X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Konsollernes eftermæle


Svar
Michael_Michael_Skrevet 22/01-05 20:05, rettet 22/01-05 21:57 
Hvad vil det enkelte konsol blive husket for i fremtiden?
Hvad var det enkelte konsol det absolut bedste til?
Såfremt konsollet primært huskes for en hel genre må det siges at være en fornuftig succes.
Husker man det kun for en enkelt eller to titler er konsollet ikke nødvendigvis en total fiasko, men succesen har nok været til at overse.

Her er mine bud. Udfyld gerne selv hullerne.

Sega Saturn: 2D fightere, Shootere
Nintendo 64: 3D platformsspil, FPS
Atari Jaguar: Tempest 2000
NEO GEO AES: 2D fightere, Metal Slug
SNES: RPG

Dreamcast:
Gamecube:
XBOX: Emulatorer
Sega Megadrive:
NES:
Playstation: Square RPG
PS2:
dRxLdRxLSkrevet 22/01-05 20:06 
Dreamcast: Hjemmearbejde.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 22/01-05 20:12 
Dreamcast: Perfekte arcadekonverteringer, Samba De Amigo og Rez.
DizzyDizzySkrevet 22/01-05 20:33 
Dreamcast: Gud ;D

Megadrive: Fede action (Road Rash, * Strike serien, Gåfravenstremodhøjreslåpåaltogalle-spil)

CD32: Fiasko
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
WehnerWehnerSkrevet 22/01-05 20:40 
Xbox: Konsol-FPS samt de moddede super-multimedie-emulator-maskiner.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 22/01-05 20:50 
Dizzy>
CD32: Fiasko

Hvis det man husker mest om CD32 er "fiasko", så er det vist fordi, man ikke er ret meget inde i konsolmarkedet...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 22/01-05 21:01, rettet 22/01-05 21:15 
Atari 2600: Det første konsol-boom.

NES: Det andet konsol-boom. Dengang konsollerne for alvor invaderede børneværelset. Nintendo-magi.

SNES: 2D-platformsspil. Japanske RPG´er. Nintendo-magi.

PlayStation: Det tredje konsol-boom. Dengang konsollerne invaderede stuerne.

Nintendo 64: 3D-platformsspil. "Dengang Nintendo blev 3D". Super Mario 64. Zelda: OoT.

PS2: Det brede spiludvalg.

Xbox: FPS-konsollen. Online gaming. Halo. Multimedie-MOD.

GameCube: Finpudsning af Nintendo 64-æraen. Et ondt glimt af stagnation. Nintendo-magi.

EDIT: Lidt af hvert.
dRxLdRxLSkrevet 22/01-05 21:08 
RJK>
Hvis det man husker mest om CD32 er "fiasko", så er det vist fordi, man ikke er ret meget inde i konsolmarkedet...

Det forstår jeg ikke Rune. Jeg er da umiddelbart tilbøjelig til at være enig med Dizzy her.
Var CD32 (med de dårligste joypads nogensinde) en success på nogen måde?

Eller skyldes din reaktion bare at vi har ramt en øm amiga nerve? ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SephirothSephirothSkrevet 22/01-05 21:20 
PS1: Square RPG's :P
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
RJKRJKSkrevet 22/01-05 21:23, rettet 22/01-05 21:40 
dRxL:

Det var (i hvert fald i Europa) den mest succesfulde konsol i sin generation (3DO, Jaguar etc.). Hvis CD32 skal primært huskes som en fiasko, så skal 2/3 af alle konsoller primært huskes som fiaskoer. Det er jo noget fis.

Projekter som CDI, Virtual Boy, 32X og CDTV (også Amiga) var fiaskoer.

"Dårligste joypads nogensinde" er også udtryk for manglende viden. Hvad med fx CDI? De er jo ikke engang i samme liga. Man kan vel dårligt kalde det en controller? De fleste der har prøvet dem, vil nok også skrive under på at fx NES og Master System-controllerne er mindst ligeså ringe som CD32's. Med lidt få ændringer (Competition Pro Pad'et) er CD32-controlleren jo bare en forbedret Mega Drive-controller.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Michael_Michael_Skrevet 22/01-05 21:36 
Dårligste joypads nogensinde kunne ligeså vel gå til Atari 5200´s ikke selvcentrerende monstre. Komplet umulige.
Michael_Michael_Skrevet 22/01-05 21:42 
jaes>
Atari 2600: Det første konsol-boom.
NES: Det andet konsol-boom. Dengang konsollerne for alvor invaderede børneværelset. Nintendo-magi.
PlayStation: Det tredje konsol-boom. Dengang konsollerne invaderede stuerne.
PS2: Det brede spiludvalg.
Xbox: FPS-konsollen. Online gaming. Halo. Multimedie-MOD.
GameCube: Finpudsning af Nintendo 64-æraen. Et ondt glimt af stagnation. Nintendo-magi.

EDIT: Lidt af hvert.

Men ville du købe disse konsoller pga ovenstående? Det brede spiludvalg (PS2) er jo fint, men det label kan man jo påklistre mange forskellige konsoller.
Hvad gør PS1 + 2 bedre end andre?
Vil vi huske XBOX for andet end Halo om 5 år?

Mit oplæg/spørgsmål går nok mere på exceptionelle egenskaber for det enkelte konsol end det går på trends/tendenser.
Michael_Michael_Skrevet 22/01-05 21:45 
Sephiroth>
PS1: Square RPG's :P

Enig. Måske også 3D Fightere...?
Michael_Michael_Skrevet 22/01-05 21:48 
Jmog>
Dreamcast: Perfekte arcadekonverteringer, Samba De Amigo og Rez.

Men ville man ikke ligeså vel kunne vælge Gamecube, XBOX el. PS2 mht arcadekonverteringer?
Dreamcast vil næppe blive husket for eftertiden pga SdA og Rez. Det er fantastiske spil, men bl.a. Rez er jo tilgængelig på PS2.
Michael_Michael_Skrevet 22/01-05 21:50, rettet 22/01-05 21:54 
Wehner>
Xbox: Konsol-FPS samt de moddede super-multimedie-emulator-maskiner.


Jep. Ligegyldigt hvordan fremtiden ser ud for denne generations konsoller, må XBOX fremstå som det oplagte valg mht emulatorer, med Dreamcast som en fjern toer.
DizzyDizzySkrevet 22/01-05 23:14 
Jeg ved godt det måske er lidt hårdt at kalde Cd32 en fiasko, hvis man kigger på maskinen alene, er den rimelig fed (jeg bryder mig nu heller ikke så meget om joypaden ;D) men den fik aldrig de titler som den burde, og i kraft af at commodore ukritisk tillod alle at lave spil, må jeg nok konkludere at de fleste af de spil der kom var skodagtige.
Faktisk kan man vist ikke nævne mange titler som skiller sig ud "og viser tænder". Jeg synes ikke man kan tage 1200 spil og blot smide dem på en cd og så kalde det opfindsomt.
At commodore så kort efter går konkurs går det selvfølgelig ikke bedre for maskinen.
Set i en større sammenhæng vil jeg ikke kalde CD32 for nogen succes, hvilke smerter mit gamle amigahjerte ;)
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
RJKRJKSkrevet 22/01-05 23:20, rettet 22/01-05 23:26 
Der er vel også et ret stort gråområde mellem succes og fiasko, ja?

Fx vil jeg da ikke kalde GameCube, Dreamcast og Saturn for successer. Er de da så fiaskoer?

CD32 har ingen killer-app-spil, men det samme kan vel siges om ret mange andre systemer? Fx 3DO, Jaguar, CDI, 32X, MegaCD. Ja, vel også Saturn og Master System? I modsætning til de førstnævnte har CD32 dog ret mange gode spil i form af sine Amiga-konverteringer (og en del af dem kom faktisk den anden vej rundt, svjh).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 22/01-05 23:39 
Men feel'et i CD32 kontrolleren var helt forkert. Svjh. var knapperne alt for hårde i en grad så man tænkte, det kan simpelthen ikke være rigtig!
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
la0sla0sSkrevet 22/01-05 23:43 
Det er selvfølgelig en gråzone, og det er jo også meget afhængigt af personen der bedømmer tror jeg. Rune nu er du jo Amiga-mand om nogen her på boardet, og hvor lidt du vil indrømme det, så kunne det jo måske cloude dit view?

Men at dele det op i succes kontra fiasko er måske lidt for firkantet. Kunne man lave en mellemgruppe, ville jeg skubbe konsoller som Dreamcast, Saturn og Gamecube derned i. Og så er der jo parametrene for succes, taler vi gameplay eller salgstal, og hvis det er en kombination hvor meget vægt på det ene? Jaja det er selvfølgelig udenomssnak, men for mig var maskine såsom 3D0, Jaguar, CDI og CD32 fiaskoer.

Så er der degrees of failure, CDI var nok den værste, og kigger man på legacy, så tror jeg at Saturnen har efterladt sig en større og mere interessant legacy end CD32. Den er jo mere eller mindre uinteressant.
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 22/01-05 23:46, rettet 22/01-05 23:46 
dRxL:

Og det skulle være årsag nok til prisen som verdens dårligste controller!? Jeg sidder med en CD32-controller her, og jeg synes ikke knapperne er udpræget hårde. Det er dog muligt, de er noget slidte.

Det eneste virkeligt åndssvage er da den plastikdims, der sidder limet på d-padet. Limen blev opløst af fingersveden (tror jeg) og faldt altid af. Hvad pointen var med at sætte den der i første omgang, ved jeg ikke.

Jeg vil i hvert fald godt sige for min regning, at jeg har prøvet mange controllere, der var væsentligt ringere. Jeg medbringer én til næste konsoltræf, så kan vi jo tage diskussionen dér.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 22/01-05 23:52 
la0s>
kunne det jo måske cloude dit view?

Det kunne det måske godt, men hvorfor skulle jeg så erkende, at CDTV var en fiasko? Hvis du vil vide det, så har jeg et meget stærkere forhold til CDTV end CD32. Jeg var en af de første der havde en CDTV herhjemme (få mig ikke til at tænke på, hvad de kostede...) og har altid godt kunne lide kvaliteten af den maskine.

Men den var nu engang en fiasko. Det var CD32 ikke.

for mig var maskine såsom 3D0, Jaguar, CDI og CD32 fiaskoer.

Så mener du jo også, at halvdelen af alle udgivne konsoller var fiaskoer. Hvis du skulle nævne en ting, ved hver af de maskiner, der kendetegnede dem, så ville du bruge "fiasko"? Hvordan skulle det kendetegne dem, hvis det gælder for allesammen?

Det er det, jeg opponerede mod i første indlæg. Du må da gerne kalde CD32 en fiasko i forhold til NES. I det måleforhold var den selvfølgelig. Men at sige at CD32, af alle konsoller, er den der skal påtegnes "Fiasko", er decideret forkert og vidner om manglende indsigt.

Det er dét, jeg siger.

At sammenligne CD32 med Saturn synes jeg også er ude af proportioner. Når man siger succes og fiasko, så må man trods alt have omstændighederne med i betragtning. Såsom baggrund, kapital, opbakning og deslige. På disse områder kan CD32 ikke sammenlignes med Saturn. Det er jo en helt anden verden.

Og det er i øvrigt også på det grundlag, at jeg også betragter CDI som den største fiasko. Når man ser på den kapital, tid og hype der er pumpet i det projekt, er det jo fuldstændig vanvittigt...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 23/01-05 00:07, rettet 23/01-05 00:08 
RJK din gamle sofist. :)
Halvdelen af alle konsoller? Rolig nu... hehe

Anyway skulle JEG sætte ord på konsollerne ville jeg nok ikke vælge ordet fiasko, som ordET. Men i en samtale/debat/diskussion om fiasko eller ej, er det netop det ord jeg ville sætte på 3do, jaguar, CDI osv.
Jeg advokerede jo iøvrigt for at man kunne skære det knapt så skarpt. CD32 er ikke alle fiaskoers moder eller målestok, den var bare ikke engang mærkbart piblende af succes. :) For at drille lidt.

Om min sammenligning er forkert, det kan måske godt være, men at man skulle have sympati mmed CD32 fordi den havde færre penge bag sig, det kan jeg ikke bruge til så djævelsk meget.

Jeg kan nemt se at Sega havde flere kort på hånden og havde navnet... men de er jo også beviset på, hvordan man kan smide det overbord ikke? Skulle man så bruge en mere relativ målestok er det måske et argument for at Saturn så var en fiasko, fordi de ikke ordentligt realiserede mulighederne.


Ser jeg på fingeraftrykket sat af cd32 er det minimalt. Det er mit endepunkt. Men ok med den controller blev der jo også slidt nogle aftryk af. ;)
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 23/01-05 00:19, rettet 23/01-05 00:20 
la0s>
Halvdelen af alle konsoller? Rolig nu... hehe

Det er jo sandt. Med mindre du ser bort fra alle andre konsoller end dem fra Sega og Nintendo? Der er jo altså udgivet mange store og små konsoller gennem tiden...

CD32 er ikke alle fiaskoers moder eller målestok

Altså er "fiasko" næppe CD32's eftermæle...

at man skulle have sympati mmed CD32 fordi den havde færre penge bag sig, det kan jeg ikke bruge til så djævelsk meget.

Ingen snakker om sympati. Det handler om succeskriterierne. Og, ja, der er rent faktisk firmaer, der har udgivet konsoller, med mindre succeskriterier end "umiddelbart verdensherredømme".

CD32 var en relativ succes, for den var nem og billig at lave (det er jo bare en Amiga 1200 i en kasse), den fik rimelig opbakning med en pæn portion (også gode) spil og den solgte faktisk ret godt i perioden. Det var en overskudsforretning for Commodore, modsat pc-produktionen, som var skyld i deres konkurs. Ja, CD32 blev "bombet til stenalderen" af PlayStation, men det blev alle andre konsoller jo også. Sådan er det.

Som sagt handler det om succeskriterier. Jeg vil da også mene, at fx Xbox må betegnes som en succes. Selvom Microsoft har postet enorme summer i projektet og den ikke er i nærheden af Sonys markedsdominans. Men de er kommet pænt ind på markedet, og det var succeskriteriet. Derfor må Xbox være en succes (hvis man ser bort fra Japan).

Så selvfølgelig skal man bruge en relativ målestok. Mener du da, at man skal dømme alt på salgstal? Så kan jeg nok hurtigt slynge nogle, i de flestes bog, meget succesfulde titler ud, som skal ind under "fiasko".
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 23/01-05 00:41 
RJK>
Altså er "fiasko" næppe CD32's eftermæle...

øhh bare fordi noget ikke er største eller mindst, kan det vel godt være en fiasko? Hvis vi nu hypotetisk forestiller os at CDIen er fiaskoen over alle, kan der så ikke være andre? Jo. Videre Rune.

RJK>
Og, ja, der er rent faktisk firmaer, der har udgivet konsoller, med mindre succeskriterier end "umiddelbart verdensherredømme".

jamen jamen, har jeg sagt det var målet? Men var målet ikke også med dyret at komme igen. At skabe en ny A500 succes? Noget der i hvert fald kunne måle sig med den?


RJK>
CD32 var en relativ succes, for den var nem og billig at lave (det er jo bare en Amiga 1200 i en kasse), den fik rimelig opbakning med en pæn portion (også gode) spil og den solgte faktisk ret godt i perioden. Det var en overskudsforretning for Commodore, modsat pc-produktionen, som var skyld i deres konkurs.

Du lyder egentlig bitter, som om du er sur på PCen. Det kan man vel også forstå, set tilbage på hvad de kunne. Det er bare overflødigt her.

RJK>
Så selvfølgelig skal man bruge en relativ målestok. Mener du da, at man skal dømme alt på salgstal? Så kan jeg nok hurtigt slynge nogle, i de flestes bog, meget succesfulde titler ud, som skal ind under "fiasko".

Hvis nu du tog tid og spidsede brillerne, så kunne du opdage at jeg skrev om lidt mere relativitet når man skulle vurdere dit og dat.
og nej jeg har sagt det ikke handler om salgstallene above anything else, men du mener selv det handler om det siden fremhæver at den gav overskud. Og det er da fint.

Jeg synes bare, og har sagt det før, at den intet fingeraftryk har sat Rune.

Den er more or less overflødig. Med mindre man er amiga mand, og det er da fair nok.
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 23/01-05 00:54, rettet 23/01-05 00:57 
la0s>
Videre Rune.

Okay, jeg siger det en sidste gang. Emnet gik på "Hvad vil det enkelte konsol blive husket for i fremtiden? Hvad var det enkelte konsol det absolut bedste til?"

Hvis vi så kan omtrent enes om, at CD32'en succesmæssigt placerede sig omkring midten eller i den nederste tredjedel eller whatever af alle udgivne konsoller, så berettiger det stadigvæk ikke, at "fiasko" bruges i denne sammenhæng. For den skilte sig jo ikke ud på det område. Som du selv siger, så skilte den sig egentligt ikke så meget ud.

RJK>
At skabe en ny A500 succes? Noget der i hvert fald kunne måle sig med den?

Nu er "succeskriterie" jo ikke det samme som "mål". 2/3 af alle hold i Superligaen har også som "mål" at vinde guld. Men det er der selvsagt kun ét af dem der gør, så derfor er succeskriteriet normalt en hel del lavere.

Og, nej, jeg mener ikke målet var at opnå Amiga 500-succes. Det var ganske enkelt utænkeligt og tre år for sent.

RJK>
Du lyder egentlig bitter, som om du er sur på PCen. Det kan man vel også forstå, set tilbage på hvad de kunne.

Jeg er måske bitter over, at Commodore ikke droppede deres underskudsgivende pc'ere længe før, og koncentrerede sig om det de lavede, der rent faktisk var godt og som rent faktisk sikrede dem deres indtægter. Den samme konklusion vil alle vel drage?

Men, nej, jeg forsøgte bare at imødegå: "Hvis den var så stor en succes, hvorfor gik de så fallit?"

men du mener selv det handler om det siden fremhæver at den gav overskud.

Det er jo noget ævl. Jeg nævner at den gav overskud som et delelement i den relative succes. At have høje salgstal er jo IKKE ensbetydende med overskud (Xbox...).

Jeg synes bare, og har sagt det før, at den intet fingeraftryk har sat Rune.

Måske, men vi kan jo ikke gå og dømme alt til at være fiasko, bare fordi vi ikke mener det har sat noget større fingeraftryk i vores eget lille univers, Lars...

EDIT: Og jeg ved ikke om det fremgår, men jeg forsøger på intet tidspunkt at ophæve CD32 til noget, den ikke var. Jeg siger ikke, at CD32 var bedre end andet. Succesmæssigt betragter jeg den i det store hele som i samme kasse som de nævnte 3DO og Jaguar, som i øvrigt begge var teknisk set overlegne maskiner. Jeg opponerer bare i mod at kalde alt fiasko, fordi det ikke har solgt 50 millioner enheder. Sådan er det bare ikke.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 23/01-05 01:11 
Nej nej da mit univers skal du ikke regne med, jeg er skam helt bevidst om at det ikke er specielt stort. Jeg tænker bare på, at når vi taler konsoller her og andre steder, så er det meget sjældent den kommer op.
Den er en spøjs særling der dukkede op og blev glemt, nok lidt lissom Bob Anders fra Puls.

Den havde nogle gode titler. Og det er meget sødt... men den er vel bare ubetydelig i større perspektiv (ligesom jeg nok også er det).

Ikke også Rune...
Rune... :)

Men men nej den solgte ikke 5054 milliarder. Var det 2 millioner enheder? Jeg synes jo, i min "lille verden, Lars...", at 3DO og Jaguar var fiaskoer. De levede ikke rigtig op til så meget.
Og nej selvfølgelig handler det ikke kun om salgstal. Det er vi enige i. Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at få at vide hvorfor den var en moderat succes udover at den ikke tabte penge. Belær mig du med overblikket ;)
Hvad sker der?
jaesjaesSkrevet 23/01-05 01:25, rettet 23/01-05 01:47 
Palmer Eldritch>
Mit oplæg/spørgsmål går nok mere på exceptionelle egenskaber for det enkelte konsol end det går på trends/tendenser.

Du efterlyser tanker om, hvad "man" vil huske konsollerne for i fremtiden, og sådan mener jeg da, at jeg har svaret. Jeg kan ikke se bud på trends/tendenser i mine svar.

Som eksempel, så mener jeg, at, om eksempelvis 10-15 år, så vil Xbox, _blandt andet_, være konsollen mange husker for Halo (det er IMO Xbox´ svar på Mario, Doom, Zelda, Pac-Man etc. - de fleste gamere vil sandsynligvis have hørt om spillet uanset deres alder og platformspræferencer), samt som konsollen der, i kraft af Xbox Live, gjorde konsollerne "voksne" som online-spillemaskiner.

Et andet eksempel er PlayStation. Jeg (og mange andre går jeg ud fra) vil huske den som den trendy konsol, man kunne have stående i stuen uden at føle sig som nørd - som gamer er man selvfølgelig ligeglad med hvad folk mener om ens hobby (generaliseret på det groveste :) ), men mange 20-30 årige købte jo konsollen, selvom de ikke havde spillet siden de var børn.
la0sla0sSkrevet 23/01-05 01:27 
jaes kan man sige, at PSXen var den der gjorde konsolgameri til mainstream for alvor?

Jeg tror egentlig det er det korrekte eftermæle til den.
Hvad sker der?
jaesjaesSkrevet 23/01-05 01:28 
Ja. Det var det, jeg mente med "Dengang konsollerne invaderede stuerne." :)
la0sla0sSkrevet 23/01-05 01:30 
Det kunne være sjovt i forlængelse deraf, at undersøge hvad der gjorde det. Om sonys kampagner gjorde noget særlig. Om spillene ændrede sig. Og hvad det var i tiden der gjorde det?

og om vi overdriver :)
Hvad sker der?
jaesjaesSkrevet 23/01-05 01:41, rettet 23/01-05 01:50 
Jeg har vist brugt WipEout som eksempel før, men folks øjne faldt nærmest udaf øjenhulerne, da Sony præsenterede det på diskoteker i England. Det var dertil et af de første spil med et "trendy" soundtrack.

Jeg kan ikke huske de første kampagner i Danmark, men noget der må have hjulpet gevaldigt på salget, var dens synlighed - det var den første 3D-konsol, der var at finde i et bredt udvalg af "almene" butikker (varehuse, Fona etc.).

Synlighed, tilgængelighed og "voksne-ikkenørdede-3D-spil", er mit bud (Tomb Raider, Tekken, Gran Turismo, WipEout, Fifa m.fl.). Folk forbandt jo mere eller mindre Nintendo med farvelade og Mario. Og Saturn så man ikke meget til (jeg kan ikke med sikkerhed huske, om den fandtes i de fleste mainstream-butikker, men i hvertfald så blev der jo næsten ikke reklameret for den).
RJKRJKSkrevet 23/01-05 01:41 
la0s>
Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at få at vide hvorfor den var en moderat succes udover at den ikke tabte penge.

Jeg ønsker ikke at fortsætte diskussionen i den retning. Jeg synes egentligt også, at jeg allerede har svaret på det.

Det eneste jeg siger er, at tråden lægger op til at vurdere, hvad de enkelte konsoller vil blive husket for og hvordan de skilte sig ud, og så synes jeg ærligt talt det er temmeligt intetsigende og negativt at komme med:

32X: Fiasko
3DO: Fiasko
CD32: Fiasko
CDI: Fiasko
CDTV: Fiasko
Game.Com: Fiasko
GameGear: Fiasko
GP32: Fiasko
Jaguar: Fiasko
Lynx: Fiasko
MegaCD: Fiasko
Neo Geo AES: Fiasko
Neo Geo CD: Fiasko
Neo Geo Pocket: Fiasko
Neo Geo Pocket Color: Fiasko
Nomad: Fiasko
Pippin: Fiasko
Virtual Boy: Fiasko
WonderSwan: Fiasko

(bare for at tage nogle af de mere kendte)

Hvis det er niveauet, vi ønsker at diskutere på, så ser jeg ingen grund til, at vi diskuterer overhovedet...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 23/01-05 01:49 
Palmer Eldritch>
Jmog>
Dreamcast: Perfekte arcadekonverteringer, Samba De Amigo og Rez.

Men ville man ikke ligeså vel kunne vælge Gamecube, XBOX el. PS2 mht arcadekonverteringer?

Jo, men DC'en var den konsol hvor det først blev udbredt. Det gælder også til en vis grad Saturn, men DC'en var vist den første, hvor 3d-spillene for alvor kunne siges at være perfekte koncerteringer.

Xbox vil jo klart blive husket for at udbrede online til konsolspillere, men der vil helt sikkert komme senere maskiner, hvor det er endnu mere udbredt. Det ændrer dog ikke på, hvor boomet startede.
la0sla0sSkrevet 23/01-05 01:50 
Ahh lad nu være Rune, der er da ingen grund til at tage sådan på vej og overdrive vel? Det der er jo en tåbelig reaktion.
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 23/01-05 02:24 
Jeg udpensler jo bare, hvad du selv siger. Men jeg er glad for at du kan se, at det er tåbeligt. Så er der jo ikke mere at diskutere.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 23/01-05 02:38 
gamle sofist :)
Hvad sker der?
Michael_Michael_Skrevet 23/01-05 11:12 
RJK>
Det eneste jeg siger er, at tråden lægger op til at vurdere, hvad de enkelte konsoller vil blive husket for og hvordan de skilte sig ud, og så synes jeg ærligt talt det er temmeligt intetsigende og negativt at komme med:

Enig. Idéen er jo netop ikke at vurdere hvorvidt man bedømmer det enkelt konsol som en fiasko el. succes, men nærmere om det i fremtiden vil blive husket overhovedet, og i så fald for hvilke genrer el. spil.

Atari Jaguar var salgsmæssigt sikkert en kæmpefiasko, men det er klart den jeg hiver frem hvis jeg vil spille den definitive udgave af Tempest 2000.

På samme måde vil man sikkert kunne fremhæve en masse rigtigt gode spil i forb. med CD32 (bl.a Super Stardust) dens salgsmæssige udbredelse til trods.
Michael_Michael_Skrevet 23/01-05 11:24 
jaes>
Jeg kan ikke se bud på trends/tendenser i mine svar.

Det kan jeg. Atari 2600, NES og Playstation benævner du som hhv. første, anden og tredje konsolboom.
Det har noget med tid (og dermed også den tids tendenser) at gøre.
Man vælger vel ikke en NES i dag på grundlag af, at den var starten på det "andet konsolboom".

Saturn bliver, efter dens "død", fremhævet af mange som et af de foretrukne konsoller hvis man er til shootere.

NEO GEO AES bliver vel på samme måde fremhævet som det konsol man skal have fat i, hvis man skal have de bedste versioner af arcade 2D fightere el. Metal Slug.

Derimod tror jeg ikke man vil købe en PS1 fordi den engang kunne stå i stuen, uden man skulle føle sig som en nørd.

Jeg forstår godt dine tanker, men det var bare ikke det jeg mente med oplægget;)
DizzyDizzySkrevet 23/01-05 11:41 
okey jeg trækker mine ord i mig. Det fik da skabt lidt debat omkring CD32, den var jo end ikke nævnt i det første indlæg ;)

CD32: Liberation: Captive II, og så div amiga1200 konverteringer (en del af disse spil var ret gode, dog var det begrænset med ekstra i forhold til disketteudgave). Det var vel også den første konsol hvor man kunne sætte en HD i (til)....

PS. Jeg mener ikke commodore gik konkurs pga pc salget alene, men også pga et par fejlkalkuleringer (bla a600) men det skal vi ikke diskutere her ;)
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
SumezSumezSkrevet 23/01-05 16:43 
Min uforbeholdne version:

Atari 2600: Retro ("Haha, gamle skodspil!")
NES: Mario, Mega Man og Castlevania (platformspil)
Amiga: Adventurespil, Turrican og (dårlige) arkadekonverteringer
PC Engine: Arcade ports, "multimedie" og RPG boom'et (på mange måder en forfader til Saturn)
Sega Megadrive: Sonic og Mortal Kombat
Neo Geo: 2D fightere, Metal Slug
SNES: "all round"
Philips CD-i: Dårlige Zelda licens-spil.
Playstation: "all round" (i min bog er det SNES'ens arvefølger)
Sega Saturn: Arcade ports (alle shooters og fighters til den er arcade ports, eller lavet til STV)
Nintendo 64: 3D platformsspil
Dreamcast: Sociale spil
PS2: Samme som PS1
XBOX: En PC til fjernsynet (emulatorer, film, FPS'er)
Gamecube: ?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 23/01-05 17:41, rettet 23/01-05 18:57 
Palmer Eldritch>
Det kan jeg. Atari 2600, NES og Playstation benævner du som hhv. første, anden og tredje konsolboom.
Det har noget med tid (og dermed også den tids tendenser) at gøre.

Du efterlyser bud på, hvad de enkelte konsoller vil blive/bliver husket for, og lige præcis noget af det de tre ovennævnte konsoller huskes for, er da netop de salgs- og popularitetsmæssige booms, de forårsagede?

Men årsagen til, at du tror, jeg har misforstået dit startindlæg, ligger vel i denne sætning fra dit oprindelige indlæg: "Hvad var det enkelte konsol det absolut bedste til?".

Det er jo kun én del af det du efterspørger i startindlægget, og jeg har givet bud på det flere steder. Fx ved SNES, N64 og Xbox. Du bruger mere spalteplads på, at efterspørge hvad konsollerne vil huskes for, frem for årsagen til, man vil købe en given konsol, og det har afspejlet sig i mine svar :)

Men jeg kan da godt fylde nogle af hullerne ud:

Atari 2600: Nostalgi. Samlerkonsol. Hvis man er til simpelt gameplay.

NES: 2D-platformere.

PlayStation: Mange fede import-RPG´er og import-shooters. Konsollen med det store udvalg i de fleste genrer.
TweelTweelSkrevet 23/01-05 18:45, rettet 23/01-05 18:45 
Lidt mere:
PS2: EyeToy, tildels online gaming
XBox: Bedre Save muligheder (HD), online gaming, størelsen af konsol + originale controller
GC: GBA opkoblingen er en dyr, men meget bedre, version af PocketStation/DC VMU, Metroid 3d, retro Zelda (4 swords).
EDIT: GC: Sega spil på Nintendo!
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
Michael_Michael_Skrevet 23/01-05 19:37 
jaes>
Men årsagen til, at du tror, jeg har misforstået dit startindlæg, ligger vel i denne sætning fra dit oprindelige indlæg: "Hvad var det enkelte konsol det absolut bedste til?".

Jeg kunne omformulere mit spørgsmål til noget lignende:
Hvorfor skulle man gå tilbage til (f.eks. SNES)?
Det gør man udelukkende såfremt man kan få noget ud af det.
Det er dette "Hvad?" jeg efterspørger.
WehnerWehnerSkrevet 23/01-05 20:06 
Jeg synes dit oprindelige spørgsmål er mere interessant :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Michael_Michael_Skrevet 23/01-05 20:18 
Det har ikke ændret sig;)
SumezSumezSkrevet 23/01-05 23:40 
Jeg vil nu også mene at der er stor forskel på hvad man husker en konsol på og hvorfor man skulle gå tilbage til den.

Og jeg håber virkelig ikke (for Sony) at PS2 vil blive husket for EyeToy. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Michael_Michael_Skrevet 24/01-05 10:00, rettet 24/01-05 10:01 
Pointen er netop at de to ting til en vis grad er forbundet.
Min tese er, at jo mere succesrigt et konsol er salgsmæssigt, jo mere abstrakt vil det den huskes for være (konsolboom, det brede udvalg etc.)
Konsollet i sig selv bliver det primære (jf. Atari 2600, NES, SNES, PS1, PS2), og genrer el. killer-apps sekundære.

Mindre (salgsmæssigt) succesrige konsoller derimod huskes mere for de ting de var gode til (shootere, 2D fightere etc.) el. udvalgte, fantastiske titler, og vil på denne måde blive niche-konsoller for et bestemt hardcore-publikum.
Genren (alt. udvalget af titler) bliver det primære (jf. Neo Geo, Saturn, N64 etc.)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig