X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Vertikale (PAL)-shmups?


Svar Sortering
jaesjaesSkrevet 25/04-04 23:56, rettet 25/04-04 23:59 
Jeg besluttet at give genren en chance til, men min PS2 er for gammel til, at det rigtigt kan betale sig at chippe den, og egentlig er det også den eneste genre, jeg p.t. kunne finde på at importere. Så hvad findes der på PAL til denne her generation og PSX?
Det gør ikke så meget hvis det ikke er PAL til GC, så længe det understøtter Freeloader...

Kan kun lige komme på disse:

Silpheed: The Lost Planet (det sagde mig ikke så meget).
Ikaruga (måske, men det lyder svært på den irriterende måde).
Strikers 1945.

Ellers må det jo blive SNES-shmups i stedet, men det kunne være rart med en lille smule bedre grafik :)
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 26/04-04 00:05, rettet 26/04-04 00:05 
Rettelse: Ikaruga er svært, men på den FEDE måde :)
SumezSumezSkrevet 26/04-04 00:05, rettet 26/04-04 00:07 
Hvis du skal gøre det i shmups, er det nok primært Saturn og Dreamcast, du skal kigge i.
Jeg kan slet ikke komme i tanker om nogen til PAL PS2. Ikke vertikale i hvert fald.

Ja, Ikaruga er svært på den fede måde.
Desuden er næsten alle spil i den genre svære, og de bliver kun dårligere af at være lettere. Der er ikke noget kedeligere end at købe en ny shooter og så gennemføre den i første forsøg. :) Det var den underholdningsværdi.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 26/04-04 00:17, rettet 26/04-04 00:24 
Sumez>
Jeg kan slet ikke komme i tanker om nogen til PAL PS2.

Silpheed
Mobile Light Force 2 (Shikigami)
Psyvariar
XII Stag
1945 + 1949

Sidste tre nok ikke lige de mest udbredte, men de findes.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 26/04-04 00:49, rettet 26/04-04 00:51 
jaes>
Jeg besluttet at give genren en chance til, men min PS2 er for gammel til, at det rigtigt kan betale sig at chippe den, og egentlig er det også den eneste genre, jeg p.t. kunne finde på at importere. Så hvad findes der på PAL til denne her generation og PSX?

Det er ikke logisk det her. Du må have en chip, hvis du vil have nogle shooters. Der er en håndfuld, som RJK har listet, men hvis du vil have det bedste, skal du have mulighed for at spille japanske PS2-spil. Du bliver aldrig tilfreds, hvis du kun kan køre PAL PS2-spil.

PS2'en er så småt ved at blive shooter-systemet over dem alle. Saturnen har en hel masse gode, Dreamcasten har mange gode, og til PS2 er der allerede mange gode, og der er mange gode (rigtig gode), på vej.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 26/04-04 01:02 
Juggernaut linkede mig til Psyvariar tidligere i dag.
http://shop.gameplay.co.uk/webstore/productpage.asp?ProductCode=PT0836
Ganske billigt.
Jeg ville ikke anbefale det, for jeg aner ikke om det er noget værd, men 2'eren ser fed ud.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 26/04-04 01:34, rettet 26/04-04 04:16 
Naiera>
Det er ikke logisk det her. Du må have en chip,

Det er ikke logisk, nej ;)
...men jeg har så småt droppet tanken om at importere RPG´er og fighters, da der findes rigeligt til at tilfredsstille mit behov på PAL (ok, KoF ville jeg gerne spille)...

Men, hvis nogen kan nævne nogle fede sprite-baserede 2D-spil til PSX og PS2 (action eller platform), som ikke findes på PAL, så vil jeg tage mig sammen og få den fordømte chip :P

Kunne godt overveje Ikaruga, med mindre alt for mange kommer og siger, at det er svært på den irriterende måde (har læst begge dele).
Nogle der har spillet Psyvariar; er det fornuftigt?
SumezSumezSkrevet 26/04-04 01:44, rettet 26/04-04 01:46 
Jeg vil vove at påstå at næsten et hvert andet shmup, der er værd at spille, er svære på en "mere irriterende" måde end Ikaruga. Spillets styrke ligger nemlig i at man spiller videre, selvom det er svært, fordi man bliver bedre hele tiden. De fleste andre shooters, der regnes for gode, er langt mere hardcore end Ikaruga.
Om ikke andet, optjener man flere credits jo længere man spiller spillet, og ni credits burde være (meget) mere end nok til at gennemføre det, selvom man ikke er så øvet. :)
Og så kan man jo vælge sværhedsgrad.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 26/04-04 01:53 
Ok, tak for uddybningen. Måske er dem jeg har hørt det fra nogle kyllinger ;)
The DaneThe DaneSkrevet 26/04-04 02:00 
1945 (Strikers og Arcade) som RJK nævner er ihvertfald rimeligt billigt/billige på amazon UK.

Bortset fra det vil jeg da være enig i, at det er sjovere i spil at de giver lidt modstand - så længe det ikke er så meget modstand at man giver helt op, eller synes at det er dårligt.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
SumezSumezSkrevet 26/04-04 02:14 
Ja, f.eks. Gradius III er alt for langt ude. Jeg har fået spillet det nu hvor jeg har lånt Gradius III & IV, og for den almindelige konsolspiller, er det næsten umuligt at komme forbi 1. bane. For den erfarne shmup-spiller, tvivler jeg på det er muligt at komme forbi 3. bane. Ja, jeg tvivler på at selv de rigtig hardcore kan gøre det uden at bruge rigtig lang tid med spillet. Og der er ti baner i hele spillet!
Heldigvis kommer PS2-versionen med variabel sværhedsgrad.

http://www.classicgaming.com/gradius har faktisk givet arcadeversionen en minimal score pga. dette, hvor SNES versionen har fået næsten topscore fordi man kan ændre på sværhedsgraden, og de uretfærdige passager er fjernet eller erstattet med nye baner.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 26/04-04 08:20 
Det jeg ikke kan li' ved Ikaruga er at det foregår som én lang udenads lære. Det er ved at lære banernes forløb at kende at man forbedrer sig, ikke ved at blive bedre til at arbejde indenfor gameplay systemet.

Det intuitive bliver ofret til fordel for det repetitive.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 26/04-04 08:58, rettet 26/04-04 09:09 
Sumez>
Jeg vil vove at påstå at næsten et hvert andet shmup, der er værd at spille, er svære på en "mere irriterende" måde end Ikaruga.

Der tager du godt nok fejl. Spil nogle flere spil i genren. Ikaruga er virkelig hardcore, i forhold til f.eks. de bedste shooters på Saturn. RSG, Battle Garegga, Batsugun, Sengoku Blaede, osv., er alle mere "straight-up" shooters, uden puzzle-elementet fra Ikaruga, og bedre og sjovere at spille.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 26/04-04 09:05 
Sumez>
Ganske billigt.

De tager mere for det end distributørens egen butik. Spillet sucker, men til pengene skal man da have det...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
psychomantispsychomantisSkrevet 26/04-04 09:43 
Shikigami No Shiro 2, skulle også være ganske godt. Har desværre kun selv prøvet det ganske kort.
NaieraNaieraSkrevet 26/04-04 09:51 
Det er jo så ikke lige ude på PAL...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
psychomantispsychomantisSkrevet 26/04-04 09:57 
Nej, men han var ligeglad om det var pal på GC...
NaieraNaieraSkrevet 26/04-04 09:58, rettet 26/04-04 10:00 
Nåh ja, det er også rigtigt. Men så begynder han bare at brokke sig over, at det er på japansk ;)

Mig
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 26/04-04 19:57 
Så stopper du =)

dRxL:
Det kan jeg godt huske, du skrev i en anden tråd, og det er normalt heller ikke min kop the, når man er tvunget til udenadslære.
Det er ofte sjovt (og sjældent til at komme uden om), når det drejer sig om fjendernes angrebsmønstre, samt deres styrker og svagheder etc., men ikke når man samtidig mere eller mindre er tvunget til også at lære banernes opbygning på fingerspidserne.

Men til den efterhånden lave pris, skal spillet da prøves :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig