kl_01_590
Det umage par Adam “Kane” Marcus og James Seth Lynch, er tilbage i en ny omgang hårdtslående action i Dog Days efter den middelmådige præstation i forgængeren Dead Men. Det er dog en helt anden historie. De to finder denne gang sammen i Shanghai. Her har den stærkt paranoide og psykopatiske Lynch, som æder flere piller end Dr. House på en dårlig dag, fået en opgave gennem en af sine kontakter i den kinesiske underverden. Hvad er mere naturligt end at bede sin gamle wingman, lejesoldaten Kane, om at hjælpe et par timer med dette job?

Da Lynch henter Kane, som lige er ankommet fra lufthavnen, er det tydeligt, at de stadig ikke har lagt hændelserne i Dead Men bag sig. Det hjælper ikke, at Lynch syntes at de lige kan nå at ”tale” med en stikker inden det store job. Det går selvfølgelig øjeblikkeligt op i hat og briller og snart er de to omvandrende katastrofer jaget vildt. De har kun de legendariske 48 Jack Bauer timer til at undslippe Shanghais største mafia boss og hans tro håndlangere. Dermed er en hæsblæsende action fyldt historie skudt i gang.

Sagde du déjá vue? Virker historien bekendt? Der må have været en lidt mærkelig stemning hos IO da EA annoncerede detaljerne for deres tredje persons shooter Army of TWO: The 40th Day. The 40th Day er efterfølgeren til Army of TWO og handler om to lejesoldater som skal slippe ud af Shanghai. Nå ja verden bliver jo mindre og mindre så det er kun naturligt, at gode lokaliteter anvendes af forskellige udviklere.

IO_067A

Deres udsendte taler med Rasmus Poulsen (til højre i billedet) om udfordringer som Art Director på Dog Days.
Det som er væsentligt er om gameplay fungerer. Som i de fleste andre tredje persons shootere – som giver dig mulighed for at gå i dækning (cover). SKAL dette fungere. Det gør det i Dog Days, hvor du som Lynch, kan finde dækning bag mere eller mindre solide objekter. F.eks. giver en bogstander meget lidt beskyttelse, mens en mur beskytter dig fantastisk. Du trykker på en knap for at gå i dækning, hvor du så kan kigge ud, sigte og skyde. Hvis der er anden dækning tæt ved kan du flytte til ny dækning uden at bringe Lynch i alt for stor fare. Tilsvarende kan du, som i de fleste andre shootere, samle våben og ammunition op efterhånden som du spreder død og ødelæggelse gennem Shanghai. Du har mulighed for at tage en person som skjold, kaste med ting og du kan med stor effekt skyde gasflasker og andre dele af miljøet for at sikre din vej frem bedst muligt. Alt sammen helt traditionelt uden at eksperimentere – og det er der faktisk ikke noget galt i. Det giver en god solid oplevelse hverken mere eller mindre.
Skal der være et kritik punkt omkring gameplay, er det af mere generel karakter og dermed rammer dette hele tredje persons genren. Du får mest succes ved at tage det roligt og metodisk at arbejde dig frem. Du skal ikke forsøge at storme da det får fatale konsekvenser for stakkels Lynch. Du får så lov at starte forfra ved seneste checkpunkt. Det kan være frustrerende, specielt hvis du har samlet to våben op som har begrænset rækkevidde. Men sådan er tredje persons shootere – uanset om det er Gears of War, Army of TWO eller Dog Days. Synes du det er for svært så se om auto sigtet (aim assist) er sat til. Det hjælper, uden det bliver for nemt.
Det kan også betale sig at benytte muligheden når du er skudt omkuld, til at kravle i dækning så din alt for hastige fremrykning ikke får helt så fatale konsekvenser. Dejligt detalje som jeg synes fungerer rigtigt godt.

kl_03

Hvis du leder efter virkelig nytænkning finder du det primært på billed- og lydsiden. Det er billedsiden som deler vandene. Både når du spiller og i video sekvenserne, er stilen håndhold kamera som det kendes fra danske dogmefilm og filmen Cloverfield. De brutale skud i hovedet sløres med store pixels og er med til at forstærke oplevelsen af at du er en aktiv deltager og ikke bare en tilskuer. Det grynede og beskidte look (grunge) får billedsiden til at fremstå som en helhed og sammen med historien virker det overbevisende. Jeg er stadig ikke begejstret for det gyngende kamera når jeg bevæger Lynch rundt og det kan heldigvis slåes fra. Selv kunne jeg også godt tænke mig et lidt mere farverigt miljø og mere flydende animationer. Som sagt er det billedsiden som kan dele vandene. Jeg synes det er gennemført helt ned til detaljerne med knapper på menu’erne som minder om dem på et video kamera. Når spillet indlæser baner minder det om en YouTube video som buffer.
Lydsiden på Dead Men var god og det er tydeligt at IO har arbejdet yderligere med at skabe en overbevisende stemning i Dog Days. I stedet for at bruge en eller anden tåbelig underlægnings musik er der et væld af lyd effekter. Det gælder civile som løber rundt i gaderne, når de forskellige som jager Lynch og Kane råber sammen og selvfølgelig når Kane råber til dig. Som du spiller gennem de forskellige miljøer bliver du også mere opmærksom på den utrolige variation som findes på lydsiden. Bl.a. kunne IO fortælle, at der er mere en 25 forskellige asiatiske pop sange specielt lavet til Dog Days rundt omkring i spiller. Stemmeskuespillet er også overbevisende. Ikke blot på hovedpersonerne. Jeg synes at lydsiden helt klart er spillet stærkeste side og det trækker helhedsindtrykket op.

IO_056A

Instruktøren Karsten Lund forklarer om de forskellige multilplayer modes i Dog Days.
Et andet område som trækker Dog Days i den rigtigt retning er multiplayer delen. Endelig har IO fået lavet en on-line co-op del, selvom den er simpel set i forhold til hvad andre udviklere kan tilbyde. Jeg kunne ønske, at det var muligt at hoppe ind og ud i stedet for at skulle hænge i den samme session. Bedre er det gået med de tre egentlige multiplayer muligheder: Fragile Alliance,Cops & Robbers og Undercover Cop.
I Fragile Alliance skal alle 8 spillere fortage et røveri. Du kan på et hvilket som helst tidspunkt vælge at snyde dine medsammensvorne og stikke af med hele byttet. Dine tidligere – og nu meget døde venner, kommer tilbage som betjente og det giver spillet lidt mere kant, mod en AI (kunstig intelligens) som nogle gange er lidt for let at narre.
I Cops & Robbers kæmper alle for at få den største del af en bytte, men betjentene skal forhindre de kriminelle i at undslippe. Det er en god og afvekslende game mode for op til 12 spillere. Den er fin som afveksling selvom jeg foretrækker Undercover Cop, som er langt det mest spændende game mode
Det spilles nøjagtigt som Fragile Alliance, med den væsentlige forskel, at én spiller er civil betjent sammen med røverne. Hvem det er  ved ingen af de andre spillere. Det gælder så for betjenten, at sikre ingen af de kriminelle undslipper. Selv når betjenten skyder en røver, ved de andre ikke om det var en forræder eller betjenten. Det er et underholdende game mode som helt sikkert får adrenalinen til at pumpe.
Sidder du helt alene uden Internet så fortvivl ikke. Du kan altid spille Arcade Mode som er Fragile Alliance, for sådan nogle som mig som ikke har venner.

kl_02

Hvad er så den endelige dom over Dog Days og vores moralsk udfordrede helte? Anmeldelser vil altid være personlige og nogle bærer nag i meget lang tid.
Dog Days er meget bedre end Dead Men som jeg sad og spille i julen for snart 3 år siden. Mange af kritik punkterne er rettet, spillet er gået old school tredje persons shooter hvilket i mine øjne er en god ting. Med en grunge/dogme/bootleg stil er billede- og lydside oppe i tiden og viser nye takter i forhold til mange overpolerede titler.

Det eneste jeg ikke helt forstår, er titlen Dog Days. Dog Days er den stille periode som findes fra slutningen af juli til begyndelse af september. Der er ikke noget stille over Dog Days. Hvis du kan lide shootere med non stop action er Dog Days en titel som vil underholde dig på Xbox, PS3 og pc, også selvom singler player delen ikke er så omfattende. Jeg har spillet Xbox 360 versionen. Husk at der allerede er DLC på vej i denne måned.

Jeg har valgt at bruge et par billeder fra IO Interactive presse møde hvor GamersLounge var inviteret med, i stedet for de sædvanlige skærmbilleder. Læs mere om pressemødet her. Tak til IO Interactive for at give os mulighed for at komme tættere på dem er med til at skabe de spil vi spiller.

Solid tredie persons shooter

Medrivende i både lyd og billede

Action lige fra starten

Gode on-line muligheder

Alt for kort main story