X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Nintendo according to BBC Three


Svar
Zzap!Zzap!Skrevet 19/05-04 00:48, rettet 19/05-04 15:22 
Virkelig et meget dårligt program på mange måder, men dog alligevel værd at downloade for at se interviewene, og de mange sjældne klip (180Mb).

warppipe.com/bbc/nintendo.avi

Det virker som om, at det mere er et program om værten og hendes mission for at dæmonisere Nintendo, end et egentligt faktuelt program om Nintendo. >:(
Born to kill space
3of193of19Skrevet 19/05-04 00:59 
laver lige et link :)

BBC Nintendo doku
dRxLdRxLSkrevet 19/05-04 10:05 
Man kan ikke dæmonisere nintendo, kun fremhæve de dæmoniske træk. Der folk i Nintendos ledelse der har opført sig som svin, og det falder selvfølgelig tilbage på firmaet.

Derudover er jeg enig at værten, omend hun så meget sød ud, skulle have været meget mindre i fokus og at programmet have været bedst tjent med at være lidt mere sagligt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BobbeBobbeSkrevet 19/05-04 21:50 
Godt program.
Dog synes jeg at hun bruger, som i andre siger, alt for meget tid på "dårlige" bosser og epileptiske overfald :/
Og så den måde hun siger: " And they put warnings, somewhere inside this BOX!" mens hun kigger mærkeligt på MKDD. Det virker kun en lille smule som om hun er ligeglad :)
Spiller nu: Wii
Zzap!Zzap!Skrevet 19/05-04 22:20, rettet 19/05-04 22:23 
dRxL>
Man kan ikke dæmonisere nintendo, kun fremhæve de dæmoniske træk. Der folk i Nintendos ledelse der har opført sig som svin, og det falder selvfølgelig tilbage på firmaet.

Hvordan og hvornår har nogen fra Nintendo opført sig svinsk? Jeg ved godt at Yamauchi ikke er nogen spejderdreng, men jeg mindes ikke at han har brugt direkte umoralske forretningsmetoder eller gjort andet slet?
Nintendos sælgere har bare opført sig som sælgere er flest, hverken værre eller bedre end dem fra andre firmaer.
De epilepsi fremkaldene mønstre og blink er vist langt fra et eksklusivt Nintendo problem, så derfor er det unfair at de lægger så meget vægt på det.
Og Doki Doki Panic? Er der ikke efterhånden blevet slået nok på den døde hest? Det er 17 år siden for fecks sake!

Hvis det virkelig er det værste smuds BBC kan finde frem om Nintendo, så er jeg stadig en glad fan.

Derudover er jeg enig at værten, omend hun så meget sød ud, skulle have været meget mindre i fokus og at programmet have været bedst tjent med at være lidt mere sagligt.

Jeg glæder mig til turen kommer til microsoft, det bliver da et rent slagtehus!
Born to kill space
DarkenDarkenSkrevet 19/05-04 23:45 
lige det med sælger metoderne, det sker alle steder, Carlsberg og Coca Cola gør det i danmark (facts, _ikke_ rygter)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
3of193of19Skrevet 20/05-04 00:21 
Bobbe>
Godt program.
Dog synes jeg at hun bruger, som i andre siger, alt for meget tid på "dårlige" bosser og epileptiske overfald :/
Og så den måde hun siger: " And they put warnings, somewhere inside this BOX!" mens hun kigger mærkeligt på MKDD. Det virker kun en lille smule som om hun er ligeglad :)


Plus, der er faktisk en advarsel (ret tydeligt endda) ude på boksen!
DarkenDarkenSkrevet 20/05-04 03:04 
Jeg mindes forresten engang at have læst i en SNES manual at man bør tage en pause og ikke spille længere end en time af gangen, og hvis jeg ikke husker meget galt stod der også vanvittig ting som strække benene og frisk luft var anbefalet.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
ValkyrieValkyrieSkrevet 20/05-04 09:22 
Spændende program:) Tak for link!

Men hvordan kunne Nintendo få 95% marked share I 8 bit generationen! Kom NES ikke efter Master System? jeg troede at SEGA altid var sygt populære i USA med deres sportsspil, men det kan være at det var i 16 Bit årene!?

-Val
Well crucify the insincere tonight...
MarcusMarcusSkrevet 20/05-04 12:19 
Zzap!>> Det er vel bare dRxL's Nintendo had der igen kommer til udtryk, på trods af han beskylder alle andre for at være "for blinde" til at se deres problemer.
Nej, vi skal alle være sega fans, det er det eneste rigtige.
dRxLdRxLSkrevet 20/05-04 12:31 
Jeg elsker ingen. Intet firma er bedre end det sidste spil de har udgivet.

Forretningsmetoder derimod, hænger ved :-p

Og så synes jeg at hvis man insisterer på at være fan af et firma, så bør man i det mindste prøve på ikke at være en tudeprins imens.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 20/05-04 12:49 
Darken>
Jeg mindes forresten engang at have læst i en SNES manual at man bør tage en pause og ikke spille længere end en time af gangen (...)

Det står også i så mange andre manualer.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DarkenDarkenSkrevet 20/05-04 13:53 
yep men det var i relation til udsendelsen, da hun presser lidt på med den der SNES mega man
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
3of193of19Skrevet 20/05-04 14:01 
Valkyrie>
Men hvordan kunne Nintendo få 95% marked share I 8 bit generationen! Kom NES ikke efter Master System? jeg troede at SEGA altid var sygt populære i USA med deres sportsspil, men det kan være at det var i 16 Bit årene!?

-Val

Master System/Mark III var storset ikke nogen faktor i USA og Japan. Det var kun i Europa at maskinen kunne slå igennem, da Nintendo kom ret sent til gildet her.
OmenOmenSkrevet 20/05-04 14:12 
dRxL>
Forretningsmetoder derimod, hænger ved :-p

Ikke at jeg gider til at starte en større diskusion, men i så fald burde der ikke være noget der hed Sega mere. Den interne kamp mellem de forskellige afdelinger af Sega får det til at fremstå som et (økonomisk) mirakel at firmaet stadig eksisterer den dag i dag.
Vote Ficus!
dRxLdRxLSkrevet 20/05-04 14:23 
Meget muligt, men forskellen er at Nintendo er blevet dømt for ulovlige forretningsmetoder. Ikke kun i USA men også af EU for ikke så lang tid siden. De vil altså ikke være lovlydige.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RonaldoRonaldoSkrevet 20/05-04 16:15 
De vil ikke være lovlydige? Sagen du omtaler handler om markedet før Sony var involveret. Nintendo har selvfølgelig lavet om på deres "forretningsmetoder" siden.

Hvad angår epileptiske anfald, så må spilindustrien og dovne forældre tage noget ansvar. Sony eller Microsofts spil er ikke fri for epileptisk fremkaldene mønstre. Hvis der blev indført nogle strammere krav, så ville problemet nok forsvinde af sig selv. De dovne forældre køber digitalt legetøj til børnene, fordi de har for travlt til at være sammen med dem. De skider på brugsanvisninger og advarselsetiketter. Det er betryggende at vide, at nogle børn bliver inspireret af voldelige computerspil i stedet for lærerige børneprogrammer.

Det er langt fra alle børn der bliver påvirket af voldelige spil og film, men forældrene burde have overblik over hvad deres børn bliver udsat for, og vurdere om de overhovedet kan klare det.
MarcusMarcusSkrevet 20/05-04 17:05 
dRxL>
Intet firma er bedre end det sidste spil de har udgivet.

Så du går imod man skal være fan af et firma, man skal ikke være taknemmelig og prise firmaet fordi de gang på gang har givet en en masse gode oplevelser?
En enkelt smutter af og til bør ikke kunne ændre på det.
Så er man ligesom en sportsfan der altid holder med det hold der vinder, og skifter hold hvis de begynder at tabe.

dRxL>
Og så synes jeg at hvis man insisterer på at være fan af et firma, så bør man i det mindste prøve på ikke at være en tudeprins imens.

Tudeprins, over hvad?
TweelTweelSkrevet 20/05-04 18:47 
Sega har da aldrig været "sygt populære" nogen steder mig bekendt? Bortset fra den gang de havde blod i Mortal Kombat har det da altid været "underdog", retmæssigt eller ej, først i forhold til Nintendo, og senere Sony, selv om de i perioder har været største konkurrent.
Jeg har altid set Sega som det ambitiøse firma der laver en masse gode ting uden at få mainstream respekt/profit ud af det, når man ser bort fra Sonic, som alt andet lige er/var mindre populær end Mario. Tager jeg helt fejl? Er der nogen der ved hvor man kan se gamle salgstal fra de forskellige kontinenter?
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
JoachimMAJoachimMASkrevet 20/05-04 19:28 
Kedeligt og dårligt program, som aldrig kommer under huden på Nintendo. De såkaldte "kontroversielle" sager i programmet, er ikke ligefrem noget der kan få mig op af stolen. Hun rejser rundt i verdenen, fra Japan til Hawaii til USA, og får mere eller mindre ikke en skid ud af det, hvertfald ikke noget som vi ikke vidste i forvejen.

Nej, Nintendo har ikke været engle, men hvor mange lige så succesfulde firmaer har været det? Ikke nogen jeg kan nævne.
Jo mere du knokler, desto mere skal du lave!
Zzap!Zzap!Skrevet 20/05-04 21:17 
dRxL>
Meget muligt, men forskellen er at Nintendo er blevet dømt for ulovlige forretningsmetoder. Ikke kun i USA men også af EU for ikke så lang tid siden. De vil altså ikke være lovlydige.

Nintendo blev dømt for prisfastsættelse i EU i start-halvfemserne. Der har så vidt jeg ved, ikke været nogen lignende sager i US.
Prisfastsættelse er noget som både Sega, Atari og mere indirekte Sony også har gjort sig "skyld" i.
Når jeg skriver "skyld" i anførselstegn, er det fordi det jo simpelthen var måden videospil branchen virkede på dengang.
Der skulle findes en prygelknabe, og valget faldt tilfældigvis på Nintendo.

På Segas Megadrive havde EA held til at bryde spærremekanismen, og kunne derfor producere deres egne spil, men sjovt nok var MD spil ikke billigere end SNES spil.
Born to kill space
NaieraNaieraSkrevet 20/05-04 21:19 
Zzap!>
Nintendo blev dømt for prisfastsættelse i EU i start-halvfemserne.

Næh, dRxL har ret, de er for nyligt blevet dømt af et eller andet EU-instans for noget prisfuskeri.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
TweelTweelSkrevet 20/05-04 22:12, rettet 20/05-04 22:14 
De blev i 2002 dømt for "prisfusk" fra 1991-1997, så i har begge to "ret".

EDIT: Her er et link: http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexapi!prod!CELEXnumdoc&lg=EN&numdoc=32003D0675&model=guichett
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
Zzap!Zzap!Skrevet 20/05-04 22:16, rettet 20/05-04 22:21 
Jeg mente, at de for nyligt er blevet dømt for noget, de har gjort for lang tid siden.
Born to kill space
BobbeBobbeSkrevet 20/05-04 22:26 
Er det ikke det Tweel skriver?
Spiller nu: Wii
MarcusMarcusSkrevet 20/05-04 23:04, rettet 20/05-04 23:06 
Tweel>> Jeg tænke ikke på dRxL's forhold til sega, som han selv siger er neutralt. Jeg gav det bare som begrundelse for hvorfor jeg godt kan lide Nintendo. Og hvorfor denne holdning er svær at ændre.
TweelTweelSkrevet 20/05-04 23:44 
@Mysterious: Øh, det har jeg vist ikke kommenteret på. De posts du har lavet er jeg da til dels enige med. Min "Sega var vist nok underdog" kommentar var mere henvendt til Valkyries teori om at Sega var populære i US.
Jeg mener personligt at Nintendo gennem årene er det firma der har bidraget med mest godt til konsol spillere, uanset om de har brugt ufine greb undervejs (for hvem har ikke det?) Nintendo har fået deres straf, i modsætning til mange andre firmaer der har gjort værre ting, og så er den vel ikke længere.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
DarkenDarkenSkrevet 21/05-04 02:17 
Check også lige doubledash... den failer den der test ved at spillerne kører over stiplede linier... det er fair nok at der bliver smidt en advarsel på boxen, men jeg kan sq godt forstå at udviklerne ikke vil følge UK's medie regler, shit hvor ville spil ellers blive kedelige.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
dRxLdRxLSkrevet 21/05-04 12:18 
Nintendo blev dømt for prisfastsættelse i EU i start-halvfemserne. Der har så vidt jeg ved, ikke været nogen lignende sager i US.

Nintendo blev dømt for anti-trust i slut firserne i USA og for noget der var foregået i midt halvfemserne i Europa. Det tyder da om noget om manglende vilje til at rette op på dårlig opførsel at de ikke ændrede praksis efter den første dom.
Og det undrede dig aldrig hvordan et SNES spil kunne komme op i 800-900 kroner, mens tilsvarende Mega Drive spil aldrig (med undtagelsen Virtual Racing der havde ekstra chips i Cartet) kom over 500, og typisk gik for omkring 300?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
TweelTweelSkrevet 21/05-04 12:50 
Ah, drxl, der er forskel på reglerne i EU og USA. Det at de har fået en dom i USA betyder jo ikke at de samme regler gælder i EU, det er 2 forskellige retsager. Nintendo har ikke opført sig specielt dårligt, der bliver konstant ført retsager mod firmaer der har deres egen tolkning af loven.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
dRxLdRxLSkrevet 21/05-04 12:57 
Anti-trust er Anti-trust uanset hvordan det er formuleret i en given lovgivning. Det er princippet det drejser sig om.

Der er vist også lidt forskel på hvad de er dømt for i henholdsvis USA og Europa, men i begge tilfælde drejer det sig grundlæggende om at udnytte en monopollignende status. Det er det så sjovt nok kun Nintendo der er blevet dømt for, svjh.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DarkenDarkenSkrevet 21/05-04 13:14 
det betyder ikke at andre ikke er skyldige ( i alle former for handel), jeg vil så argumenter at de firmaer er lige så gal på den som nintendo (carlsberg og cocacola er stadig pt mine bedste eksempler i DK)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
dRxLdRxLSkrevet 21/05-04 13:55, rettet 21/05-04 13:56 
Men vi har jo kunnet se i butikkerne at hverken Sega eller Sony er gået helt amok med priserne som Nintendo gjorde da de havde muligheden for det. Det er fakta.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 21/05-04 21:40, rettet 21/05-04 22:03 
De SNES spil der var dyrere end gennemsnittet, havde alle ekstra hardware, udover ROMen, indbygget. Det var faktisk en overraskende mange der havde det. Mario Kart, Pilot Wings, Street Fighter, Yoshis Island er bare nogle få eksempler.
Alle de andre SNES spil kostede det samme som MD spil.

Og Sony er ikke gået "amok"? Deres spil koster da en del mere end tilsvarende PC spil, selvom PCen er en lettere platform at udvikle til (fordi man altid bare kan bede kunden om at opgradere, hvis man ikke gider optimere).
Derudover skal det selvfølgelig også lige holdes for øje, at CD/DVDer er et meget billigere medium en cartridges, som jo var det Nintendo brugte indtil for nylig.
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 21/05-04 23:48 
Nu er du vist langt ud min ven, så vidt jeg ved var de eneste spil til SNES der bruge extra chips FX spillene som Lylat Wars og nogle få andre som man altid kan kende på 4 ekstra pins i hver side og 3D polygon grafik.

Mht. priserne så burde jeg anklage dig for historieforfalskning. Jeg kan tydeligt huske hvor forarget jeg var over priserne på Nintendo spil den gang.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 22/05-04 00:21 
Nej, jeg er sikker på at der også blev brugt ekstra hardware i andre spil, end dem med polygoner.
Mario Kart og Pilot Wings brugte en chip til at accelerere mode7 effekten, nogle af Capcoms spil brugte en speciel dekompressions chip og Yoshis Island brugte en S-FX 2 til at accelerere 2d effekterne.

Jeg kan huske at cartridge baserede videospil i 16bit eraen lå på omkring 500-600 kr. gennemsnitligt, uanset system, og det er jeg også temmelig sikker på. Men det kan godt være det har været anderledes i Jylland?
Born to kill space
NaieraNaieraSkrevet 22/05-04 00:22, rettet 22/05-04 00:24 
Ja, hvis man var dum nok til at købe sine spil i Superleg, så kunne man nemt komme af med 800 dask (og det har jo uden tvivl været sagen i hele landet).
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DarkenDarkenSkrevet 22/05-04 00:27 
jep husker heller ikke mine spil højere end de ca 500
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
dRxLdRxLSkrevet 22/05-04 09:00 
Nej, jeg er sikker på at der også blev brugt ekstra hardware i andre spil, end dem med polygoner.
Mario Kart og Pilot Wings brugte en chip til at accelerere mode7 effekten, nogle af Capcoms spil brugte en speciel dekompressions chip og Yoshis Island brugte en S-FX 2 til at accelerere 2d effekterne.

Så kom med links.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 22/05-04 09:21 
Her er nogle eksempler på nogle få af de chips, der blev brugt i SNES cartridges (scroll lidt ned): http://www.nintendoland.com/home2.htm?snes/tech.htm
Born to kill space
ChronoChronoSkrevet 22/05-04 09:21, rettet 22/05-04 09:22 
Han har helt ret - det kræver ikke yderligere beviser :)

EDIT: Men du fik dem alligevel.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
MarcusMarcusSkrevet 22/05-04 12:17, rettet 22/05-04 12:18 
Naiera>> I Århus Superleg synes jeg netop prisen var billig, jeg kan huske at jeg købte Cool Spot for 100kr. og de havde også flere titler til samme pris, bl.a. Castlevania IV.

Tweel>> Ok.
NaieraNaieraSkrevet 22/05-04 12:30, rettet 22/05-04 12:31 
De kan selvfølgelig have haft tilbud, men jeg så flere forskellige titler til 800,- igennem tiderne. Det var selvfølgelig ligeså slemt hos BR.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 22/05-04 13:16 
Står der "vejledende udsalgspris" på SNES covers?

Kunne være interessant at sammenligne, hvis man kunne få fat i dens slags data.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 24/05-04 08:43, rettet 24/05-04 08:46 
=)

Hele diskussionen om hvorvidt der er ekstra chips i SNES cartridges er jo irrelevant for at vurdere hvorvidt Nintendo har prisfikset (hvilket de jo er blevet dømt for). Spørgsmålet drejer sig ikke om hvorvidt fabrikanten vælger at prissætte sin vare relativt højt, hvilket de jo kan gøre så længe de mener at markedet kan bære. Det forargerlige består sådan set heller ikke i at sælge til forskellige priser til forskellige grosister. Det de er blevet dømt for er jo at modarbejde den reaktion i markedet hvor sådan en forskelsbehandling ville blive søgt udlignet af 3. part (spil grosister), ved at udøve "moderat økonomisk pres" mod disse.

Når det er sagt, vil jeg godt være med til at skelne mellem den kreative del af nintendo der laver spillene og markeds-delen af spillene der begår ulovlighederne. Det som det måske ville være mest interessant at spørge til, er om "markeds-nintendo" har haft indflydelse på "kreative-nintendos" udformning af spil. Her kunne man sige at antallet af efterfølgere, antallet af pokémon spil og eksemplet fra BBC udsendelsen med Doku Doku Panic kunne tyde på det.

Man kunne fremhæve Sega som antitesen til denne slags "kreativ" opførsel, da de kreative enheder her synes at have frit rum til at lave stort set hvad der passer dem uden hensyntagen til, og oftest i modstrid med, moderfirmaets økonomiske interesser. Hvilket resulterer i en hel del mere nyskabelse og i at fans bliver skuffede over manglende efterfølgere der ellers synes oplagte.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig