSkrevet 16/04-05 03:13 
Howdi..
Sidder og overvejer hvilken en af maskinerne jeg vil ud og investere i..
Jeg hælder mest til PSP, da der er flere muligheder, jeg vil benytte..
Hvordan er de 2 mht grafikken, lyden osv..

Kom i det hele taget gerne med + og - ved begge maskinerne, hvis du evt har begge 2, hvilken er bedst? Hvorfor osv..
137 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Svar
ComradeComradeSkrevet 16/04-05 20:44 
Hardballer>
For at kunne spille online, skal man så have trådløst internet? Der er vel ik et stort grimt internet stik i?

Ja du skal have en trådløs router.
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
SøgAArdSøgAArdSkrevet 16/04-05 21:16 
Hvis jeg havde pengene, snuppede jeg også en PSP.
Home is where the hardware is..
TweelTweelSkrevet 16/04-05 22:07, rettet 16/04-05 22:19 
Hvis du vil andet end spille (se film, surfe på internettet, mm.) er der ingen tvivl. Selv om man også kan få disse funktioner til en hvis grad i DSen er der tale om en eftertanke (de nuværende systemer er vist i øvrigt også primært lavet til den gamle GBA), så er det PSPen der har det indbygget, og er beregnet til det. Mine kommentarer ang. DSen er udelukkende baseret på at jeg kun bruger håndholdte spillemaskiner til at spille spil på (passer ikke helt, jeg bruger også min N-Gage som telefon, men kun fordi jeg er for nærrig til at købe en "rigtig" mobil ved siden af).
EDIT: RJK> Det falder mig ind at hvis man skal snakke om Gimmicks, så er N-Gages mobil+spil, eller PSPens Film+Internet+spil mere Gimmick agtigt end DSens touch-screen (PictoChat undtaget), forstået på den måde at de da i endnu mindre grad gør noget for spil oplevelsen. Jeg skal da se hvad PSPen kan inden for film når jeg får den, men jeg tvivler på at jeg vil kunne bruge den lille skærm til noget i den retning, og endnu mindre internet funktionen. Men hvad med jer der har en: Har i brugt det til noget efter det første "wow, det skal jeg se" indtryk?
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
RJKRJKSkrevet 16/04-05 22:23 
crying out>
eller andet gejl af teknikker man må udvikle i fremtiden, er innovative, da de jo bare gøre brug af hardwaren !

Essensen var "på en fuldstændig ligegyldig måde"...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 16/04-05 22:27, rettet 16/04-05 22:29 
Tweel>
EDIT: RJK> Det falder mig ind at hvis man skal snakke om Gimmicks, så er N-Gages mobil+spil, eller PSPens Film+Internet+spil mere Gimmick agtigt

I spiløjemed? Ja, selvfølgelig. Men der er vel ingen der har sagt andet. Ingen påstår at N-Gage bliver en bedre spillemaskine fordi den fungerer som telefon, eller at PSP bliver en bedre spillemaskine, fordi den også fungerer som filmafspiller. Så det er da en enorm forskel. Jeg mener ikke overordnet man kan sige, at pågældende funktioner er gimmicks. Jeg har da også brugt både min PS2 og Xbox meget som DVD-afspiller, og været glad for det.

Nu har jeg ingen bærbar computer, så hvis jeg brugte mere tid på transport (lige nu omkring nil), så tror jeg bestemt jeg ville bruge PSP'en til at se film på. Kvaliteten er temmelig god, og den relativt store skærm kan uden større problemer dække det meste af synsfeltet. Den eneste rigtige skavank er at jeg får spasmer i armene af at sidde og holde PSP'en stille så længe ;p Uanset hvad er PSP dømt min rejsekammerat fra nu af.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RuneSPRuneSPSkrevet 16/04-05 23:10 
Men lad os nu se, Nintendo har jo antydet at de måske ville rykke DS hen i retningen af en PDA og hvis det er tilfældet så forholder det sig nok netop omvendt mht funktioner (selvom DS selvfølgelig ikke bliver bedre til at se film på af den grund, naturligvis).
TweelTweelSkrevet 16/04-05 23:21, rettet 16/04-05 23:23 
Smag og behag. Jeg har også brugt XBox som DVD afspiller, da kvaliteten er på linie med "rigtige" afspillere, men selv om jeg rejser meget har jeg aldrig købt en bærbar DVD afspiller, da billedet efter min mening er alt for småt - Og det er vel og mærke på væsentligt større skærm end PSPens. Det samme gør sig gældende for en del konverteringer af spil til håndholdt, gøres det ikke ordentligt kan det blive ulideligt at spille. De nyeste generationer har dog færre og færre af den slags problemer, så måske fænger også håndholdt film mig en dag..
Indtil videre er det dog for mig at se en unødvendig gimmick. Internet delen kan jeg dog se en del (EDIT: spil)potentiale i, selv om det ødelægger lidt af det bærbare aspekt hvis man skal holde sig inden for grænserne af et hotspot.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
NaieraNaieraSkrevet 16/04-05 23:25 
Tweel>
Jeg har også brugt XBox som DVD afspiller, da kvaliteten er på linie med "rigtige" afspillere (...)

Nej, det er den ikke.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
TweelTweelSkrevet 16/04-05 23:43, rettet 16/04-05 23:45 
Jeg skrev ikke "lige så god", men den er definitivt bedre end på en PSP eller lignende.
EDIT: Ok, kvalitet er et vidt begreb. Det kommer op på mit fjernsyn, som er stort nok til mit behov, og det ser bedre ud end alm. TV. Man skal være meget pernitten for at se forskellen på en XBox og en god DVD afspiller.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
NaieraNaieraSkrevet 17/04-05 00:59 
Nej, det skal man ikke. Min DVD-afspiller er ikke vanvittigt god, og man skal altså ikke være noget nær pernitten for at kunne se forskel på den og min Xbox som DVD-afspiller.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
yokanabsteryokanabsterSkrevet 17/04-05 02:26 
Xbox er langt fra en "normal" DVD afspiller. Og der er ret stor forskel. DVD afspilleren er 1,5 år gammel og kostede 1200kr. Den er langt skarpere.
soon the world will be one big computer
Bede-xBede-xSkrevet 17/04-05 02:53, rettet 17/04-05 03:10 
Omen>
Lidt sent, men jeg ville bare lige erklære mig enig i Runes tidligere tekst.

Enighedserklæringerne forsætter her. RJK rammer 100% mine tanker om de to håndholdte. Både før og efter de udkom.

Det er svært at se DS'en som andet en gimmickagtig, når langt de fleste spil den har, ikke egenlig behøver de ekstra ting den kan.

Samtidigt er dens stærkeste launch titel en svagere udgave af et 9 år gammelt konsolspil.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SonicSonicSkrevet 17/04-05 10:54 
Efter lidt tid med begge maskiner må jeg også give RJK ret. Jeg er en anelse skuffet over DS'ens spil-udvalg... der er desværre ikke ret mange titler lige pt. der er specielt tiltalende! Man må håbe der sker noget på det område. Så som tingene er lige pt. syntes jeg klart at PSP'en er den fedeste af de to!
Parental Advisory: Explicit Lyrics
fumfumSkrevet 17/04-05 12:08 
Med ds'eren har jeg oplevet noget, som jeg ikke har oplevet tidligere med det hav af andre konsoller vi har haft gennem tiderne:
Min kone er begyndt at spille på den. Den skal, næsten, oplades hver aften. Det er især zookeeper hun er hooked på. Jeg får næsten ikke noget spilletid selv. Hvad vil der ikke ske når meteos kommer i en sprogvenlig udgave?
Det tror jeg ikke ville være sket med en psp. For mig at se henvender den sig til det segment der allerede er vant til at spille konsolspil.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
OkottaOkottaSkrevet 17/04-05 13:34, rettet 17/04-05 13:35 
Den eneste grund til jeg solgte min DS var, at jeg kunne bruge pengene (jeg fik næsten det fulde beløb tilbage, da jeg solgte den - ret god handel) og at jeg ikke brugte den det store, efter størstedelen af mine spil var gennemførte. Resident Evil 4 og den nyindkøbte GameCube, var mere end nok.

Wario Ware Touched er ubetinget et 9 tal; Næsten ditto for Zoo Keeper og Metroid Prime: First Hunt demo'en (og det er endda kun en demo, men virker som et færdigt spil). Underligt nok, så mistede jeg mere eller mindre interessen for Super Mario 64. Meget af spillet var rigtigt underholdende, men næsten ligeså meget af det mindede mere om hårdt arbejde, end at ha' det rigtigt sjovt med spillet. Styringen i dét ene spil, endte også med at genere mig lidt. Efter ca. 35 stjerner, så gik jeg over til at styre med D-Pad'en, men det føltes aldrig godt nok. Mini spillene var tilgenæld fantastiske, og ubetinget lækre at spille med stylus. Dem brugte jeg mere tid på, end på selve Super Mario.

Der er ingen tvivl om at DS'en gør ting, som ingen anden konsol, endsige håndholdt, har gjort før. Den ER innovativ i mange henseender - ikke mindst i styringen i mange af spillene, som IKKE er i nærheden af at være en gimmick. Wario Ware og Zoo Keeper er intet mindre end geniale. Det samme gælder Metroid Prime: First Hunt; Det er en sublim styring af en FPS'er, måden man styrer med stylus der.

Når det så er sagt, så er jeg personligt ikke interesseret i mange af de kommende spil til maskinen; Faktisk synes jeg ikke engang der er annonceret det store lige pt. I hele maj måned, ser der kun ud til at udkomme Yoshi herhjemme, og det er for lidt. Castlevania tænder mig, og Metroid Prime: First Hunt er det jeg allerhelst vil ha'.

Hvad jeg tilgengæld ikke helt forstår er, hvorfor folk falder i svime over PSP'en's spil line up. Personligt vil jeg købe maskinen - hvis den bliver billig - for Lumines og måske Mercury. Det er dem der umiddelbart interesserer mig meget. De andre spil den har, er spil jeg HAR spillet før, på PS2, og jeg forstår heller ikke hvorfor folk der normalt ikke gider PS2'en, finder PSP'en interessant; Er det kun ud fra et hardware synspunkt, Bede X og andre?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
TweelTweelSkrevet 17/04-05 18:20, rettet 17/04-05 18:58 
Naiera> Jeg kan ikke se forskellen i alm. brug (dvs. jeg har ikke sat dem op mod hinanden). Jeg har kammerater der heller ikke har kunnet. Pointen var at der er væsentlig forskel på XBoxens kvalitet og de rendyrkede bærbare DVD afspillere man kan købe (til XBoxens fordel), hvorimod XBoxens ligger ret tæt op af andre "stationære" DVD afspillere.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
NaieraNaieraSkrevet 17/04-05 18:57 
Jeg kan ikke gøre andet, end at opfordre dig til at prøve igen. Jeg lavede selv en sammenligning forleden, og det er meget, meget tydeligt.

Så må man selv vurdere, hvor god en Philips DVDR70 er, i forhold til "normale" dvd-afspillere.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RuneSPRuneSPSkrevet 17/04-05 20:15 
Ved godt at det ikke har noget med denne tråd at gøre, men må man spørge hvorfor Okotta er blevet udelukket?
HardballerHardballerSkrevet 17/04-05 20:26, rettet 17/04-05 21:17 
Det bliver sgu nok PSP :D
Skriv meget gerne hvad jeg skal have af spil osv :D

Ja, hvorfor er Okotta det?
Per SPer SSkrevet 17/04-05 20:55 
Hold Jer venligst til emnet. Spørgsmål vedrørende modereringen kan stilles til: forum@playright.dk
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
SeventhSunSeventhSunSkrevet 17/04-05 21:42 
Jeg må erklære mig enig med Okotta her.

Sandt nok har DS'en for få titler ude i øjeblikket, men personligt har jeg ikke det helt store behov for håndholdte titler, så jeg er godt tilfreds med Wario Ware, Polarium og Tiger Woods.

Yoshi og Animal Crossing DS, er umiddelbart de titler jeg har tænkt mig at bruge penge på.
Og jeg synes maskinen er utrolig innovativ, for ikke at snakke om underholdende.

Omvendt siger PSP'en mig stortset ikke noget.
Jeg ser ikke pointen i at spille WipeOut eller andre titler, der allerede findes på en stationær konsol. [og det gælder også for DS'en]
Mercury ser overdrevet fedt ud, men det er ikke helt nok til at købe en ny spillekonsol.
Besværet med at skulle fedte med at downloade filmklip eller tv-serier til et memory stick, kan jeg godt undvære.
For slet ikke at tale om, at de eneste tilfælde, hvor det ville være interessant, er ulovlige.
Maskinen i sig selv er virkelig lækker, og det ene spil jeg har prøvet, et japansk golfspil, havde virkelig fantastisk grafik. Til gengæld gjorde loadingtiden, at jeg lynhurtigt lagde maskinen fra mig igen.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
NaieraNaieraSkrevet 17/04-05 21:55 
SeventhSun>
Jeg ser ikke pointen i at spille WipeOut eller andre titler, der allerede findes på en stationær konsol.

Nu ER det jo altså et nyt spil. Det er nu blevet beskrevet to gange, som om det er en konvertering.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HardballerHardballerSkrevet 17/04-05 22:12 
Pointen med at spille på håndholdt, er vel heller ikke at man skal sidde foran sin stationære og spille?

Jeg vil da til hver en tid heller spille PSO ell lign på min cube, så en håndholdt skal for mig være en travel m8 :)
SeventhSunSeventhSunSkrevet 17/04-05 23:33 
Naiera>
Nu ER det jo altså et nyt spil.

Ja det ved jeg.
Men såvidt jeg er orienteret er det "bare" et nyt WipeOut. Forstået på den måde, at det samme spil vel lige så godt kunne være udgivet til PS2?
Der ikke noget særligt håndholdt over det.

Det samme gælder Ridge Racer.

Groft sagt ser jeg spil til håndholdte konsoller, som værende i én af tre kategorier:

1: Spiltyper og franchises, der allerede findes i en eller anden version til de stationære.
Det er i mine øjne WipeOut til PSP.

2: Spil der som sådan lige så godt kunne være på en stationær konsol, men (desværre) ikke er det.
Her tænker jeg på Mercury eller Animal Crossing DS.

3: Spil der kun kan findes på en håndholdt konsol, eller som bare passer perfekt til at blive spillet håndholdt.
DS'en har jo så en hardware fordel her, men spørgsmålet er så om det lykkedes Nintendo at lave den fordel relevant, eller bare som en gimmick. Jeg synes Polarium og WarioWare DS er rigtigt sjove, men et eller andet sted kunne de måske have været lige så sjove med mus eller controller.
Jeg har endnu ikke hørt om nogle PSP titler, jeg synes passer ind her, men omvendt er der heller ikke nogen af Sonys titler, som jeg har sådan et forhold til, at jeg bare gerne vil spille dem igen.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
BeanoBeanoSkrevet 18/04-05 09:47, rettet 18/04-05 10:15 
DS'en har indtil videre skuffet mig mht. udvalget af spil - forstår ikke hvorfor Nintendo som har gjort mere for software udvalget end de har. Jeg er stor fan af Nintendo spil, men syntes at pt. hviler på lauerbærerne.

Lige omvendt har jeg det med PSP'en - kvaliteten og udvalget af spillene er imponerende. Det kan godt være at der ikke er de store innovationer og mange af spillene bygger på kendte franchises - so what?
Hvis spillede er underholdende og i høj kvalitet, er der ikke noget i vejen med det.
Jeg har ihvertfald spillet utroligt meget på Wipeout Fusion, Ridge Racers, Twisted Metal og selvfølgligt Lumines som alle er nye spil (ikke konverteringer).

Så lige nu er det PSP'en som der slides på mens DS'en samler støv... jeg beholder den dog liggende klar til når de interessante DS titler kommer ;)

EDIT: Og så forstår jeg simpelthen ikke den der PSP-spil-kunne-lige-så-godt-være-udgivet-på-PS2 tanke... hvad er problemet lige?
Er spillene for flotte og mainstream?
Skal gode spil nu diskrimiseres fordi de udgives på en håndholdt?
SeventhSunSeventhSunSkrevet 19/04-05 07:11, rettet 19/04-05 11:56 
Det har ikke noget med diskriminering at gøre. [Edit: stavefejl rettet]

Jeg ser bare ikke rigtig nogen grund til at købe spil jeg lige så godt kunne spille på mit fjernsyn.
Alt andet lige synes jeg det er en bedre oplevelse.

Det er for mig lidt fjollet at købe en helt ny maskine, hvis spillene jeg får adgang til ikke for alvor tilbyder noget nyt.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
PalleJensenPalleJensenSkrevet 19/04-05 08:05, rettet 19/04-05 08:06 
Jamen, så skulle du da ikke have købt nogle nye maskiner de sidste 5-6 år. Hverken Dreamcast, PS2, Xbox, Gamecube, GBA, DS eller PSP har tilbudt noget nyt i spillene. Fordi man kan puste i en mikrofon, se sin inventory på en anden skærm eller låse ting op i sine spil ved at GBA til GC er vel ikke noget nævneværdigt nyt...?

For mig er PSP lige nu den ultimative håndholdte maskine, fordi den er så meget mere end en simpel spillemaskine. Der er så meget potentiale i den - potentiale som jeg ikke ser de andre håndholdte på markedet har. Og så er spillene ikke alene teknisk imponerende, de er faktisk også rigtigt gode (Lumines, Wipeout Pure, Ridge Racers)...
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
BeanoBeanoSkrevet 19/04-05 08:09, rettet 19/04-05 11:08 
SeventhSun>
Det har ikke noget med diskrimering at gøre.

Forkert ord at bruge - diskreditere er mere hvad jeg mente :)


SeventhSun>
Jeg ser bare ikke rigtig nogen grund til at købe spil jeg lige så godt kunne spille på mit fjernsyn.

Når spillene ikke findes til andre konsoller - hva' så?
NaieraNaieraSkrevet 19/04-05 11:09 
Ja, hvis man for eksempel er hardcore WipEout fan, holder det ikke hvis man får at vide, at man bare kan gå hen og spillet Fusion i stedet for et helt nyt spil i serien.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
PalleJensenPalleJensenSkrevet 19/04-05 11:51, rettet 19/04-05 11:52 
Nu er der milevid forskel på Fusion og Pure...
Fusion er nok det dårligste i serien, hvor Pure nok er det bedste...
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
RJKRJKSkrevet 19/04-05 12:12 
Jeg skulle lige til at sige det ;) Om Pure er det bedste ved jeg dog ikke lige, men det virker i hvert fald klart bedre end Fusion, som ikke var så imponerende.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SeventhSunSeventhSunSkrevet 19/04-05 12:27 
PalleJensen>
Jamen, så skulle du da ikke have købt nogle nye maskiner de sidste 5-6 år.

Nu synes jeg måske nok du ser lige lovlig sort/hvidt på min udtalelse.
Det er jo klart, at den teknologiske udvikling i sig selv også gør nye spil interessante.

Og er PSP så ikke en endnu bedre GBA?
Jo da - men for mig skal håndholdte konsoller bare tilbyde noget mere, end bare muligheden for at spille i bussen, i endnu bedre grafik end maskinen før.
Så jeg løb ikke ud og købte en GBA, den var simpelthen ikke interessant for mig på det tidspunkt.

Jeg var i starten utrolig skeptisk overfor DS'en - jeg synes de to skærme var den mest ligegyldige ide nogensinde.
Men nu synes jeg åbenlyst, at maskinen har et enormt potentiale, med de forskellige helt nye konkrete hardware muligheder den har.
PSP'ens eneste potentiale for mig er at den kan spille fantastiske spil. Mediefunktionerne er mig inderligt ligegyldige.
Som nævnt synes jeg Mercury og Lumines ser utroligt spændende ud, men jeg ved ikke helt om det er nok til at importere en relativt dyr maskine, hvor det øvrige spiludvalg indtil videre ikke siger mig noget.

Alt i alt undrer det mig bare, at P:R "fascinationen" eller hvad man skal sige, er mere på teknik og samlermani end spilinnovation.

Og jeg glæder mig til at følge med her på siden i diskussioner om PSP'en - det kan jo være at jeg på et tidspunkt føler mig tvunget til at være med på vognen.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
BeanoBeanoSkrevet 19/04-05 14:39 
Naiera>
Ja, hvis man for eksempel er hardcore WipEout fan, holder det ikke hvis man får at vide, at man bare kan gå hen og spillet Fusion i stedet for et helt nyt spil i serien.

Ja... og hvorfor egentligt spille de nye Zelda, Metroid, Metal Gear Solid, Resident Evil, osv spil... vi kan jo bare spille de gode gamle titler på SNES, N64 og PSX - ingen grund til at få ny underholdning.
NaieraNaieraSkrevet 19/04-05 14:50 
SeventhSun>
Alt i alt undrer det mig bare, at P:R "fascinationen" eller hvad man skal sige, er mere på teknik og samlermani end spilinnovation.

Jamen, hvordan er det lige DS'en byder på den der vilde innovation du snakker om, som alle vi andre åbenlyst hader?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 19/04-05 14:54 
Det er da enormt innovativt at tage Bishi Bashi og dividere det med ti, så har man Feel the Magic. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SeventhSunSeventhSunSkrevet 20/04-05 08:09 
Naiera>
Jamen, hvordan er det lige DS'en byder på den der vilde innovation du snakker om...

Ja ja - den skulle jo komme.
Hvorfor er det IKKE innovation at lave en trykfølsom skærm?
Hvorfor er det IKKE innovation at lave en indbygget mikrofon?

Jeg synes EyeToy ser noget fjollet ud, men derfor kan jeg da godt erkende, at det er et rimelig innovativt koncept.

Nintendo har lavet en maskine, der indeholder flere HELT nye muligheder, men på en eller anden måde er det ikke godt nok.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
NaieraNaieraSkrevet 20/04-05 08:32 
Spørgsmålet er ikke om maskinen innoverer. Den kan være nok så innovativ, men så længe spillene ikke udnytter det på nogen noget nær innovativ måde kan det jo være ligemeget.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 20/04-05 08:32, rettet 20/04-05 08:34 
Var det ikke dig (Seventhsun), der kritiserede andre for at fokusere for meget på teknik?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SeventhSunSeventhSunSkrevet 20/04-05 12:15 
Nej
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
NaieraNaieraSkrevet 20/04-05 12:28 
Jo.

SeventhSun>
Alt i alt undrer det mig bare, at P:R "fascinationen" eller hvad man skal sige, er mere på teknik og samlermani end spilinnovation.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 20/04-05 12:39, rettet 20/04-05 12:42 
SeventhSun>
Jeg synes EyeToy ser noget fjollet ud, men derfor kan jeg da godt erkende, at det er et rimelig innovativt koncept.

Det er vel også væsentligt mere innovativt end en trykfølsom skærm og en mikrofon, som trods alt i deres brugbarhed har været anvendt til spilbrug før.

Men derfor er Eye Toy da helt klart også en gimmick. Eye Toy Play-spillene mfl. er da helt bestemt gimmick-spil på linje med Wario Ware og Project Rub. Anti-Grav er vel det eneste spil der indtil videre viser, at konceptet kan bruges til andre ting. Og det er jo ikke ret meget...

Og det er så essensen i hele kritikken. Hvis Nintendos "revolution", som skal overvinde kraft og coolness, kommer til udtryk i ensartede gimmick-spil, så er det jo håbløst. Det har ingen chance.

Hvis vi vender den om og forestiller os, at Sony i stedet for at lave PlayStation 2 bare havde omdesignet PS1 og givet den indbygget Eye Toy-kamera og Game Boy-printer, og sagt "vi behøves ikke at udvikle vores teknik, for vi konkurrerer slet ikke med Xbox og GameCube; vi har revolutioneret spilmediet og takket været vores indbyggede Eye Toy-kamera og Game Boy-printer vil alle se at vores maskine giver MANGE flere muligheder end konkurrenterne, og så vil alle købe dem, og alle vil kunne lave fantastiske spil." Temmelig latterligt, ikke?

Som sagt håber jeg at Nintendo har en plan. At de er i gang med et dusin fantastiske spil, der udnytter disse muligheder på en genial måde, vi slet ikke kan forestille os. Det ville da være fantastisk. Jeg tror bare ikke rigtigt på det, for rent logisk vurderet er det ikke sandsynligt.

Og så kan DS'ens "revolutionerende innovation" parkeres på spilmaskinernes kirkegård sammen med blandt andet game.com der i 1997 introducerede blandt andet den trykfølsomme skærm og internetadgang til en håndholdt konsol. Det førte ikke til nogen som helt revolution, og maskinen døde en stille død. Men når Nintendo, næsten ti år senere, gør det samme, så redder det hele spilmediet?

Kan I huske da Nintendo kom med samme profetier omkring sammenkoblingsmuligheden mellem Game Boy Advance og GameCube? En "innovation" som i øvrigt også var hugget fra en anden konsol, i dette tilfælde Lynx fra 1989, der kunne sammenkobles med Jaguar på samme måde. Det hjalp ikke Atari, og helt ærligt er der vel nærmest kun kommet ét spil hvor det giver mening til GameCube, et par stykker hvor det bare er tilføjet for at sælge hardware, og en hel del, hvor det er totalt ligegyldige gimmicks. Revolution? Innovation? Gimmick?

For at sige det som det er: Nintendo har aldrig lavet fantastisk hardware. Med enkelte undtagelser har de aldrig været innovative (og der hvor vi tror de har, skulle det ikke undre mig, at de også har skelet til andre). Nintendo er fantastiske til at lave spil. Hvis Nintendo skal overleve på lang sigt, er de nødt til at fokusere på dét, de er gode til.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 20/04-05 13:04 
RJK>
For at sige det som det er: Nintendo har aldrig lavet fantastisk hardware. Med enkelte undtagelser har de aldrig været innovative (og der hvor vi tror de har, skulle det ikke undre mig, at de også har skelet til andre). Nintendo er fantastiske til at lave spil. Hvis Nintendo skal overleve på lang sigt, er de nødt til at fokusere på dét, de er gode til.

Både NES, Game Boy (den første), SNES og N64 var fantastisk hardware i forhold til tiden. Det var det, de vandt på dengang. N64 var deres første fiasko (udover Virtua Boy) pga. det fejlagtigt valgte medie, og siden har de bare begået fejltagelse på fejltagelse. Alt det med revolution og innovation, er først noget man er begyndt at klaske på Nintendo efter de ikke kan sælge på godt og billigt hardware længere. Jeg er ikke stor fan af de nye, "innovative" Nintendo. Jeg var betydeligt gladere for fortidens kvalitetsbevidste Nintendo.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 20/04-05 13:44, rettet 20/04-05 13:44 
Sumez>
Både NES, Game Boy (den første), SNES og N64 var fantastisk hardware i forhold til tiden.

Så må konkurrenterne have været "vildt fantastiske"...

Ej, det passer simpelthen ikke. Game Boy vs. Lynx som det mest ekstreme eksempel. NES er på ingen måde noget specielt og N64 har åbenlyst afgørende fejl (du nævner selv den værste). SNES er formentligt den relativt bedste maskine Nintendo har produceret, men i forhold til udgivelsesåret er der intet rigtig fantastisk ved den.

Men det kan vi jo så åbenbart hver især mene om hvad vi vil. Jeg fastholder min mening om, at Nintendo generelt altid har produceret problematisk hardware, hvilket tager sin begyndelse helt fra deres første arcadespil. Men det er ikke rigtigt relevant at diskutere videre hér.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SeventhSunSeventhSunSkrevet 20/04-05 13:57 
Naiera>
Jo.

Hvor i den citerede sætning er det kritikken ligger?


Generelt:
Jeg har ingen steder sagt, at DS er vanvittigt innovativ, eller at man aldrig har set én eneste af ideerne før.

Og uanset hvor meget I kritiserer DS, og dens åbenbart manglende innovation, så gør det ikke PSP mere innovativ eller revolutionerende.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
RuneSPRuneSPSkrevet 20/04-05 17:43 
Men helt ærligt, hvornår har Nintendo sagt at DS ville være direkte "revolutionerende"? Sådan har jeg i hvert fald aldrig forstået det og mener det bestemt heller ikke. De har sagt at det er en maskine som fokuserer på nogle andre aspekter, en "tredje pæl".
jaesjaesSkrevet 20/04-05 17:53, rettet 20/04-05 19:00 
RJK>
Og det er så essensen i hele kritikken. Hvis Nintendos "revolution", som skal overvinde kraft og coolness, kommer til udtryk i ensartede gimmick-spil, så er det jo håbløst. Det har ingen chance.

Det er jeg enig i. Jeg vil så sige, at baggrunden for at man med rette kan kritisere maskinen, når det kommer til nyskabende spil eller manglen på samme, må være Nintendos tåbelige valg (for os gamere, markedsføringsmæssigt er det jo fint nok) at kalde maskinen for revolutionerende og påstå, at den vil forandre synet på computerspil. For der er jo alt for mange begrænsninger i maskinens struktur til, at udviklerne i form af hardwaren har et "vidunderværktøj" til at designe revolutionerende spil (EDIT: Eller bare spil, der virkelig er nyskabende). "Meget innovative" spil kommer der nok højest en håndfuld af, og vi vil uden tvivl se adskillige "gimmick-spil". Begge dele er helt i orden for mig, så længe der vil udkomme mange spil, der ikke ville give en ligeså god oplevelse på PSP, men der rører selvfølgelig ikke ved, at man, som nævnt, med rette kan kritisere maskinen.
crying outcrying outSkrevet 20/04-05 18:43, rettet 20/04-05 21:38 
Man snakker gang på gang om innovation og gimmick - det ene som den andens modsætning. Kunne én ikke lige forklare hvor grænsen mellem de 2 går - eller måske mere, hvorfor nogle features kategoriseres som gimmicks og ikke innovative?
Jusqu'a ici tout va bien....
RJKRJKSkrevet 20/04-05 18:57 
Forskellen er vel (som jeg ser det) hvorvidt en ny ting bringer tingene videre, eller om det bare er en ligegyldig blindgyde. For der er jo ikke noget svært i at producere en eller anden dims, som kan bruges i ét eller to spil og så er det dét. Lyssensoren i Boktai fx. Når man baserer hele sit system på den slags "nye ting" og mere eller mindre direkte lover "revolution", så skal det jo være nogle ting, der for alvor kan bruges til noget, som spilskaberne kan bygge videre på, og bruge til også at lave helt nye spilkoncepter. Hvis spillene bare er som de hele tiden har været, og så styrer man lidt anderledes - højest til det værre - så er det jo en blindgyde. Så kan det ikke rigtigt bruges til noget. Så er det en gimmick.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 20/04-05 19:03 
I så fald skal den negative klang pilles af ordet. Jeg synes da den slags små innovative ideer, som eksempelvis lyssensore, er herlige. Der er måske ikke den store fremtid i dem, men de skaber da enkle unikke spil og det er der brug for.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 20/04-05 19:08 
Absolut. Det kunne heller aldrig falde mig ind at kritisere Boktai etc. for dét. Problemet er som sagt, når det er grundkernen i et helt system. Hvis vel og mærke, at det ikke kan føres længere end som så.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
137 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig