X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

S-VHS eller RGB kabel?


Svar
The DaneThe DaneSkrevet 06/06-04 14:32 
Jeg er ude i at skulle finde et S-VHS kabel til min PS2 for generelt at kunne få bedre billede (specielt når jeg ser NTSC film på den). Så jeg vil høre om nogen kender et godt kabel, eller sted med et godt kabel - ikke gamebits, da fragten er for høj?

Derudover om det ellers ville være bedre med et RGB kabel istedet for?
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
RJKRJKSkrevet 06/06-04 14:36 
Selvfølgelig er RGB bedre. Gå altid efter RGB, hvor du kan.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
The DaneThe DaneSkrevet 06/06-04 14:40 
ook, men hvor ville det så være "bedst" (relativt) at skaffe sig sådan et?
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
RJKRJKSkrevet 06/06-04 14:45 
Du kan købe no-name eller Sony. Førstnævnte koster typisk en 50'er, men sidstnævnte koster 300-agtigt. Kvaliteten (primært på lyden, sjovt nok) er så også derefter. Jeg har altid købt mine i supermarkeder etc., fordi det oftest er for dyrt på nettet (ekspeditionsgebyr, porto etc.).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PoulPoulSkrevet 06/06-04 17:29 
Er det ikke noget med at det giver grøn skærm ved brug af RGB til visning af DVD'er på PS2?
RJKRJKSkrevet 06/06-04 17:33 
Jo, men hvis man ser NTSC-film, så må man jo have Region X eller lignende og de løser samtidig dét problem.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 06/06-04 22:52 
Det problem opstår måske ikke ved S-video?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 06/06-04 23:02 
Selvfølgelig ikke.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 06/06-04 23:07 
Udfra den formodede baggrund (som det blev besluttet tidligere, emnet blev diskuteret på P:R) for "problemet", er det da ikke nogen selvfølge.
Det var godt nok også en forklaring med huller i, men det er da vel næppe en fejl, og jeg kan ikke helt forstå idéen i at man ikke må se DVD i RGB, men godt må i S-VHS. SÅ meget bedre er RGB alligevel heller ikke.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 06/06-04 23:21 
Sumez>
jeg kan ikke helt forstå idéen i at man ikke må se DVD i RGB, men godt må i S-VHS.

Det kan vi andre heller ikke ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JmogJmogSkrevet 07/06-04 10:56 
Idéen var vist at man ville forhindre folk i at kopiere film over til VHS i god kvalitet. Istedet måtte de nøjes med at kopiere filmene i næsten-lige-så-god-kvalitet.

Tumpet.

Det er samme logik der gør, at DVI først er ved at komme ind på dvdafspillermarkedet nu.
NaieraNaieraSkrevet 07/06-04 11:30 
Ja, det var den begrundelse vi fik fra Sony i sin tid...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 07/06-04 12:09 
Men vi forstår det stadig ikke ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
The DaneThe DaneSkrevet 30/06-04 12:49 
Ok lige et nyt emne relateret spørgsmål. Hvordan kan det være, at jeg kan se normale farver på min GC i NTSC på mit gamle 14", og ikke kan det på min PS2 med det nye RGB kabel jeg købte.

Mens jeg godt kan se normalt på mit nyere 28".

Sagen er, at da jeg først prøvede at se en NTSC film med det nye RGB kabel (gennem DVD Reg. X) kom der fint farver), men det blev stadig sort/hvid på det gamle 14".
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
RJKRJKSkrevet 30/06-04 14:00 
Det burde ikke kunne lade sig gøre. Sikker på du har gjort det rigtigt?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
The DaneThe DaneSkrevet 30/06-04 23:46 
Ja. Men efter at have set på det er det eneste jeg kan komme på der skulle være grunden ville være de 60 hz* - men det skulle så umiddelbart betyde at freeloader skifter et NTSC spil til 50 hz ellers ville det jo heller ikke være i farver (med mindre GC RGB kablet er magisk.

*Prøvede med et par spil der havde 60hz funktion.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
RJKRJKSkrevet 30/06-04 23:58, rettet 30/06-04 23:58 
Ja, jeg tænkte også det samme (det kan vist ske), men det stred jo også med, hvad du selv havde sagt.

EDIT: Er du sikker på dit PS2-kabel er RGB, så...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
The DaneThe DaneSkrevet 01/07-04 02:32 
Det er et uoriginalt RGB kabel fra Huricane (der stod tydeligt RGB kabel uden på pakken).
Det virker som sagt også fint på mit 28", det er blot lidt underligt set iforhold til Gamecuben.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
ZaarinZaarinSkrevet 01/07-04 03:16 
Hvis din 14" ikke støtter RGB, så bruker den composite-signalet på SCART-kabelen. Composite sendes på en annen frekvens med NTSC. Hvis din 14" ikke støtter den frekvensen blir bildet svart-hvitt.
Det kan også hende at RGB-kabelen til din PS2 ikke er en RGB-kabel i det hele tatt. Har lest om personer som har kjøpt fake RGB-kabel.

Grunnen til at bildet blir grønt når du spiller DVD med RGB-kabel, er at PS2en automatisk skifter til component-video. Component bruker samme pinnene som RGB på SCARTen, men veldig få TVer støtter component.
RJKRJKSkrevet 01/07-04 13:09, rettet 01/07-04 13:09 
Zaarin>
Hvis din 14" ikke støtter RGB, så bruker den composite-signalet på SCART-kabelen.

Så ville det samme jo ske på hans GameCube :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ZaarinZaarinSkrevet 01/07-04 15:38 
Zaarin>
Det kan også hende at RGB-kabelen til din PS2 ikke er en RGB-kabel i det hele tatt. Har lest om personer som har kjøpt fake RGB-kabel.

Hvis 14" ikke støtter RGB, så vil han også få et svart-hvitt bilde med en fake RGB-kabel.
Noen TVer trenger også et såkalt blanking-signal før de tar imot RGB. Hvis kabelen er koblet feil innvendig (begge mine RGB-kabler var koblet feil innvendig) så kan det hende TVen ikke får blanking-signalet og bruker composite isteden.

SCART er noe rot... :)
The DaneThe DaneSkrevet 01/07-04 17:29 
Jeg tror du glemmer et par fakta i den ligning.

1.Kablet viser som sagt billedet fint på mit 28", så det er ikke et såkaldt "fake" kabel.
2. Som RJK igen nævner så vises billedet fint gennem GC RGB kablet - hvorigennem man må anse fjernsynet som godt nok kompatibelt med RGB.

Bortset fra det er det sikkert rigtigt nok det du nævner.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
RJKRJKSkrevet 01/07-04 18:52 
Den med manglende RGB-switch i kablet er sikkert den rigtige forklaring.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ZaarinZaarinSkrevet 01/07-04 21:26 
Hvis din 28" er kompatibel med NTSC-signal på composite så vil den vise et fargebilde uansett om det er en RGB-kabel eller ikke :)
The DaneThe DaneSkrevet 02/07-04 00:26 
Faktisk ikke, da jeg som nævnt i begyndelsen til denne del af diskutionen nævnte blev billedet stadig S/H på mit 28" med det normale PS2 kabel, men ikke med det nye uorg. RGB - mht. de 60 hz kan de godt komme igennem på det.

Men alt ialt vil det være en dyr "fornøjelse" at afprøve et org. SONY RGB kabel til PS2 bare for at se om det skulle virke.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
RJKRJKSkrevet 02/07-04 00:29 
Er du lidt teknisk kunne du prøve at skille kablet ad og se om RGB-switch-tingene er i orden.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
The DaneThe DaneSkrevet 02/07-04 00:37 
Det er jeg så desværre ikke, men jeg tror jeg tager til takke - indtil videre - med at det virker på mit 28" (det er trodsalt derhjemme), og lader det 14" gå (som er her hos mine forældre).
Hvis jeg så får fat på et SONY kan jeg prøve det der.

Bare for at beskrive kablet er det som sagt af mærket Hurricane (købt Merlin) med ekstra ledning som kan sættes til højtalere.

Men ellers hvordan skulle det så se ud hvis jeg prøvede lykken på kablet?
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
RJKRJKSkrevet 02/07-04 00:47 
Jeg må indrømme, at jeg ikke selv kan huske det. Det er noget værre kludder, fordi SCART-systemet er blevet lavet om igennem tiden og der således er mindst tre forskellige pins, der har funktionaliteter i denne afdeling. Der er en bestemt pin, der skal have et signal mellem 2V og 3V, for at switche til RGB - så vidt jeg husker.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ZaarinZaarinSkrevet 02/07-04 04:00 
Inne i SCART-pluggen så skal pin 16 være koblet til enten en ledning eller en motstand. Hvis det er en motstand inne i pluggen så bruker den å være koblet mellom pin 8 og 16. Pin 16 er det såkalte blanking-signalet som forteller TVen at PS2en sender et RGB-signal. Hvis den ikke er koblet til tror de fleste TVer at PS2en bare sender et vanlig composite signal og bruker det isteden.

Se på SCART pinout for å finne pinnene.

SCART pinout
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig