X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Told, moms, gebyr, moms af gebyr...?


Svar
dchangdchangSkrevet 03/11-04 19:49, rettet 03/11-04 23:13 
Jeg fik idag 2 t-shirts jeg havde bestilt fra USA. De kostede lige omkring de 300 kr, så jeg vidste godt at der var risiko for at de penge-liderlige toldere ville stå og danse omkring transport-båndet, når den ramte ankomsthallen.

Jeg fik så en lille-bitte-mikro-makro-regning på 181 kr, men hvad pokker; der er jo lige kommet løn og det kan nok tælles på én hånd hvor mange der har Legend Of Zelda t-shirts. :-)

Nu kommer så det magiske spørgsmål. Hvad er den magiske grænse? Skal den sendes som gave? Eller noget helt andet?
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
PlaykidPlaykidSkrevet 03/11-04 20:20 
Bare lige for at udnytte emnet.
Hvis man er i USA, hvor kostbar en vare må man tage gratis med hjem før den skal fortoldes?

Der skulle være nogle særlige regler, men jeg har svært ved at finde dem:)
Spiller nu: Halo 3
JAAJAASkrevet 03/11-04 21:04 
Så hudt jeg visker, er det ca. 3000 kroner, man må have med hjem for uden at skulle fortoldes, men det var måske i gamle dage?
MinhMinhSkrevet 03/11-04 21:11 
1350 kr ligger grænsen ifølge denne side.

Told og Skat
Spiller nu: World Of Warcraft: Cata..., Super Street Fighter IV...
PlaykidPlaykidSkrevet 03/11-04 21:47 
Det var ikke meget:/
Jeg mente faktisk også den lå på omkring de 3000 kr.
Spiller nu: Halo 3
dchangdchangSkrevet 03/11-04 22:30 
Hvad med mit spørgsmål så? :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
MajorPMajorPSkrevet 03/11-04 23:36 
Mener at det er noget i retningen af 65-75 kroner - det er helt ufattelig lavt i hvert fald.
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
NaieraNaieraSkrevet 04/11-04 00:37 
80,-
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/11-04 02:44 
Fra Told og Skat:

"Hvis en af dine andre varer har en værdi på mere end 1.350 kr., skal du betale told og afgifter af hele varens værdi. Det gælder også for varer, som består af flere dele, der tilsammen udgør et hele, fungerer sammen og normalt sælges sammen, som fx en computer med printer."

WHAT THE...??? Okay, man må tage for 1350,- med hjem, men som jeg lige læser det ovenstående, er eksemplet at EN COMPUTER PLUS EN PRINTER ER ÉN ENHED??? PC+printer = en helhed som normalt sælges samlet??? Er de bare helt ufatteligt idiotiske og forstår sig overhovedet ikke på computere eller er der virkelig noget helt helt galt her?
JAAJAASkrevet 04/11-04 06:28, rettet 04/11-04 06:35 
Endvidere: "Du kan ikke undgå at betale told og afgifter ved at indføre varen ad flere omgange eller ved at lade flere personer tage forskellige dele af varen med til Danmark."

Det er godt nok et grotesk eksempel at bruge. Hvis man læser hele beskrivelsen og skal følge den ord for ord, betyder det faktisk, at hvis to mennesker rejser sammen, og den ene køber en PC for under 1350, mens den anden køber en printer for 500, så kan tolderne stoppe dem og sige:

"Næ, hov hov, os skal i ikke prøve at snyde. De to ting hører jo sammen i en enhed og udgør tilsammen en værdi på over 1350 kroner, så der skal skam betales skatter og afgifter."

"Jamen, de to ting skal jo stå i forskellige hjem."

"Den er fin med dig, min gode kammerat, men sådan leger vi ikke her. BETAL!"

Skal jeg så forvente, at hvis jeg køber en printer i Asien og bliver stoppet i tolden, så vil de sige:

"Nååå, og hvor er så den tilhørende PC henne? Er det hende derovre, der har den?".

Åndssvagt.
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 04/11-04 06:40 
dchang>
Hvad med mit spørgsmål så? :-)

Når varens værdi er over 80 kr som Naiera skriver, skal der betales moms. Er varens værdi over 165 kr skal du også betale told.

Læs mere her.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
ThunderBitchThunderBitchSkrevet 04/11-04 07:42 
tis har lige købt en berimbau fra Brazilien, men den er i forskellige kasser, er lidt spændt på at se hvad der sker!
By the power of Grayskull!
JmogJmogSkrevet 04/11-04 13:20 
Søster Salsa>
Når varens værdi er over 80 kr som Naiera skriver, skal der betales moms. Er varens værdi over 165 kr skal du også betale told.

I nogle enkelte tilfælde kan man slippe for tolden (men ikke momsen), da visse ting er toldfrie. Det gælder blandt andet "EDB-udstyr". Hvad der hører derunder kan jo så være op til fortolkning. Toldvæsenet mente for eksempel at min projektor var et farvefjernsyn. Heldigvis fik jeg dem overbevist om at de skulle kalde det for en "data-projektor", hvilket så var toldfrit. Det betød så, at jeg sparede 1000 kroner.
JmogJmogSkrevet 04/11-04 13:20 
Hvad er en berimbau?
3of193of19Skrevet 04/11-04 13:35, rettet 04/11-04 13:36 
Traditionelt instrument som spilles ved Capoeira dans.

Link...
JmogJmogSkrevet 05/11-04 03:31 
Det ligner jo næsten en bue, så det skulle ikke undre mig hvis det fortoldes som "våben" eller noget andet skørt ;-)
ThunderBitchThunderBitchSkrevet 05/11-04 10:23 
Det er et instrument, men ja det er også en bue, men da birimba-træ er super stærkt, kan man ikke sæænde den op med en pil.. så det er ikke et våben.. desuden kan de ikke se den gennem indpakningen. ;)
By the power of Grayskull!
HyakotakeHyakotakeSkrevet 05/11-04 16:09 
Alting kan vel i princippet bruges som våben :-)
ThunderBitchThunderBitchSkrevet 05/11-04 17:21 
yup, men jeg tror ikke der er nogen der vil indrømme at de er blevet nedlagt af en chokoladelince eller lakridspibe! ;)
By the power of Grayskull!
HankyHankySkrevet 17/05-09 23:37 
What!?
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig