I hjertet af en by, hvor neonlysets skær reflekterer på regnvåde gader og lyden af byens puls raser i baggrunden, udfolder sig en medrivende fortælling om forræderi, genopstandelse og uventede alliancer. Velkommen til “Like A Dragon: Infinite Wealth,” hvor Ichiban Kasuga, en mand med en fortid i Yakuzaen, tager os med på en rejse gennem Honolulus brogede underverden.

Ichiban Kasuga, En Helt Med En Fortid

Fra at genopfinde sit liv som “Hero of Yokohama” til igen at blive den uheldige hovedperson i en kontroversiel skandale, placeres Ichiban i centrum af en tilsyneladende uendelig strøm af uforudsete begivenheder, glæder og sorg. Dagen, hvor han mister sit job uden varsel, bliver ikke bare et vendepunkt for ham, men også startskuddet til et episk eventyr, der vil udfordre hans styrke, moral og loyalitet.

En falsk beskyldning, en ukendt fjende og et spind af løgne leder Ichiban til Hawaii’s solbeskinnede Honolulu, hvor han hurtigt indser, at paradisets facade dækker over en brutalt realitet af bander, mafia og gangsters. I en verden, hvor hver allieret og fjende skaber skygger på Ichibans sti, må han danne nye bånd og stå side om side med gamle bekendtskaber for at bryde igennem det kaos, der truer med at overvælde ham.

Dette er ikke blot et spil; det er en rejse gennem mysterier, intriger og uforudsigelige vendepunkter. “Like A Dragon: Infinite Wealth” inviterer spillere ind i en verden, hvor Ichiban på ny må ændre sin skæbne, og hvor hans rejse vil udfolde sig i et intenst, råt og morsomt drama, der spænder fra de lyseste solnedgange til de mørkeste gyder. Lad os dykke ned i dette episke eventyr og udforske, om Ichiban Kasuga stadig har hvad der skal til for, at slippe helskindet igennem denne overvældende kontrovers.

Infinite Wealths’ kampsystem er struktureret på samme måde som i spillets forgænger, “Yakuza: Like A Dragon”. Spillets kampe følger et turbaseret format, der ligner andre velkendte RPG-titler. Hver karakter i holdet er allerede tildelt et specifikt job, der repræsenterer dem som person. Alle andre jobs kan låses op senere som spillet forløbet. Disse jobs, er ikke som traditionelle RPG-titler, men udspringer for mere realistiske erhverv, som taxachauffør, samurai, action-helt, m.m.

Hvert job giver adgang til unikke evner, der udgør en forskelligartet palette af muligheder. Dette skaber et alsidigt arsenal, som spillerne kan udnytte for at overvinde de fjender, de støder på. Evnerne varierer fra samuraifærdigheder til taxachaufførens taktiske manøvrer og husholderskens smarte taktikker. Denne diversitet i job og tilhørende evner bidrager til en dynamisk og strategisk spiloplevelse, hvor spillere kan tilpasse deres tilgang til kampene og udforske forskellige taktikker for at besejre deres modstandere. I kampene i spillet kan du nu støde på objekter, kaldet “våben,” der er knyttet til forskellige elementer. For eksempel kan der være olietønder, der angriber med ild, eller iskolodser, der angriber med is. Disse elementære våben tilføjer en imponerende grad af alsidighed, hvilket gør det afgørende at tænke strategisk for at planlægge dine angreb.

Fordyb Dig I Seje Kampe

En ny tilføjelse til slåskampene er indførelsen af en “proximity” ring, der tilfører en helt ny dimension til kampplanlægningen. Denne ring vokser gradvist i størrelse, efterhånden som Ichibans hold stiger i niveau, hvilket øger deres skadeområde. Dette åbner op for muligheden for at overveje, om du vil angribe fjenden mod en væg for ekstra skade, om du vil angribe bagfra for bonus-dmg, eller måske om du vil udføre et komboangreb ved at angribe en fjende, hvor to karakterer er placeret omkring den.For at hjælpe med nøjagtigheden er der et lille sigtekorn, der viser, om du vil opnå en bonus på dit angreb. Alt i alt tilføjer disse nye elementer en dybere lag af taktisk kompleksitet til kampsystemet, hvilket gør hver kamp til en velovervejet strategi, hvor du skal udnytte dine omgivelser og teamets færdigheder for at få overtaget.

Pound Mates gør også deres comeback, og det er Like A Dragons twist på de klassiske Summons. Mens du spiller spillet, vil du støde på interessante figurer, som du kan alliere dig med og senere ringe til under kampene. Selvom hvert opkald koster en god håndfuld penge, kan det give dig den ekstra hjælp, du har brug for. Dine Pound Mates deltager typisk i kampen i 3 runder, hvor de angriber automatisk. Der er betydelig variation blandt de forskellige Mates; nogle af dem kan endda give dig en smule HP også, som kan være værd at tage med i valget af, hvilken Pound Mate du vil ringe til. Man kan også vælge at betale for fordele, som giver dine Mates ekstra stats. 

Under Ichibans eventyr i spillet bliver muligheden for jobskifte tilgængelig. Denne gang er jobskift-processen anderledes end i forgængeren, idet den nu foregår gennem inspiration fra ferieoplevelser, som man kan opdage hos feriebureauet Alo-Happy. Disse oplevelser er skjulte bag kriterier, der relaterer sig til Ichibans personlighedstræk som karisma, venlighed og passion. Når kriterierne er opfyldt for en bestemt oplevelse, kan man læne sig tilbage og nyde en givende oplevelse, der resulterer i et nyt job. De forskellige jobs åbner op for forskellige evner og strategiske retninger inden for angreb. Dette giver en rig mulighed for at tilpasse holdet præcis efter egne præferencer. Hver jobskifteoplevelse er unik, og det tilføjer en ekstra dimension til karakterudviklingen, idet spillere ikke kun optimerer færdigheder, men også tilføjer en personlig touch til Ichibans evner og spillestil. Denne nye tilgang til jobskifte tilføjer en ekstra lag af dybde og individualitet til karaktererne og styrker engagementet, mens man udforsker de forskellige jobmuligheder for Ichiban og hans hold.

Bevæg Dig Rundt Med Stil

Miss Match-appen er et underholdende minispil, hvor målet er at finde match med kvinder online. På appens hjemmeskærm har du mulighed for at tilpasse Ichibans profil ved at vælge nøgleord, der beskriver hans personlighed. Du har fuld kontrol over, hvilke specifikke nøgleord der skal udstråle fra profilen. Når du går ind i selve minispillet i appen, handler det om at fylde “Match Meteret”. Her skal du vælge svar, der ikke kun glæder din potentielle partner, men som også harmonerer med de nøgleord, du har valgt til din profil. Svarene, som spillet tilbyder, og måden, du reagerer på dem, kræver brug af trekant-, cirkel-, X- og firkant-knapper i form af “Quick Time Events.” Disse er forskellige sekvenser, der kræver præcise tryk i den rigtige rækkefølge.

Som en ekstra bonus er der en gave i udsigt, hvis dit match viser interesse for Ichiban. Dette tilføjer en ekstra motivation for at lykkes i minispillet og gør hele oplevelsen mere spændende, da du ikke kun søger at opnå et godt match, men også at sikre dig en belønning i form af en gave.Du også tage rollen som en cykelbud og levere mad til de sultne borgere. Det er en underholdende udfordring, hvor målet er at udføre vilde tricks samtidig med, at du leverer så meget mad som tiden tillader. Honolulu er under minispillets varighed fyldt med lækre burgere, velsmagende pizza og delikat sushi, som du skal sørge for at få ud til de sultne kunder, der venter tålmodigt omkring dig.

Kunderne har varierende krav til mængden af mad, de ønsker, så det er lige så vigtigt at samle op så meget mad som muligt som det er at levere det hurtigt. For at tilføje en ekstra sjov dimension til spillet får du ekstra point for at udføre “crazy”-stunts på din cykel. Det er ikke kun en effektiv måde at tjene nogle ekstra penge på, men det gør også hele oplevelsen sjovere og mere udfordrende. Så, mens du spreder glæde med lækker mad, kan du samtidig imponere dine kunder med dine imponerende cykeltricks og øge dine indtjeningsmuligheder på en fed og sjov måde. Under dette minigame, kan man hurtigt opleve hvor stor Honolulu egentlig er.

Hvis man ikke gider gå eller løbe byen tynd kan man altid benytte sig af de mange transport muligheder Infinite Wealth tilbyder. Taxaer, som er en fast funktion i Yakuza/Like a Dragon Serien findes stadig i Honolulu. Det koster 10 dollars, og er den hurtigste og mest brugbare måde at komme rundt på.
Så er der den streetsurferen. Den smarte streetsurfer er et segway-lignende transportmiddel, som Ichiban kan cruise rundt på. Dette giver en hurtig løsning fra A til B, og maskinen kan endda køre automatisk i den retning, du sætter din waypoint-markør. Streetsurferen bruger batterier, som du kan købe ved diverse standere eller finde som pickups, hvilket tilføjer en ekstra lag af realisme og planlægning til din rejse gennem byen. Med disse transportmuligheder får spillerne en række valg for at udforske Honolulu og nyde byens atmosfære på deres egen måde.

Sujimon & Dondoko Island

Der er mange andre sidequests der indeholder alt muligt gakket, som kun Like A Dragon Serien kan slippe afsted med… f.eks. den nye Sujimon League. I forgængeren, Yakuza: Like A Dragon, blev Sujimon introduceret som en tydelig parodi på Pokémon. Konceptet drejer sig om at udfylde et leksikon af forskellige kryb og åndsamøber, som man støder på i kamp. I Infinite Wealths’ seneste spil har de taget parodien til det næste niveau og introduceret et fuldt Pokémon-inspireret sidespil.

Med et hold af op til 6 Sujimon kan du kæmpe mod andre Sujimon-trænere, deltage i raids og måske endda kæmpe mod “The Discreet Four” for at blive den bedste. Dog adskiller kampene sig fra dem, man kender fra Pokémon-spillene. I Sujimon kæmpes der 3 mod 3, med ét angreb pr. tur. Rækkefølgen af angreb bestemmes af SP, der akkumuleres mellem hvert træk. Jo mere SP, jo hurtigere angriber man. Det kan endda ske, at du får mulighed for at angribe to gange i træk, hvis modstanderens SP er lavere end din. Formationen består af tre Sujimon på linje: Left, Middle og Right. Alle kan angribe lige frem eller diagonalt. Normalt vil den midterste Sujimon ramme alle tre modstandere, men deres “type” kan være underlegen i forhold til modstandernes. Derfor kan du gratis bytte rundt på pladserne under din tur for at maksimere skaden.

Efter at have besejret nogle af krybene eller bandemedlemmerne, i et wild encounter, er der også en chance for at rekruttere lederen. Dette opnås ved at give dem en gave og masser af ros og komplimenter. Hvis de siger ja, kan de tilføjes til dit hold; siger de nej, må du bare finde dem igen. Alt dette er et interessant afbræk fra kærnespillet i Infinite Wealth og det virker rigtig godt, da alt dette gøres sideløbende. Jeg må indrømme det ikke var ofte, at jeg deltog i de diverse raids, da jeg hellere ville andre ting i spillet… blandt andet det næste “spil i et spil”, Dondoko Island.

Har du lyst til at lege Harvest Moon der møder Animal Crossing? Så sker det hele på Dondoko Island. Dette forladte ferieresort, der måtte lukke grundet en piratplage, bliver Ichibans nye spilleplads efter en mærkværdig begivenhed involverende en skildpadde og en dinosaur-maskot. Dondoko Island er en unik blanding af farm-simulationsspil som Harvest Moon og den afslappede atmosfære i Animal Crossing. Tiden på øen går efter dagens aktiviteter og måles af en nedtælling, der tilføjer en ekstra dimension til gameplayet. I dette øsamfund drejer det sig om at dyrke sin indre resortmagnat.

Et Spil I Et Spil

Øen er oversvømmet med affald, og din opgave er at genbruge det. Ved at ødelægge store bunker med skrald finder du en overflod af ressourcer, som du kan omdanne til bygninger, dekorationer og meget mere. Udover genbrug er fiskeri med harpun og insektfangeri med net også populære aktiviteter. Små kravl, som du fanger, giver en værdifuld valuta på øen kaldet dokobucks. Dondoko Island er ikke blot et spilområde; det kan blive et helt samfund, hvor du kan skabe og udvikle dit eget lille paradis. Find ressourcer, fang sjældne dyr, og giv liv til øen ved at bringe dine resortmagnatfærdigheder i spil. Det er en oplevelse, der kombinerer det bedste fra to verdener og inviterer dig til at forme din egen unikke historie på dette forladte ferieresort.

Dokobucks har sin egen værdi på Dondoko Island og kan bruges til at forbedre Ichibans værktøjer, købe møbler og rydde op i affaldsbelastede områder. Denne økonomi er eksklusivt knyttet til øen og skaber et incitament til at opgradere og forbedre ens miljø.Når visse mål er opfyldt, åbnes muligheden for at invitere gæster til øen på en 3-dages tur. Mens gæsterne er på besøg, er det essentielt at forkæle dem, give dem mindeværdige oplevelser og souvenirs. Disse gæsters tilfredshed har en langsigtet indvirkning på Ichibans egen oplevelse.

Hovedmålet er at omdanne Dondoko Island til et anerkendt resort og samtidig bekæmpe de nådesløse affaldspirater. Denne bestræbelse vil til sidst vise sig at være en økonomisk gevinst for Ichiban, da øens trivsel oversættes til amerikanske dollars. Således bliver Ichibans indsats for at forbedre øen ikke kun en kamp mod piraterne, men også en investering i øens fremtidige succes og en kilde til økonomisk gevinst. Dondoko Island er en oplevelse, der skiller sig markant ud fra hovedspillet. Selvom Ichibans bevægelighed forbliver uændret, ændres kontrolskemaet drastisk under kampene mod piraterne, der foregår i en beat-em-up-stil. Mens man måske forventer, at det ville ligne kampsystemet i de primære Yakuza/Like A Dragon-spil, er virkeligheden langt fra forventningerne.

Ichiban kan bruge et bat til at tæve løs på piraterne, men følelsen er en smule klodset. Selv efter opgraderinger for at øge battets hastighed føles det stadigvæk som om, at battet svinges rundt i luften i håb om at ramme, især da der ikke er en låse-knap. Selvom kampene ikke er alt for vanskelige, og batets skadeområde er temmelig stort, adskiller dette kampsystem sig fra det velkendte og kan opleves som en smule skuffende.

At dekorere øen viste sig også at være en udfordring. Selvom bygninger kan placeres rundt omkring, er alt baseret på et grid-system, og hver bygning har sin egen grid-størrelse, hvilket resulterer i mange sprækker og huller. Især stisystemet viste sig at være en udfordring, da det ikke altid var klart, hvornår det var tilladt at asfaltere. Flere bygninger har usynlige kanter, der kun er synlige under byggeprocessen, hvilket betød, at stien skulle oprettes først. Dette kan virke som en besværlig proces og mangler den intuitive fornemmelse, der kunne have gjort det mere tilfredsstillende. Selvom disse udfordringer ikke fuldstændigt ødelægger oplevelsen, forlænger de den på en lidt kedelig måde. Trods dette er Dondoko Island stadig en unik oplevelse inden i spillet og er en dejlig laid-back tilføjelse til Ichibans eventyr.

Det Største Eventyr, Absolut

Og alt dette udgør en meget stor mængde indhold. Selve spiloplevelsen kan sandsynligvis virke overvældende for mange spillere. Der er en betragtelig tidsmængde, der skal afsættes for at få fuldt udbytte af Infinite Wealths historie. Dette bliver især tydeligt, når spillet åbner op og tager spillerne tilbage til Japan, hvor en sideløbende historie udfolder sig i Ijincho og Kamurocho. Uden at afsløre for mange plotdetaljer, kan jeg nævne, at der er en separat quest-linje og tilbagevendende elementer som f.eks. “Part-Time Hero”. På dette tidspunkt kan det virke overvældende, da flere historier væves sammen, herunder plotdetaljer fra tidligere spil i serien. Det er en betydelig udfordring, men for mig personligt lever det præcis op til mine forventninger. Det er nu en overflod af muligheder, aktiviteter, kammeratskab og imponerende funktioner.

“Like A Dragon: Infinite Wealth” leverer en dyb og fængslende fortælling, der tager Ichiban Kasuga og spillerne på en uforudsigelig rejse gennem Honolulus underverden. Med et veludviklet kampsystem, der bygger videre på forgængerens succes, udfordrer spillet spillere til at tænke taktisk og udnytte et varieret arsenal af job og evner. De mange minispil og sidequests tilføjer ekstra ballade til spiloplevelsen og viser seriens karakteristiske humor og kreativitet. “Like A Dragon: Infinite Wealth” introducerer også Dondoko Island, der kombinerer farm-simulation og ø-management, og skaber en interessant kontrast til hovedspillet. Dog er der visse udfordringer, såsom det klodsede kampsystem på Dondoko Island og nogle kompleksiteter i bygnings- og stisystemet. Disse faktorer kan påvirke den samlede nydelse af oplevelsen, men de formår ikke at overskygge den overordnede kvalitet af spillet.

Tak til Plaion, SEGA og Ryu Ga Gotoku Studios for, at gøre denne anmeldelse mulig.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægCall of Duty MWIII sæson er i gang med den nye bane Rio de Janeiro
Næste indlægPrincess Peach: Showtime! udkommer til Nintendo Switch 22. marts
Inkarneret Nintendo veteran. Jeg har altid elsket Nintendo, specifikt for Zelda franchisen. Jeg har været med på Nintendo-bøljen siden jeg var 4 år gammel - da jeg for første gang spillede Super Mario 64. Da Ocarina of Time så kom ud, fik jeg en metaforisk lussing, og blev for alvor bidt af spil verden. Siden da har jeg lagt mig ud med stort set alt gaming på markedet. Der er ikke en genre jeg foretrækker over en anden, da jeg mener at alle typer spil er et stykke kunst i sig selv, og bør opleves på godt og ondt. Giv mig lidt Fire Emblem, noget JRPG og noget Zelda, så skal jeg nok give dig en highfive!
like-a-dragon-infinite-wealth-anmeldelseAlt i alt er "Like A Dragon: Infinite Wealth" en værdig og fantastisk tilføjelse til serien, der ikke kun leverer en spændende historie og underholdende gameplay, men også udforsker nye territorier inden for spillets univers. Fans af serien og nye spillere vil begge finde en engagerende og givende oplevelse i denne nyeste udgivelse. Så tag fat i dit bat, træd ind i gaderne i Hawaiis Honolulu og rejs rundt i Ijincho og Kamurocho, og vær klar til at udforske en verden fyldt med forræderi, genopstandelse og uventede alliancer.