X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

DS for vild!


Svar
happyEDhappyEDSkrevet 11/05-04 21:03 
Ja den er for syg, PSP er ingenting.

Metroid i 3D
GEkende din stemme.
Wi-FI mutiplayer
Ude i år!!!!!
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
TweelTweelSkrevet 11/05-04 21:06 
DS ser vild ud, men PSP er ikke helt uinteressant, efter hvad jeg har set. Metal Gear Solid bærbar i 3d...
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
happyEDhappyEDSkrevet 11/05-04 21:09 
Går ikke ud fra du ser Gamespot!
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
IqonIqonSkrevet 11/05-04 21:47 
Jeg må godt nok også indrømme at jeg blev positivt overrasket over DS - men jeg vil nu ikke afskrive PSP'en af den grund (jeg fik desværre ikke set Sonys konference :().
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
happyEDhappyEDSkrevet 11/05-04 21:48 
Her er screenshots

http://www.gamespot.com/news/2004/05/11/screens_6097116.html?page=1

Den ser da heller ikke værst ud men fik helt kuldegysninger af DS
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
IqonIqonSkrevet 11/05-04 21:51 
Jep, jeg har set billederne (tak anyway). Efter min mening er PSP'ens design meget flottere end DS'ens - men det har jo intet at gøre med, hvad maskinen kan præstere. Det trækker op til en spændende 'krig' på det håndholdte marked.
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
SøgAArdSøgAArdSkrevet 11/05-04 22:52 
DS'ens design er IKKE cream of the crop, men funktionerne/indholdet ser lovende ud, i forhold til PSP..
Home is where the hardware is..
jaesjaesSkrevet 11/05-04 22:52 
Lidt skuffende at PSP ikke har mindst én analog styrepind, så går idéen da med at gøre den til et 3D-monster lidt af fløjten...
SumezSumezSkrevet 12/05-04 01:41 
Er jeg den eneste, der synes PSP'ens design er væsentlig grimmere end DS'ens?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 12/05-04 03:42, rettet 12/05-04 03:42 
Måske ikke, men af hvad jeg har set er PSP'en ca. 100 gange flottere en DS'en, som har et, mildt sagt, grimt design, hvis du spørger mig.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ChronoChronoSkrevet 12/05-04 07:47 
Har i læst hvordan Metroid styres? Det lyder totalt kikset :(

"Mouselook" ved at bruge touchscreen og man skyder ved at trykke på touchscreen... Og så er det bare et multiplayerspil... :(
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 12/05-04 07:53 
Jeg synes det er fjollet af Ninetendo at forsøge at lave inovation ved at ændre hardware-interfacet, når mulighederne mht. hvad der kan lade sig gøre med hardware af i dag langt fra er udtømte. Man har nærmest kun skrabet overfladen.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
happyEDhappyEDSkrevet 12/05-04 08:17 
Det er jo helt fjollet at du siger det... man kan jo stadig spille på den samme gamle måde der er bar flere muligheder nu...
Det er da det der har manglet, så jeg har udtalt før, så er det bare de samme spil der kommer igen og igen. Fra andre firmaer som SONY og Xbox
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
ChronoChronoSkrevet 12/05-04 08:21 
Kan man spille uden at skulle styre med touchscreen?

Har lige set film fra to mario-spil - de så lidt sjovere ud :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 12/05-04 08:55 
toat> jeg vil mene at du holder for meget af nintenod, til at det er din dømmekraft jeg ville sætte min lid til i en sådan situation.

Faktisk vil jeg gå så langt som til at skrive at tilføjelsen af touchpad er et skridt væk fra abstraktion (som er en god ting og civilizationens kendetegn) mod noget hvor årsag og virkning (eller det input man giver og det der sker på skærmen) kommer i mere direkte overensstemmelse med hinanden.
På den måde åbner man op for at selv helt små børn, der ikke har udviklet evnen til at abstrahere, og mennesker der ellers ikke har tildraget sig den abstraktion et joypad repræsenterer, kan få noget ud af at interagere med DS'en på en umiddelbar måde.
Ligesom på en flippermaskine, hvor der synes at være en direkte mekanisk sammenhæng mellem at man trykker på en af de to knapper og at den tilsvarende flipperarm bevæger sig.

Kort sagt, hvis det ikke kan medvirkende til at gøre spillene mere komplekse og sammensatte, er jeg ikke interesseret. Og indtil det modsatte er bevist vil jeg se tilføjelsen af røre-skærmen som et tilbageskridt mod det mere jordnære.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 12/05-04 11:16, rettet 12/05-04 11:18 
Den indtil videre bedste idé til udnyttelse af DS's touchpad, synes jeg Squarespillet Egg Monster Hero kommer med. Man ser kampen i øverste vindue, og i nederste ser man et billede af modstanderen. Her tapper man så med pennen på det område af fjenden man ønsker at angribe, og på et andet billede vælger man på lignende vis hvordan man vil angribe. Så vil effekten blive vist på øverste billede.

Jeg synes også Metroid-spillets interface er interessant. Jeg kan ikke forestille mig hvordan det kan være brugbart i praksis, men det viser hvordan muligheden for at tappe et hvilket somhelst sted på skærmen, giver nogle utrolige muligheder. Wario Ware DS kommer desuden med nogle simple forslag til hvordan spilinterfaces kan udnytte funktionen, f.eks. ved at man "slæber" pennen hen over skærmen.

For at forstå hvordan det kan bruges, skal man jo være åben for noget helt nyt, som aldrig er blevet gjort før, og som Daniel siger, er det et skridt væk fra abstraktion. Men jeg tror bestemt ikke at det er en dårlig ting. Om ikke andet, er der jo stadig styrekrydset og knapperne som vi kender det, så spillene er på ingen måde nødsaget til at benytte touchpad. Super Mario Bros. DS ser ikke ud til at bruge det, og så er maskinen jo baglæns kompatibel med Game Boy-spil. Det jeg frygter mest er at firmaerne bliver så vilde med at udnytte touchpad, at det faktisk gør spillene værre end de kunne blive, på samme måde som nogle spil, der kunne gøres perfekt i 2D, er blevet lavet i 3D, fordi de kan.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 12/05-04 12:14 
Det er jo kun et skridt væk fra abstraktion når man ser på spillenes interface - og i den forbindelse mener jeg ikke abstraktion er en god ting. Et interface der helt naturligt præsenterer spilleren for sine interaktionsmuligheder må da altid være at foretrække.

Den underliggende spilmekanik som interfacet forbinder spilleren med, vil jo stadig kunne stille krav om abstraktion. Ved at fjerne krav om abstraktion fra interfacet, vil spilleren jo også bedre kunne fokusere på spilmekanikken og den abstraktion der kræves her. Med en touchscreen kommer spilleren i mere direkte kontakt med spilverdenen og spilmekanikken - og det er vel kun en god ting?

Jeg er dog stadig skeptisk overfor om en touchscreen er en god ting i et spil, men et naturligt interface der ikke kræver abstraktion vil da altid være at foretrække.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 12/05-04 12:29 
Ja, det er rigtigt. Der er trodsalt en barriere mellem touchpadskærmen og den øverste skærm. Mest interessant synes jeg er at udviklerne har frie hænder til at bruge skærmene som de vil. F.eks. kan nederste skærm bruges som "dynamisk controller", eller som i Metroidspillet, hvor nederste skærm også er "hovedskærmen".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 12/05-04 14:22, rettet 12/05-04 14:24 
Det er jo ikke fordi jeg er reaktionær og synes at spillene skal blive ved med at være som vi altid kender dem. Det jeg frygter er at et interface af denne art vil være en stopklods for den slags radikalisering af spillemediet som jeg ønsker.
Jeg er overbevist om at mediet qua sin interaktivitet rummer et ufatteligt uudnyttet potentiale, hvis virkninger, hvis de bliver forvaltet rigtigt, kan få afgørende indvirkning på den måde vi tænker og indretter vores samfund på.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 12/05-04 14:27 
Nu DS er GameBoy-kompatibel, så kan den vel også bruges med GC-link kabel til FF:CC og Four Swords mv.

Hvis det forholder sig sådan, så tror jeg at min kæreste og jeg snupper et par stykker :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
happyEDhappyEDSkrevet 12/05-04 20:14 
Altså du skal da stadig nok få dine almindelige spil, det er der da ingen tvivl om , der er bare FLERE muligheder nu, og det kan da ikke være skidt!?
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
Zzap!Zzap!Skrevet 12/05-04 22:49, rettet 12/05-04 22:53 
dRxL, det lyder som om du taler for kompleksitet for kompleksitetens skyld, hvordan kan du synes det skulle være godt?
Jeg kan ikke se, hvordan dét at lære mere eller mindre tilfældige knapkombinationer, skulle kunne føre til bedre videospil, endsige et bedre samfund.

Der findes mange forskellige former for abstraktion, nogle mere eller mindre hardwired ind knolden på os (et klassisk eksempel er spørgsmålet om "ting" findes eller ej).
Det synes for mig, som om det ville være bedre at koncentrere sig om abstraktionen i selve spillets univers, i stedet for at slås med en klumset eller overkompliceret styring.

Den menneskelige hjerne er en begrænset ressource, som man skal passe på med ikke at spilde på tåbelige, unødvendige opgaver.
Man skal sørge for at bruge sin mentale styrke på ting der virkelig betyder noget, enten for en selv, eller for ens medmennesker - som Nintendos slogan lød til pressekonferencen "Games Worth Playing".



Killer appen på DS for mig, er uden tvivl Animal Crossing, maskinen er simpelthen som skabt til det spil.

Nu hvor WiFi hotspots er ved at blive udbredt for alvor rundt omkring, kan det gå hen og blive spillet der gør DSen til et must have.
Born to kill space
ChronoChronoSkrevet 13/05-04 07:05 
Enig omkring abstraktion, det var vist noget lignende jeg skrev.

Killer-app'en for mig er da PictoChat - glæder mig til at sidde til forelæsninger og tage/tegne notater på min DS, mens alle andre sidder med deres klodsede bærbare pc'er :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 13/05-04 07:32 
Jeg vil så lige tilføje at os med "klodsede bærbare" (hvis man da overhovedet kan kalde en iBook klodset) sidder og optager forelæsningen samtidig med at vi indekserer en tekstfil med overskrifter for hvad det bliver sagt med tidspunktet i lydfilen hvor det blev sagt. Se det er power-notes, og jeg er bange for at ingen PDA vil kunne klare det helt på samme måde det næste stykke tid (har selv forsøgt at bruge en PDA til noter det sidste halve år).

Med hensyn til komplekst abstrakt så vil jeg lade den ligge her, og så prøve at vise det i form af spil jeg laver. Det er selvfølgelig til stede i mit første spil dRxLaX, der er simpelt i sin grund-premis men hurtigt bliver komplekst i kraft af den måde det bliver spillet på.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 13/05-04 07:44 
Audionotes... tsk tsk... jeg kan tegne forelæseren og give ham overskæg som Mario ;)

Nu har jeg ikke prøvet spillet, men som jeg har forstået det så er input-formen og spillets interface ikke komplekst. Det er selve spillet bag der kan blive det. ?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 13/05-04 08:05, rettet 13/05-04 08:06 
Jeg har (selvfølgelig) søgt at få en overenstemmelse mellem den bevægelse man laver med joysticket og det man ser på skærmen, så jeg vil mene at den krævede grad af abstraktion er reduceret i forhold til den klassiske asteroids styring (dem der måtte mene noget andet, vil jeg mener er lidt for trænede i denne klassiske computerspils abstraktion). Men bare det at det foregår igennem en kontroller er jo abstraktion, ligesom forholdet mellem at bevæge en mus og se en markør bevæge sig på skærmen er en mild grad af abstraktion.

Noget andet er at jeg tror DS'ens touchpad vil nedsætte "input per sekund" i forhold til hvis man brugte et analog stick eller lignende, og derved nedsætte tempoet i spil. Hvilket jeg heller ikke ønsker.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Jack_DJack_DSkrevet 13/05-04 08:57 
toAt>
Ja den er for syg, PSP er ingenting.

Metroid i 3D
GEkende din stemme.
Wi-FI mutiplayer
Ude i år!!!!!

huh, har du overhovedet hørt/set/læst om PSP?
MGS
GT4
WiFi mulitiplayer
Memorystick
Ude i år
Størreskærm, stærkere HW og så siger du den ingen ting kan?
Spiller nu: World Of Warcraft: The ...
dRxLdRxLSkrevet 13/05-04 09:18 
jack_d: kan du ikke nøjes med at sammenligne de to håndholdte i den ene tråd der er er lavet til formålet? Altså kopiere teksten du har skrevet her til den relevante tråd, og slette den her før toat svarer?

Det er så rart at have en tråd hvor man kan diskutere DS'en på generelle vilkår, uden at sammenligninger med PSP'en skal inddrages.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
happyEDhappyEDSkrevet 13/05-04 09:19 
ja det har jeg så også sonys presskonference, som var syg kedelig.
Men jeg må da indrømme at jeg ikke have set der var WIFI mutiplayer på den.
Men stadig syntes jeg DS'en ser mere spændende ud.


Ja det må siges den har en stor skærm, stor skærm der er meget udsat, jeg vil æde min DS på at der nok skal være et stort problem med skærme på PSP der tager skade.

Og så skal det siges at jeg syntes at PSP'en er fed, det er slet ikke det, er bare meget mere til DS'en.. men ender nok med dem begge, så må man jo se hvad man ænder med at spille mest på:)
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
Zzap!Zzap!Skrevet 13/05-04 11:49, rettet 13/05-04 11:55 
dRxL>
Noget andet er at jeg tror DS'ens touchpad vil nedsætte "input per sekund" i forhold til hvis man brugte et analog stick eller lignende, og derved nedsætte tempoet i spil. Hvilket jeg heller ikke ønsker.

Er det noget problem på bærbare med touchpad? Hvorfor skulle det være det på DS?

Til en vis grad kan jeg godt se hvad du mener, for i mange tilfælde er en simpel knapkombination langt hurtigere, og næsten lige så let lært, som en mere "direkte" metode.
Mange er af de ting vi foretager os i dagligdagen er møgsommeligt tillært, men de ligger bare så meget på rygraden at vi anser dem for naturlige. Intuitivitet i er i mange tilfælde en illusion.

På den anden side har vi en "indbygget" fornemmelse for handling og konsekvens fra den fysiske verden, som en interface designer lige så godt kan bruge - hvis det motorisk og tidsmæssigt kan betale sig - for at bringe "sansning til handling" tiden ned, lige præcis det du var bekymret for i din post.
Jeg ved ikke om du kender til Hicks lov for spontane beslutninger?
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 13/05-04 12:03 
Husk på at det er et touchpad der bruger en stylus. Jeg har selv en PDA, og har svært ved at forestille mig at systemet vil virke ret godt i andet end langsomme spil som skak og lignende.

Så nu er vi oppe på 2 ting jeg er bekymret over, mindre abstraktion grundet direkte interaktion med skærmen og langsommere input rate.

Nu vil jeg vente med flere kommentarer før jeg ser det fungere i praksis. Måske bliver det langt bedre end jeg frygter.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 13/05-04 12:34, rettet 13/05-04 12:34 
Touchpaddet virker både med og uden stylus, men jeg kan forstille mig, at det virker bedre at bruge en stylus da der er mindre friktion, og derfor hurtigere.


Igen, den "abstrakte" og beviste del af vores hjerne er meget lille, og med meget lille båndbredde, i forhold til resten.
Det ville simpelthen være spild af ressourcer med for meget af den type abstraktion, jeg tror du taler om.
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 13/05-04 16:07 
Ja, og derfor skal vi bruge computerspillene til at træne den.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 16/05-04 14:09, rettet 16/05-04 14:14 
I stedet for at komme med et modsvar, vil jeg i anbefale dig at downloade nedenfor til linkede film, og læse bogen, hvis amazon-side, jeg også linker til. Jeg tror de vil interessere dig meget.

http://www.archive.org/movies/searchresults.php?searchAll=yes&collection=opensource_movies&submit=main&search=doing%20with%20images%20makes%20symbols&limit=100&start=0

(ovenstående program er delt op i to dele. Del to, har nok mest umiddelbar relevans for "diskussionen", men hvis du på nogen måde har tid og gider, så start med del eet. eller download den senere.
Jeg vil anbefale at vælge mpeg4 filerne og at bruge en download manager.)

Note til filmen: Programmet er optaget i 1987 til undervisningsbrug, så lad ikke manglen på høj produktions kvalitet afskrække, det er indholdet af forelæsningen der er interessant.
Hvis du ikke allerede ved det, så er Alan Kay (forelæseren) en af de virkelige hovedpersoner bag den grafiske brugerflade, som vi kender den i dag, objekt orienteret programmering og i det hele taget den personlige computer.

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0671657135/qid=1084707470/sr=8-1/ref=pd_ka_1/104-3457336-0511953?v=glance&s=books&n=507846

Note til bogen: Læs anmeldelserne nederst på siden, de forklarer en del om hvad bogen handler om.
Den kan selvfølgelig bestilles på bibliotek.dk .
Born to kill space
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig