Det er ikke meget vi hos GamersLounge gør i at anmelde free-2-play mobilspil. Nogle gange dukker der så alligevel noget op som vi får spillet og dermed kan anmelde. Hvis du ikke husker det, så blev Diablo Immortal annonceret under på BlissCon BlizzCon i 2018. Det gik alt andet end stille af. Fans var afgjort ikke tilfredse med at Blizzard solgte deres sjæl til kinesiske NetEase for at udvikle et mobilspil på det genre definerende Diablo univers. Nu er Diablo Immortal ude til Android og iOS samtidig med en ”beta” på PC. Hvordan er resultatet så?

Diablo er en dungeon crawler med masser af loot hvor du konstant er på udkig efter bedre loot for at kunne nedkæmpe farligere fjender som giver bedre loot. Det er essensen af alle Diablo spil som er udkommet siden 1997 og det er videreført i Immortal. Genren er et klasse baseret action rollespil som igen tager os tilbage til Sanctuary for at nedkæmpe ondskab. Du vælger selvom du vil være Barbarian, Crusader, Demon Hunter, Monk, Necromancer eller Wizard. Jeg har valgt Wizard som passer godt til den spillestil jeg har. Så er det ellers afsted over stok og sten for at nedkæmpe monstre for at finde nyt udstyr for at blive stærkere.

Jeg har spillet på en iPad mini og selvom jeg normalt ikke er til action titler med touch-control, så er hele grænsefladen velfungerende. Du bevæger dig ubesværet rundt og anvender let de forskellige besværgelser som er nødvendige for at nedkæmpe det ene mere fantasifulde monster efter det andet. Grafikken er tilpas detaljeret og gennem et stærkt lydbillede og med stemning der er så tyk at den kan skæres ud, er det en indlevende Diablo oplevelse. Som andre free-2-play baserede mobil udgivelser så skal du som spiller hele tiden belønnes for ikke at miste interessen. Det bliver du også i Immortal. Du belønnes jævnligt med loot der er bedre og masser af gange med loot som er værdiløst.

Det kan du så tage tilbage til den lokale smed som kan omdanne (Salvage) dette ressourcer der kan anvendes til at opgradere det udstyr du har. Det er enkelt og velfungerende og med gode indikationer af loot som er bedre end det du har, så spenderer jeg ikke særligt lang tid med at vurdere og flytte udstyr rundt. Som du kraver op i level så bliver der åbnet for mere og mere. Der kommer anbefalede build til din klasse, nye handlende og flere typer af ressourcer som skal samles. Du vælger selv om du har tid til en af de længere historiemissioner eller om tiden er til en hurtig dusørjagt. Som andre mobilspil så er der fokus på at holde hovedparten af aktiviteterne inden for en kort tidsramme.

Når du rammer level cappet på 60 går du i gang med at grinde Paragon levels og gear. Det kræver også at du hæver sværhedsgraden fra Normal til Hell 1. Når du gør det så sker der også en række andre ting. Nogle af aktiviteterne f.eks. Dungeons kræver nu to personer så du ikke længere bare kan give den gas alene. Generelt er der et stort fokus på at drive dig ind i flere af multiplayeraktiviteterne. Det gælder både at du skal lave eller deltage i et Warband som er en gruppe af op til 8 personer og i en clan som kan være op til 100 personer. Der er selvfølgelig belønninger for at gennemfører aktiviteter som er designet til flere spillere.

Jeg har ikke været med i et Warband. Det er mest for de nærmeste venner som også spiller Diablo Immortal. Derimod har jeg brugt tid i en clan som har været heldig eller dygtig nok til at være blandt de 10 bedste på serveren. Der er en ugentlig vind-eller-forsvind turnering hvor claner kæmper mod hinanden. Det foregår ved at din clan kæmper mod en boss på samme tid som modstanderen kæmper mod en tilsvarende boss. Den som først får nedkæmpet boss’en vinder kampen. Så det gælder om at møde med mange spillere med tilstrækkelig høj DPS for at vinde. Sammen med de andre clan aktiviteter som kun er aktive i bestemte tidsperioder i løbet af dagen og ugen, så er der masser af aktiviteter at give sig i kast med. Desværre er end-game aktiviteterne alt sammen baseret på PvP og der har du alene en chance hvis du jævnligt spytter i Blizzards kasse. Det er jo ikke helt omkostningsfrit at have en CEO som Bobby (Robert) Kotick til hæve over $150million om året.

Alle de mange aktiviteter er med til at drive alle muligt forskellige ressourcer i spillet. Hver ressource er i realiteten sin helt egen møntfod eller valuta i spillet. Du har følgende valutaer: Gold, Hilts, Platinum og Eternal Orbs. Derudover har du følgende materialer: Scrap Material, Enchanted Dust, Glowing Shard, Enigmatic Crystal, Reforge Stone, Echo Crystal, Gem Fragment, Fading Embers, Aspirant’s Key, Crests, Rare Crests, Legendary Crests og Scoria. Hver enkelt valuta og materiale er designet så du ikke kommer for hurtigt frem. Det oplevede jeg specielt midt i min vej mod level 60. Pludseligt kunne jeg ikke gennemføre kampagne missioner fordi jeg ikke har stærk nok. Jeg blev tvunget ud i at lege dusørjæger i timevis indtil jeg kunne komme videre. Det er desværre et helt bevist design valg for at tvinge dig over i de griske og nådesløse mikrotransaktioner.

Der er meget få free-2-play titler jeg orker at spille. (Læs har råd til at spille). Det er typisk noget som Warframe og World of Tanks hvor det handler om færdigheder og ikke om du har penge til at købe dig til sejren. Diablo Immortal er lavet af kinesiske NetEase og de har en stor erfaring i hvordan de bedst muligt får vredet så mange penge ud af dig som muligt. Det er selvfølgelig ikke meningen at du skal kunne købe dig til bedre gear, så hovedparten af løfterne om kvalitets loot ved at bruge penge er varm luft. Du har i mange tilfælde en større chance for at vinde millionerne i Eurolotto end at få bedre gear gennem mikrotransaktioner. Hvis du kunne få bedre gear, ville du jo ikke bruge flere penge.

Diablo Immortal er et glimrende free-2-play mobilspil til det daglige dungeon crawler fix. Hvis du ikke kan holde dig fra mikrotransaktionerne, så er en billigere løsning at købe en Nintendo Switch med Diablo III: Eternal Collection. Så kan du tage Diablo med på farten uden ekstra omkostninger. Du behøver ikke engang at være online.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægEPOS H3PRO Hybrid – anmeldelse
Næste indlægGrand Fantasia opdateres
Jeg er ansvarshavende redaktør på GamersLounge og aktiv gamer primært på PC, PS5 og Switch. Jeg falder altid tilbage til shootere eller de mere action prægede titler når der rigtigt skal kobles af. Noget af det mest spændende er at få lov til at lave interviews og previews fra de events vi deltager i. Jeg øver for at blive bedre til CS2 og følger danske eSports turneringer. Tak fordi du kiggede forbi.
diablo-immortal-anmeldelseDiablo Immortal er et glimrende free-2-play mobilspil til det daglige dungeon crawler fix, indtil du rammer end-game aktiviteterne som alle er PvP og pay-2-win.