X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Genrer indenfor elektronisk musik


Svar
SumezSumezSkrevet 01/11-04 21:31, rettet 01/11-04 21:31 
Efter al den diskussion om hvad der er hvad indenfor elektronisk musik, kommer her den ultimative redegørelse:

Alle populære genrer (dog ikke mere populære end at der er rigtig mange repræsenteret) er forbundet med hinanden, og jeg er faktisk ufatteligt enig med alt hvad han skriver. Han har også nogle ret morsomme, men samtidig meget beskrivende tekster til hver genre, samt op til 9 eksempler blandt prominente musikere indenfor hver genre.

En morsom beskælftigelse er at tænke på et band, og så finde frem til det ved at kigge gennem genrerne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 01/11-04 21:40 
Du smider vel et link vores vej ved lejlighed :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 01/11-04 21:57 
Tænkte nok, jeg havde glemt noget. :)

http://www.di.fm/edmguide/music.swf
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dchangdchangSkrevet 01/11-04 22:00 
Ja den er faktisk udmærket, hans guide. Jeg har set den før for nyligt, kan dog ikke lige huske hvordan jeg fandt frem til den. Men jeg brugte dog et pænt stykke tid på at lytte lidt rundt.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
SumezSumezSkrevet 01/11-04 22:15, rettet 01/11-04 22:16 
Nu Style Gabber (under Hardcore) er jo en helt fantastisk genre. Tror jeg vil dj'e en hel aften med den slags.
(hey, har været udsat for en hel aften med noisecore (på samme side))
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PalleJensenPalleJensenSkrevet 01/11-04 23:51, rettet 01/11-04 23:52 
Nu er jeg langt fra enig i nogle af hans genre-definitioner, men det er også svært at definere disse sub-genrer, da det er meget op til lytteren at definere - den samme musik kan høres på forskellige måder.

Der er ligeledes mange genrer, jeg ikke kan tage stilling til, men dem indenfor House (og dele af Trance, f.eks. Goa) hvor jeg selv har erfaring, rammer han rimelig plet...
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
SumezSumezSkrevet 01/11-04 23:55 
Hvor er du uenig? Det eneste sted, hvor jeg egentlig er uforstående overfor hans inddeling, er nogle af de vidt forskellige navne, han har proppet ind under darkwave.

Man skal selvfølgelig ikke hænge sig under hvad der ligger under trance, hvad der ligger under house, osv. da det udelukkende bunder i hvad, der har ligget som inspiration til de forskellige genrer.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 02/11-04 00:37, rettet 02/11-04 01:59 
Jeg faldt også over den engang, og den er da ganske underholdende. Jeg er lidt småuenig enkelte steder, men det skyldes nok primært, at mange genrer jo mere eller mindre overlapper hinanden :)

EDIT:
- I was once walking down the street late one night and a hooker called to me from the curb, asking me if I was looking for some fun. "No thanks, Miss," I replied, pulling out a pair of headphones. "I've got Disco House, the most fun there is." She nodded completely in agreement. "Word. Be on your way, then."
SøgAArdSøgAArdSkrevet 02/11-04 01:18, rettet 02/11-04 01:19 
Suk! Lock'n'Load: Blow Ya Mind :)

'Stupid House' styrer!
Home is where the hardware is..
MarcusMarcusSkrevet 02/11-04 15:07, rettet 02/11-04 19:22 
En anden måde at finde nye kunstnere hvor de findes ud fra hvad de minder om.

Her er den.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 02/11-04 16:39 
Sumez>
Nu Style Gabber (under Hardcore) er jo en helt fantastisk genre. Tror jeg vil dj'e en hel aften med den slags.
(hey, har været udsat for en hel aften med noisecore (på samme side))

Det må være nemt. Bare sæt tre numre på repeat. De lydbidder der er brugt har jo fuldstændigt samme "instrument-valg". Er det ikke lidt kedeligt i længden?
SumezSumezSkrevet 02/11-04 16:47 
Jo, meget. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/03-10 14:27 
Puha, genredefinitionerne inden for elektronisk musik er godt nok fuldstændig umulige at finde rundt i. Jeg har langt om længe fået nosset mig sammen til at prøve at finde noget lidt nyere til samlingen efter at have cyklet rundt i stort set de samme kunstnere de sidste 10 år. Men jeg har totalt opgivet at gå efter noget, som ligger inden for en bestemt genre. Det virker som om hver anden pladejonglør efterhånden får klasket en label med en ny genredefinition i panden :)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 12/03-10 14:32 
Det er da også kedeligt at lade sig begrænse af genrer. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/03-10 14:43 
Det har du ret i. Men det er nu meget rart at kunne finde noget musik, hvor man bare med det samme føler sig hjemme, så at sige. Man behøver jo ikke opfinde den dybe tallerken hele tiden ;)

Men jeg har det nu også fint med bare at skide på genrerne, og så ellers bare lytte mig frem. Thank God for YouTube! :D
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 12/03-10 14:55 
Det er der en god omgangskreds, man deler musiksmag med er guld værd. Meget musik er ofte beslægtet uden det er nemt at spore via genre-definitioner.

F.eks. tager jeg hvert år til en festival i Tyskland, som ofte betegnes som en "noise festival", men i praksis spilles der alt fra power electronics, over idm, breakcore, old school industrial og dubstep til neofolk. Det er svært at finde den røde tråd, men det er megafedt alt sammen hvis man er til den slags. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/03-10 15:27 
Sumez>
Meget musik er ofte beslægtet uden det er nemt at spore via genre-definitioner.

Ja, jeg har feks. først lige opdaget Goldfrapp - Felt Mountain, og er blevet helt befippet over hvordan den minder mig om meget af det gode ved Portishead :)

Sumez>
hvis man er til den slags. :)

Nahh, jeg kan ikke holde til festivaler. Jeg har alt for svært ved at adskilde de forskellige sanseindtryk. Jeg ender altid bare med at suge det hele ind i en stor pærevælling, hvorefter jeg overloader og lukker fuldstændig ned :/

Jeg er nok heller ikke så nørdet mht. musik, når det kommer til stykket. Jeg skal bare have noget audio-narko, jeg kan ta', når jeg trænger til et fix :D
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 12/03-10 16:16 
nb: Når jeg snakker festivaller, snakker jeg heller ikke om telt-lejrpladser og udendørskoncerter :) Det er jeg sgu blevet alt for meget et luksusdyr til.
Man skal dog stadig kunne holde til store mængder alkohol flere dage i træk.. :P

Men nu var det også mest for at illustrere gruppering af musik, der ikke nødvendigvis falder sammen genremæssigt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 29/07-10 20:51 
Miami Nights 1984 er ude med et nyt album:
http://www.youtube.com/user/MrRossoCorsa#p/a/u/1/Ki-vOLcQSxQ

Det holder!!!
Bashful Neophyte
HyakotakeHyakotakeSkrevet 29/07-10 21:53 
Kan man ikke købe en fysisk CD? Jeg vil ikke have den som crappy iTunes download med alle mulige lorte-DRM :-(
McBrainMcBrainSkrevet 29/07-10 21:58 
Der er ikke DRM på iTunes mere.
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
nerosnerosSkrevet 29/07-10 22:32 
..og det er jo dejligt ;-)
Bashful Neophyte
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 29/07-10 23:21 
Den side var lige det jeg manglede, synes det er svært at finde den fede musik.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
nerosnerosSkrevet 05/12-10 14:41, rettet 05/12-10 15:09 
Tjek lige Mitch Murders nye album ud på iTunes.

Det hedder Burning Chrome! Hvis der er nogen som kan finde ud af at lave smooth 80s synth er det ham.

Købt!
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 14/04-11 09:29 
Så er der sket noget nyt på Nu-Wave elektro synth scenen :-)

Man kan downloade 4 nye sange for free lige her:
http://girlfriendrecords.bandcamp.com/album/new-output-ep

Sferro - New Output. Girlfriendrecords

Det holder!
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/09-11 11:58, rettet 23/09-11 11:58 
Hmmm, nu har jeg prøvet at lytte til lidt forskelligt musik, som har fået klasket label'en "Dubstep" på sig. Jeg synes, det er lidt tilfældigt, hvad det er man ender med at lytte til. Det virker for mig lidt som om, at "Dubstep", li'som "Big-Beat" var i sidste halvdel af 90'erne, bare efterhånden er en kasse, som et hav af udefinerede undergenrer bliver proppet ned i. Jeg synes i hvert fald godt nok man skal tage genrebetegnelserne inde for elektronisk musik med et gran salt. Der kommer så meget "nyt" hele tiden, at det er ren kaos i mine øjne :)
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/09-11 13:53 
Og nu vi snakker dubstep, så er det sgu egentlig sjovt, så langt forud for sin tid Mr. Oizo var :D

Det ER sgu da dubstep?
AV Intelligent Terminal
Lim3HeroLim3HeroSkrevet 23/09-11 14:54 
Argh! Nej D:
Jeg kan ikke lide når folk kalder Oizo dubstep :( Jeg kan godt se hvorfor, men jeg kan bare ikke få det til at matche D:

... in the end er jeg nok bare irriteret over at ingen andre har lavet en lige så sprød wobble siden :(
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/09-11 16:18 
Det var lidt ment som en spøg :)

Nu kan jeg faktisk se at Mr. Oizo's plade Analog Worms Attack er én som jeg skal have fat i snarest muligt (og burde have købt for 10 år siden). Jeg tror at den gule dukke fik mig til uretmæssigt at forveksle ham med Hampenberg og alt det andet crap, som var populært på det tidspunkt :/
AV Intelligent Terminal
Lim3HeroLim3HeroSkrevet 23/09-11 19:40 
Flat Eric er da for nice :o
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/09-11 19:56 
Ja gu er han så, og ovenstående video holder stadig 100. Jeg havde bare glemt alt om ham, indtil jeg pludselig fik nummeret på hjernen.

Der er bare så mange i den branche, der har en gimmick af en slags, at man nogen gange ikke kan se skoven for bare træer.
AV Intelligent Terminal
TLTLSkrevet 24/09-11 19:39, rettet 24/09-11 19:40 
Her er noget med træer også. Og vist også ordenlig wobble hvis du skruer høj nok op ;p

Lost Woods Dubstep
What is it Snake?Spiller nu: Guitar Hero, World Of Warcraft
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/09-11 13:44 
Lim3Hero>
... in the end er jeg nok bare irriteret over at ingen andre har lavet en lige så sprød wobble siden :(

Nu vi snakker wobble:

Your son is dead!
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 02/01-12 10:50 
Check lige Rosso's top 5 lister ud for det bedste musik 2011 :-)

Der er meget godt at hente her!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 02/01-12 11:54, rettet 02/01-12 11:55 
Skægt så meget publicity M83 får lige for tiden. Jeg risikerer at fremstå enormt "more-indie-than-thou", når jeg ikke har hørt noget de har lavet siden det andet album fra 2003, som vist er noget mere elektronisk end det de laver nu. :P


Personligt er jeg glad for denne sides top-liste fra 2011 (med lydklip):
http://www.idieyoudie.com/2011/12/i-die-you-die%E2%80%99s-top-25-albums-of-2011-5-1/
Det er et par gutter jeg mødte i Canada for et par år siden, de har virkelig god musiksmag IMO, men kræver nok at man er til mere alternativ elektronisk musik. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 02/01-12 12:12 
Sumez>
Skægt så meget publicity M83 får lige for tiden.

Jeg kendte dem overhovedet ikke ;-) Cadillac er også MEGET godt!

Cadillac - Endless Summer
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 02/10-12 17:27 
Protector 101 har lavet en hyldest EP til Robocop:
http://aphasiarecords.bandcamp.com/album/the-prime-directives-ep
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/10-12 19:55 
neros>
Protector 101 har lavet en hyldest EP til Robocop:
http://aphasiarecords.bandcamp.com/album/the-prime-directives-ep

Naaaaajs! Det har ikke ret meget RoboCop over sig, men som et selvstændigt værk er det sgu cool nok :)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 21/10-12 21:47, rettet 21/10-12 22:25 
Blandt noget af det bedste jeg har lyttet til i år! Måske det bedste album i år :O

88:88 - A Glowing Light, A Promise
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 22/10-12 08:29 
Dejligt old school instrumental synthmusik, måske lige poppet nok, men jeg kan godt lide det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JuggernautJuggernautSkrevet 22/10-12 16:12 
Nu har jeg lige luret en snert af det. Det minder lidt om melodien fra Escape From New York. Pissefedt:-)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
nerosnerosSkrevet 27/12-12 20:51 
Nyt fra synth scenen:

LA DREAMS
http://ladreams.bandcamp.com/album/belladonna

LOST YEARS
http://rossocorsarecords.bandcamp.com/album/black-waves
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/03-13 20:54 
For fanden da. Nu var jeg lige i humør til noget funky house musik, men da jeg så søger efter det på Youtube, får jeg bare noget kaldet "Uk Funky House", som tilsyneladende ikke har en hujende fis at gøre med funk :(
AV Intelligent Terminal
FancyPantsFancyPantsSkrevet 14/03-13 21:32 
KillerBean2>
..."Uk Funky House", som tilsyneladende ikke har en hujende fis at gøre med funk :(

Du skal bare putte en bette donk på den!

Put A Donk On It!
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
nerosnerosSkrevet 10/07-13 11:37 
Action Jackson er ude med nyt album og det fortjener opmærksomhed. Virkelig en lækker lille sommer EP:

MIAMI SYSTEM
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 21/10-13 21:28, rettet 21/10-13 21:29 
Det burde være ulovligt at lave noget så lækkert!!

Mitch Murder - Mute City (F-ZERO)
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 26/10-13 01:45 
http://www.amazon.com/Christian-Dubstep-dubstep/dp/B005NNVRYM
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig