X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fysik


Svar
UriurUriurSkrevet 10/08-04 19:52 
Jeg har brug for noget hurtigt hjælp til noget fysik. Der er sådan nogle dumme spørgsmål, og jeg aner intet om hvad jeg skal svare til dem. Please hjælp mig!!!

1. Hvorfor brænder man sig, hvis man stikker hånden ind i en dampstråle ved 100OC, når man godt kan opholde sig i en sauna ved samme temperatur?

2. Hvorfor hjælper det at puste på den varme mad?

3. Hvorfor fryser man mere, når man er våd, end når man er tør?
The GuardiansThe GuardiansSkrevet 10/08-04 20:07, rettet 10/08-04 20:07 
Er ikke så god til fysik men her er hvad jeg lige ville svare:

Du kan ikke tåle et stikke hånden ned i vandet da det er for varmt så det brænder, men luften kan ikke brænde dig ( bong skrevet)

2: den luft du puster ud, er ca 37, og maden er sandsynlighvis varmere.

3: fordi at vandet fryser til is omkring dig?

det hele er lidt bong skrevet, og er sikkert ikke til megen hjælp, men ville da lige prøve at hjælpe...
I have witnessed countless empires break before me.Spiller nu: Halo 2 [Limited Collect..., Elder Scrolls IV, The: ..., Battlefield 2: Modern C...
ThunderBitchThunderBitchSkrevet 10/08-04 20:17, rettet 10/08-04 20:19 
1. strålen skal bruge energi, som den får fra undertryk og energien udskiller varmen og det kombineret med at du ved strålen får alt varmen komprimeret og koncentræret gør at du brænder dig. I saunaen får hele kroppen effecten uden tryk og er samtidigt fordelt over hele kroppen, så sveden kan nå at køle dig af.

2. han har ret i at din ånde er koldere men for hver cm din ånde bevæger sig vil den via den luft den prøver at skubbe væk, for at komme over til maden, køle den, mens den sætten en masse stille stående luft igang (spredning) det gør at den kolde luft cirkulere over maden og giver en kølende effect.

Du fryser mere når du er våd fordi kroppen ikke kan opvarme vandet omkring dig, så det vil heletiden køle dig af, hvis det så blæser samtidigt, køler blæsten samtidigt vandet, men det kan ikke fryse til is på dig før kulden er under din krops temp og i sådan tilfælde har man goretex tøj på, så det vil ikke ske.
By the power of Grayskull!
XBLRXBLRSkrevet 10/08-04 20:32, rettet 10/08-04 20:35 
Er ikke helt sikker da jeg sidst havde fysik i gym for ca 6 år siden,
1 Tror at hvis man tager et dampbad på 100 grader og bagefter føler på en 100 graders damp stråle skulle det teoretisk være det samme, men da dampstrålen bevæger sig med en hastighed, vil der forkomme en anden varme effekt,(Højere temp) nok i samme stil som chill effekt, bare omvendt!!
2 Nok fordi at dit åndedræt består af vand og luft, som i sig selv virker nedkølende, da varm mad nok har en højere temp
3 tror at det er noget at gøre med at vand tager imod kulde energien, og din bare hud og kød har sværere ved det, da det er fast form, er ikke helt sikker ang dette, men vand i sig selv når det f.eks er ved at fordampe, vil altid prøve at tage alt energi fra materialet den er i kontakt med, f.eks når man tager en våd avis og ruller den rundt om en varm uåbnet øl, når avisen er tør igen vil din øl være super kold, og det er en fact!!
Håber det hjalp lidt, men husk nu at studere dette på mere anerkendte fysiske sider og bøger!!


EDIT: Hovsa jeg var da lidt langsom i forhold til Thunder, og mindre i stand til at forklare!!
ThunderBitchThunderBitchSkrevet 10/08-04 20:37, rettet 10/08-04 20:38 
;)


kapow!
By the power of Grayskull!
The GuardiansThe GuardiansSkrevet 10/08-04 20:55 
Ja sådan skal det besvares Thunder :)
I have witnessed countless empires break before me.Spiller nu: Halo 2 [Limited Collect..., Elder Scrolls IV, The: ..., Battlefield 2: Modern C...
Zzap!Zzap!Skrevet 11/08-04 00:02 
Svar på 1 og 2, er at strømningen (dampen, luftstrålen) fjerner /tilføjer energi aktivt, ved hele tiden at fjerne luft, der er opvarmet/afkølet og tilføje nyt.
3: Man fryser mere fordi fordampningen af vandet fra kroppen kræver energi, som bliver taget fra omgivelserne i form af varme fra kroppen.
Born to kill space
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig