Udviklingen af Lightmatter startede i 2013 som et universitetsprojekt for en gruppe studerende ved Aalborg Universitet. Det har udviklet sig til Tunnel Vision Games hvor de nu sammen med udgiveren Aspyr har deres debut titel Lightmatter ude på Steam onsdag d. 15. januar 2020. Vi har fået tidligere adgang og har derfor mulighed for at komme med vores vurdering af deres indsats.

Lightmatter er et gåde og opgavespil med en lille smule platforming. Gåderne som du løser i førsteperson er bygget omkring lys og skygge. Det er kun sikkert at træde på oplyste områder mens områder der er sorte eller ligger i skygger øjeblikkeligt opløser dig. Heldigvis er spillet lavet så du automatisk kommer til live igen meget tæt ved det tidspunkt hvor du -så at sige – trådte ved siden af. Lanceringstraileren ovenfor forklarer det også rigtigt fint. Lightmatter er inspireret af Portal, The Talos Principle og The Turing Test. De har endda gjort sig ulejlighed med en hilsen som bl.a. nedenstående.

Historien udspiller sig i et laboratorie dybt inde i et bjerg. Du kommer langsom til dig selv efter en eksplosion og skal orientere dig. Virgil som er direktør for Lightmatter Technologies får øje på dig. Stemmen bag er David Bateson. Det er også ham som lægger stemme til den ikoniske danske lejemorder Agent 47. Jeg synes også jeg bemærkede en badeand et eller andet sted. Han forklarer dig situationen og så er det ellers bare om at komme i gang med at udnytte lyset til din fordel. Hver opgave du løser bringer dig nærmere udgangen og en blå himmel.

Der er rigtigt meget humor i spillet. Ud over at David Bateson er rigtig velfungerende som direktør og opfinder, så har han også masser er ”opmuntrende” kommentarer hvis du er lidt for lang tid om at komme videre. Jeg nævnte, at der også var en lille del platformsspil. Her er der meget elegant flettet en kommentar ind med reference til en meget kendt blikkenslager som har stor succes i platformsgenren. Når de vittige kommentarer bindes sammen med historien og de cel shadede opgivelser så bliver det en velfungerende helhed.

Selve gåde og opgavedelen anvender en blanding af spilmekanikker fundet i de spil som Tunnel Vision Games er inspireret af. Der er knapper som betjener platforme, lamper som kan flyttes rundt og kontakter som manipuleres med lys. Selvom jeg kan genkende mekanikken så beholder Lightmatter sin egen identitet. Du bliver udfordret med 38 forskellige opgaver der langsomt stiger i sværhedsgrad. I nogle af de senere gåder er det meget et spørgsmål om at forstå området og så anvende hvad du har lært på de forrige baner. Personligt er jeg meget til gåder hvor det er din evne til at analyserer og planlægge som er i højsædet. Jeg brugte i omegnen af 7-8 timer på at kommen gennem alle opgaver.

Danske Tunnel Vision Games har med Lightmatter tilføjet ny underholdning til gådegenren. Den karakteristiske streg sammen med David Batesons indlevende stemmeskuespil og en diskret lydside gør det til en fornøjelse at pulse med de mange opgaver. Hele teamet hos Tunnel Vision Games kan være stolte og tilfredse med deres debutudgivelse.