X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Mystisk ! ? ! - RGB


Svar
crying outcrying outSkrevet 10/04-03 07:49 
Hej,

Er dette mystisk ?

Normalt kører mid DVD via scart 1(RGB) og min Xbox via scart 3 (TV: sony 32fx65). Boxen er tilsluttet med MS advanced kabel (bruger digital out lyden)

Igår ville jeg så lige sætte boxen i scart 1, så jeg fuldt ud kunne nyde Metal-gear og ser nu, at teksten i starten ("konami europe".. etc) er gul, ligesom "baggrundsbluren" på startskærmen er gul !! Når jeg kører via scart 3, er teksten etc. hvid !

Hvad sker der her ? Jeg mener da ikke at der skal være forskel i farverne, hvad enten man kører RGB eller ej ? eller....
Jusqu'a ici tout va bien....
KTCKTCSkrevet 10/04-03 08:09 
Jo, det lyder ret sært...

Sidder stikket ordentligt?

Kører Xboxen PAL60? Hvis ja, så prøv at slå det fra og se, om resultatet er det samme.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
crying outcrying outSkrevet 10/04-03 08:29 
jo jo - stikket sidder såmænd ordentlig ;) og den er sat til PAL60. Vil prøve at slå det fra iaften.

Hvad farve har andre på teksten ?
Jusqu'a ici tout va bien....
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/04-03 08:37 
Hvid
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 10/04-03 12:14 
Det lyder som om du mangler den blå farve (hvid - blå = gul) - sikkert fordi stikket ikke sidder ordentligt i. Prøv at "brække" lidt i det, så kommer farven sikkert.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 10/04-03 12:21 
Prøv også at teste RGB på et andet fjernsyn.
Hvis dette også giver fejlen, så er mit bud, at dit Advanced Scart Cable er defekt.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
crying outcrying outSkrevet 10/04-03 12:48 
RJK >
Det lyder som om du mangler den blå farve (hvid - blå = gul) - sikkert fordi stikket ikke sidder ordentligt i. Prøv at "brække" lidt i det, så kommer farven sikkert.

Ok, hvis jeg forstår det ret, så løber der "flere" signaler i kablet, hvorefter tv'et bestemmer hvilken type det vil afkode ? Jeg tænker her på, at der jo ikke er fejl i billedet, når jeg bruger scartindgangen med s_vhs.
Jusqu'a ici tout va bien....
RJKRJKSkrevet 10/04-03 12:59 
Det er composite du tænker på, men ellers ja.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 10/04-03 13:02, rettet 10/04-03 13:03 
Det behøver ikke at være composite, RJK. Advanced Scart Cable er fuldt monteret, og kan derfor også levere s-vhs.

Kablet kan sagtens levere både composite og s-vhs, selv om RGB ikke virker. De kører på seperate ledere inde i stikket.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 10/04-03 13:07, rettet 10/04-03 13:07 
Nej. S-VHS bruger de samme pins som RGB og composite.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
crying outcrying outSkrevet 10/04-03 13:26 
RJK >
Nej. S-VHS bruger de samme pins som RGB og composite.

Ok jeg tester det iaften - men... hvis det bruger samme pins, så burde der vel også være fejl i signalet ved brug af andre scart-indgange. Ellers kan det vel ikke være en fejl ved kablet ?
Jusqu'a ici tout va bien....
KTCKTCSkrevet 10/04-03 13:27 
På sin vis, ja.

S-vhs deler pin 18 og 20 med "Fast blanking" og "composite input". Disse er ikke nødvendige til composite output, som jo bruges her.
S-vhs deler så også pin 15 med "RGB red input", men den bliver jo heller ikke brugt her.

Måske tager jeg fejl, men efter de Scart-charts jeg har brugt, er det sådan det hænger sammen...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SephirothSephirothSkrevet 10/04-03 15:19 
Min første Xbox startede spillene op i sort/hvid, og først efter jeg havde spillet i ca. et kvarter, begyndte der at komme farver på billedet.... det problem oplever jeg heldigvis ikke med min nye box.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 10/04-03 15:23 
Min Xbox har samme problem, bare med grøn farve.

Og så larmer drevet for vildt. Jeg tror det er ved at dø.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RJKRJKSkrevet 10/04-03 15:38 
KTC >
Måske tager jeg fejl, men efter de Scart-charts jeg har brugt, er det sådan det hænger sammen...

Du tager fejl. Mener jeg :)

Du bytter om på input og output. Input er input TIL fjernsynet, output er output FRA fjernsynet (fx). Altså er det netop pin 20 der skal bruges til composite.

Desuden er der ikke noget der hedder out på RGB, hvilket vel beviser min påstand. Pin 15 er bare R.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
crying outcrying outSkrevet 10/04-03 16:53 
Ok,
jeg lirkede lidt paa stikket ved udtaget fra boxen (det sad nu ellers OK), og nu koerer det. ....

syntes dog ikke at det ligefrem voldsomt bedre ud via RGB end ellers - men det er jo nok "oejene der ser"..
Jusqu'a ici tout va bien....
RJKRJKSkrevet 10/04-03 17:40 
Prøv at kigge ved kanterne, når der fx er røde bogstaver på sort baggrund eller lignende. STOR forskel.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 10/04-03 18:10 
Hvis jeg har forstået rigtigt:

Du har flyttet dit RGB kabel fra en almindelig scart indgang, til en med RGB support?

Forskellen skulle være ret stor (fra egne erfaringer).

Skarpere billede og meget bedre definition af farverne.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
jaesjaesSkrevet 10/04-03 18:44 
crying out >
syntes dog ikke at det ligefrem voldsomt bedre ud via RGB end ellers - men det er jo nok "oejene der ser"..

Prøv med noget tekst - der er som regel stor forskel.
crying outcrying outSkrevet 10/04-03 19:22, rettet 10/04-03 19:22 
Born2Play >
Hvis jeg har forstået rigtigt:

Du har flyttet dit RGB kabel fra en almindelig scart indgang, til en med RGB support?

Forskellen skulle være ret stor (fra egne erfaringer).

Skarpere billede og meget bedre definition af farverne.

jo jo - men nu gaar jeg jo fra SVHS til RGB (og ikke fra composite til RGB, hvis jeg ellers har forstaaet det rigtigt), saa ligefrem "overvaeldene" syntes jeg ikke forskellen er. Jeg har saa samtidigt smidt dvd'en til scart3, og kan da godt se at roed tekst paa sort baggrund er blevet mere grynet - men absolut stadig vaerd at kigge paa!
Jusqu'a ici tout va bien....
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 10/04-03 19:31, rettet 10/04-03 19:49 
Nååå... :o)

Til RJK eller andre techheads:
Jeg er bare ikke helt med? Da jeg havde mit RGB kabel i den almindelige scart indgang, fik jeg kvalitetsmæssig et billede svarende til composite. Hvor kommer SVHS snakken fra?

Tjekker lige tråden igen. Og FAQ’en.

Edit: Endnu et spørgsmål.

Taget fra Xbreporter.com:
"There is a new Xbox Scart cable, the Xbox RGB Plus - probably - the ultimate high quality RGB SCART lead. Next to the standard RGB signal it further outputs an optical Digital Audio out, S-Video out (switchable between RGB and S-Video) plus standard Audio Video out, with gold connectors."

Hvad er Xbox RGB Plus? For mig lyder det som de features, standart kablet allerede har?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RJKRJKSkrevet 10/04-03 19:51, rettet 10/04-03 19:52 
Born2Play >
Jeg er bare ikke helt med? Da jeg havde mit RGB kabel i den almindelige scart indgang, fik jeg kvalitetsmæssig et billede svarende til composite. Hvor kommer SVHS snakken fra?

Fra at nogen ikke ved, hvad de snakker om ;p

Xbox Advanced SCART har ikke S-VHS-udgang. Det har composite og RGB, ligesom "alle andre" RGB-SCART-kabler. Der er kun S-VHS i seperate S-VHS-kabler.

Desuden er det svjv ikke normalt at fjernsyn tager S-VHS i SCART-indgangen (mit eget gør dog).

Det svarer så også på dit andet spørgsmål. Og der er forresten heller ikke seperat audio out på det normale.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 10/04-03 19:53 
RJK >
Desuden er det svjv ikke normalt at fjernsyn tager S-VHS i SCART-indgangen (mit eget gør dog).

Joo, det' nu meget normalt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 10/04-03 19:54 
Du mener jo også at NTSC-understøttelse er standard på danske fjernsyn, såeh... ;pp
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 10/04-03 19:55 
Jeg tror nemt, at vi kan blive enige om at det er meget normalt, på nye fjernsyn under alle omstændigheder. Dem har jeg jo haft en del af til grundig test, her for nylig.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 10/04-03 19:56 
Nye fjernsyn != normale fjernsyn :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SephirothSephirothSkrevet 10/04-03 19:58 
RJK >
Du mener jo også at NTSC-understøttelse er standard på danske fjernsyn, såeh... ;pp

Det håber jeg da ikke, for så er mit fjersyn håbløst forældet - vælger jeg at spille ICO i NTSC-mode, bliver det i sort/hvid...

..Hvilket leder mig til at spørge om: Når jeg nu engang får min GC-freeloader, skal jeg så bruge et RGB-kabel, når nu mit TV ikke understøtter NTSC-formatet?
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
NaieraNaieraSkrevet 10/04-03 20:00 
Ja!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SephirothSephirothSkrevet 10/04-03 20:01 
Neder :( Nå, men tak...
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 10/04-03 20:08 
Man kan fristes til at spørge: Er RGB ikke en nødvendighed under alle omstændigheder? :o)
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
jaesjaesSkrevet 10/04-03 20:18 
RJK >
Born2Play >
Jeg er bare ikke helt med? Da jeg havde mit RGB kabel i den almindelige scart indgang, fik jeg kvalitetsmæssig et billede svarende til composite. Hvor kommer SVHS snakken fra?

Fra at nogen ikke ved, hvad de snakker om ;p

Xbox Advanced SCART har ikke S-VHS-udgang. Det har composite og RGB, ligesom "alle andre" RGB-SCART-kabler. Der er kun S-VHS i seperate S-VHS-kabler.

Og så hedder det i øvrigt s-video. S-VHS, er noget helt andet ;P
KTCKTCSkrevet 10/04-03 20:29 
Åh, skal vi nu til det igen. Nej vel!

Så vidt jeg ved har Advanced Scart Cable altså S-VHS (eller hvad vi nu skal kalde det...), og du må altså bevise andet, hvis du vil udfordre denne påstand...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 10/04-03 20:41, rettet 10/04-03 20:57 
Ok! Nu er jeg helt lost?

Edit:

De bruger S-VHS i parentes efter S-video. Altså nærmest indikerer at det er det samme.

Men er det ene ikke et videomaskine format (fra JVC) og det andet et kabel (videosignal)? Er jeg helt skudt?

Link...
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
NaieraNaieraSkrevet 10/04-03 20:53 
Born2Play >
Man kan fristes til at spørge: Er RGB ikke en nødvendighed under alle omstændigheder? :o)

Jo!
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 10/04-03 21:04, rettet 10/04-03 21:07 
S = S-VHS = S-Video.

Det er det SAMME når vi snakker billedsignaler. Signalet blev netop lavet til S-VHS-videomaskinerne.

KTC:

Hvordan skal jeg bevise det mere, end at de bruger de samme pins? Hvordan skal Xboxen vide, om den skal sende RGB eller S ud? (NEJ, det er IKKE det samme signal, Martin :))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 10/04-03 21:10 
Tak fordi du orkede at forklare det endnu en gang, RJK. Jeg kunne ikke overkomme at skulle igennem den tur igen ;)

At de bruger samme pins er stadig ikke noget endegyldigt bevis, for teoretisk set kan konsollen jo godt levere et bestemt signal, hvis den modtager spænding på en bestemt pin. På denne måde kan det så godt lade sig gøre, ikke?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 10/04-03 21:11 
Off-topic: Vi havde en meget lækker tech faq på DKF.

Hehe - I ved hvad jeg vil spørge om.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RJKRJKSkrevet 10/04-03 21:13, rettet 10/04-03 21:16 
KTC >
På denne måde kan det så godt lade sig gøre, ikke?

Jo, bortset fra én detalje:

Fjernsynet sender IKKE noget tilbage gennem SCART-kablet!

Derfor kan fjernsynet ikke bestemme hvilket signal en konsol skal sende ud. Det kan kun konsollen. I praksis sker det ved, at der sidder en smule elektronik i kablet. Denne sender så info til konsollen om, hvilken slags kabel det er og dermed hvilken slags signal den skal sende ud.

Dermed får et S-kabel S-signal og et RGB-kabel RGB-signal.

Se link for info om disse data.

Skal man have begge signaler (altså S og ét af de andre) skal man have en switch, som på det kabel B2P nævner.

Xbox AV Pinout
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 10/04-03 21:15 
Born2Play >
Off-topic: Vi havde en meget lækker tech faq på DKF.

Der er en grund til, at vi ikke bare har genbrugt den gamle.

Der kommer en ny...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 10/04-03 21:17 
RJK >
S = S-VHS = S-Video.

Det er det SAMME når vi snakker billedsignaler. Signalet blev netop lavet til S-VHS-videomaskinerne.

Jeg har ellers fået at vide, at det hedder s-video, når man taler kabler og stik
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 10/04-03 21:18, rettet 10/04-03 21:22 
Edit: RJK har allerede svaret på første spørgsmål.

Hvorfor laver Sony ikke et switchable RGB kabel - det er jo oplagt!
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RJKRJKSkrevet 10/04-03 21:22, rettet 10/04-03 21:22 
Så det også kører S?

Måske. Jeg er ikke så meget inde i, hvordan AV-outputtet på PlayStation virker. Xbox og Dreamcast kører grundlæggende på samme måde, men alle andre standard AV'er virker vist anderledes.

Men hvorfor ikke bare købe et S-kabel fremfor alt det besvær?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 10/04-03 21:30 
Jeg takker for jeres tålmodighed.

Jeg har blot et sidste spørgsmål. Hvor stort er kvalitetstabet med en scart adapter til et S-kabel?

Og kan jeg gå fra RGB til S-video uden at "rynke på næse"?
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
jaesjaesSkrevet 10/04-03 21:30 
KTC >
Åh, skal vi nu til det igen. Nej vel!

Tal venligst pænt - jeg mente jo ikke noget ondt med det, og brugte desuden en smiley!
KTCKTCSkrevet 10/04-03 21:46 
Jeg taler da pænt, og det var heller ikke ment så hårdt, som du måske opfatter det. På det gamle forum var det bare et stort emne, som nok ikke burde blive så stort, da det bare er et definitionsspørgsmål.

Du kan lige få smiley'en her, så ;)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 10/04-03 21:50 
Det går nok altsammen - synes bare at folk ind i mellem glemmer, at det ikke var alle, der var med på det gamle forum...
RJKRJKSkrevet 10/04-03 22:05 
Born2Play >
Jeg har blot et sidste spørgsmål. Hvor stort er kvalitetstabet med en scart adapter til et S-kabel?

Well, nogen kan jo ikke lide at høre det her, men...

Der er ikke noget tab. Medmindre det er totale skodkomponenter, så er det jo bare det samme som en lille forlænger.

Og kan jeg gå fra RGB til S-video uden at "rynke på næse"?

Hvis du mener om du som vant til RGB kan tåle at se på S, så vil jeg sige at svaret er ja. Forskellen på RGB og S synes jeg mest er dynamikken i farverne. De grimme uskarpheder fra composite er ikke at se med S.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig