X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Computerspil og genrer


Svar
millenniummillenniumSkrevet 04/01-05 14:49 
I forbindelse med eksamensopgave ville jeg høre om der er nogen der evt. bruger eller kender særlige "kulturelt bestemt" genre-begrebet af computerspil.
Jeg tænker ikke så meget på de oprindelige og 'klassiske' genrer (platform, shoot'em up), men nærmere på den nyere strøm af genrer i stil med:
Survival Horror, Hack'n'slash, Stealth, Trial and Error eller MMORPG.

..altså kategorier af spil, hvorved i forudfattet kan danne en mening om indholdet. Nogen der har flere bud...?

NB: og hvorfor er "Shoot'em up" mon ændret til "Shooter".
The medium is the message.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/01-05 15:29 
Ved at opdele ting i genrer, giver man produkterne mærkater, som gør dem lettere at forholde sig til. Disse genrer kan være mere eller mindre specifikke; som du nævner er de "klassiske" genrer tit bredere end "den nye strøm" du nævner eksempler fra.

Et spil som "Tomb Raider" er jo også "platform"-genre... men det er også noget andet og mere end det, så det vil være unfair at proppe det ned i denne forsimplede kategori.

Hvorfor "shooter" er omdøbt har jeg kun et gæt på: det ligger bedre på tungen (så, nu går de gamle garvede spillehalsspillere nok amok) :-) Jeg er da heller ikke enig i det, men det er nok blot en let omskrivning af det "gamle" ord.

I stedet for genrer (eller som yderligere specifikke genrer, hvor man straks associerer produktet til en gruppering) er det vel også lidt på mode, at referere til de største titler indenfor en given genre... f.eks. kan man jo sige at "Breed" til PC er som "Halo", og dermed give associationer til, at "Breed" er et "sci-fi/action", hvis man ville have genre på. I stedet for genren bruges "Halo" som referencepunkt og association.
millenniummillenniumSkrevet 04/01-05 16:01 
Jeg var mest ude efter om der er nogen som kender flere genre-betegnelser, i stil med dem jeg nævnte. (Survival Horror, etc).
Eller om man mener at nogle af hovedgenrene kunne have eksempler på sub-genrer. (Strategi --> real-time strategi og tur-baseret strategi).

Også gerne lidt bud på, hvilken genre hører eksempelvis GTA under? Er det i dén slags tilfælde at vi må kalde det for en genre-hybrid, eller finder kulturen mon på et nyt begreb? - Mit bud er crime'n'driving, men det er vidst ikke så almen kendt :-)
The medium is the message.
HeroldHeroldSkrevet 04/01-05 16:19, rettet 04/01-05 16:21 
Jeg tror at shooter er kommet af first person shooter. I min verden har shoot'em ups altid være sidescrollene arkadefætre :)

Edit: Der er nogen der betegner GTA og lignende spil for sandbox - det kunne evt. være en af de nye genrer. :)

Mere edit: Det ses generelt i dag at flere genrer blandes, og det bliver derfor svært at genredefinerer noget helt præcist. Det vil altid være subjektivt. Er det en opgave vi får at se?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
millenniummillenniumSkrevet 04/01-05 17:16 
Right! Tak.
'Sandbox' er betegnelsen for disse spil hvor spilleren har non-lineær mulighed for at 'lege' indenfor spillets rum. Det er selvfølgelig samtidig et interaktions-element, hvor der måske er mange andre mål og opgaver i spillet, men betegnelsen opstod vidst særligt efter GTA's succes og de efterfølgende plagiater.

Men når nu folk (bla, hér på P:R) taler om "shooter", er der så ikke normal enighed om at man taler om spil, der stadig ligner disse vertical/horisontal skydespil, og at FPS mest er en genre for sig selv?
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 04/01-05 18:00 
Nej. Hvis man bare siger Shooter, så mener jeg ikke, det har noget at gøre med Shmups. Derimod vil jeg f.eks. kalde Ghost Recon for en Tactical Shooter.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
flottenheimerflottenheimerSkrevet 04/01-05 21:12 
Nogle (her i blandt flere P:R brugere) mener også at betegnelsen shmup / shooter dækker over spil af run'n'gun typen.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
millenniummillenniumSkrevet 04/01-05 21:44, rettet 05/01-05 00:32 
Run'n'gun.... endnu en kategori/genre jeg ikke kendte. Eller er dette begreb almindeligt kendt/brugt? Og hvilke spil kategoriserer sig eksempelvis under denne genre? (hvis man skal nævne genrens 'kernespil', eksempelvist)

Tesen er vel at kulturen skaber en del betegnelser for genre, udfra industrielle og kommercielle tendenser. Jeg syntes særligt at Stealth og Survival Horror er interessante eksempler på dette.
Stealth opstod jo først som følge af at der efterhånden var mange spil der i sit gameplay lignede MGS. Når der er tilstrækkeligt mange spil der bærer ligheder, så opstår de sociokulturelle genrebegreber.
Survival Horror-genren blev vel først rigtigt velkendt i forbindelse med Resident Evil serien, og alle plagiaterne (Silent Hill, Clock Tower, Project Zero m.v.). Men før der var RE, var der Alone in the Dark, som egentlig bærer mange ligheder, og The Edge nævnte C64-spillet Forbidden Forrest som det tidligste eksempel på survival horror.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 04/01-05 22:54 
"Run'n'gun" er i min ordbog spil a la Gunstar Heroes, Contra og Metal Slug. Altså "platformsspil", med fokus på at løbe fremad (og kun fremad) og skyde på alt hvad der bevæger sig. De er primært actionspil, i modsætning til f.eks. Mario og Sonic, der specialiserer sig i platformshopperi og til tider udforskning.
Run'n'gun "genren" ligger ret tæt opad den gængse shooter/shoot'em up-genre a la Gradius og 194X

3D shooter/first person shooter genren startede jo også mest som en 3D-udgave af den klassiske shooter i f.eks. Wolfenstein, men har allerede fra starten fået et strejf af udforskning for at holde interessen kørende. Som Rune plejer at sige i dag er meget få nye spil "rene genrespil", og det er derfor meget svært at fastslå en genre til et spil. Ikke desto mindre kan man stadig tit bruge et eller flere genre-udtryk til at beskrive et spil i få ord. Men der er ingen fast standard. Det er derfor, vi ikke har et genre-system på P:R (endnu).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 04/01-05 22:56 
..og at Resident Evil står for Survival Horror-genren, er da vist en and. Alone in the Dark er vist almindeligt accepteret som "klassikeren", og RE har ikke rigtig formået at gøre noget AitD ikke gjorde.. Men det skulle da ikke undre mig om der findes flere tidligere eksempler på genren. Det gør der jo gerne. Kender ikke Forbidden Forest.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 04/01-05 23:58 
Resident Evil er da klart definitionen på Survival Horror( selvom det bare er kopieret efter ALITD). Det har jo også navngivet genren, ikke?

"Enter the Surival Horror..."

Tager jeg fejl?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
millenniummillenniumSkrevet 05/01-05 00:29, rettet 05/01-05 00:30 
Som sagt bliver disse genre-betegnelser som oftest først navngivet og taget i brug, når der findes tilstrækkelig mange spil der ligner hinanden. Jeg tvivler på at nogen har set Alone in the Dark for første gang og sagde: "orv, det ser fedt ud. Lad os kalde det survival horror". Den første Resident Evil til PS1 fik vidst heller ikke rigtigt genren til at blive almindeligt kulturelt velkendt.

Er "Enter the survival horror..." et citat fra spillet..? Eller markedsføring-citat?

Det er ligesom Film Noir. Den genre-betegnelse blive brugt af franskmænd til at beskrive en lang række amerikanske krimi-film, der havde mange ligheder. Filmproducenterne kendte ikke betegnelsen. De troede bare de lavede 'crime fiction', men efter genren blev almindeligt kendt på sine konventioner, så kunne man intentionelt lave en film-noir.
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 05/01-05 00:37 
millennium>
Er "Enter the survival horror..." et citat fra spillet..?

Ja. Det står efter introen er færdig og mens spillet loader.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JAAJAASkrevet 05/01-05 00:52 
Action-RPG og SRPG, hvis du ikke allerede har dem på listen.
RJKRJKSkrevet 05/01-05 00:55, rettet 05/01-05 00:56 
Jeg forstår ikke helt pointen med emnet, men hvad med Godsimulator (efter Populous)? Det var en rimeligt udbredt genrebeskrivelse engang. Labyrintspil var også et normalt udtryk engang (Pac-Man). Man havde også et udtryk for spil hvor man samtidig racede og skød (Roadblasters), men det har jeg lige glemt. Breakout er også et godt eksempel (iøvrigt opkaldt efter spillet af samme navn).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DizzyDizzySkrevet 05/01-05 10:03 
ikke at forglemme tetrisgenren med diverse spilletitler som sluttede med etris i navnet ;)
Puzzle genren havde vist også en nogle underafdelinger ala arcadepuzzle etc
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
SeventhSunSeventhSunSkrevet 05/01-05 10:53 
Ang. Shooter / Shoot'Em Ups / FPS etc. så var det Edge der sidste år i forbindelse med deres årsopgørelse, argumenterede for at bruge udtrykket Shooter i stedet for Shoot'Em Ups osv.

For det første er FPS en meget smal betegnelse, der har en tendens til at lægge mere vægt på First Person end Shooter, og det er fjollet at skulle opfinde genrer som Third Person Shooter, alene fordi synsvinkelen er anderledes.

For det andet er det vel begrænset hvor mange nye Shoot'Em Ups der udkommer - i forhold til eks. FPS.


Så logikken skulle være at genrebetegne spil efter hvad den væsentligste "opgave" i spillet er.
På den måde bliver alle spil, hvor man "kun" skal skyde fjender ned - hvad enten det er 2D side- eller verticalscrolling, 3D første- eller tredieperson - kaldt Shooters.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 05/01-05 13:20 
Jeg ville egentlig argumentere for at FPS i dag er en aldeles ubruigelig genrebetegnelse. Ikke mindst i at synsvinklen som du siger på ingen somhelst måde er med til at beskrive spillets genre.
Men hvis man ikke kan bruge "FPS", hvad skal man så kalde Killzone og Halo :\
Bare man ikke bruger udtrykker om alle førstepersonsspil, som det f.eks. er blevet gjort med Metroid Prime. Og omvendt, hvis et spil spilles akkurat som Halo, bare i tredjeperson, er det jo indlysende nok samme genre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 05/01-05 13:24 
Her er Star Wars Battlefront og Ghost Recon 2 gode eksempler, da man frit kan skifte mellem 1. og 3. persons udsyn.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 05/01-05 13:27 
Vi kan såmænd gå "helt" tilbage til Duke Nukem 3D for at finde et FPS med tredjepersonsperspektiv. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 05/01-05 15:03 
RJK>
millennium>
Er "Enter the survival horror..." et citat fra spillet..?

Ja. Det står efter introen er færdig og mens spillet loader.

Ok, interessant! Er det fra den første Res. Evil til PS1....?
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 05/01-05 15:12 
Ja, omend det jo vist nok kom til Saturn først...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 05/01-05 15:33 
RJK>
Resident Evil er da klart definitionen på Survival Horror( selvom det bare er kopieret efter ALITD). Det har jo også navngivet genren, ikke?

"Enter the Surival Horror..."

Tager jeg fejl?

Jeg tror, AITD var et af de første Survival Horror-genre-spil FØR genren blev navngivet. Det er muligt, at RE har opfundet genrebetegnelsen og slået det fast, men det er lidt ligesom at sige: Grønland var stadig den Verdens største ø i år 0, selvom den ikke var blevet opdaget af civilisationen.
RJKRJKSkrevet 05/01-05 15:45 
Hyakotake>
Jeg tror, AITD var et af de første Survival Horror-genre-spil FØR genren blev navngivet. Det er muligt, at RE har opfundet genrebetegnelsen og slået det fast

Med andre ord siger vi præcis det samme...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/01-05 19:05, rettet 05/01-05 19:05 
AitD har nu altid været et "gyserspil" i mit hoved også før RE kom. Der skal ikke flere spil i samme genre til før man kan se at genren er en anden.
Jeg synes med andre ord ikke at RE har nogen betydning for genren overhovedet! Måske hvis det havde tilføjet noget nyt, men det har det jo ikke.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/01-05 19:09 
Sumez>
Jeg synes med andre ord ikke at RE har nogen betydning for genren overhovedet!

Det mener du vist ikke selv... ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/01-05 19:19 
Jo, det gør jeg :)
Det hænger nok mest sammen med at jeg synes AitD er et udmærket spil, og "alle" de RE-spil, jeg har prøvet (1'eren, demoen af 2'eren og 1'eren på GC) er ret dårlige IMO.. Hvad RE har tilføjet genren har jeg svært ved at se.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/01-05 19:56 
Nu skrev du jo, at RE ikke have _betydning_ for genren. Og det er jo åbenlyst ikke korrekt. Hvor vidt det har _tilføjet_ noget til genren er noget andet. Jeg er nok enig i hvad du mener, men ikke hvad du skriver ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/01-05 20:14 
Hvilken betydning har det så?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/01-05 20:21 
Det behøves jeg vel ikke at forklare? :) At genren slog igennem i det store billede, som det væsentligste.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/01-05 20:28 
Den ære synes jeg nu ikke man kan tilskrive RE. AitD-serien var i forvejen temmelig populær, og det var da kun et spørgsmål om tid og teknik. RE kom bare først.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/01-05 20:33, rettet 05/01-05 20:34 
Jeg mener ikke man kan snakke om at "synes" i sammenhængen. At påstå at Resident Evil er uden betydning * for Survival Horror-genren er absurd. Så kan du jo ligeså godt sige at Final Fantasy er uden betydning for RPG-genren. Det er jo bare at se på fakta (salgstal og så videre). Jeg mener egentligt ikke der er noget at diskutere, så jeg stopper (forhåbentligt) her.

* og jeg snakker ikke om hvem der skal have kreativ ære og har opfundet tingene hér...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/01-05 20:37, rettet 05/01-05 20:40 
Final Fantasy har da heller aldrig gjort andet end at kopiere Dragon Quest.. Men tror bare vi bliver nødt til at droppe den diskussion. :\ (Jeg forstår ikke hvad RE's salgstal har med en diskussion om genrer at gøre)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 05/01-05 21:46 
Sumez>
Den ære synes jeg nu ikke man kan tilskrive RE. AitD-serien var i forvejen temmelig populær, og det var da kun et spørgsmål om tid og teknik. RE kom bare først.

Dækker "temmelig populær" over den helt anden retning man tog AitD 2 (nærmest ren action og ikke meget andet - og ikke et særlig godt spil), som man senere prøvede at redde med 3'eren - men for sent - hvorefter man gav sig til *fuldstændigt* at kopiere RE med AitD: The New Nightmare?

Jeg købte The New Nightmare til min PlayStation, og med det samme var det tydeligt, at RE var skabelonen til dette spil = Der var ikke meget ren Alone in the Dark "feel" i spillet mere. The New Nightmare var det tætteste man kunne komme en 100% kopi af RE, uden at man skulle tro at Capcom ville sagsøge.

Nu er du vel samtidigt også klar over, at RE *ikke* kom først..?

Alone in the Dark er fra 1992.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
SumezSumezSkrevet 05/01-05 22:23 
Jeg har ikke spillet The New Nightmare. Hvordan er det MERE ligesom RE end de gamle AitD'er? De satte jo sådan set standarden for genren, og det er de færreste spil, der har haft mod på at komme med nytænkning. Det, jeg synes RE specielt bærer præg af er større fokus på konstante møder med zombier, der fuldstændig tager uhyggen fra spillet...

Okotta>
Nu er du vel samtidigt også klar over, at RE *ikke* kom først..?

Alone in the Dark er fra 1992.

Øh? Ville det give nogen mening at argumentere for at RE ikke tilførte genren noget, AitD ikke havde givet den hvis jeg troede AitD kom først? Jeg spillede ligesom de fleste andre AitD længe før nogen havde tænkt på RE...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 05/01-05 22:30 
Jeg har spillet alle AitD spillene, og det eneste af dem som lignede RE, var The New Nightmare. Alt i spillet skriger Resident Evil; Styringen, menuerne, inventorysystemet - det er nærmest en direkte kopi af RE.

Uhyggen i RE er meget mere end zombies. Det er lyden, musikken, stemningen, atmosfæren (alt er så trykkende i de spil), miljøerne osv.

Jeg mener slet ikke at AitD har samme "jeg må overleve" følelse, som RE har. Jeg er altid helt på stikkerne når jeg spiller RE. Er helt suget ind i de spil.

Deri handler det sgu om regulær overlevelse.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
millenniummillenniumSkrevet 05/01-05 23:00 
Et andet lidt interessant forhold i Survival Horror er genrens historiske oprindelse og den efterfølgende tendens. Det er måske bare mig der har undret mig lidt....
Genren opstod, jo som man formentlig vil give mig ret i, efter der var tilstrækkeligt mange spil der lignede hinanden: De forholdt sig alle til gyser-genren, havde én protagonist i et isoleret paranoia-univers der var meget filmisk inspireret. Jeg kan i den forbindelse ikke spotte nogen kulturelle ideologier der skulle have medført genrens succes, men at det blot er opstået som følge af en industriel spil-tendens
Men i nyere tid er flere titler kommet til, og hér tænker jeg bl.a. på Project Zero I + II og Forbidden Siren. De følger Survival Horror spillets konventioner, men ser samtidig ud til at have forbindelse til en kulturel populær tendens: De japanske gyser-film (The Ring, Ju-on, m.v.). Disse titler kan måske betragtes som en subgenre til S.H. der i samme vending har dikteret kulturelle ideologier.

...Det er nok bare mig der syntes det er lidt sjovt. :)
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 05/01-05 23:31 
Okotta>
The New Nightmare. Alt i spillet skriger Resident Evil; Styringen, menuerne, inventorysystemet - det er nærmest en direkte kopi af RE.

Ja, det er ganske vist. Ret komisk jo, at AITD endte med at kopiere RE ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig