X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Pro gaming?


Svar
JinkJinkSkrevet 03/08-04 02:01 
Siden man har kunnet spille online, er computerspil blevet mere konkurrencepræget. Før man spillede online, spillede man kun spil for sjov. Siden da har det ændret sig. De fleste nye spil har indbygget online del og mange af dem ligger vægt på multiplayer delen.

Disse computerspil kan vel efterhånden betragtes som en sport. Der er flere store turneringer om året, hvor der er store præmiesummer som vokser for hvert år.
For tiden er det CS som er det mest populære, men der er andre der prøver at overtage den plads. Fx Doom3 skulle blive det næste store spil til CPL. Det vil betyde for en masse at de skifter til Doom3 istedet, fordi der er pengene og det spiller alle "pro" spillerne. Det vil de sikkert gøre selvom spillet efter sigende skulle være meget ubalanceret = ikke godt.

Tror I computerspil vil komme til at blive så stor en "sport" at kampe vil blive vist i fjernsynet?
Sådan som det er nu, er der jo fx 2 kanaler et sted i asien der kun viser starcraft kampe. Et hold som SK bliver modtaget i lufthavnen af fans.
Alt dette er sket på relativt kort tid. Det tog langt længere tid før der kom penge i fodbold fx.
Eller tror I at det kun os computer intresseret der vil se det?

Jeg er sikker på at det vil blive sådan i fremtiden. De fleste har en computer så de kan være med. Alle kan være med selvom man er tyk, lille eller stor.
Jeg er dog i tvivl om hvor lang tid der vil gå før det bliver så normalt så man vil kunne se det i fjernsynet eller at mange kan leve af det(Fatal1ty lever af at spille).
Hvad tror I?
SøgAArdSøgAArdSkrevet 03/08-04 02:18 
Jeg synes det er usundt, at man kan "leve" af at spille computer!
Home is where the hardware is..
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 04/08-04 15:56, rettet 04/08-04 15:57 
Forestiller mig at verden vil have meget mere respekt for EyeToy-konceptet i år 2080. Det vil måske være den eneste måde at kommunikere med hinanden på (?!).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
AsseAsseSkrevet 04/08-04 20:27, rettet 04/08-04 20:28 
Eneste mening med store spil-turneringer og lign., er vel at udviklere og distributører kan promovere deres spil.

Eller hvad..?
JinkJinkSkrevet 04/08-04 22:18 
Nej.

Det er til os der intresserer os at spille. Det er sjovt at se, hvordan de rigtig gode spiller. Samtidig motiverer det også os til at fortsætte.

Tror ikke udviklerne har den store indflydelse i disse turneringer.
JinkJinkSkrevet 14/08-04 17:47 
Er der slet ikke nogen der har en mening om det, eller er folk kun interesseret i single player spil?
JinkJinkSkrevet 14/08-04 18:23, rettet 14/08-04 18:26 
Så du ville ikke være interesseret i det? Eller du tror heller ikke det er fremtiden?

[OT] Skal man svare, hvis man ved en post bliver slettet?
ReinholdJJReinholdJJSkrevet 14/08-04 19:49 
Jeg har set et program om det på MTV..
det hander f.eks. om Verdens-mesteren i Pac-Man, Golden Tee og Verden Bedste (Fatal1ty) til Q3 & UT2003.. og så om en hel bunke mennesker der deler et hi-tech hus med alt inden for gaming!
Programmet hedder mtv: true life - im a gamer
"If Microsoft is the solution, I want my problem back." ;-)
JimPPJimPPSkrevet 14/08-04 19:59 
Snakker vi om DM i FIFA 2004 eller VM i Warcraft 3. Så vil jeg bestem mene at det er med promovering som motivation, at distributørene bruger penge på at sætte sådanne event op.

Ellers har jeg ingen mening om det, men vil bestemt ikke kalde det en sport...
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
JinkJinkSkrevet 14/08-04 20:28 
I de store turneringer, som ESWC, WCG og CPL har udviklerne ikke den store indflydelse.

Hvis skak er en sport, er pro gaming det vel også?
tastasSkrevet 14/08-04 20:33 
Selv har jeg spillet en del Quake III online, og havde da også en 'clan' :)

Men, jeg syntes faktisk det var ret spændende at se kampene mellem andre claner - specielt til de forskellige store turneringer (cpl osv). Har da også set en del Quake III clan wars live med kommentator og skidte på - var nu meget fedt :)

Så, hvis spillet blive designet godt omkring er Pro Gaming noget jeg er helt "med på".
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
PapandPapandSkrevet 14/08-04 23:42 
E-sport som det kaldes, er skam på vej til at blive en "sport". En fransk / tysk kanal er netop startet hvor der kun sendes reportager og lignende fra store e-sport events. Jeg så blandt andet en europæisk Warcraft 3 clan (med en dansker på holdet) vinde VM. Der var masser af interviews og mere dybtgående analyser af spillet.

De store turneringer med pengepræmier har for alvor sat skub i sporten, og ord som "sponsorer" og "professionel" er efterhånden ved at blive en fast bestanddel af toppen i den mere seriøse ende af klaner. America's Army blev for 2 måneder siden optaget på CAL (turnering med pengepræmier) og den sidste måned er en håndfuld dygtige spillere blevet "købt" af store amerikanske klaner.

Jeg spiller selv America's Army på højt niveau, og ser det skam som en sportsgren. Jeg spiller ikke altid "for sjovt", og bruger faktisk det meste af tiden på at træne specifikke ting. Jeg har spillet i 2 år nu, og har brugt i gennemsnit 1,6 time dagligt på at træne. For mig er det gået over til at blive sport frem for ligegyldig underholdning.

E-sport er kommet for at blive.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
JimPPJimPPSkrevet 15/08-04 00:13 
Kan ikke forestille mig, at jeg ville se folk spille CS imod hinanden... og faktisk finde det sjovt/underholdende.

At kalde det at "træne" syntes jeg også er en smule morsomt. Har prøvet at få sved på panden, imens jeg spiller - men det skyldes mere et pinligt nederlag i PES3 end psykisk udmattelse.

Jeg er da overbevist om at E-"Sporten" nok skal blive en "succes" - Men jeg ville bestemt ikke mene det var en sport - Når det kommer til Skak, jeg tager en chance, og siger at det er en del mere kompliceret taktik, end den taktik man skal ligge i feks. CS eller WC3, ihvert fald en helt anden slags.

Hvis America's Army (for eksempel) er en sport, er Jeopardy det også, eller Lykkehjulet for den sags skyld.
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
PapandPapandSkrevet 15/08-04 00:37 
For mig defineres sport som konkurrence. Jeg har kørt motocross på højt plan (u/18 VM-deltagelse osv.) og brugte cirka 15 timer om ugen på træning og forberedelse. Det samme er gældende for America's Army. Jeg bruger ikke særlig muskelkraf, men til gengæld er reaktionsevnen og overblikket på hårdt arbejde. Efter en kamp er jeg ofte drivvåd af sved og ør i hovedet, og det er selvom jeg er i glimrende kondition.

Jeg så forøvrigt også en CS-kamp fra E-sports kanalen, og jeg blev yderst imponeret. Det var for mig på samme plan som at se Frankrig og England spille en fodboldkamp. Her var virklig to klaner (hold), der bestod af fremragende spillere, der ved fælles indsats fik deres styrke til at gå op i en højere enhed. Alt virkede planlagt ned til mindste bevægelse, og alligevel var der fra tid til anden enkelte spillere, der skilte sig ud som ren særklasse. Det kunne sagtens have været beskrivelsen af en fodboldkamp.

Jeg har svært ved at se, hvorfor at e-sport ikke kan defineres som sport?
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
tastasSkrevet 15/08-04 00:38, rettet 15/08-04 00:39 
Prøv at skift "træne" ud ned "øve" så :)

Nu vil jeg så ikke direkte sammenligne med skak - det er et fedt spil (samler selv på skak spil .. don't pick on me :), men jeg kan nu godt se visse computerspil som en "sportsgren". I hvert fald er der nogle som som ligger op til både både taktik samt at spillerne (de udøvende? :), skal have både evner og talent.
Men som de fleste spil, skal man jo kende en smule til dem, før man kan sætte sig ind i de ting der foregår. Så for en udenstående kan det sikkert være svært at se, hvor det taktiske er i CS eller Quake III, lige så vel som hvis jeg satte min kæreste til en se en fodboldkamp - det ville simpelthen virke ustrukturet og forvirrende for hende.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
JimPPJimPPSkrevet 15/08-04 01:10 
Snowman>
Jeg har svært ved at se, hvorfor at e-sport ikke kan defineres som sport?

Det er netop et definations spørgsmål ;) Det bygger vel meget på hvordan du opfatter ordet "sport"

Min ordbog siger: [SPORT] a source of diversion : RECREATION b : sexual play c (1) : physical activity engaged in for pleasure (2) : a particular activity (as an athletic game) so engaged in.

Men så er vi i gang med ordets betydning, og ikke opfattelsen af det, det er jo gerne to meget forskellige ting :)
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
LingobarLingobarSkrevet 15/08-04 01:29 
Jeg har svært ved at se skak som sport. Det vil jeg kalde et spil. Ikke at det ikke skal dyrkes på eliteplan og nydes af interesserede, men sport? Nej...

Men det er jo som sagt et definitionsspørgsmål.

Mht. til fremtiden indenfor pro gaming, glæder jeg mig til VR kommer til at virke ordentligt. Hvor man får en rubledragt på, og et sæt VR-briller, og man så selv skal dukke sig for modstanderens flak-kanon. -Men det sker nok ikke før jeg er tudsegammel... :´(
Dine dage er salte...
JinkJinkSkrevet 15/08-04 01:44 
Rart se nogle meninger omkring emnet.

Fandt det her på et forum. Ved ikke om det er rigtigt dog. Første regel er dog lidt mærkelig, for så er fodbold ikke en sport :s

'Sport' - an activity with a significant physical component in which two or more participants engage for the purpose of competitively evaluating their personal performance.

1. At the end of each game they must be a winner and a loser.
2. There must be practice, which is non-competitive, that teaches the skills of the game.
3. Throughout the game there must be "official rules and procedures".
4. Throughout the game "tactics and strategies" should be used.
5. Muscle and nerve coordination should be taught and learned.
6. A repeating "movement or form" that includes a "certain degree of risk" or effort.
7. A teacher or coach whom is not only trained in skills of that particular sport but other
subjects like nutrition.

JimPP>
At kalde det at "træne" syntes jeg også er en smule morsomt. Har prøvet at få sved på panden, imens jeg spiller - men det skyldes mere et pinligt nederlag i PES3 end psykisk udmattelse.

Har hørt om spillere der er syge i en uge lige efter en turnering, fordi de har presset sig selv hårdt.
Jeg er da overbevist om at E-"Sporten" nok skal blive en "succes" - Men jeg ville bestemt ikke mene det var en sport - Når det kommer til Skak, jeg tager en chance, og siger at det er en del mere kompliceret taktik, end den taktik man skal ligge i feks. CS eller WC3, ihvert fald en helt anden slags.

Jeg forbinder en 1on1 i UT2k4 som et skak spil. I starten skal man selvfølgelig lære at bruge de forskellige våben osv. men senere hen er det taktiken der afgør hvem det er der vinder.
JimPPJimPPSkrevet 15/08-04 18:00 
Jeg vælger at stole på min lille bog med hen syn til ordets betydning ;) Det vi snakker om her er tydligtvis opfattelsen af det.

Der er ikke OL i skak og heller ikke i Motorcross :) Ved ikke om man bruge en begivenhed som OL (hvor der er virkeligt mange sportsgrene inkluderet) som målestok, men jeg syntes nu det er meget sigende.

Det med at folk er syge en uge efter en turnering, det er lidt sørgeligt ikke? og bestemt ikke sundt - lige som doping heller ikke er sundt ;)

Min konklusion er stadigt at jeg ikke vil opfatte elektroniske spil som en sport, egentligt heller ikke skak, eller motorsport, motorsport af den grund, at det ligger for langt fra det egentlige begreb og på mange måder minder om elektroniske spil, bare lidt farligere.
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
yokanabsteryokanabsterSkrevet 15/08-04 18:35 
Apropos Americas Army, det er da noget af de mest kvalmende jeg længe har set, det overgår næsten KUMAWAR. Det er fandme U.S.A hærs officele spil, det er sateme for klamt at spille invade iraq, puha, what i the world coming to? Og jeg har det sådan at det kun kan være et skråplan, når computerspil er en sport, det er ikke en godt forbillede! Især ikke når danskerne ( og resten af verden ) er så fede.
soon the world will be one big computer
JinkJinkSkrevet 15/08-04 19:00 
JimPP>
Det med at folk er syge en uge efter en turnering, det er lidt sørgeligt ikke? og bestemt ikke sundt - lige som doping heller ikke er sundt ;)

Sådan er det jo med alle sports. Fodboldspillere bliver skadet. Boksere har nok heller ikke godt af at blive slået på.

Hvad vil du så kalde det?
Hvis skak ER en sport, så er gaming det vel også.
PapandPapandSkrevet 15/08-04 19:51 
Yokanabster>
Apropos Americas Army, det er da noget af de mest kvalmende jeg længe har set

Ja det er et spil der udvikles i samarbejde med den amerikanske hær, og det finanseres udelukkende af den amerkanske regering som en form for "reklame" for hæren. Om det virker er der ingen tal på, men faktum er, at næsten fire millioner spillere er registeret på bare to år. Man spiller kun som de amerikanske styrker, men at det skulle være kvalmende, kan jeg nu ikke helt forstå?
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
JimPPJimPPSkrevet 15/08-04 20:53, rettet 15/08-04 20:56 
Det har du da fuldkommen ret i, har gået til boksning i godt 10 år, og sundt, nej det er det nok ikke, eller rettere, træningen er sund, kampene bør man holde sig fra ;)

Men at side så koncentreret foran en maskine, at man er syg en uge efter, det tager jeg bestemt afstand fra - jeg tror slet ikke det er meningen med spil - som basalt set er et underholdnings medie på samme fod som film - Spil er bare interaktive.

JimPP>
Der er ikke OL i skak og heller ikke i Motorcross :) Ved ikke om man bruge en begivenhed som OL (hvor der er virkeligt mange sportsgrene inkluderet) som målestok, men jeg syntes nu det er meget sigende.

EDIT: Vælger lige at citere mit sidste indlæg.
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
JinkJinkSkrevet 15/08-04 21:15 
Det er jo også stadig underhodning selvom man konkurrerer. Kan ikke se hvad forskellen er på en sport som fodbold og så gaming. For det lyder som om du er imod det.

Og jeg snakker ikke om ordet sport.
JimPPJimPPSkrevet 15/08-04 22:39 
Jink>
Kan ikke se hvad forskellen er på en sport som fodbold og så gaming. For det lyder som om du er imod det.

Imod gaming eller imod at kalde det en sport. Jeg syntes det er fint at spille, også at konkurrer så længe det er i en fornuftig grad, der er jo sol, vand og alt muligt andet herligt lige ved siden af skærmen. Så hele livet bør ikke bruges foran den ;)

Forskellen er meget simple, JEG mener ikke at gaming er en sport, da spil ikke opfylder de kriterier jeg sætter, før jeg vil kalde noget sport.

Jink>
Og jeg snakker ikke om ordet sport.

Hvad er det så præcist du snakker om? :D
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
AsseAsseSkrevet 16/08-04 09:40 
Jink>
Nej.

Det er til os der intresserer os at spille. Det er sjovt at se, hvordan de rigtig gode spiller. Samtidig motiverer det også os til at fortsætte.

Tror ikke udviklerne har den store indflydelse i disse turneringer.

Tror du at udviklerne ville gøre det hvis deres navn ikke stod nævnt et sted eller lignende?
SumezSumezSkrevet 16/08-04 10:11 
Søgaard>
Jeg synes det er usundt, at man kan "leve" af at spille computer!

Fuldstændig enig!
Jeg er i forvejen imod at der er folk, der tjener millioner af kroner på at sparke til en bold. At tjene penge på at lave headshots er kun endnu værre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JinkJinkSkrevet 16/08-04 16:36 
Hvad kan du have imod det? De er gået glip af en masse fordi de har satset på fodbold. Så kan man da ikke have ondt over at nogle få tjener kassen på det. Hvis de ikke havde fortjent det, burde man ihvertfald ikke betale for at se det. Og så havde vi heller ikke fået ligeså god underholdning. Ved at blive lidt OT
Nå jo, hvorfor mener I det er usundt?
Mr.Good>
Tror du at udviklerne ville gøre det hvis deres navn ikke stod nævnt et sted eller lignende?
CPL, ESWC og WCG er ikke udviklere. Det er dem der arrangere det og de har nogle andre sponsore. Hvorfor skulle udviklerne så ikke have at deres spil gratis blev promoveret?
SumezSumezSkrevet 17/08-04 10:01 
Jeg synes ikke den slags "underholdning" bidrager til samfundet på nogen somhelst nyttig måde. I hvert fald ikke i så stor grad at de tjener så sindssyge beløber.
Det er fedt nok at folk går op i det, og bliver underholdt. Men det er kun et spil, en hobby. Det er helt forkert at der er SÅ store penge i det. Det gælder alle former for professionelt spil. Om det så er fodbold eller counter-strike.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig