X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Power Player


Svar
RJKRJKSkrevet 28/04-03 19:25, rettet 28/04-03 19:45 
Jeg har lånt en håndfuld numre at dette interessante blad, der vist er historiens eneste rigtige multiplatformblad i Danmark.

Men... Hvor meget dansk er det egentligt?

Er det ikke korrekt antaget, at artikler, nyheder etc. bare er oversat fra Future Publishings engelske Superplay og at anmeldelserne bare er oversat fra det svenske Power Player?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 28/04-03 19:44 
Jo.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
NaieraNaieraSkrevet 28/04-03 19:57 
Jeg kender ikke nok til de andre blade, til at påstå at PP er 100 % dansk ;)

Godt blad anyways :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 28/04-03 23:47, rettet 28/04-03 23:51 
PP er savnet... har alle numrene liggende i en flyttekasse et sted. Engelske Super Play læser jeg ikke, men det svenske Super PLAY er virkelig ambitiøst. I det seneste nummer er Castlevania: Aria of Sorrow bl.a. anmeldt (9/10) og der er en stærk eksklusiv artikel bag om Onimusha 3.

Dette blad står stærkere end Edge på flere områder, også selvom det godt nok har en oversættelse af den lange retro Neo Geo-artikel fra en Edge-udgivelse. Det er måske lidt billigt at gøre dette, men til gengæld er den blevet efterbehandlet.

Super PLAY
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
fumfumSkrevet 29/04-03 08:02 
Men.. det er jo på svensk. Jeg vil hellere læse engelsk, det er da til at læse ;=). Iøvrigt har jeg det med edge som jeg havde det med bogart: Jeg var sjældent enig med anmeldelserne, men det var interessant at se, og det sproglige niveau var klasser over andre tv-udsendelser.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
SephirothSephirothSkrevet 29/04-03 09:10 
Det ville være rart med et blad som Super Play og Edge i Danmark - for den mere voksne og hardcore gamer med viden om spil-universet. Markedet er jo desværre nok for lille til den slags, selvom det tydeligvis går godt for Super Play i Sverige - "Sveriges ledande TV-spelstidning" - og de er da kun 3 mio. mere end os =)
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 29/04-03 16:28, rettet 29/04-03 16:33 
Ja, sikke en trist udvikling, som også finder rødder i Edges ofte udmeldte filosofi. Generelt ville det være rart med et dansk multikonsolmagasin, som henvender sig til såvel 'mainstream' som 'hardcore'-gruppen. Det kunne være sundt for 'mainstream'-gruppen at få en lidt bredere viden om spiluniverset, men med så mange udgivelser om året og så stor fokus på flashy markedsføring, får 'mainstream'-gruppen stort set ikke en fod på jorden før den manipuleres til at erhverve endnu flere toptitler til billige penge. Der er desværre for få, som skænker videospillenes historie en tanke. Hvor mange tænker mon på Atari, som grundlagde videospilindustrien? Atari, som senere fejlede for stort i dens forretningsstrategi. Folk kunne have godt af lidt perspektivering og kende til bl.a. videospillenes industrimæssige styrt i 1982.

Uden at forgude Edge som et eksemplarisk anmeldermagasin, kan jeg egentlig se noget fornuft i deres filosofiske vinklinger. Ingen er vist uenige i, at det nuværende spilmarked er hovedsagligt forbeholdt 'mainstream'-entusiaster, mens den erfaringsmættede 'hardcore'-gruppe må finde, hvad den leder efter andetsteds langt væk fra store spilbannere i Fona, Merlin, EBGames m.fl. kædebutikker.

Filosofien lyder så noget i retning af, at selve 'mainstream'-gruppen på et tidspunkt kommer til at følge hardcore-gruppen fordi disse simpelthen er bliver propmæt af udviklernes evige optimering af et velfungerende gameplay, som kører i samme spor uden nye originale tiltag (vestlige udviklere). Flere udviklere bliver bange for at tage chancer, fordi de netop holder sig til en holdbar opskrift (her især Capcom, Square og Konami). Men den holdning fører til et r*vsygt interaktivt marked på længere sigt, hvor der er for mange spil, som grundlæggende minder for meget om hinanden, når først den højtpolerede grafik skrælles af.

For bare at bevæge mig endnu mere off-topic...

...tag f.eks. Onimusha 3 - Capcom tager en kendt europæisk, fransk skuespiller i den tro at kunne nå ud til et bredere vestligt publikum. Det gør de givetvis også men næppe som planlagt. Jean Reno er langt fra en så kendt skuespiller i USA, som asiatere går og tror. Så spillet skal altså sælge primært fordi to spilkarakterer går rundt med realistisk skuespillerfjæs? Mon der er lagt ligeså mange kræfter i fornyelse af gameplayet som de flotte CGI-sekvenser og karakteranimationer? Næppe. Og det er for spilmarkedet den forkerte retning at gå i, hvis hele spilproduktionen gradvist skal gøres mere og mere realistisk. Det medfører vel, at de fleste spillere får sværere ved at forholde sig til spilmiljøerne og identificere sig med figurgalleriet, for så kan man lige så godt sætte sig ned og se film som Leon eller De Blodrøde Floder og opleve en karismatisk Jean Reno i fuldt vigør...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 09/09-04 20:37, rettet 09/09-04 20:37 
Lige for at bringe det her på banen igen, er der nogle som ved hvor mange Power Player blade der udkom? Jeg har fundet en som måske vil sælge, og han siger han har alle sammen (11 blade).
NaieraNaieraSkrevet 09/09-04 21:33 
Det er vist ikke helt galt. Det holdte i hvert fald ikke i lang tid.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 09/09-04 22:27 
Jeg fik vist aldrig svaret på det her, men som Rune også vil bemærke, er de fleste af artiklerne tydeligvis skrevet af bladets svenske medarbejdere, da de plejer at være gode til at skrive lidt om eksempelvis Jonas, der har været til ECTS, samt eksempler som Martins faste Anime-sider, og Tobias' RPG-sider, for ikke at glemme Final Fantasy Forum, der var siderne, der fik mig til at gå ind i FF(6).
Det kan da godt være at der er nogle nyheder, og måske nogle features, der alligevel var så gode i det engelske Super Play, at de bare har genbrugt dem, det kan man vel ikke bebrejde dem.
I hvert fald giver Super Play et fantastisk godt præg af den svenske redaktion bag bladet, hvilket klart var Power Players styrke. Man kendte skribenterne. Så det er alt andet end den ansigtsløse oversættelsesmaskine, jeg synes Rune giver lidt udtryk for..

Og der er bestemt flere end 11 PP-blade. Det startede lidt over halvvejs i '94, og kom indtil februar '96. Nummer 7 og 8 var slået sammen til ét blad.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 09/09-04 22:57 
Jeg har aldrig antydet at PP skulle have være ansigtsløs. Det kan jeg faktisk præcis huske at vi to har diskuteret, var én af styrkerne ved bladet (altså at det ikke var ansigtsløst...).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 09/09-04 23:04 
Nej, det husker jeg skam, synes bare det giver det indtryk, hvis man beskylder det for at "kopiere alle sine artikler".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 09/09-04 23:06 
Rolig nu, det var et spørgsmål - ikke en beskyldning...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 09/09-04 23:10 
Og i lige måde. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 09/09-04 23:14, rettet 09/09-04 23:15 
Men anyways:

"Articles in this issue translated or reproduced from SUPERPLAY [underforstået: det engelske] are copyright Future Publishing Ltd., England. All other material [underforstået: det svenske] are copyright Atlantic Förlags AB. Dansk tekst [underforstået: oversættelsen] copyright Serieforlaget"

Så NOGET er i hvert fald oversat fra engelsk (eller "reproduceret").
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MarcusMarcusSkrevet 10/09-04 07:57 
Jeg tror de har udgivet flere end 11, men jeg kan da lige tjekke mine egne igennem og spørge en af mine venner der også har en del af dem.
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 10/09-04 15:14 
Kan i huske den der Mario tegneserie der gik i de gamle "Nintendo Magasinet" ?
Fandt lige den komplette tegneserie, hvis nogle har interesse i at læse den igen :)

http://www.koopatorivm.com/gaelleriie/comics.html

(den er ca midt nede på siden)
SumezSumezSkrevet 11/09-04 14:43, rettet 11/09-04 14:44 
Øj, den har jeg ledt efter længe. Meget længe.
De blev også solgt for sig efter de havde været bragt i Nintendo Power. Har forgæves prøvet at få nogen til at scanne den.

EDIT: Nå.. der var så kun til volume 6 :(
Jeg får nok aldrig at vide hvad der sker efter de når spøgelseshuset :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SephirothSephirothSkrevet 11/09-04 16:30 
Sumez>
Jeg får nok aldrig at vide hvad der sker efter de når spøgelseshuset :P

Der var godt nok en del læsere, der brokkede sig over, at serien stoppede så brat.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
DehliDehliSkrevet 12/09-04 11:38, rettet 12/09-04 12:55 
Power player udkommer som selvstændigt fra blad nummer 01 i 1994 og frem til blad 02 i 1996, i alt 15 blade.

Dog skal det nævnes, at der i Nintendo Magasinet har været et Power Player tillæg helt tilbage fra blad nr. 1 i 1991. Tillægget i Nintendo Magasinet omhandler dog kun Nintendos egne produkter.

Hvis der er nogle der har 03/95 så er jeg interesseret i at bytte med fx. nogle Nintendo Magasin blade eller andet.

Power Player udgivelser:
1994 - 01, 02

1995 - 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07/08, 09, 10, 11, 12

1996 - 01, 02
Jo ældre, jo bedre.
SephirothSephirothSkrevet 12/09-04 11:45 
Jeg er osse interesseret i de gamle PP-blade. Har et par stykker i forvejen - ved pt. ikke hvilke - men det skader ikke at have dubletter.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
SumezSumezSkrevet 12/09-04 14:33, rettet 12/09-04 14:34 
Jeg har alle PP blade, og en stor stak NM, men jeg er bestemt ikke interesseret i at bytte eller sælge. :)

Dehli>
Tillægget i Nintendo Magasinet omhandler dog kun Nintendos egne produkter.

Power Player var da bare navnet på Nintendo Mangasinets sektion med anmeldelser. Indtil '92 var det kun abonnementer, der fik det med.
Og de anmeldte da masser af spil fra andre firmaer end Nintendo i "Power Player" tillægget.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SephirothSephirothSkrevet 12/09-04 14:35, rettet 12/09-04 14:36 
Sumez>
Jeg har alle PP blade, og en stor stak NM, men jeg er bestemt ikke interesseret i at bytte eller sælge. :)

Så var det da godt, du lige fik gjort os opmærksomme på det ;)
Er personligt kun interesseret i PP, da jeg har de fleste NM liggende.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
SumezSumezSkrevet 12/09-04 14:44 
Ja, der skal jo også være plads til at blære sig. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SephirothSephirothSkrevet 14/09-04 13:21 
Slet ingen, der har lyst til at sælge?
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
SephirothSephirothSkrevet 16/09-04 20:49 
Hvor meget vil I mene, at 14 numre i god stand skal sælges for?
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
SephirothSephirothSkrevet 20/09-04 07:13 
Must... keep ... this ... thread... alive...

På det nystartede, svenske site Spelbetyg kan man se forsiderne fra de svenske udgaver af Nintendo Magasinet og Super Power (Power Player), der er identiske med de danske.

Også de første numre af Super Play er listet - glæder mig virkelig, til jeg sidder med den første, danske udgave af dette.

Spelbetyg
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
SumezSumezSkrevet 20/09-04 08:28, rettet 20/09-04 08:31 
Jaeh, os der abonnerede på Nintendomagasinet fik det jo pludselig ind ad døren en dag. :)

EDIT: Det første, der kom i Danmark er så det svenske nummer 11: http://members.chello.se/spelbetyg/SP-1994-06_m.jpg
Interessant at de svenske ender nummeret efter det sidste, der kom i Danmark. Men bladet fortsatte jo i Sverige, så vidt jeg ved? Nogen der ved, hvad der præcis skete?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 20/09-04 09:58, rettet 20/09-04 10:02 
Hvis man vil læse et ordentligt dansk multiplatform blad, så er de eneste rigtige valg det hedengange Soft / Soft Special og COMputer, fra begyndelsen / midten af 80'erne.

Her blev der anmeldt alt ligefra Spectrum, Amstrad, Commodore 64 og Amiga. Anmeldelserne og artiklerne var velskrevet og informative. Karakter skalaen var 13 skalaen.

Deres Uridium anmeldelse, er stadig en gedign omgang forrygende spil journalistik, og hvem husker ikke Claus Leth Jeppesen's forskruede ansigt og medbragte kølle, når et spil virkeligt gik ham på. Brugen af fotos, af anmelderne, var noget Zzap 64! (blandt andre) også brugte og det var en smuk måde at illustrere, hvad et givent spil betød, for anmelderen.

Fremragende blad, og ikke ligesom det ragelse der har været nødt til at kopiere engelske / svenske anmeldelser og artikler.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 20/09-04 10:30 
COMputer var bestemt ikke et rigtigt multiplatformblad. Det var et Commodore-blad. Deraf navnet (Commodore Computer).

Og nu skal jeg ikke sige noget ondt om det blad, jeg selv skriver for (COMputer -> Det Nye COMputer -> Privat Computer), men hvis du går tilbage og læser de spilanmeldelser fra dengang, så vil du nok omformulere din ovennævnte vurdering ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 20/09-04 11:02 
Ok - men Soft / Soft Special var ihvertfald multiformat.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 20/09-04 11:08 
Ja.

Er der så nogen, der kan huske Soft Today? Samme blad, men trykt på avispapir, for at det skulle gå endnu hurtigere ;) Ikke særlig lang overlevelsestid på den slags "blade"...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig