4J Studios er bag det spil, som vi skal kigge på i dag. Hvis 4J Studios ikke lige ringer nogen klokke, så kan jeg fortælle jer, at de i sin tid lavede et samarbejde med Mojang og Microsoft, og skabte Minecraft til diverse konsoller tilbage i 2014. Det er nok det som 4J Studios er mest kendt for i dag.

Men nu skal det handle om deres seneste projekt Manic Mechanics.

Manic Mechanics er et underholdende puzzle spil, der tager dig med på en spændende rejse gennem en række forskellige nabolag og opfindsomt leverer 25 unikke levels.

En af de mest imponerende aspekter ved Manic Mechanics er spillets visuelle præsentation. Grafikken er farverig og livlig, og hvert nabolag har deres egen visuelle stil. En anden velovervejet ting ved Manic Mechanics er spillets lyddesign. Baggrundsmusikken er energisk og passer godt til spillets tempo og handling. Lyden bliver dog en smule ensformig i længden. Specielt fordi banerne tager nogle minutter, og flere af banerne har præcis samme soundtrack som bare kører i loop.

Spillets gameplay er både enkelt og dybdegående på samme tid. Som spiller påtager du dig rollen som en mekaniker og skal løse de forskellige levels, ved at reparere alt fra biler, motorcykler, traktorer og mange flere. Dette kræver at man har sin muscle memory i orden og en kreativ tankegang til spillets levels, hvilket i sidste ende kan give en tilfredsstillende følelse, hvis man kommer igennem banen og får alle 3 møtrikker.

Manic Mechanics kommer med et ret kaotisk element, som gør at du har X antal tid til at fikse køretøjerne, og inden den tid løber ud, skal du have skrabet nok point sammen til at klare banen. I takt med at du kommer længere og længere implementere spillet flere og flere elementer du skal forholde dig til, og presset fra det tikkende ur giver en intens atmosfære, som gør at hver en reparation virker som et ræs mod tiden. Jeg løb desværre ind i enkelte bugs, hvor halvdelen af skærmen var sort, eller spillet ikke registrerede man tog fat i en genstand. Det gav et lille irritationsmoment i og med man mistede 1 sekund eller 2 en gang i mellem, og i det her spil handler sekunderne om man gennemføre eller ej. Det var heldigvis ikke så graverende, at det ødelagde min oplevelse. I forhold til skærmen, der var halv sort, var i den kreative menu, hvor man skal vælge hvilket level man vil spille. Det var ikke noget som stod på imens man spillede diverse levels.

Manic Mechanics føles en smule svært til tider, i den forstand, at spillet vil have dig til at spille minimum 2 spillere, uden at indikere, at i den her bane er det måske en god idé at have en makker med. Det virker super uoverskueligt en gang imellem, da nogle baner har ekstremt mange forskellige gameplay mechanics, og jo længere man kommer i spillet, jo flere ting skal der holdes øje med. Det er som sagt også Couch Co-op og som traileren viser har de meget fokus på at gøre det til en festlig oplevelse med flere spillere, hvilket på sin vis er godt nok.

Spillet kan købes eksklusivt til Nintendo Switch fra d. 13 juli.

Tak til Visibility Agency og 4J Studios for at gøre denne anmeldelse mulig.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægOnePlus Nord 3 5G er i handlen fra i dag
Næste indlægStarfield; Fan samler alt info i et 1,000+ siders kompendium
Jeg er en passioneret gamer, der elsker at fordybe mig i de narrative aspekter. Jeg har spillet siden jeg selv kan huske, helt tilbage til Nintendo 64 og frem til konsollerne vi kender i dag. Min primære platform er PS5 med solid backup fra Xbox Series S og Nintendo Switch.
manic-mechanics-anmeldelseSpillets charmerende visuelle stil, gameplay og passende udfordringer vil holde dig underholdt langt hen af vejen. Spillet er lavet fra 1-4 spillere, men jeg mærker at 4J Studios har lagt stor vægt på at det skal spilles med mindst 2 spillere. lyd designet er tempofyldt, men samtidig for ensformigt.