Housemarque er vidst bedst kendt som udvikleren der tør satse og kreere nogle mærkværdige spil. Under spil-bæltet kan blandt andet nævnes Resogun, Matterfall og Nex Machina som nogle af deres helt store titler. Men nu er der kommet et helt nyt bæst på banen fra den Finske udvikler og den er eksklusiv på PlayStation 5.

Returnal høre til i roguelike genren og selvom det måske ikke er alles kop te, så er spillets gameplay loop, noget man ikke kan lade være at frydes over. Man vil hele tiden se mere og vide mere! Selvom man dør igen og igen, så er turen tilbage hvor man stoppede, aldrig ens. Hver spilsession, er aldrig ens. Dét er hvad gør Returnal fedt!.

Spillet starter ud ret så simpelt. En astronaut ved navn Selene, styrter ned med sit rumskib på en underlig planet kaldet Atropos, efter at have modtaget et mystisk signal fra hendes fortid. I de første minutter efter at have forladt sit rumskib, ser hun at planeten er øde . . . og dog! Hun opdager sin egen livsløse krop på jorden, sammen med en lille lyd log der forklare hendes tilstand og det Selene oplever lige nu. Hvad er der sket? Hvorfor er hun i et loop og hvordan kommer hun væk fra planeten? Det er hvad du skal finde ud af.

Hun er fanget i et tidsloop. Efter at have været blevet slået ihjel af en mystisk livsform på planeten, er hun havnet tilbage ved sit rumskib. Men hvor mange gange er det allerede sket? Dét er spillets cyklus. Dør Selene, starter man tilbage ved rumskibet. Og dette kommer til at ske, utrolig mange gange.

Taget Returnals gameplay i betragtning, så får du ingen let tur gennem den store jungle af strukturer, underlige verdener og monstre på Atropos. Du bliver straffet hårdt ved ikke at lære de forskellige fjender og dit terræn at kende. Når du dør, tilbage til start. Dog får du mange informationer og instrukser på alt du finder på din rejse lige fra våben, resourcer, crafting stationer og gameplay mekanikker.

Strukturen og banedesignet i spillet er opbygget via “rum” som du skal igennem. Rummene ændres ikke, deres design og layout vil altid være det samme. Men hver gang du dør, eller starter spillet, så vil rækkefølgen for rummene være anderledes. Du kan aldrig helt forberede dig på hvad der kommer bag en given dør. Ét rum kan være fyldt med fjender, et andet kan være et kammer med ressource fyldte kister.

Ved at lave om på rækkefølgen, så kan man aldrig føler sig helt sikker. Dermed er det vigtig at udforske ens muligheder og finde alt der kan bruges for at skubbe dig selv og historien videre. For indimellem for du bidder af Selenes historie, men det kræver at du er standhaftig, taktisk og har viljen til at presse på. Men ved at gennemgå rummene igen og igen, kan man hurtigere komme igennem dem, for man husker hurtig vejene der er lette at tage, for at komme videre.

Der er monstre i alle former og for at overleve skal du bruge alle dine tricks, våben og agilitet. Her er ingen mure at gemme sig bag, og det at gå i dækning kan man heller ikke føle sig sikker med. Man skal være super hurtig og undvige fjendernes skyts. Det er noget af det der gør Returnal sjov at spille. Man skal være aggressiv i sin tilgang til enhver kamp situation. Spillet byder også på forskellige våben og power-ups som du skal finde rundt omkring.

For spillet kræver at du mestre de forskellige fjender og ikke mindst gøre dig stærkere ved at finde våben osv. For Atropos er nemlig delt op i biomes og efter at have fundet vej igennem dem, ender de alle i en episk boss-battle!

Her kommer alt det du har lært til sin ultimative test. For er du ikke hurtig på knapperne og dør, så er det tilbage til start. Du mister alt dit udstyr, våben mm. Alt skal findes på ny og du skal finde hele vejen tilbage. Det gør det dog endnu mere tilfredstillende når man så omsider efter mange forsøg, for gjort det af med den boss der står i vejen for at komme videre.

Selve præsentationen af Returnal er utrolig veldesignet og tager sig så godt ud på PlayStation 5. Grafisk set er Returnal utrolig flot, og Housemarque har gjort et fantastisk stykke arbejde. Hvis man ser på deres andre spil, og så denne her, er det tydeligt at de har kreativiteten og styrken til at lave spil i AAA klassen.

Spillet bruger konsollens DualSense controller til fulde med både trigger effekts, forbedret rumble og 3D audio. Man føler sig nærværende med Selene i spillet. Man kan rigtig fornemme hver projektil og de slag man får under kampe. Måden hvorpå controlleren bliver brugt på, er med til at gøre spillet endnu mere unik og til en anderledes oplevelse. DualSense er vejen frem for PS5 spil og det beviser Returnal.

Returnal er i den grad et spil enhver PS5 ejer må have. Spillet er svært, men ikke umulig at mestre. Selvom loopet med at man dør og starter forfra, så gør det ikke spillet alt for frustrerende. Det er blot med til at gøre ens vilje for at ville vide mere, blive bedre og presse fremad endnu stærkere. Med brugen af DualSense, kræfterne som PS5 har at tilbyde, en meget fængende historie og gameplay der gør at man kommer igen, så er Returnal et fantastisk spil der er svær at lægge fra sig når man først er kommet igang.

Returnal blev anmeldt på PlayStation 5.

TL;DR
Vurdering:
Forrige indlægNinjala møder Monster Hunter
Næste indlægPrøv Miitopia allerede nu
En ung fyr fra det Nordjyske. Vokset op med spil lige fra Commodore 64 og til nutidens konsoller. Holder af et spil med en fed historie og action. Er en gut med lidt for mange spil og alt for lidt tid. Arbejder til daglig på et lager, men i fritiden handler det om livet med fruen og spil. PSN - Xbox Live - Steam @ MrJonasDK
returnal-anmeldelseReturnal er fænomenal! Med roguelike genren, solid gameplay og med sin flotte visuelle præsentation, er spillet en fantastisk oplevelse. Der er et loop: man dør, prøver igen, dør og prøver igen. Men måden hvorpå de forskellige rum ændres i rækkefølge, fjendernes placering og den aggressive spillestil man skal tillægge sig, så er spillet en udfordring. Men en fed en af slagsen. Vi kan kun håbe at se mere i denne stil fra Housemarque, for vi er vilde med Returnal.