X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Distributørerne dikterer anmeldelserne


Reply Sortering
RJKRJKSkrevet 23/03-05 22:34 
Jeg skrev min første "professionelle" anmeldelse for små otte år siden og siden er det blevet til godt 600 af slagsen dækkende spil, film og tegneserier for diverse magasiner. Ind i mellem kan man så godt tænke over, hvad formålet egentligt er med anmeldelser. Det jeg er nået frem til er, at det vigtigste må være, at fortælle læseren noget, de ellers ikke ville få at ... Se hele indlægget
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
67 topic(s).
« < 1 2

Reply Sortering
SumezSumezSkrevet 26/03-05 00:24 
Der er ingen, der starter et spilmagasin uden at have en interesse for spil, og jeg tror de fleste redaktører (Palle?) ville foretrække at anmelde Disgaea fremfor Catwoman.
Og selvom der kan argumenteres frem og tilbage over hvorfor Catwoman alligevel burde anmeldes, rører det ikke rigtig ved det problem, at det er distributørerne, der sidder på magten. Dem med pengene bestemmer, og sådan vil det altid være i en kapitalistisk drevet branche. Men før jeg får sprunget for meget ud i venstrepolitik, vil jeg alligevel konkludere at det er nødvendigt med kapital, der ikke stammer fra distributørerne. Men der er simpelthen ikke penge nok i at lave et spilmagasin på dansk.

En ting, der dog undrer mig, er at EA er mere ivrige efter at få et skodspil, anmeldt end distributørerne af Disgaea er efter at få gjort deres spil mere kendt. Gælder det virkelig at dårlig omtale er bedre end ingen omtale, selv når vi snakker anmeldelser?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 29/03-05 01:56 
Jeg vil også lige sige tak for svaret, Thomas. Det var rart at få lidt ærlig insider-forklaring.

Et potentielt problem jeg har tænkt på er, at de danske spilmagasiner opfører sig "professionelt", selvom de som sagt ikke er det. Ikke at det ikke er imponerende og beundringsværdigt, at folk lægger den her indsats. Der bliver leveret rigtig mange anmeldelser af mange spil, og meget hurtigt. Nogle skribenter kværner stadig fem-ti anmeldelser om måneden i visse perioder, og jeg kan godt huske, hvilken indsats dét kræver. Så er det et arbejde (dengang var der heldigvis også en betaling). Det ender med at man løber sur i det eller leverer dårligt materiale.

Så savner man entusiasmen. Jeg gør i hvert fald. Jeg savner ånden af at man skriver om spil, man brænder for, og ikke metervare, som alle er ligeglade med. Du var der selv, Thomas, med Det Japanske Hjørne, og Palle var der med PlayStation Online, og siden andre af "os" med DC Online som jeg forstår havde samme entusiasme. Den er der, eller har i hvert fald været der, også på Geek Culture, og sikkert andre steder.

Det kan godt være jeg bare husker fortiden forkert, men det er mit indtryk, at meget af den gnist og entusiasme går tabt, når distributørerne kommer ind over, og det hele skal sættes i system, og alle EA's titler partout anmeldes (jeg generaliserer - undskyld EA ;)). Det er ikke klart fra starten, men det sker ligeså langsomt. Blandt andet på grund af de ting, der nævnes i denne tråd.

Spil er blevet en kæmpeindustri, men pengene kanaliseres ikke ud i spilmedierne af forskellige årsager. Det kan man jo så forholde sig forskelligt til. Spil er "bare" en hobby for stort set alle danske spilskribenter, og så kunne jeg personligt godt tænke mig, at det kom mere til udtryk. At flere fandt en niche og skrev om de spil der optog dem, og ikke de spil de "skulle" skrive om, for at fremså professionelle i sidste ende. Når alt kommer til at er vi ikke så voldsomt mange, der har den nødvendige viden, evne og især interesse til at skrive om spil, og så er det bare så ærgerligt, når den energi spildes på ligegyldige emner, når der nu engang er så meget andet spændende at skrive om. Vi risikerer jo at folk om tyve år kigger tilbage på de danske anmeldelser og tror, at Catwoman og FIFA var det eneste der optog folk dengang i 2004... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 29/03-05 03:07 
Fremragende indlæg, Rune. Efter 2 år på godt og ondt hos MSN har jeg det selv sådan, at selv om jeg egentlig har lyst til at skrive, så skal jeg enten have fuld betaling for de evner og den viden, jeg kommer med, eller også skal jeg bestemme det hele selv. Den der med at skrive i et professionelt anlagt arbejdsmiljø, hvor man skal anmelde revl og krat, men egentlig ikke får noget ud af det - hverken monetært, karrieremæssigt eller lidenskabeligt, har jeg i hvert fald ikke haft lyst til at hoppe på igen siden.

Årene før, hvor jeg skrev for Pirat Computer, CD-Rom Spil, PC Professionel o.s.v., var noget andet. For det første havde jeg på de blade stort set frit valg, når jeg skulle anmelde eller teste noget, og for det andet fik jeg ret gode penge for det. Derefter var der dreamcast-online, hvor jeg ikke fik noget for det, men projektet havde sjæl.

Der kan sikkert stadig skrabes nogle penge hjem på at skrive om spil. Der er da i hvert fald nogle heldige teenage knægte (redaktørens barnebarn, kunne man tænke sig) rundt omkring, der bliver betalt rimeligt godt for at skrive tyndbenede men street-smarte mini anmeldelser for diverse aviser og ugeblade. Det er jo ikke fordi, at den slags lige ville være min drømmestilling, men det viser da noget om, at konsolspil er blevet relevante nok for danskerne til, at der kan tjenes penge på at skrive om dem .... bare ikke, hvis man har lyst til at tage emnet alvorligt. Så skal man ud i det danske internets afkroge, og det er da muligt, at jeg selv ender med at slå et telt op et sted derude.
SumezSumezSkrevet 29/03-05 06:36, rettet 29/03-05 06:37 
RJK>
Så savner man entusiasmen. Jeg gør i hvert fald. Jeg savner ånden af at man skriver om spil, man brænder for, og ikke metervare, som alle er ligeglade med. Du var der selv, Thomas, med Det Japanske Hjørne, og Palle var der med PlayStation Online, og siden andre af "os" med DC Online som jeg forstår havde samme entusiasme. Den er der, eller har i hvert fald været der, også på Geek Culture, og sikkert andre steder.

Jeg tror faktisk godt at nutidens "professionelle" magasiner kan gøre en bedre indsats, hvis bare de prøver. Eller måske er det bare mig, der ikke har styr på hvordan tingene fungerer.
Jeg havde faktisk slet ikke tænkt over det, før du selv nævnte det, jeg tror det var i en anden tråd, at Zone of the Enders 2 ikke er blevet udsendt til anmeldelser, og kun er anmeldt i tre danske medier: Geek Culture, af Rune og Anders, MSN Games af Palle Jensen, og Zantiago af undertegnede. Når spillet så alligevel er blevet anmeldt, skyldes det i mit tilfælde at jeg personligt spurgte Jim om han kunne skaffe en anmelderkopi af spillet, og det kunne han sagtens, selvom de vanen tro er en smule sløve ovre i Konamis svenske afdeling. Så respekt til det, og hvor ville det være fedt hvis det blev vanen snarere end undtagelsen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PalleJensenPalleJensenSkrevet 29/03-05 10:41, rettet 29/03-05 10:41 
Jeg har ikke orket at læse alle de lange indlæg igennem, så jeg beklager hvis dette indlæg rammer ved siden af.

Jeg vil kommentere Disgaea vs. Catwoman situationen. Denne problemstilling skal ses helt i lyset af, hvem ens site henvender sig til. Sites som Geek Culture bør nok vægte Disgaea tungere end f.eks. mere mainstream sites som det tidligere MSN Games og Gamereactor - dermed ikke sagt, at Geek Culture bør droppe Catwoman og MSN Games droppe Disgaea.

På MSN Games var der økonomi bag og vi skulle stå til regnskab med læsertal og økonomi overfor MSN hvert kvartal. Da en anmeldelse af Catwoman ville trække ti gange så mange læsere af anmeldelsen, end læsere af en Disgaea anmeldelse, er valget ikke svært hvis man skulle vælge. Nu var det så let, at spil som Disgaea slet ikke blev sendt ud til anmeldelse i DK (så vidt jeg husker) så vi skulle aldrig træffe det valg. Grunden til, at et middelmådigt spil som Catwoman ville trække så mange flere læsere, er ikke pga. spillet kvalitet, men pga. den markedsføring som EA giver spillet og dermed et en Catwoman anmeldelse pludselig aktuel for vores læsere. Via markedsføring, dikterer publisherne altså indirekte, hvilke spil de professionelle sites skal fokusere på. Det er sørgeligt, men sådan er det desværre, når der kommer økonomi i tingene.

Som professionelt site (og med professionelt mener jeg, et site hvor der er økonomi, lønninger og årsregnskaber indblandet), er ens fokus at fodre læserne med det de vil have, ikke at opdrage dem til at prøve nye og ukendte spil som Disgaea. Som jeg ser det, er det publishernes opgave, at sprede kendskabet til deres produkter, det kan aldrig være pressens opgave. Hvis der havde været en reklamekampagne bag Disgaea og hvis det var sendt ud til anmeldelse, havde det fået samme dækning som Catwoman og dermed havde spillet måske fået den udbredelse som det i virkeligheden fortjener. Men det er ikke pressens opgave, at udbrede kendskabet til spil, som publishers ikke engang sender ud til pressen. Som amatør site, kan man gøre det af interesse, men denne interesse og et økonomisk ansvar, er meget svær at kombinere og det ved alle, som har drevet forretning. Man fokuserer på sine kunders behov og ikke på egne interesser.

På de sites jeg har drevet, har jeg dog også af egen interesse ofte hentet spil hjem fra UK og USA, for at kunne få dem anmeldt på sitet, fordi de enten ikke udkommer i DK eller fordi de ikke bliver sendt ud til anmeldelse, men det har hver gang, været for egen regning og det kan ikke være meningen.

Det var lige mine tanker omkring denne problemstilling - der er meget mere i det end dette, men dette var set ud fra sitets synspunkt og fokusområder og måske en del af forklaringen på, hvorfor det rent faktisk hænger sammen som det gør. Det er ikke fordi de danske sites er dovne eller uprofessionelle eller mangler engagement, men da de professionelle sites i forvejen kører med stramme budgetter, er der ikke plads til, at overtage publishernes arbejde med at øge kendskabet til deres produkter - det er deres arbejde. Hvis de vil gøre deres for at øge kendskabet, så bliver produktet pludselig interessant for pressen og så dækker vi det naturligvis også. Jeg er klar over, at det ligger langt fra de hardcore gameres ideelle forestilling om et gamesite, men der er ingen læsere (=penge) i den lille hardcore gruppe af spillere som vil læse om Disgaea, underlige japanske datinggames og lignende - der er penge i mainstream spil, både for sites og for EA.
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
SumezSumezSkrevet 29/03-05 12:34 
På trods af at dit (Palles) indlæg netop forholder sig reelt og forklarende til situationen, understreger det vel bare problematiken. At der ikke er penge i at skrive om "underlige spil som Disgaea". Men det er jo klart, når der ikke er nogen der skriver om spillene i forvejen.
Det, du skriver med at pressen nærmest skal fungere som en gratis forlængelse af distributørernes markedsførings-arm, er i mine øjne et skræmmebillede. Pressen skal under optimale omstændigheder have mulighed for at skrive om de spil, de vil. At omstændighederne ikke er sådan, er så en anden sag.

Filmland kan tillade sig at anmelde franske kunstfilm, og Gaffa kan skrive om hvad der sker på punk-scenen, ja, det forventes nærmest at de beskæftiger sig med den slags undergrupper. Men GameReactor og tidligere MSN Games kan ikke skrive om Disgaea, fordi der ikke er penge i det. Det er da sørgeligt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Thomas TanggaardThomas Tangga...Skrevet 29/03-05 16:01 
Rolig nu Sumez..

Det var Palle der snakkede om markedsføring kontra interesseområde og læsertal. Vi på Gamereactor (og det er ikke for at pudse glorien det her) anmelder stadig Disgaea, hvis der blot er en distributør der sender det - og det er vel det mindste man kan forlange? Vi har da også anmeldt SVC Chaos Snk. vs. Capcom og deslige. Der skal bare sendes. Hvis der sidder én et eller andet sted som ikke engang kan få sig selv til at tage et eksemplar ud af lagret eller sende en promo, så får de ikke omtale. Jeg kan se hvordan vi så burde gøre det for læserens skyld, men det er der ikke økonomi til. Ingen betaler for at besøge danske spilsites, ingen betaler for Gamereactor og annoncekronerne er ikke, som mange måske tror, det forjættede land.

Jeg kan ikke se mig selv, uanset hvilket site/blad jeg laver, at købe spillene selv og dermed eksponere dem. Det er jo ikke rimeligt. Og det er mit eneste krav. At det materiale distributøren gerne så dækket i magasinet og åp sitet sendes til os med posten - herefter er det garanteret at det bliver behandlet.
SumezSumezSkrevet 29/03-05 19:44 
Du kan selv være rolig. ;) Jeg skriver ikke andet end du selv gør. Jeg skyder ikke skylden på nogen medier for at det er, som det er. Problemet er, som du selv skriver, og som jeg også skrev et godt stykke længere oppe, rent økonomisk.

Når jeg skriver at det ville være optimalt hvis et blad/site kunne tjene læsernes interesse fremfor distributørens, siger jeg ikke dermed at det er muligt, men at det ville være en langt mere tilfredsstillende situation hvis det var.
Du må også selv kunne se dig enig i at det er absurd at du skal tage højde for hvad distributørerne gør, for at i kan gøre dem en tjeneste. Ja, det er sådan tingene beklageligvis fungerer, men i en bedre verden er det læserne, dem der spiller spillene, der skal gøres en tjeneste, som de allerede fortjener i og med at de læser bladet.
Desværre er vi fanget i et kapitaldrevet cirkus, hvilket resulterer i at, ja, distributørerne dikterer anmeldelserne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
fumfumSkrevet 29/03-05 21:22 
Men det kan jo godt lade sig gøre for, for eksempel, jyllandsposten at tjene penge. Jeg tror ikke at journalisterne på jp sidder i deres kontor og venter på, at reuters kommer med en nyhed som de kan skrive om.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
RQvsnapzRQvsnapzSkrevet 29/03-05 21:56, rettet 29/03-05 21:58 
Her taler vi jo også om et helt andet kundegrundlag og en langt bredere folkelig appel. Jeg tror ikke umiddelbart man kan sammenligne de to situationer direkte.
I win, you loose
DeluxScanDeluxScanSkrevet 30/03-05 05:43 
fum>
Men det kan jo godt lade sig gøre for, for eksempel, jyllandsposten at tjene penge. Jeg tror ikke at journalisterne på jp sidder i deres kontor og venter på, at reuters kommer med en nyhed som de kan skrive om.

Man kan ikke sammenligne direkte, men kernen er den samme. Som Sumez skriver med ZOE2, så er det i praksis intet problem at få fat i alle de u-udsendte spil, det kræver bare vilje og tid. Kan man nøjes med f.eks. 2 ugers lån af spillet, så kan næsten alt lade sig gøre.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
Thomas TanggaardThomas Tangga...Skrevet 30/03-05 07:13 
Det var denne sætning der fik mig til at sige rolig:

"GameReactor og tidligere MSN Games kan ikke skrive om Disgaea, fordi der ikke er penge i det. Det er da sørgeligt."

Og det er ikke tilfældet i hvert fald ikke i vores ende. Jeg er bedøvende ligeglad om jeg bruger en anmelder og en uges anmeldertid på Disgaea og det så kun får 100 klik online f.eks. - vi skal nok anmelde det. Distributøren skal bare sende det. Det har de ikke gjort.

Så det er ikke rigtigt at GR ikke kan skrive om Disgaea fordi det tilsyneladende ikke er penge i det - jo hvis man ser det fra den anden side af bordet. Distributøren ønsker ikke at tage et enkelt eksemplar ud af lageret eller bestille en bunke promoer fordi det koster penge - men i vores ende er jeg ligeglad. Send det som guld disc, promo, retail eller andet, så anmelder vi det.

Med hensyn til at et magasin burde tjene læsernes interesse, så skal det vel altid være sådan?. Men det ville også betyde at læseren så var fundamentet for økonomien, hvilket ikke er tilfældet herhjemme. Den økonomiske selvstændig skal gives af læseren og det faktum at han lægger penge for et produkt. Er han/hun ikke villig til at "betale" for en redaktion og dens meninger, så er det klart at det bliver reklamekronerne der bliver det nye fundament, og når det sker, så skal man seriøst kigge på hvor linien mellem at være købt af distributøren og tjene læsernes interesse ligger.
PalleJensenPalleJensenSkrevet 30/03-05 08:37 
Essensen i mit indlæg var også, at hvis distributørerne sender tingene til os, skal vi nok anmelde det. Men vi vil ikke bruge tid og penge på at købe tingene hjem, når distributøren ikke engang kan sende os en promo.

Men derfor har et spil som Catwoman stadig større relevans for vores læsere, pga. den pr-kampagne som EA smider bag spillet, men det udelukker ikke en Disgaea anmeldelse - men det mindste en distributør kan gøre, er at sende os spillet. Det er desværre bare ikke tilfældet, med en længere række mindre titler (og faktisk også en lang række Gamecube titler).
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
SumezSumezSkrevet 30/03-05 09:59 
Thomas Tanggaard>
"GameReactor og tidligere MSN Games kan ikke skrive om Disgaea, fordi der ikke er penge i det. Det er da sørgeligt."

Og det er ikke tilfældet i hvert fald ikke i vores ende. Jeg er bedøvende ligeglad om jeg bruger en anmelder og en uges anmeldertid på Disgaea og det så kun får 100 klik online f.eks. - vi skal nok anmelde det. Distributøren skal bare sende det. Det har de ikke gjort.

??
Jamen så ER det jo netop også tilfældet. GR "kan" ikke skrive om Disgaea, FORDI det ikke er blevet sendt til jer. I "kan" ikke skrive om det, FORDI i ikke har økonomien til selv at hente en kopi af spillet hjem. Du bekræfter jo kun hvad jeg skriver.
Selvfølgelig ville det da være helt forkert, hvis man skulle modtage promoer fra nogle firmaer, og selv købe spillene fra andre, det mener jeg heller ikke man burde, men det er også forkert at distributørerne bestemmer hvad der skal anmeldes.

Med hensyn til at et magasin burde tjene læsernes interesse, så skal det vel altid være sådan?. Men det ville også betyde at læseren så var fundamentet for økonomien, hvilket ikke er tilfældet herhjemme. Den økonomiske selvstændig skal gives af læseren og det faktum at han lægger penge for et produkt.

Igen tænker du økonomisk, og på hvordan situationen faktisk ser ud. Jeg er skam udmærket klar over hvordan tingene fungerer, og du behøver ikke forklare dig. Jeg kræver ikke at du ændrer på noget. Jeg skrev tydeligt i mit sidste indlæg at jeg snakker om at den idéelle, hypotetiske situation ville være at bladet tjente læseren, ikke distributøren, uanset om det er muligt at gøre det sådan eller ej.
Du kan ikke seriøst mene at du udelukkende laver GameReactor for distributørernes skyld.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Thomas TanggaardThomas Tangga...Skrevet 30/03-05 11:05 
--> Sumez

Nej, jeg mener absolut at jeg laver det for læserne, men den økonomiske ballast til at udgive et trykt nummer af GR hver måned kommer fra annoncerne og dermed distributørerne - og det er klart at de i en eller anden udstrækning så også har nogle ønsker til hvad de gerne så vi kiggede nærmere på. Det lytter jeg til, men der er masser af gange hvor vi alligevel ikke vælger at have det med.

Der er læserne der har magten i sidste ende, men den magt kommer som sagt af støtte til de enkelte magasiner ved at købe bladet eller bedre tegne et abonnement, og derved frigøre os fra distributøren/udvikleren.

Men I DK er støtten til et sådan magasin lig nul og derfor er det lidt svært for mig ikke at blive en smule skuffet, når vi snakker om den idélle situationer og hvad man føler, for det kan ikke bruges til særlig meget (med alt respekt for dit synspunkt), hvis situationen skal ændres, og det mener jeg den skal, så er vi nødt til at forholde os til hvordan det rent faktisk er og så komme frem til en løsning.

Og som jeg læser Runes tanker så er det jo netop et konkret opråb til os alle om at det er tid til at sadle om og reflekterer over hvor det hele er på vej hen.

Men det var måske forkert Rune?
RJKRJKSkrevet 02/04-05 21:59 
Det er svært at se tingene klart, når man sidder midt i det. Jeg forsøger at få dem, som bruger deres (fri)tid og energi på det her, til at tænke over, hvis interesser de egentligt tjener, og hvordan de bedst bruger deres kræfter på at nå de ting, de egentligt gerne vil nå. Måske er det nogens mål at anmelde alle versioner af alle EA-spil. Det ved jeg jo ikke. Jeg forsøger ikke at diktere noget, men blot at få de enkelte skribenter og redaktører til at stoppe op og tænke; det er mit indtryk, at der for sjældent er overskud til det. Således har jeg altså ikke sagt, at et spil som Catwoman ikke bør anmeldes. Jeg forstår godt hvorfor det bliver anmeldt, og hvorfor vi aldrig slipper for fokus på - fra mediets synspunkt - ligegyldige spil. Det eneste jeg egentligt har påpeget er, at fokuseringen er helt skæv. Både for spilmediet og forbrugerne. Det tror jeg egentligt alle kan se og er enige i. Men hvis man tager forsvarspositionen og siger "det kan bare ikke være anderledes", så bliver det jo aldrig anderledes. Distributørerne har det fint som det er, og så længe der ikke er nogen reel brugerbetaling, så er det begrænset hvor meget magt brugeren har. Det er alene op til redaktørerne og skribenterne.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 23/05-11 15:14 
Lidt i relation til dette emne... Jeg så lige, at en Conduit 2-anmeldelse har startet en trist sag:
http://www.maroonersrock.com/2011/05/conduit-2-developer-calls-for-internal-retaliation-against-author-of-negative-joystiq-review/
http://www.wired.com/gamelife/2011/05/retaliation-negative-review/

Kort resumé:
- T. Michael Murdock anmelder Conduit 2 til 1/5 på Joystiq.
- En rasende fan opfordrer tilsyneladende i en læserkommentar folk til at give anmelderens bog en negativ vurdering på Amazon.com.
- Art Directoren hos High Voltage (spillets udviklere) sender en mail rundt til i firmaet ansatte, og foreslår at de evt. kan læse bogen og vurdere den på Amazon. En pæn mail, meeen...

Faktum er, at anmelderens bog er blevet trashet med negative vurderinger. Vi finder nok aldrig ud af, om High Voltages ansatte har medvirket (men mailen samt afsenderens forsvar virker godt nok lidt suspekt på mig), men det er bare et eksempel på, hvor trist et udfald en negativ anmeldelse kan give.
67 topic(s).
« < 1 2

Login for at besvare
Username
Password
Remember me