X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Advarsel om GBA-kopispil og QXL


Svar
RJKRJKSkrevet 07/02-05 02:17 
Hvis man har handlet på eBay eller i Asien ved man, at man skal passe på med ikke at købe illegale kopiprodukter. Indenfor spilmediet er det især slemt på Game Boy Advance, hvor der produceres kopier, der med det blotte øje sagtens kan ligne originaler. Det er ikke bare en guld-cd i en standard æske, men komplette kopier, der forsøger at efterligne originalen og snyde folk til at tro, at det er d... Se hele indlægget
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
485 emne(r).
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > »

Svar
RJKRJKSkrevet 07/02-05 02:17 
Hvis man har handlet på eBay eller i Asien ved man, at man skal passe på med ikke at købe illegale kopiprodukter. Indenfor spilmediet er det især slemt på Game Boy Advance, hvor der produceres kopier, der med det blotte øje sagtens kan ligne originaler. Det er ikke bare en guld-cd i en standard æske, men komplette kopier, der forsøger at efterligne originalen og snyde folk til at tro, at det er den ægte vare.

Jeg har hidtil troet at dette problem ikke var relevant i Danmark, men da jeg nu har erfaret, at det er tilfældet, finder jeg det rigtigt at oprette dette emne. En enkelt gang tidligere er jeg blevet solgt GBA-kopier i Danmark, men det var blot en uheldig sælger, der havde fået et par kopier med hjem fra Asien. I denne situation føler jeg mig desværre overbevist om, at det er en helt bevidst forretningstaktik.

Historien er denne gang at jeg vandt Kingdom Hearts: Chain Of Memories til Game Boy Advance på den danske auktionsside QXL. Sælger har 600 positive karakterer (foruden to "diamanter" og fire "medaljoner") og kun en enkelt negativ, men alligevel spørger jeg inden, bare for at være sikker, om spillet er komplet og originalt, fordi jeg ved at der er dette problem med GBA-spil. Sælger garanterer at spillet er en original US-version, købt igennem en Nintendo-forhandler, hvilket der er papir på. Sælger driver i øvrigt en butikshjemmeside med salg af GBA-spil, og handler tydeligvis meget med dem. Da sælger i øvrigt fortæller at hun kender alt til problemet med GBA-kopier, er jeg ret rolig. Omend hendes påstand om, at der er mange der handler med GBA-kopier herhjemme, er ukendt for mig.

Advarsel om GBA-kopispil og QXL

Efter jeg har betalt og spillet ankommer, undrer jeg mig over vægten. Det vejer meget mindre, end de andre tyve GBA-spil jeg har. Da jeg lukker æsken op erfarer jeg, at den manglende vægt skyldes at der ikke medfølger de papirer der plejer (primært den "sorte consumer booklet"), og at manualen er papirstynd. Den er reelt på sølle seks sider og omhandler ingen information om, hvordan spillet skal spilles. Da Kingdom Hearts er et relativt avanceret rollespil, kan det selvfølgelig ikke passe. Jeg gennemgår derfor også æske og cartrdige og det er straks klart, at alle tre dele er kopiprodukter. De har aldrig været originale.

Jeg skriver straks til sælger og forklarer stille og roligt, at spillet altså ER en kopi, hvilket er helt tydeligt, når man kigger efter. Jeg har ingen interesse i at eje GBA-kopier, som jeg tidligere har sagt, og vil derfor have handlen annulleret. Jeg ønsker herunder at sælger betaler min returporto, for det skal naturligvis ikke gå udover mig (mere end det har gjort med min spildte tid), at sælger har solgt mig en ulovlig kopi, hvilket jeg endda bad hende checke inden.

Mod min forventning nægter sælger at anerkende, at spillet er en kopi. Hun erklærer sig selv som lidt af en ekspert i at skelne kopispil fra originaler, og så kan der selvfølgelig ikke være noget galt. Hun vil dog godt lade mig annullere handlen, men ikke ud fra at jeg "antyder at spillet er en kopi", men udfra at jeg har "fortrudt" mit køb. Derfor vil hun absolut heller ikke betale min returporto. Så "kan jeg gøre som jeg vil". Det vil jeg naturligvis ikke være med til.

Personligt ville jeg måske heller ikke tage det for gode varer, hvis folk sagde, at jeg havde solgt et kopispil, så derfor satte jeg mig for at bevise det overfor sælger.

Advarsel om GBA-kopispil og QXL

Som sagt er der først instruktionerne. Der er en sølle manual der reelt har seks sider indhold. Til højre ses til sammenligning hvad der følger med et originalt spil fra samme udgiver. Mere end 100 siders manual (dog på fire sprog), nævnte consumer booklet med mere.

Advarsel om GBA-kopispil og QXL

Manualens seks sider indholder intet om hvordan spillet spilles, men fortæller blot lidt om historien, suppleret af nogle skærmbilleder i meget grov opløsning. Det er helt bestemt ikke den originale manual til et rollespil.

Advarsel om GBA-kopispil og QXL

Æsken kan også ret let identificeres som en kopi. Det umiddelbart tydelige er, at forsidebilledet er i meget lav opløsning. Man kan både se pixels og rester af JPEG-komprimering der afslører, at det ikke er trykt efter et højopløsningsbillede. Bemærk fx at Square Enix-logoet er i højere opløsning end selve forsidebilledet.

Advarsel om GBA-kopispil og QXL

Apropros Square Enix-logoet så prøv at sammenligne med dette logo, der er taget fra et originalt GBA-spil. Det er tydeligvis ikke det samme. Det originale logo har et lille "krøl" på S'et, en meget kortere streg i Q'et og benet på R'et er placeret helt anderledes. Læg også mærke til Nintendo-logoet, som jeg vender tilbage til.

Advarsel om GBA-kopispil og QXL

Bagsiden på æsken afslører også, at spillet er en kopi. For det første kan man se på serienummeret. Det er de fire sidste bogstaver i linjen der starter med AGB. Altså i dette tilfælde BKSE. Alle GBA-spil har et serienummer, som man kan identificere dem ud fra. Det sidste bogstav fortæller hvilken region spillet er; E betyder at spillet er amerikansk. BKS skulle således identificere Kingdom Hearts. Men som man kan se flere steder på nettet, så er dette IKKE serienummeret på Kingdom Hearts. Det korrekte nummer er B8C. Der findes så vidt jeg ved slet ikke noget spil med serienummeret BKS.

Læg også mærke til det officielle Nintendo-"segl". Hvad man ikke kan se på billeder er, at det originale er trykt med guldfarve*, som gør at det "skinner" i lys. På denne kopi er det bare trykt med normal firefarvet raster, som gør det helt mat. Det skinner aldrig. Se også hvordan Nintendo-logoet ikke ser ud, som det skal.

* Dette gælder dog vist ikke for de spil, hvor selve coveret har en bestemt metal-grundfarve. Dvs. Pokémon-spillene.

Advarsel om GBA-kopispil og QXL

Her er tilsvarende bagside fra et originalt spil. Bemærk hvordan Nintendo-logoet er anderledes. Bogstaverne er ikke ens, hvilket fx kan ses på t'et, der har et krøl på kopien, men ikke i originalen. Man kan også se på N'et, hvor de lodrette streger er tykkest på originalen, mens edn skrå streg er tykkest på kopien. Sammenlign eventuelt med det tidligere Nintendo-logo, hvor man kan se at dette er helt magen til, mens kopien tydeligvis er, ja, en kopi.

Dette forklarer jeg til sælger, for at overbevise hende om, at jeg selvfølgelig ikke sidder og opfinder noget. Spillet ER en kopi. Det lidt overraskende svar er, at sælger "aldrig har sagt at manualen og æsken er original - kun spillet." Dette er selvfølgelig usandt, da jeg ikke bevidst spurgte efter cartridget, men det hele. På sin hjemmeside skriver sælger "Alle vores Gameboyspil er originale Nintendo spil i US version, der kan dog forekomme genoptrykte æske/manualer." Jeg ved ikke helt hvorfor man skulle genoptrykke æsker eller manualer til et helt nyt spil, der udkom for mindre end en måned siden. Der bliver heller intet sagt om, at disse "genoptryk" altså er illegale kopier. Men derudover er det vel ret sandsynligt at konstatere, at når æske og manual er kopier, så er selve cartridget det også.

Advarsel om GBA-kopispil og QXL

Her på cartridget kan man i øvrigt se, at de samme afslørende tegn går igen. Der er påtrykt det forkerte serienummer, logoet er ikke trykt med guldfarve, og det er stadig ikke et rigtigt Nintendo-logo. Man kan i øvrigt også se tæt på, at opløsningen er meget grovere end på et originalt cartridge.

Advarsel om GBA-kopispil og QXL

Her ses til sammenligning et originalt cartridge (beklager, at det blev lidt sløret). Det er lidt svært at se, men sidder man med begge er det rimeligt tydeligt, at Game Boy Advance-logoet i toppen er forskelligt. På kopien er der mere "outline" på bogstaverne.

Advarsel om GBA-kopispil og QXL

Og det er ikke bare klistermærket der er en kopi; det er selve cartridget også. Her på bagsiden af cartridget kan man tydeligt se, at Nintendo-logoet ser helt forkert ud. Bogstaverne er alt for tynde og helt forkert placerede. e'et ser helt malplaceret ud.

Advarsel om GBA-kopispil og QXL

Her er til sammenligning bagsiden af et originalt cartridge, hvor logoet er et helt korrekt Nintendo-logo.

Således forsøgte jeg at tro på det bedste, ved at overbevise sælger om, at hun tog fejl. Det resulterede dog kun i hånlige "Du kan blive ved og ved..." og "Uanset hvad du siger eller gør, så holder jeg fast i mit". Det var jo ikke mig, der handlede med illegale produkter (med min gode vilje i hvert fald), så jeg synes jeg havde strakt mig så langt, jeg kunne. Deraf konstaterede jeg overfor sælger, at jeg havde tænkt mig at gøre andre opmærksomme på, at der blev handlet med kopier; alt hun havde sagt og gjort bekræftede kun min mistanke om, at der intet specielt var ved netop min handel hvad angår varen. Der var ingen form for beklagelse fra sælgeren, hvilket vel havde været den første reaktion, hvis denne vitterligt var i god tro. Tanken om at jeg offentliggjorde noget brød sælger sig åbenbart ikke om, for nu blev tonen en anden og vi kunne pludselig godt finde ud af noget. Dette var fra min side dog aldrig ment som en "trussel", men blot en konstatering. Oplysningen om det førte (sikkert forudsigeligt) til, at sælger absolut ikke ville annullere handlen, for hvis jeg alligevel gik videre med sagen, så fik hun jo ikke noget ud af "købe" varen tilbage...

Mens jeg derefter overvejede, hvordan jeg skulle gøre herfra overfor andre spilkøbere og QXL, så modtog jeg en mail fra netop QXL. Kort fortalt oplyste den mig om, at sælger ønskede pågældende handel annulleret, ud fra at jeg var utilfreds med handlen og at vi påståeligt således skulle hæve været nået til enighed om annullering. Mailen fortalte i øvrigt med store bogstaver, at jeg skulle besvare inden syv dage, ellers risikerede jeg at min konto blev lukket. Jeg er ikke verdens største handler, men har brugt QXL siden de åbnede i Danmark for godt 4 år siden og vel gennemført små 100 handler. Dette annulleringskoncept er jeg dog aldrig stødt på før, selvom jeg har haft både positive og negative handler og også en del, der ikke er blevet gennemført (selv har jeg dog 100% positive karakterer).

Men i hvert fald gik jeg ind for at besvare den, hvor jeg havde mulighed for enten at vælge "enig" eller "uenig" med sælger. Valgte jeg enig, ville handlen blive slettet fra systemet og jeg kunne ikke give sælger karakter. Valgte jeg uenig, ville QXL gå ind og vurdere, hvad der skulle ske. Jeg valgte selvfølgelig uenig, for handlen var jo ikke blevet annulleret og vi var bestemt ikke nået til enighed herom. I min begrundelse, som QXL så skulle vurdere sagen ud fra, opridsede jeg meget kort det samme som her. At handlen bestemt ikke var annulleret, at der var tale om handel med piratprodukter og alt jeg kendte til, talte for at dette ikke var et unikt tilfælde, men at der foregik en bevidst handel med kopiprodukter.

Til min overraskelse fik jeg kort efter mail om, at QXL havde valgt at annullere handlen og dermed også tilbagebetale "succesgebyret" til sælger. Kort sagt valgte de at ignorere min side af sagen, herunder at tage stilling til påstanden om at en af deres større sælgere handler med piratprodukter og samtidig belønne sælger ved at frasige sig succesgebyret. På trods af at handlen jo ER gennemført og sælger har fået betaling af mig. Indirekte har de jo dermed også på flere punkter stemplet mig som værende en løgner. "Fortsat god fornøjelse med dine handler på QXL," skriver de...

Konsekvensen af dette er således at jeg ikke engang kan gå ind og give sælger den negative karakter, som denne klart fortjener. Jeg sidder tilbage med en klar fornemmelse af, at det QXL egentligt ønsker er, at alle sælgere har en masse positive karakterer, så folk kan stole på dem og købe mere, hvormed QXL kan tjene flere penge på de succesgebyrer, som de får hver gang noget bliver solgt. Om købere bliver snydt og sælgere handler med illegale kopiprodukter er åbenbart ligemeget. Det er jo absurd. Det underminerer hele systemet med at give sælgere og købere karakterer. Jeg har egentligt altid undret mig over, hvordan folk kunne have så mange plusser, uden nogensinde at få minusser, men nu forstår jeg det så. Det er fordi QXL hjælper folk med at slippe af med de negative karakterer.

Når folk generelt køber piratkopier, så er det som oftest med deres gode vilje. Man skal chippe sin konsol og købe spil til "ingen penge" på guld-cd'er, som ingen kan tro er originale. Disse GBA-kopier er noget andet. De forsøger at ligne originale spil og det gør det så godt, at mange utvivlsomt hopper på den. Rigtig mange Game Boy-spil købes af børn og mødre, der ikke er samlere, der sidder og undersøger, om alt er i orden. De køber disse spil som var de originale (og betaler også tilsvarende priser), og aner måske aldrig uråd. Det er købt direkte fremfor et originalt produkt og Nintendo eller anden distributør kan dermed med god samvittighed sige, at de taber ligeså mange penge, som folk køber disse produkter for - modsat hvordan fx Microsoft udregner deres tab på piratkopiering af Windows-produkter, som folk ellers ikke ville have købt alligevel.

Når man således oplever at en sælger er bedøvende ligeglad, og en markedsplads som QXL er bedøvende er ligeglad, så må der være et eller andet helt galt. Jeg har nu tænkt mig at kontakte Bergsala/Nintendo med link til denne tråd og jeg håber så ikke, at de også er bedøvende ligeglade. For det ville ærligt talt være et meget skidt signal at sende. Jeg har også tænkt mig at tage kontakt til QXL, og høre om dette virkelig kan være deres officielle holdning til tingene.

I mellemtiden vil jeg gerne opfordre folk til, at checke de GBA-spil efter, som de har købt på QXL eller lignende steder herhjemme. De fleste brugere herinde opdager det sikkert, hvis de får en kopi, men hellere være sikker. Sælger fortalte mig til sidst, at jeg var den eneste, der havde klaget over at et af hendes solgte spil var en kopi. Men som jeg sagde: "Selvom det er rigtigt, hvad skulle det så bevise? Du påstår jo selv at være ekspert i at kende originaler fra kopier, og du kunne jo ikke se det..."

Min status er nu, at af de GBA-spil jeg har købt igennem det danske QXL, så har to ud af tre været piratkopier. Jeg synes der er ærgerligt for forbrugerne og spilbranchen, hvis det her bare er i nærheden af at være et reelt billede af, hvordan det hænger sammen herhjemme :(
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 07/02-05 02:31 
Når den slags sker på eBay, vælger jeg at overse det. eBay er stort, og man kan ikke stoppe folks aktivitet. Udelukker man dem, skal de nok få lavet en ny konto og fortsætte.

Og at der bliver handlet med piratspil på QXL er bestemt ikke noget nyt. Der har været mange bootleg maskiner, 99-i-1 spil osv. Men den slags er jo åbenlyst piratmateriale, og der ved folk hvad de går indtil, så det ser jeg også gennem fingre med. Så længe det ikke står så slemt til som på det engelske QXL.
Men den her form for svindel, synes jeg overhovedet ikke kan accepteres. Du burde tage direkte kontakt til QXL, og fortælle at du kan bevise at det er piratsoftware. Og hvis de nægter at stille noget op er det simpelthen for sløvt. Jeg ved ikke om det hjælper særlig meget (overfor den linje, QXL kører). Så ville jeg hellere foreslå at gå til DR's forbrugerprogram Kontant. Jeg tror de ville nyde at slå kløerne i QXL!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BlossomBlossomSkrevet 07/02-05 04:43 
Hey Rune!!

Din ærgelse over qxl's måde at håndtere tingene på, kan jeg udmærket forstå, men også give en forklaring på.
Nu har jeg haft ca. 650 handler på qxl, og flere gange måttet annulere en auktion.
Det foregår automatisk.
Qxl læser sjældent hvad der står som køber/sælgers svar på annuleringen, så hvis du vil igennem med din sag, så skal du tage at ringe ind til dem.
Jeg har et par gange anmeldt ulovlige varer derinde, og oplevet at auktionerne blev lukket.
I min begyndertid derinde ville jeg sælge en Ps1 med nogle spil til. Et par stykker af dem var backup spil, men jeg anede dengang intet om at jeg ikke måtte sælge dem derinde.
Men min auktion blev anmeldt og derefter lukket.

Så jg vil da mene at de tager det rimelig seriøst, men det er jo selvf. kun min oplevelse.

Beklager dit dårlige køb.

Jeg sælger selv et par GBA spil derinde som jeg har købt i USA, men efter gennemgang af din "kopi-sikring" så er jeg stadig 100% overbevist om at de er originale.
Har umiddelbart ikke nogen af de tegn på kopi som du viser.
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
Danny SallingDanny SallingSkrevet 07/02-05 05:10, rettet 07/02-05 09:22 
Det er noget svineri fra sælgers side af, man skal sku være ærlig når det gælder at sælge spil. Jeg personlig ville blive vanvittig og tage hjem til sælger hvis jeg fik sådan nogen mails som du har fået med de svar sælger giver dig, hvem fa´en vil have kopier i en seriøs samling(altså med mindre man ligefrem går efter dem), ikke her ihvertfald.....
Føler med dig Rune
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
The DaneThe DaneSkrevet 07/02-05 09:20, rettet 07/02-05 09:26 
Man kan også se en anden forskel på de to spil ved "Gameboy Advance" teksten. 'Gameboy' og 'Advance' står tættere på hinanden, og ser ud til at være mere i kursiv ved det originale spil.

Hvad angår piratspil på QXL hvis jeg støder på noget derinde jeg er sikker på anmelder jeg det da, ellers er der ikke så meget man kan gøre.
Videre lyder det som en meget irriterende sag at komme ind i, og hvis ikke QXL tager det seriøst så kan det kun skade dem selv på kort eller længere sigt. Desværre, så selvom det er et "stort" auktionssted, så er det nok ikke kenderne der køber der mest.

Hvad hedder sælger forresten? Ikke for at hænge personen ud selvf., men en advarsel nytter ikke så meget hvis man ikke ved hvilken retning "truslen" kommer fra.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
fumfumSkrevet 07/02-05 10:01 
Prøv at se på fakturaen på det første billede.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
3of193of19Skrevet 07/02-05 10:02 
Du siger at vedkommende har et website hvor hun sælger direkte?
Har du overvejet at give sagen videre til Nintendo?
The DaneThe DaneSkrevet 07/02-05 10:06, rettet 07/02-05 10:07 
Fum - tak, havde set på billedet men åbenbart misset det øverste.

3of19 - Indtil videre har han sendt en besked til Bergsala, som er udbyder af dem her i DK.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 07/02-05 10:25, rettet 07/02-05 10:26 
QXL er ikke det eneste danske sted hvor man kan opleve kopispil; også på dk.marked.konsol nyhedsgruppen har vi tidligere oplevet at modtage et GBA kopispil. Sælger hverken benægtede eller indrømmede at det var kopi, men gav penge + ekstra til porto retur.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
HankyHankySkrevet 07/02-05 11:26, rettet 07/02-05 11:53 
Hullet bag på cartrigdet er også mindre på kopién.

Svineri.
Håber sælger har meget dårlig smag i munden, og hvis ikke,
at vedkommende så får det.

Synes vi må opfordre alle med egen hjemmeside, signature
osv, til at advare mod køb fra pågældenes hjemmeside (http://www.9382.dk)

Det har jeg i hvert fald tænkt mig.

EDIT:
Rune, jeg håber det er i orden at jeg brugt din historie her: http://forum.console.dk/viewtopic.php?t=967
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
WehnerWehnerSkrevet 07/02-05 12:17 
Hvis man gerne vil vide mere om, hvem der sælger spillene kan mobilnummeret, der på deres website www.9382.dk står under 'Købeinfo', checkes på De Gule Sider www.dgs.dk så man får adressen.

Det jeg ikke forstår i den sag her, er at sælger ikke bare lod dig returnere det spil og fortsatte sin sikkert gode forretning (at sælge kopier til originalpris _må_ kunne betale sig).
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 07/02-05 14:51 
Blossom>
Nu har jeg haft ca. 650 handler på qxl, og flere gange måttet annulere en auktion.
Det foregår automatisk.

Det er i hvert fald ikke, hvad QXL skriver. Faktisk kan man gå ind under sælger og se den annullerede handel, hvor der også står med navns nævnelse, hvem fra QXL's Kundeservice, der har gået ind og udført denne annulering.

Hvis annulleringen foregår automatisk uanset hvad, så er der jo heller ingen pointe med, at man vælge mellem Enig / Uenig i sælgers begrundelse. Det er jo at bedrage sine brugere fra QXL's side.

Endelig er det, som jeg allerede har sagt, en underminering af hele karaktersystemet, hvis man blot kan gå ind og slette alle de handler, hvor man ellers ville have fået en negativ karakter. Så er systemet ubrugeligt.

Jeg har kopieret lidt fra QXL's hjemmeside, der fortæller om deres _officielle_ holdning til tingene:


Vores værdier:

Respektere lokal lovgivning og normer: QXL.dk forbyder salg af varer, som strider imod den gældende lovgivning, samt overvåger og godkender salg i hvert enkelt land.

Højt serviceniveau: Vi ønsker at give vores medlemmer personlig og effektiv service, samtidig med at skabe et motiverende og stimulerende miljø.

Tillid: Vi stoler på vores medlemmers ærlighed, og har tillid til dem. 

Åbenhed: Vi har en hjemmeside hvor der er gratis adgang til at se alle sider, alle spørgsmål og svar som relaterer til auktioner, er offentliggjorte, og alle medlemmer kan diskutere åbent med hinanden.


Jeg synes mildt sagt ikke noget af dette stemmer overens med mine oplevelser.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BifkimBifkimSkrevet 07/02-05 23:16, rettet 07/02-05 23:19 
Det er svinsk at nogle kan finde på at lave nogle kopier også sælge dem vidrer også prøve at tjene penge på den måde.
Spiller nu: Tour De France 2012, Astérix And The Great R..., WarCraft II: The Dark S...
SøgAArdSøgAArdSkrevet 07/02-05 23:27 
Det tror jeg desværre altid vil finde sted. Sådan som jeg ser det, er problematiken at QXL ikke tager afstand fra det.
Home is where the hardware is..
BifkimBifkimSkrevet 07/02-05 23:39 
Ja QXL burde hjælpe i stedet, jeg syntes det er lidt mærkeligt at de ikke rigtigt vil hjælpe i den sag.
Spiller nu: Tour De France 2012, Astérix And The Great R..., WarCraft II: The Dark S...
bootsbootsSkrevet 07/02-05 23:47, rettet 07/02-05 23:49 
Den sikre måde hvorpå man kan konstatere om man sidder med en kopi:

Kig ned i cartridgets åbning - her ser du en metalstrimmel - bag denne skal der stå NINTENDO og nogen tal/bogstaver. Du kan se det, hvis du holder cartridget op under en lampe og kigger ned i det (du behøver ikke åbne det). Hvis du kun ser metalstrimmelen er det en kopi.

Det har i flere måneder vrimlet med kopispil inde på QXL. Jeg har selv haft en sag kørende, hvor jeg sendte spillet retur; men jeg fik aldrig mine penge tilbage. Til gengæld fik jeg trusselsmails der truede mig og min familie på livet. Ikke særlig rart, når sælgeren jo kendte min adresse.... Jeg var da nervøs lang tid efter. Sælgeren har fået ret mange negative - hvor det ovenikøbet bliver nævnt at det er kopi spil han sælger; men QXL er totalt ligeglade. De anbefalede mig at anmelde sælger til politiet; men det turde jeg da slet ikke. Og hvem ønsker ballade af dén art for 200,-. Sælgeren har efterhånden etableret sig som storsælger derinde... :o(

Jeg ved ikke om det går godt, fordi mange folk åbenbart ikke ved bedre; men min erfaring fortæller mig, at mange kopispil for det første sluger mere strøm ud af GBA'en og for det andet crasher de også ofte - eller holder helt op med at virke. Det største problem her er, at folk ikke ved at det er kopi spil (sælgeren gør vel nok - måske...); men ikke køberen. Senere ryger spillet så igen på QXL, og nu er sælgeren jo virkelig i god tro. Han har jo købt spillet i dén tro at det er ægte....

Jeg tror ikke du får noget ud af at skrive til Nintendo. Det har jeg allerede gjort flere gange; men de går ikke ind i det. Det har de slet ikke personale til. De skal jo have fat i spillene og bevise at de er kopier - hvilket vil sige, at de er nødt til at opkøbe spillene. Bagefter kan sælgeren så bare påstå, at han ikke vidste det eller at Nintendo sidder med nogen andre spil, som han ALDRIG har solgt til dem.

Jeg køber ikke længere GB, GBC og GBA spil på QXL. Kun hvis jeg har mulighed for at afhente og dermed tjekke spillene.
BifkimBifkimSkrevet 08/02-05 00:00 
Det er godt nok vildt at QXL ikke gøre mere i sådan nogle sager det er for dårligt.

Jeg kan godt forstå at du ikke vil anmelde når det er 200kr men er der ikke også noget med at man ikke kan anmelde det hvis det er under 500kr?

Det er vildt at der nogle der kan finde på at komme med dødstrusler over en handel.
Spiller nu: Tour De France 2012, Astérix And The Great R..., WarCraft II: The Dark S...
bootsbootsSkrevet 08/02-05 00:08 
Jeg kunne jo anmelde ham for trusler (har stadig alle e-mails) og samtidig bedrageri. Det er jo trods alt stadig ulovligt at sælge disse kopi spil. Men jeg har ærligt talt ikke lyst til at snakke med dén mand igen. Han var utroligt ubehagelig.... :o(

Ambassadørerne på QXL gør deres bedste; men det nytter jo ikke noget, når selve QXL dybest set er ligeglade... Jeg har da sendt kopier af alle e-mails ind på opfordring af ambassadørerne flere gange; men QXL siger, at det er bare ærgerligt. De kan intet gøre. De fralægger sig ethvert ansvar, og det synes jeg er urimeligt, da de jo tager sig betalt for deres services (godt nok kun ved salg; men succesgebyret bliver jo ofte lagt oveni prisen køberen skal betale...).
BifkimBifkimSkrevet 08/02-05 00:33 
Jeg havde ikke troet at de bare ville gøre sådan over for deres bruger, det er godt nok dårlig services.

Jeg forstår godt at du ikke ville i kontakt med sådan en person igen når han kan finde på sådan noget og er så ubehaglig men det overasker mig at QXL ikke gøre mere end de gør, det havde jeg ikke troet.
Spiller nu: Tour De France 2012, Astérix And The Great R..., WarCraft II: The Dark S...
RJKRJKSkrevet 08/02-05 00:46, rettet 08/02-05 00:48 
Bare lige for at bekræfte hvad boots siger omkring selve cartridge-printet, så gælder det også i mit tilfælde her. Der står ikke Nintendo på cartridget, lige bag connectoren, som der skal. Det er bare meget svært at tage et billede af.

At hverken Bergsala eller QXL kan gøre noget, tror jeg ikke rigtigt på. Bergsala kan som minimum bede QXL om at stramme op omkring problemet. Og QXL kan i hvert fald sagtens stramme op. Det er vel blot et spørgsmål om starte med at udelukke dem, der beviseligt sælger kopispil. Det er i hvert fald mit indtryk, at den "organiserede" handel hermed, sidder på rimeligt få hænder. Og når jeg fremhæver GBA-spil, så er det jo fordi, at det netop er dér, problemet ligger. Hvis vi ser på andre former for spil, film eller musik, der handles gennem QXL, så tror jeg ikke nogen af disse kategorier er ligeså plagede. Så det burde være nemt at stramme op.

I øvrigt tror jeg at jeg vil følge boots' eksempel ved ikke længere at købe nogen form for Game Boy-spil på QXL.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BifkimBifkimSkrevet 08/02-05 00:55, rettet 08/02-05 01:10 
Ja QXL kan jo bare udlukke dem som bliver ved med at sælge dem når de ved hvem det er, så de kan gøre mere end de gør og det burde de også til at gøre for det kan ikke være rigtigt at det skal være brugerne der skal ordne det.
Spiller nu: Tour De France 2012, Astérix And The Great R..., WarCraft II: The Dark S...
solid snakesolid snakeSkrevet 08/02-05 01:13, rettet 08/02-05 01:13 
Så nemt bliver det ikke at stoppe Bagmændene på QXL.
Da man kan skifte Brugernavn 1 gang i måneden.
Og hvis man bruger F.esk alle 4 medlemmers navne i familien, kan man jo blive ved og ved
i lang tid uden at blive stoppet.
QXL er og bliver en pengemaskine og ikke til den store hjælp. Det har jeg også erfaret.

Jeg mener det er en sag for Kontant på DR1

De bagmænd skal straffes for at snyde os samler.
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
RJKRJKSkrevet 08/02-05 01:16 
Men hvis disse sælgere tvinges til at lukke ned og skifte navn hele tiden, så ender de dog ikke ret hurtigt med 600 plusser, medaljer, stjerner og ædelstene...

Og så er vi trods alt lidt tilbage på rette spor med, at man kan regne med, at den slags sælgere er den ægte vare.

Det er jo netop det jeg ikke forstår; at QXL tænker så kortsigtet, at de hellere vil score lidt penge på at udvande deres karaktersystem - som jo er grundlaget for at køber finder sælger troværdig - fremfor at tage fat i de reelle problemer...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BlossomBlossomSkrevet 08/02-05 04:26, rettet 08/02-05 04:28 
Så...
Nu har jeg gjort hvad jeg umiddelbart kunne for din sag RJK...

Har indsat link til denne tråd i mine GBA auktioner på qxl.

(Må så se om jeg overlever div. anmeldelser)

Er dog ikke færdig, men skal på arb. nu.

qxl auktion
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
PapandPapandSkrevet 08/02-05 09:15, rettet 08/02-05 09:16 
Så bliver dine auktioner lukket. QXL lukkede pludselig min forleden med den begrundelse, at jeg havde bragt et link i min auktion.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
The DaneThe DaneSkrevet 08/02-05 10:10 
Kommer det ikke an på hvilken type link, eller hvor linket går hen? Såvidt jeg ved, så må man ikke give henvisninger til en egentlig butik (da det jo ikke giver QXL nogen penge).
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
Per SPer SSkrevet 08/02-05 14:10 
Bergsala (Nintendo) i Sverige har bekræftet at spillet er en kopi. Sammenlignet udfra en original US version.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
BifkimBifkimSkrevet 08/02-05 15:21, rettet 08/02-05 16:08 
solid snake>
Så nemt bliver det ikke at stoppe Bagmændene på QXL.


Man skal jo starte et sted det er bedre de gør det, end bare ikke gøre noget.
Spiller nu: Tour De France 2012, Astérix And The Great R..., WarCraft II: The Dark S...
fumfumSkrevet 08/02-05 15:38 
Jeg giver op. Hvad står der? Jeg kan genkende bogstaverne og jeg kan følge med halvvejs i sætningen, men så sker der et eller andet. Men hvad?
Bifkim>
Man skal jo starte et sted det er bedre de gør det end bare ikke gøre noget for det.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
quadquadSkrevet 08/02-05 15:43 
"Man skal jo starte et sted. Det er bedre de gør det, end bare ikke gøre noget for det."

Minus et par ord, der sagtens kunne have fundet deres beretigelse i denne sætning ;)
JAAJAASkrevet 08/02-05 16:10, rettet 08/02-05 16:11 
Med andre ord:

Man skal jo starte et sted. Det er bedre, at de gør det, end at de ikke gør noget.

Hvem det så er, der gør noget (hvad?), som er bedre end at de ingenting gør, har jeg ikke helt fået gennemskuet endnu.
KilroyKilroySkrevet 08/02-05 16:32 
Først og fremmest må jeg da rose dine evner for at lægge mærke til de små detaljer, Rune! Havde jeg købt spillet, havde jeg sikkert bare undret mig over tykkelsen på "manualen" for derefter at give mig i kast med spillet.
Alle disse små detaljer du har lagt mærke til. Jeg er dybt imponeret over at det faktisk har lykkeds dig at identificere spillet som en kopi.

Dernæst skal det være sagt, at det er for dårligt at QXL ikke bekymrer sig om varernes autensitet. (Stavehat...)
Det ser ud til at man ikke en gang kan stole på store auktionssider. Lad os håbe at vores lille forum her kan blive fri fra kopier...
Kilroy Was Here
HeroldHeroldSkrevet 08/02-05 16:44 
Jeg synes det er ret skummelt at tænke på at de rent faktisk kører en forretning hvor de sælger disse spil. Hvis det ene er en kopi, er resten nok også... :/
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RuneSPRuneSPSkrevet 08/02-05 17:03 
dét burde da i hvert fald kunne politianmeldes. Egentlig det samme med QXL, de har vel på en eller anden måde ansvaret for hvad der bliver solgt? Når det er påvist at der bliver forhandlet ulovlige kopier så burde QXL i hvert fald også skride ind - når de ikke gør det, hvad så?
HeroldHeroldSkrevet 08/02-05 18:11 
Selvfølgelig har QXL ansvaret. Det kan de ikke bare frasige sig. De kan selvfølgelig sige at de stoler på at deres brugere er ærlige, men bliver det gjort opmærksom på at andet er tilfældet, så er hæleren ikke bedre end stjæleren. Så skal de svjv. handle.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SøgAArdSøgAArdSkrevet 08/02-05 19:52, rettet 08/02-05 20:54 
Kilroy>
Først og fremmest må jeg da rose dine evner for at lægge mærke til de små detaljer, Rune! Havde jeg købt spillet, havde jeg sikkert bare undret mig over tykkelsen på "manualen" for derefter at give mig i kast med spillet.
Alle disse små detaljer du har lagt mærke til. Jeg er dybt imponeret over at det faktisk har lykkeds dig at identificere spillet som en kopi.

Undskyld sproget, men det er skisme let at se det er en kopi.
Home is where the hardware is..
bootsbootsSkrevet 08/02-05 19:58 
RJK>
Bare lige for at bekræfte hvad boots siger omkring selve cartridge-printet, så gælder det også i mit tilfælde her. Der står ikke Nintendo på cartridget, lige bag connectoren, som der skal. Det er bare meget svært at tage et billede af.


Der findes faktisk et rigtigt godt billede af det ude på nettet. Jeg skal se om jeg kan finde det....
RJKRJKSkrevet 08/02-05 20:03 
Uden at skille cartridget ad, mente jeg :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
bootsbootsSkrevet 08/02-05 20:13, rettet 08/02-05 20:55 
Ja; men på billedet jeg har set er det heller ikke skilt ad s.v.j.h.... Jeg leder lige lidt...

EDIT: Jeg kan ikke finde billedet... :o( - men som sagt kan man se det ret tydeligt når man holder åbningen op under en lampe og kigger ned bag strimlen. På kopierne går strimlen helt ind.... - og lige én ting til: Som regel er hackerne af spillene så selvglade, at de lægger deres egne credits ind på cartridget, så det er noget af det første man ser, når man starter spillet op.

Man kan se lidt om æsker og cartridges her; men der er ikke billedet jeg efterlyse...

Link...
BlossomBlossomSkrevet 10/02-05 11:39, rettet 10/02-05 20:45 
Jeg må nok indrømme at jeg er lidt nysgerrig om hvad du videre gør i sagen RJK, da jeg selv er blevet helt hooked på at få stoppet deres ulovlige forretninger.

Er det korrekt at Originale spil ALDRIG bliver leveret med usamlet æske?

Da jeg selv sælger originale spil til (synes jeg) rimelige priser, irreterer det mig da helt klart at de skal rende og tjene stygt på at sælge billige kopispil.
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
BlossomBlossomSkrevet 10/02-05 11:47, rettet 10/02-05 20:46 
RJK >>

Har du været i kontakt med Dr's kontant?

De søger i øjeblikket ofre for kopivarer..

Du skulle da tage at kontakte dem..

kontant søger kopiofre
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
BlossomBlossomSkrevet 10/02-05 12:02 
Nu er jeg sørme også blevet udelukket fra at byde på
en sælgers auktioner bare fordi jeg spurgte ham, om han tog spillet retur hvis det viste sig at være en kopi..

Først fik jeg svaret: ja, men du betaler selv porto.
Og nu er jeg så udelukket som byder...
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
OkottaOkottaSkrevet 10/02-05 12:14 
Skriv til Kontant, ang. QXL's pirat virksomhed.

Så skal jeg se det program, når det bliver sendt!
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
The DaneThe DaneSkrevet 10/02-05 12:54, rettet 10/02-05 12:58 
Ja, med de her tilfælde lyder det da lidt som om QXL har deres egen lille diktaturstab. Eller bare nogen som er lidt for hurtige til at trykke på "udeluk" knappen.

Der er da grund nok til at advare andre steder om situationen.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
RJKRJKSkrevet 10/02-05 13:08 
Blossom>
Jeg må nok indrømme at jeg er lidt nysgerrig om hvad du videre gør i sagen RJK, da jeg selv er blevet helt hooked på at få stoppet deres ulovlige forretninger.

Som sagt er der blevet snakket med Nintendo/Bergsala og de vil gå videre med sagen overfor QXL.

Jeg har den anden dag kontaktet QXL, for at få en kommentar til sagen og mine beskyldninger. De har ikke reageret. Nu skriver jeg til deres danske direktør.

Jeg har skrevet til Kontant og andre der er blevet snydt med GBA-piratspil og kender til QXL's problemer omkring dette, kunne da passende gøre det samme, så de kan se, at det er relevant.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 10/02-05 14:07 
Mon ikke det er lidt svært at finde nogen, de rhar erfaring med kopispil på QXL. De fleste QXL-købere har næppe så meget forstand det.
Selv har jeg "selvfølgelig" været ude for det på eBay.. :! Det tror jeg mange har.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BlossomBlossomSkrevet 10/02-05 15:01 
Her kan ses et par billeder af det Nintendo mærke der skal sidde på cartridgets printplade

GBA Kopi side
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
RJKRJKSkrevet 10/02-05 16:01 
Mens man åbenbart ikke kan forvente at få svar ved officiel henvendelse til QXL, så skete der noget, da jeg kontaktede den danske direktør direkte, og gjorde opmærksom på, at jeg havde sendt sagen til Kontant.

Da jeg udelukkende havde sendt link til denne tråd, og spurgt efter en officiel udtalelse til kritikken fra QXL, som jeg ville bringe hér, har jeg selvfølgelig valgt at gøre dette. Svaret fra QXL's direktør følger her.



Kære Rune,

Først 1000 tak for din mail, det er hurtigt at se du har meget viden om
disse produkter.

Du skriver om en masse ting og jeg vil nok ikke få svaret dig på alle de
punkter du har i dit indlæg, på dette forum. Men som det er i dag, så gør vi
en masse for at holde disse produkter væk fra siden, men det er ikke alt vi
får slettet i tide. Det produkt du taler om, har du som kender til den type
produkter selv købt og ment var originalt og os som ikke kender til denne
type produkter, har meget svært via et billede at bedømme om de er lovlige
eller ej.

Det vi gør er at slette dem som via vores site bliver anmeldt og hvor vi kan
se/bedømme om det er lovligt eller ej.Du finder denne funktion på alle
vores auktioner (Anmeld denne vare til vores kundeservice).Har du købt et
ulovligt produkt er den bedste løsning at gå til din lokale politistation og
tale med dem om lige den vare du har købt. De kan så tage kontakt til os om
informationer om sælger m.m.

Det du taler om, med at du er blevet udelukket og at vi bare aflyst denne
handel uden at høre dig, holder ikke helt, da vi har sent dig en mail (som
du selv beskriver) om at sælger ønsker at aflyse denne handel, og i denne
mail beder vi dig om at besvare denne påstand. Dit svar og handling er den
som bestemmer om systemet aflyser denne handel eller ej. Svarer du ikke
inden 7 dage gør systemet det helt af sig selv og lukker din konto, da vi så
må gå ud fra at du ikke står ved dit bud eller slet ikke læser dine emails.

Vi har ikke nogen fordel i at have ulovlige produkter på vores site, og vi
har af samme grund samarbejde med en masse forskellige instanser såsom anti
piratgruppen, der jævligt kigger vores site igennem for ulovlige film m.m.

Vi tager kontakt til Nintendo når vi ikke er sikre, og skulle du have en
kontakt person som vil kunne hjælpe os med at lave samme type samarbejde,
så vil vi være meget glade, hvis du ville give dem vores kontakt
oplysninger, så vi kan lave samme samarbejde med dem som vi har med andre.

Til at den bruger er lukket, skal du bare sende kundeservice@qxl.dk med
samme forklaring som du har givet mig, så kan de kigge på det og få dig
lukket op igen.

Ellers vil jeg ønske dig, held og lykke på auktionen :-)

Med venlig hilsen

Jacob N Masters
Adm. Dir. QXL Ricardo Danmark A/S
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 10/02-05 16:10 
Jeg håber så at det er klart for alle, at ovenstående enten ikke har læst, hvad jeg skriver i mit første indlæg, eller har misforstået alt.

Fx har jeg aldrig skrevet, at jeg er blevet udelukket fra QXL. Jeg forklarede hvordan annulleringskonceptet virkede, hvad der så også gentages her. Jeg har i mit første indlæg forklaret, hvordan jeg netop besvarede annulleringskravet som "uenig" og begrundede det med de samme ting, som nævnt her. Altså har jeg gjort præcis, hvad QXL-direktøren her siger, jeg skulle have gjort. Og det har jeg forklaret helt tydeligt.

QXL forstår tilsyneladende intet af den kritik, jeg med flere retter. Ingen kritiserer QXL for ikke at have lukket auktioner, der viste sig at være kopiprodukter. QXL kritiseres for, at de i tilfældet - og åbenlyst flere andre tilfælde - absolut _intet_ gør, når det er gået galt. At de ignorerer købernes henvendelser. At de ikke skrider ind overfor sælgere, der åbenlyst bryder reglerne. At de overhovedet ikke lever op til deres egne målsætninger om varepolitik og kundeservice.

At direktøren for QXL i dette tilfælde åbenlyst vælger ikke at læse mit indlæg ordentligt, bekræfter vel kun tendensen?

Jeg tror at jeg nu vil skrive tilbage til ham, og bede om et nyt svar, efter han har læst, hvad det drejer sig om.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 10/02-05 16:18 
Hans svar er et af de morsommere indlæg herinde.

Hvis det er direktørens niveau, hvordan mon det så ligger med de ansatte...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
485 emne(r).
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig