X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Smagløsheden lever


Svar
OkottaOkottaSkrevet 03/05-04 22:28 
Jeg har gået og tænkt over det her, og hvordan jeg ville skrive det, så bær over med mig hvis det bliver lidt rodet og ufokuseret.

Hvilke spil vil I betegne som værende smagsløse og / eller kontroversielle?

Jeg personligt mener, at f.eks spil som Conflict: Desert Storm 1 + 2, Manhunt (vold for voldens skyld i det spil – det tangerer det i hvert fald IMO), Command & Conqu... Se hele indlægget
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
84 emne(r).
1 2 > »

Svar
OkottaOkottaSkrevet 03/05-04 22:28 
Jeg har gået og tænkt over det her, og hvordan jeg ville skrive det, så bær over med mig hvis det bliver lidt rodet og ufokuseret.

Hvilke spil vil I betegne som værende smagsløse og / eller kontroversielle?

Jeg personligt mener, at f.eks spil som Conflict: Desert Storm 1 + 2, Manhunt (vold for voldens skyld i det spil – det tangerer det i hvert fald IMO), Command & Conquer: Generals, bevæger sig hen i mod det smagsløse ELLER i hvert fald det kontroversielle.

Mit største problem med Conflict: Desert Storm spillene - udover det kontroversielle ved, at de foregår under en krig som ikke er slut endnu – er muligheden for at bruge Custom Soundtrack featuren i Xbox versionerne. Jeg finder det faktisk meget smagsløst, at man kan rende rundt og skyde irakere til rockmusik, eller hvad musik man fik lyst til at lytte til, imens man gør det. Jeg kan godt li’ de to spil, pga. deres taktiske elementer og hvad de ellers tilbyder af muligheder, men jeg finder det stadig smagsløst, at man kan smide en omgang dødsmetal på harddisken, og så rende rundt og skyde vildt omkring sig – for det er der med garanti nogen som gerne ville, og gør.

C&C: Generals, ”udmærker” sig ved at svælge i atomvåben, giftgas angreb osv. osv., i et område som tydeligvis er inspireret (igen) af Mellemøsten. Jo tydeligere de grafiske effekter er, jo mere smagsløst og irriterende synes jeg det er. Spillet kræver at man som spiller skal dræbe uskyldige og civile, og koblet sammen med det faktum, at spillet foregår i en real-world situation, så finder jeg det smagløst.

Manhunt miseren skyldes, at det ikke bare svælger i vold for voldens skyld, men det dvæler samtidigt ved volden, og effekten af volden. Jeg finder det spil særdeles smagsløst, og koblet sammen med, at man efter kort tid finder ud af, at spillet slet ikke er så fantastisk som det er hypet til, så virker det lidt ligegyldigt. Vold for voldens skyld – det ser jeg det som.

Men spil kan vel sagtens blive endnu mere smagsløse og kontroversielle – udviklerne skal bare lige opdage mulighederne.

Tag eksemplet med Conflict: Desert Storm. Det snarlige Full Spectrum Warrior foregår også i Mellemøsten – nærmere betegnet det fiktive sted Zekistan (suk) – og foregår igen i en krig, som stadig er i gang. Hvorfor foregår spillet der? Fordi vi som spillere skal kunne forholde os til det – vi har jo alligevel allerede set så meget krig fra Mellemøsten, at vi som velfungerende og intelligente mennesker godt kan se forskel på virkelighed og fiktion. Vi ville se nøgternt på spillet, og aldrig forfalde til at synes det ville være ”pissefedt at skyde nogle perkere”. Vi ville se det som udelukkende en taktisk shooter, og destillere al den moralske stillingstagen langt væk, og så ellers være glade for at Xbox versionen er en grafisk perle, uden megen slowdown. Er det ikke det vi ville?

Hvad nu hvis man lavede en first person shooter eller 3rd person, eller måske som et top down RTS, som foregik i Mellemøsten og på Vestbredden, nærmere betegnet lige midt i konflikten / krigen / opstanden / urolighederne mellem Israel og Palæstinenserne. Man kunne vælge om man ville være Israeler eller Palæstinenser. Israelerne havde al hardwaret, og kunne bruge tanks, helikoptere, jetfly m.m. i kampene, og palæstinenserne kunne snige sig rundt og bruge selvmordsbomber (selvfølgelig via. Stealth, som ville være en af deres særlige attributter). Hvad nu hvis man lavede det online for 3 spillere, og den tredje spiller kunne være USA; Her havde man igen al hardwaret, men kunne måske også bruge diplomati vha. nogle multiple answers muligheder, og spillet kunne bede én ta’ en form for moralsk beslutning, og be’ én ta’ stilling til om man ville støtte Israel eller Palæstinenserne i online kampen. Til helvede med det – jeg ved ikke hvordan det skulle fungere; Jeg laver bare noget tankespind her.

Men man kunne få EA til at udgive det, eller måske Rockstar (begge ville sikkert være skamløse nok til det), og så kunne man kalde spillet Conflict Middle East: Genocide, eller noget i den stil.

Det gik lidt hurtigt alt det her, og jeg vil ikke sidde og rette i det, nu jeg har skrevet det – det var nogle tanker jeg har gjort mig, omkring nogle valg spiludviklere har taget i dag – valg jeg er uenig i.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
NaieraNaieraSkrevet 03/05-04 22:38 
Okotta>
Jeg finder det faktisk meget smagsløst, at man kan rende rundt og skyde irakere til rockmusik, eller hvad musik man fik lyst til at lytte til, imens man gør det.

Jeg kunne da bare smide f.eks. Deftones på anlægget, hvis muligheden for custom soundtracks ikke var der?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OkottaOkottaSkrevet 03/05-04 22:43 
Det kunne du, men hvis custom soundtrack muligheden i Conflict: DS ikke var der, så var det mindre smagsløst - så er det ikke længere spillet der tilskynder dig at være en dick.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
NaieraNaieraSkrevet 03/05-04 22:44 
Jeg kan ikke se forskellen.

Du, og andre, ville klage, hvis muligheden for custom soundtrack ikke var der.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OkottaOkottaSkrevet 03/05-04 22:46, rettet 03/05-04 22:48 
Det handler jo om at bruge custom soundtrack muligheden *til noget*, istedetfor at bruge den bare fordi man kan.

Deri har du forskellen.

EDIT: Et godt citat fra Jurassic Park illustrerer min pointe. "Your scientists were so preoccupied with whether or not they could, they didn't stop to think if they should".
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
CalleCalleSkrevet 03/05-04 22:48 
Jeg ville da synes det ville være oplagt at sætte noget skid row på mens jeg gik rundt og pløkkede mennesker.

Noget andet er så at jeg synes at spillet er frygtelig smagløst af mange andre grunde, så jeg vil overhovedet ikke vove at pille ved det.
NaieraNaieraSkrevet 03/05-04 22:52 
Okotta>
Det handler jo om at bruge custom soundtrack muligheden *til noget*, istedetfor at bruge den bare fordi man kan.

Deri har du forskellen.

Jeg kan nu se den pointe du forsøger at lave, men jeg mener du tager fejl. Du kan lytte til Deftones eller dødsmetal hele dagen lang, også mens du ser død og ødelæggelse i Irak på Sky News og CNN. Om spillet giver dig muligheden for, at lytte til dødsmetal fra Xboxen i stedet for anlægget, er ligemeget.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OkottaOkottaSkrevet 03/05-04 22:55 
Min pointe er, at hvis spillet IKKE giver muligheden for dødsmetal under Irak krigen, så er det knapt så smagsløst, som hvis det gav muligheden - hvilket det jo gør.

Jeg kan ikke sige det klarere, end Jurassic Park citatet - det er perfekt i denne sammenhæng.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
CalleCalleSkrevet 03/05-04 23:08 
Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være bedre at høre britney spears istedet for brutal truth.

Pop gør det ikke ligefrem bedre.
OkottaOkottaSkrevet 03/05-04 23:15 
Rock og dødsmetal var eksempler.

Men vi er enige.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
DarkenDarkenSkrevet 04/05-04 01:25, rettet 04/05-04 01:25 
så var det man burde hører kommentaren at det at dræbe mennesker (i spil som i virkeligheden, fiction eller bygget på real life) er smagløst i sig selv...

.. nej jeg er ikke af den mening.. med mindre jeg har drukket for meget og er endt i mit filosofiske (whatever) hjørne (der hvor verden går under i morgen =P )

Hvis jeg skulle træde i de sko (uden øller *suk*) så ville der ikke stå mange spil tilbage på min hylde (der er mange)Jeg ville TRO, at der nok ville være en del amerikanere og vietnamesere der ville vende sig i deres grave, hvis de vidste at folk for underholdning spiller et spil hvor man kaster napalm og sætter bambus fælder... and so on.

Mig, heh, jeg nyder ikke noget mere end at køre folk over i GTA eller være TERRORIST i counterstrike (ak er for nice) ... klart heller end at se tortur i nyhederne eller de (i følge amerikanerne, uundgålige) civile ofre der falder i krig. Der er ingen musik bare barsk realitet, ingen respawn, ingen map vote, bare død og ødelæggelse...

... hmn okies 'Rage against the machine' var nok det forkerte musik der blev lyttet til da jeg skrev dette hehe.. anyways det er underholdning, det rigtige smagsløse er vel at vi køber sådane spil, var der ikke market for det, ville de ikke blive spyttet ud på række (og så kunne vi få flere rpg's *yay*.. eller flere sports spil *buuuuh*)

Det er så bare min mening... ja jeg er über-dobbelt-moralsk, hader krig men elsker spillene... go figure.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
FanboyFanboySkrevet 04/05-04 06:57 
Rock og Techno/dance musik er perfekt naar man skal spille en FPS med gang i, end of story.
ChronoChronoSkrevet 04/05-04 07:40 
Vi må bare håbe at Xbox 2 har Custom Graphics - så kan man udskifte irakerne med smølfer, og sit våben med et vandgevær der sprøjter hindbærsaft.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/05-04 08:45, rettet 04/05-04 08:58 
Okotta>
Mit største problem med Conflict: Desert Storm spillene - udover det kontroversielle ved, at de foregår under en krig som ikke er slut endnu – blabla

Operation: Desert Storm sluttede i 1991-92

Den "nuværende" Irak-krig sluttede officielt 1. maj 2003

:-)

Hvad med et spil som 'Kuma/War' (www.kumawar.com), hvor man allerede nu kan spille nogle af de største missioner fra den nuværende Irak-konflikt? Fang Saddam, skyd hans sønner, bomb dit, bomb dat... er det smagløst? Overskrider spillet den individuelle grænse for, hvor lang tid der skal gå, før det er "i orden" at tage et emne under behandling? (Forestil jer at Twin Towers blev genstand for et spil i år... ville det være "for tæt på"?)
ChronoChronoSkrevet 04/05-04 11:08, rettet 04/05-04 11:11 
Jeg synes egentlig ikke det er smagløst eller for tæt på. Der kunne da sikkert laves et godt spil om at planlægge og udføre terroraktioner. Det er jo bare et spil, en leg, og ikke ramme alvor. At der så er nogen som ikke kan se det er bare ærgerligt.

OT:
Får Custom Soundtracks udviklerne til at sløse med deres eget soundtrack? Jeg ved det ikke, da jeg desværre ikke selv har en Xbox. Men umiddelbart kan jeg ikke se nogen grund til at udskifte et soundtrack, udover hvis det er dårligt. Udviklerne har vel gjort sig umage med at få de enkelte numre til at afspejle den stemning de ønsker at sætte hos spilleren.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
OkottaOkottaSkrevet 04/05-04 11:20, rettet 04/05-04 11:21 
Hyakotake >

Jeg ved godt at Operation Desert Storm sluttede i 91-92, men jeg ser hele Irak krigen som en uafsluttet handling; Desert Storm og den nuværende - det er én krig.

Det handler ikke så meget om at et spil om Twin Towers ville være for tæt på; Det handler om at det ville være smagsløst.

Forestil jer at en programmør vågner en morgen, og tænker "Hmm, jeg har fået lyst til at lave et spil omkring terror handlingerne mod Twin Towers. Ved ikke helt om det skal være i survivial horror genren, eller et rent actionspil, men jeg får brug for en realistisk physics engine, som kan vise en visuelt korrekt fortolkning af menneskekroppe der splatter ud på asfalt. Det er nødt til at se korrekt ud, for folk har et helt klart billede af hvordan det bør se ud, så vi kan ikke skuffe folk, ved at det ser fake ud".

Det er sygt.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OkottaOkottaSkrevet 04/05-04 11:30 
Chrono>
Jeg synes egentlig ikke det er smagløst eller for tæt på. Der kunne da sikkert laves et godt spil om at planlægge og udføre terroraktioner. Det er jo bare et spil, en leg, og ikke ramme alvor. At der så er nogen som ikke kan se det er bare ærgerligt.

Der skal sidde nogle mennesker og lave det - de skal sidde og se på det som en leg; Som et spil der skal tjenes penge på. De mennesker skal være i et mind set der siger "Det her er bare underholdning". Måske vil de prøve at redde den lidt ved at sige, at det er lavet med henblik på at være lærerigt. Måske kan det laves som undervisnings software til skolerne.

Måske er det uendeligt ligegyldigt hvad de forsøger at lave det som - det er stadig smagsløst.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
DarkenDarkenSkrevet 04/05-04 14:23 
jamen tænk på alle de gamle arcade maskiner med fly sims og krigs film (de der rambo lookalike med uzi'er istedet for control sticks)

unægteligt kan mange spil helt/delvist spores tilbage til film, finder du det så smagsløst at der er film som platoon, 3 kings, blackhawk down, saving private ryan, og alle de andre krigsfilm jeg ikke lige kan hoste navnet op på pt + alle de gamle klassiske som ørneborgen osv.

Kunne folk ikke lide den slags underholdning ville de ikke blive lavet, folk kan også godt lide at blive foraget om det så er slader om de kendte eller skandaler i krig, de sluger det råt igennem aviser og tv.

Som sagt var der ikke market for den slags ting, ville de ikke blive lavet (eller måske retter ikke blive udgivet ;) Den (in)famøse GTA serie ville ikke være kommet så langt hvis dette ikke var tilfældet. Tænk på hvor mange 2.verdenskrigs spil der er blevet lavet siden tidernes morgen, jeg kan ikke huske 1/5 af dem jeg havde til C64.

Og overvej dette, computer/konsoler er legetøjet i disse tider, var det også smagsløst efter/under 2.verdenskrig at lave legetøjs soldater/tanks/fly/osv?

Hey jeg har leget cowboy'er og indianer... har du også det? tænk liiige over hvilke grusomheder den leg er baseret på. Det var go underholdning som barn, især med alle de westerns der var den gang.

Lidt for mange ting ville nok være smagsløse og politisk ukorrekte hvis man gik dem igennem sømmende.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SolaegSolaegSkrevet 04/05-04 14:23 
Chrono>
Vi må bare håbe at Xbox 2 har Custom Graphics - så kan man udskifte irakerne med smølfer, og sit våben med et vandgevær der sprøjter hindbærsaft.


:D Hehe, du fortjener da lige lidt ros for den kommentar!
quaNquaNSkrevet 04/05-04 15:39 
Ja der er jo mange ting man kan sammenligne det med. Men hvad siger du til hvis der blev opfundet et spil hvor præcis din familie stod for skud?
Jeg ville finde det ubehageligt og jeg finder det også usmageligt at man kan lave et spil baseret på virkelige hændelser, som krigene. Alle ved jo at krigene ik burde have fundet sted, men alligevel vil man lave et spil så man kan få chancen for at skyde uskyldige mennesker.

Jeg synes det er fint nok at folk laver spil hvor man er i krig, men så længe det ikke er noget der er sket rigtigt.
Jeg ved så ik hvor mange spil der findes, men jeg høre ikke tit om så mange spil hvor man skal pløkke amerikanere, gør i?

Desuden så ville jeg heller ik synes at det ville være sjovt at skyde efter danskere i et spil. Gør i?
quadquadSkrevet 04/05-04 15:45 
Jeg ser ikke spil som værende direkte hadske mod nogle lande, eller befolkningsgrupper. Jeg kan da godt spille Red Alert 2, C&C osv. og være MOD amerikanerne. Jeg kan vælge at spille Counter-Strike og spille som Terrorist og skyde både amerikanere, englændere, tyskere og franskmænd. Jeg kan vælge næsten hvilket-som-helst WW2 spil, og være mod de allierede.

Man skal ikke ligge mere i spillene, end den underholdning de er.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/05-04 15:55 
Okotta>
Det handler ikke så meget om at et spil om Twin Towers ville være for tæt på; Det handler om at det ville være smagsløst.

Det vil sige, at alle spil med "Vietnam", "Korea", "World War" i titlen er 'smagløse'? Alle spil, som i større eller mindre grad tager afsæt i virkelige begivenheder og gør dem til genstand for digitaliseret voldelig leg, er smagløse?

Mht. musikvalg (snakken om custom musik) ville jeg da være MEGET mere påpasselig (og også lidt bange) overfor en person, som valgte Vivaldi eller Brahms, fremfor noget ørehængende dødsmetal :-)
KilroyKilroySkrevet 04/05-04 16:16, rettet 04/05-04 19:02 
Jeg kan nu ikke helt følge dig, Okotta.
Custom Soundtrack? Ja, det giver mulighed for at folk sætter hvilken som helst musik de ønsker over et spil. Hvis folk ønsker at sætte hård rock på, så er det vel deres egen sag, og de har vel affundet sig med at blive betragtet som afstumpede og smagløse? Jeg er lige ved at synes, at en gut der spiller FPS i forbindelse med klassisk musik er mere skræmmende end en der nøjes med "almindelig heavy metal"? Beethovens 7. der akkompagnerer UT 2004? *gys*
Smagløsheden ved Manhunt kan jeg heller ikke følge helt. Ja, volden er udpenslet. Men mere er der ikke. Det smarte ved Manhunt er jo netop at man hele tiden tvivler på sine gerninger. Men tvivler hele tiden på det moralske bag hvert mord, og denne tvivl bliver tusindfold forstærket af "Directors" orgasme-agtige udbrud efter endt mord.

Sandt at sige, så tvivler jeg mere på spil som Cat in the Hat og andre spil i den kvalitet. Det er toppen af smagløshed!
Kilroy Was Here
DarkenDarkenSkrevet 04/05-04 16:23 
Hyakotake>
Mht. musikvalg (snakken om custom musik) ville jeg da være MEGET mere påpasselig (og også lidt bange) overfor en person, som valgte Vivaldi eller Brahms, fremfor noget ørehængende dødsmetal :-)

HEY!
Wagner's Ride of the Valkyries er altid fed når man er i luften ;)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
dRxLdRxLSkrevet 04/05-04 16:40, rettet 04/05-04 16:41 
Jeg synes det smagsløse ved de nævnte spil er at de er med til at skabe et billede af konflikt som uundgåelig og en naturlig del af tilværelsen.

At køre hårdt på overfor alt hvad der bevæger sig er pt. den amerikanske måde at takle "verdens" problemer på.

Englenderne viste bla. i Malaya 48-60 at den eneste måde demokratier kan løse sine militært eskalerede konflikter på er ved at vinde "hjerte og sind" hos lokalbefolkningerne.

Altså burde man lave spil der fokuserede på etableringen af tålelige livsvilkår for verdens befolkninger og folkeoplysning i stedet for at dykre den macho-testesterone tendens til at pløkke på alt hvad kunne være truende.

Så kunne vi måske udvikle den mentaltitetsændring der skal til for at komme væk fra det dødvande hvor der bruges uendeligt gange flere penge på militær undertrykkelse end på nød- og udviklingshjælp.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/05-04 16:59, rettet 04/05-04 17:30 
dRxL>
Altså burde man lave spil der fokuserede på etableringen af tålelige livsvilkår for verdens befolkninger og folkeoplysning i stedet for at dykre den macho-testesterone tendens til at pløkke på alt hvad kunne være truende.

Nu er der en fra Electronic Arts der får nys om den post, og så har vi "The Sims - Life and Times in Iraq Expansion" på gaden lige op til jul :-/
MarcusMarcusSkrevet 04/05-04 18:13, rettet 04/05-04 18:29 
Jeg kan godt se hvorfor det kan virke forkert og er også selv enig, foretrækker en historie der ikke er baseret på en virkelig hændelse.

Reelt er det jo ikke nødvendigt at bruge en rigtig krig som kilde til et nutidigt FPS spil, og det at bruge noget der virkelig er sket gør da ikke, efter hvad jeg lige ved, spillet bedre. Derimod kan det såre nogen, hvilket er forståeligt.

Kilroy
Jeg er lige ved at synes, at en gut der spiller FPS i forbindelse med klassisk musik? Beethovens 7. der akkompagnerer UT 2004? *gys*

Jeg forstår ikke disse sætninger helt. Men Hyoketake kom ind på noget lignende her:

Hyoketake
Mht. musikvalg (snakken om custom musik) ville jeg da være MEGET mere påpasselig (og også lidt bange) overfor en person, som valgte Vivaldi eller Brahms, fremfor noget ørehængende dødsmetal :-)
yokanabsteryokanabsterSkrevet 04/05-04 20:17 
Jeg forstår ikke hvorfor folk tramper rundt i det med soundtrack funktionen, da pointen jo er givet.
Jeg syntes selv at overfloden af Amerikansk-psykopatiske spil alt for længe har været alt for stor. Jeg ville Aldrig røre et sådant spil da jeg finder det kvalmende at skulle rende rundt og skyde irakere, puha. Det grænser op af den useriøsitet der findes i de Amerikansk republikanske samfund i usa, folk der går med badges "First Iraq then France"...Kan man få noget sjovt ud af den sætning er man dybt psykopat vil jeg mene.
Så har man tydeligvis glippet virkeligheden og væmmeligheden bag!
soon the world will be one big computer
OkottaOkottaSkrevet 04/05-04 20:32, rettet 04/05-04 20:37 
Hyakotake>
Det vil sige, at alle spil med "Vietnam", "Korea", "World War" i titlen er 'smagløse'? Alle spil, som i større eller mindre grad tager afsæt i virkelige begivenheder og gør dem til genstand for digitaliseret voldelig leg, er smagløse?

Nej, for krigsspil behøver ikke (og gør heller ikke) svælge i vold og ondskab og udpenslet blodsudgydelser. Det var li'som jeg skrev mht. C&C: Generals - det svælger i krigshandlinger og vil helst udpensle det grafisk, så detaljeret som muligt, men nedenunder det, så er spillet jo hæderligt nok; Det var bare ikke nok for udviklerne af spillet - det sku' lige køres den tand videre, så det blev smagsløs.

Men et spil om WTC - helt ærligt. Så er man ikke rask.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
crying outcrying outSkrevet 04/05-04 20:39 
Okotta>
Men et spil om WTC - helt ærligt. Så er man ikke rask.

Hvorfor ikke ? .. Man kunne jo vende den rundt, og udgive et spil, hvor du 'er' helten, der tilfældigt falder over info om et angreb a la 9.11 - myndighederne tror dig ikke, hvorfor du selv må tage affære.

Scenario : Fra Hamburg til American Airlines (kunne da godt forestille mig en gang SC inde i en Boeing - for at afvæbne nogle terroister 'lydløst')

Kun fantasien sætter grænser ? ... og så er det vel ikke så slemt som 'commando 64' ;)
Jusqu'a ici tout va bien....
OkottaOkottaSkrevet 04/05-04 20:46 
Nej, nej og nej.

Det er forkert, smagsløst, sygt.

Du kan simpelthen ikke mene det seriøst, at du vil sammenligne det med Commando til Commodore 64.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
crying outcrying outSkrevet 04/05-04 20:57 
ikke direkte - nej - men hvor smagsløst er det ikke, at stå at 'nakke' folk, der er bundet til pæle ?? (grunden til at jeg valgte dette spil var, at det er udgivet for så maaange år siden..)

Mon ikke, om nogle år, at dine (og sikkert også mine..) grænser har rykket sig ? - sådan plejer det jo gerne at være.
Jusqu'a ici tout va bien....
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/05-04 21:30 
Okotta>
Du kan simpelthen ikke mene det seriøst, at du vil sammenligne det med Commando til Commodore 64.

Jeg tror der menes "Commando Libya"...
crying outcrying outSkrevet 04/05-04 21:31 
Hyakotake>
Jeg tror der menes "Commando Libya"...

jeps :) ...
Jusqu'a ici tout va bien....
MarcusMarcusSkrevet 04/05-04 21:33, rettet 04/05-04 21:40 
Crying out>> Hvis grænserne har rykket sig så er det jo ikke nødvendigvis positivt, se bare nutidens ekstremistiske unge.

Desuden kan jeg ikke hvorfor det netop skal være baseret på en virkelig hændelse og være fuldt af blod etc..
Det påvirker jo ikke gameplayet hvilket for de fleste er det vigtigste.

Der bør ikke laves spil om sådanne virkelige meget seriøse og tragiske ting som en virkelig krig.

Spil er underholdning.
Per SPer SSkrevet 04/05-04 21:49, rettet 04/05-04 21:57 
Denne debat har været til stede ligså længe som der har eksisteret konsol/PC og computerspil.

Uanset hvilken musik der benyttes til spillene, ændrer det ikke på den gerning man laver i selve spillet. Men det ændrer på forholdet af immersionen i spillets eget univers - i forhold til de forventninger man har. Som regel inspireret af indtryk hentet fra film og TV.

Hvordan man vælger at fortolke det, må være op til det enkelte individ at bestemme.

Desuden er der åbenbart ingen der stiller spørgsmålstegn med Hitman spillene. Lejemorder. Mord for penge. Spilleren er selv morderen. Her går musik og gameplay netop hånd i hånd.

"Når mord bliver til kunst" stod der i en reklame for Hitman 2 sidste år. En udsplattet hjernemasse på en væg med en indsat guldramme omkring.

Næppe moralsk og social ansvarligt - men det virkede.

Spilhistorien er fyldt med den slags eksempler og det vil fortsætte efterhånden som målgrupperne defineres og spilbranchen etableres (og accepteres) yderligere.

Og en gang imellem hjælper det at slukke for sin konsol/PC og bevæge sig ud i det som nogen har valgt at kalde det virkelige liv. Ingen continues, ingen ekstraliv. Den mest realistiske oplevelse af dem alle.

PS:
Paratroopers var et kontroversielt spil til C64 dengang jeg var ung..
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
crying outcrying outSkrevet 04/05-04 21:50 
Mysterious>
Crying out>> Hvis grænserne har rykket sig så er det jo ikke nødvendigvis positivt, se bare nutidens ekstremistiske unge.

Nix - her er jeg enig. Mente heller ikke, at jeg gav udtryk for det modstatte. Dog må vi vist se i øjenene, at grænserne virkeligt rykker sig voldsomt - om vi kan lide det, eller det ej. Dette har selvfølgelig indflydelse på _alt_ hvad der omgiver os.

Desuden kan jeg ikke hvorfor det netop skal være baseret på en virkelig hændelse og være fuldt af blod etc..
Det påvirker jo ikke gameplayet hvilket for de fleste er det vigtigste.


Det skal ikke nødvendigvis være baseret på en virkelig hændelse - men mon ikke, at man (virkelig hændelse eller ej) kunne lave et ordentlig gameplay ud af dette ? ... Om det skal være fuldt af blod eller ej ? .. hmm ... det er der nu mange spil nu om dage, der er !

Der bør ikke laves spil om sådanne virkelige meget seriøse og tragiske ting som en virkelig krig.

Hvorfor ikke ? Tænk på hvor mange film der laves om "virkelige meget seriøse og tragiske ting" - og som vi nyder at se !

Spil er underholdning.

Enig - men syntes du ikke, at det har taget en drejning de sidste 10-15(20) år ??
Jusqu'a ici tout va bien....
crying outcrying outSkrevet 04/05-04 21:58 
Per S>
Paratroopers var et kontroversielt spil til C64 dengang jeg var ung..

Det var vist ikke i min samling dengang - må vist en tur forbi lemon64 !
Jusqu'a ici tout va bien....
MarcusMarcusSkrevet 04/05-04 22:09 
crying out>
Nix - her er jeg enig. Mente heller ikke, at jeg gav udtryk for det modstatte. Dog må vi vist se i øjenene, at grænserne virkeligt rykker sig voldsomt - om vi kan lide det, eller det ej. Dette har selvfølgelig indflydelse på _alt_ hvad der omgiver os.

Det gjorde du heller ikke, jeg pointerede det bare da du ikke skrev din mening omkring det.
Vi bestemmer selv om vi vil lade grænserne rykke sig eller ej.

Det skal ikke nødvendigvis være baseret på en virkelig hændelse - men mon ikke, at man (virkelig hændelse eller ej) kunne lave et ordentlig gameplay ud af dette ? ... Om det skal være fuldt af blod eller ej ? .. hmm ... det er der nu mange spil nu om dage, der er !

Man kan sikkert lave et fint gameplay uanset hvad, hvilket vil sige man lige så godt kan lade være. Ja, der er mange der indeholder den slags, men det er ikke nødvendigt for selve spillet. Altså kunne de godt fjerne den slags.
Men ok jeg ved ikke om det har nogen direkte effekt på folk.

Hvorfor ikke ? Tænk på hvor mange film der laves om "virkelige meget seriøse og tragiske ting" - og som vi nyder at se !

Jo, men de prøver netop også at rekonstruere virkeligheden og vise folk hvad der skete. Hvilket ofte vil have den effekt at folk synes krige er forkerte, hvilket de også er. Et eventuelt spil ville derimod lægge vægt på krigene, våben og det at dræbe bunkevis af mennesker.

Enig - men syntes du ikke, at det har taget en drejning de sidste 10-15(20) år ??

Jo, vi søger videre mod ekstemerne og forsøger at bryde alt tabu og nedlægge alle grænser. Men er det godt? Dette med at prøve konstant at lave mere virkelige spil har efterhånden været gang i noget tid. Grunden til det sker er sikkert fordi mere og mere bliver muligt. Men bare fordi vi har muligheden så behøver vi ikke at gøre det. Det er desværre den mest typiske holdning der er nu.
Alt skal prøves.
crying outcrying outSkrevet 04/05-04 22:24 
Mysterious>
Vi bestemmer selv om vi vil lade grænserne rykke sig eller ej.

Jeg nu nok er _meget_ begrænset, hvilken indflydelse vi som individer har ... der er _så_ mange ting der påvirker os !

Jo, vi søger videre mod ekstemerne og forsøger at bryde alt tabu og nedlægge alle grænser. Men er det godt? Dette med at prøve konstant at lave mere virkelige spil har efterhånden været gang i noget tid. Grunden til det sker er sikkert fordi mere og mere bliver muligt. Men bare fordi vi har muligheden så behøver vi ikke at gøre det. Det er desværre den mest typiske holdning der er nu.
Alt skal prøves.

Enig - hvad der ikke var muligt før, er muligt nu. I mine første bilspil, var bilen designet af 3 sprites på hver 8x8 (eller noget i den stil) ... prøv lige at holde det op mod, f.eks PGR2 idag ! .. se det ER udvikling !

At det så ikke altid er 'godt' er noget andet...
Jusqu'a ici tout va bien....
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 04/05-04 23:23 
Okotta>
Jeg finder det faktisk meget smagsløst, at man kan rende rundt og skyde irakere til rockmusik, eller hvad musik man fik lyst til at lytte til, imens man gør det.

Hmmm...Skifter selv mellem temaet fra Love Boat og jinglen fra God Channel.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
DarkenDarkenSkrevet 05/05-04 02:54 
Okotta>
Nej, for krigsspil behøver ikke (og gør heller ikke) svælge i vold og ondskab og udpenslet blodsudgydelser. Det var li'som jeg skrev mht. C&C: Generals - det svælger i krigshandlinger og vil helst udpensle det grafisk, så detaljeret som muligt, men nedenunder det, så er spillet jo hæderligt nok; Det var bare ikke nok for udviklerne af spillet - det sku' lige køres den tand videre, så det blev smagsløs.

Men et spil om WTC - helt ærligt. Så er man ikke rask.


"men nedenunder det, så er spillet jo hæderligt nok"
say what?
hvorfor?
alle krigsspil er jo til den grad bygget på at man skal bygge sig større end fjenden og meje dem ned til sidste mand.... jeg nægter at tro på at du kan finde et krigsspil hvor den der vokser sig størst uden at meje modstanderen ned, vinder via diplomatiske forhandlinger (nej at folk quiter tæller ikke)... det ville ikke være et krigsspil men en eller anden slags multiplayer sim city eller noget.

og den kommentar om seriøse film er bedre, holder heller ikke vand!

Jeg er stor fan af f.eks. den gamle "Platoon" film, men det ændre ikke ved at det altsammen handler om UNDERHOLDNING og PROFIT!

Så hvis "folk" går ud i morgen og laver en film over irak krigen, så lige meget hvor tæt op af sandheden den ville være, skal man liiige tænke over at de 2 ord oven over (især det sidste) har en stoor del at sige... det samme gælder for udgivet spil.

Jeg synes bestemt ikke at man kan sige noget er ok og andet ikke er, mener man at drab osv videre er forkert som underholdning, bør det være hele vejen rundt, film såvel som spil osv.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
MarcusMarcusSkrevet 05/05-04 11:44, rettet 05/05-04 11:45 
Darken>
Jeg synes bestemt ikke at man kan sige noget er ok og andet ikke er, mener man at drab osv videre er forkert som underholdning, bør det være hele vejen rundt, film såvel som spil osv.

Film er jo ikke nødvendigvis underholdning, dokumentar film kan laves som oplysning, og de bliver ikke set fordi man gerne vil have det sjovt eller noget at bruge tid på.

Crying out>> Der sker jo revolutioner og ændringerne kan godt ske via en enkelt person der påvirker andre som påvirker andre etc.. Rygter spredes.
DarkenDarkenSkrevet 05/05-04 14:33, rettet 05/05-04 14:36 
men du er enig i, at alle ikke-dokumentar-krigs-film er underholdning og bør overvejes som lige så smagsløse som krigsspil? (hvis det er sådan man har det med den slags)

(hehe discovery channel er nok blandt min top 3 af tv kanaler, kan godt lide at se historieske dokumentarer)


EDIT min tidligere kommentar om film, er baseret på at jeg ikke omtaler dokumentarer som 'film'.. altså min defination af film, hehe my bad =)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
MarcusMarcusSkrevet 05/05-04 16:37 
Krigsfilm såsom Saving private Ryan er vel til dels en underholdnings film, men da det er virkelige personer(ikke grafik) som viser hvad der sker i en krig så har det andre effekter end bare at underholde.

Men der findes jo også rene volds actionfilm, og som du siger så må man tage stilling til om man vil gå imod denne underholdningstype eller ej.
salsalSkrevet 05/05-04 20:24 
Jeg synes, man skal passe lidt på med sin godhedsfascisme. Ja, det er da synd for de mennesker, der bliver slået ihjel og så videre, men jeg synes ikke, man skal gøre sig selv til herre over andres underholdning. For videospil er underholdning og skal ikke betragtes som hverken provokerende eller 'smagløs'. Underholdning falder vel næppe under nogen af de kategorier. Det lyder som forældet, venstreorienteret retorik at ville diktere over den slags ting. Folk må vel selv om, hvad de putter i hovedet. Det kan da ikke være andres ansvar, sat på spidsen. Og hvad er det værste, der kan ske? At nogen bliver stødt? Jeg kan ærligt talt ikke se, hvad problemet er.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
DarkenDarkenSkrevet 05/05-04 21:41 
Mysterious>
Krigsfilm såsom Saving private Ryan er vel til dels en underholdnings film, men da det er virkelige personer(ikke grafik) som viser hvad der sker i en krig så har det andre effekter end bare at underholde.

øh nej? at film-folk gerne vil fortælle en historie er en ting, men det er stadig underholdning vi snakker om... de tjener penge på at lave den slags, det er ligegyldig om det er skuespillere eller animerede personer, hvis historien er den samme?
(underholdnings værdien er en anden, da flest folk fortrækker rigtige mennesker.. bare tag FF floppet)

Min pointe er bare, at fordi noget underholdning ikke falder i ens smag, så er det (IMHO) lidt forkert at kalde det smagsløst, hvis der er anden lignede underholdning der omhandler det samme emne (i dette tilfælde krig) der undslipper samme betegnelse pga man synes den virker mere autentisk.

Mysterious>
men da det er virkelige personer(ikke grafik) som viser hvad der sker i en krig så har det andre effekter end bare at underholde

"som viser hvad der sker i en krig"
men var det ikke det du havde imod at se i spillene?
blodige detaljer og civile ofre?

Mysterious>
Men der findes jo også rene volds actionfilm, og som du siger så må man tage stilling til om man vil gå imod denne underholdningstype eller ej.

Det er jeg så helt enig i, folk må med dem selv tage stilling til om de bryder som om det eller ej.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
TweelTweelSkrevet 31/05-04 21:57 
Forestil jer der blev lavet et spil hvor man skulle slå folk ihjel efterhånden som de kommer løbende ud af "twin towers" som er ved at styrte sammen, mens man skal undgå folk der springer ud og realistisk splatter på jorden, hvorefter man skal voldtage små drenge som et mini-game ind i mellem, bare for at gøre det ekstra "sjovt".
Et sådant spil vil næppe sælge særlig godt, så på den måde bliver der automatisk reguleret på hvad der udkommer. Men hvad nu hvis grænserne flyttede sig, sådan at et sådant spil (eller lignende) BLIVER populært? Kan man ikke være bange for at en mentalitet der accepterer sådanne ting som "sjov leg" også på andre måder bliver forskruet?
Prøv nu at lade som om i er i 80erne, og ser nogle af de første relativt "usmagelige" spil der kommer ud. I tænker på hvad der vil ske hvis et spil som minder om S.M.A.S.H. TV, bare mere realistisk, mere blodigt, og psykolgisk udfordrende blev accepteret som "sjov leg". Det er sådan cirka den situation vi har nu. Og jo, jeg mener vi er blevet "dårligere" mennesker af det. Jeg kan huske at der blev interviewet nogle børn i dagene efter 11. September. Der var en der sagde at han gik ind til computeren og smadrede terrorister i Red Alert 2, tror jeg det var. Jeg tror absolut at vedkommende kan kende forskel på spillet og den virkelighed han går rundt i i skolen, osv. Men jeg tror ikke han har set angrebet på Afghanistan, som blev set i fjernsynet, som andet end den retfærdige hævn, hvor de satans terrorister fik som fortjent. Og jeg tror der er mange der også har tænkt at det bare var helt ok at smadre Afghanistan yderligere, uden at tænke nærmere over de mange uskyldige der blev, og i høj grad stadig bliver, ofre.
Jeg snakker ikke om hvor vidt krigen var "nødvendig", men mere om hvor vidt man over hovedet forholder sig til om den er nødvendig, eller bare er ligeglad.
Da Vietnam krigen kom ind på folks nyindkøbte TVer var det første gang en krig blev dækket så intensivt på den måde, og folk blev chokerede, og begyndte at genoverveje krigen. I dag tror jeg vi er ved at komme dertil at vi ikke indser krig og mords grusomhed, med mindre det sker på os selv eller nogle tæt på os selv - den komplette antitese til vietnam. Denne indstilling er farlig. Mange folk juplede da 1. verdenskrig blev startet. De vidste nok ikke hvad en moderne krig var for noget.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
dRxLdRxLSkrevet 31/05-04 22:58 
Den berømte scene fra irak, hvor en apache helikopter fra afstand via sit infrarøde kamera overvåger nogle mænd der gemmer noget i en mark, og derefter metodisk udsletter dem med eksplosiv 12.7" maskingevær ild, minder uhyggeligt meget om et computerspil. Især pga. den fuldstændige distancerede kølighed man kan høre i piloternes stemmer mens de gør det.

Jeg er glad for at det ikke var i detaljerede farver og jeg er lykkelig for at jeg ikke var en af dem der skulle rydde op.

Jeg tror på at voldelige computerspil og film kan være med til at devaluere menneskeliv i nogle mennesker bevidsthed og give dem indtryk af at vold kan løse problemer. Sjovt nok har netop Irak krigen vist os at vold ikke løser problemer, men snarere får dem til at tårne sig op.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HyakotakeHyakotakeSkrevet 31/05-04 23:58 
dRxL>
Især pga. den fuldstændige distancerede kølighed man kan høre i piloternes stemmer mens de gør det.

Soldaterne ville jo netop være stjernepsykopater, hvis de sad og jublede over at dér fik de én til og dér røg endnu én... ingen ville kunne trykke på aftrækkeren, hvis de sad og tænkte på, at modtageren havde kone og 6 børn, og blot kæmpede på den "forkerte side" i krigen, set udfra ens eget synspunkt. Derfor er de nødsaget til at tænke "koldt".

Mens krigshandlingerne står på har du ikke plads til følelser. Du kan altid bryde sammen bagefter og tage dit eget liv, når det går op for dig hvad du har gjort.
84 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig