MotoGP1011_top

MotoGP 10/11 er landet i butikker til både Xbox 360 og PlayStation. Det er selvfølgelig det officielle spil for mototcyklernes udgave af Formel-1. Så der er ingen tvivl om at fart og spænding er sat i højsædet.

Jeg kiggede tidligere på et preview af MotoGP på PlayStation så denne gang har jeg valgt at tage Xbox 360 versionen under kærlig behandling. Det giver samtidig mulighed for at se om der er nogen nævneværdig forskel på udgaven til de to konsoller.

Lad mig tage den del med det samme. Jeg har svært ved at nogen forskel på udgaven på de to forskellige konsoller. Motorcykel og kørerne er modelleret fint. Det virker troværdigt lige ned til detaljerne med at gestikulerer for at sige undskyld, blære dig eller for at vise din utilfredshed med en anden kører. Begge leverer en høj billedfrekvens som giver en flydende racer oplevelse.

Når jeg sammenligner med MotoGP 08/09 er jeg stadig en smule skuffet. Jeg synes der kunne være gjort væsentligt mere ud af at have liv og publikum langs banerne. Min forventning var også, at se fødder bevæge sig for at skifte gear og hænder og arme arbejde med gas og bremser. Når først løbet er i gang virker det hele meget mekanisk. Ja der er enkelte højdepunkter i baner hvor er er en flot lyssætning. Det hører bare til sjældenhederne.

http://www.youtube.com/watch?v=47flqCpQ2y4

Ligesom forgængeren indeholder MotoGP 10/11 en rigtigt glimrende karriere del. Du har endda mulighed for at have en co-driver. Det ville have været fint hvis dette også var muligt online. Menu’erne er frisket væsentlig op, selvom det på mig virker som om indholdet bagved er det samme som i MotoGP 08/09.

Du starter selvfølgelig på en 125cc cykel i løb sæsonen 2010 og lige så snart 2011 sæsonen skydes i gang, har Monumental Games lovet at løbskalenderen bliver tilgængelig som gratis DLC. Det synes jeg er en rigtig glimrende måde at få et spil ud tidligt, samtidig med at fans bliver tilgodeset. Samtidig er det både spændende og velfungerenden, at hyre en ingeniør som kan forbedre din cykel og en PR medarbejder som kan sikre at du får de bedste sponsor kontrakter. Jeg kunne ønske mig en forklaring til nogle af de mange valgmuligheder. Hvad gør giver det ene valg fremfor det andet? Hvordan påvirker mit valg fremtidige muligheder?

motogp_xxi_02
Løbkalenderen viser også hvornår du skal betale løn til dit personale

I karrieredelen er der også mulighed for at designe sin egen dragt og cykel. Som du kan se elsker jeg stadig klare lyse farver. Jeg vælger altid alt den hjælp som spillet kan give mig. Hvis du er rigtig hardcore kan du slå alle assists fra for at få den ultimative simulation. Det er også kongstanken med MotoGP 10/11, nemlig at tilbyde den bedst mulige motorcykel simulator. Det afspejles også i de dybe og detaljerede menu’er hvor du kan skue på alt. I en sport som afgøres på tusindedele sekunder, kan det være opsætningen af støddæmperne som afgør, om du får en top placering eller ender midt i feltet. Placering er selvfølgelig det eneste som en potentiel sponsor kigger på, så skal du tjene penge så er det kun top placeringer som tæller. Lige omkring sponsorer synes jeg det er synd, at det alene er fiktive virksomheder. MotoGP licensen bør omfatte oficeielle sponsorer.

motogp_xxi_03
Stå dog ikke bare der… Kør en tur!

Ved første øjekast virker løbene meget tilforladelige. Du giver den fuld gas ned af en langside, bremser hård ind i et sving så du kan følge ideallinjen, og så håndtaget i bund ud af svinget. Det går stærkt – selv på de små 125cc maskiner. Der går dog ikke mange løb inden du også har overskud til at se hvad dine konkurrenter gør. Hvorfor følger de ikke ideallinjen? Hvorfor kan de overhale dig på langsiden som om du står stille? Disse to punkter illustrerer de to væsentligste ting som ikke er tilfredsstillende. Kørefysikken er ikke god nok. Du kan sige, hvad betyder en ideallinje? Ja, når dit samlede resultat er afhængig af at du følger denne linje betyder det meget. Så skal det være i orden. Det er så ikke det eneste. Der er stort set ingen forskel på greb på en tør og en våd bane, og sådan kunne jeg blive ved.

Noget som virkelig kan få mig til at kaste kontrolleren væk i arrigskab er gummi AI. Det opleves bl.a. som de mærkelige overhalinger ned af en langside og andre steder hvor udviklerne har valgt at give dine kunstige konkurrenter superevner for et øjeblik, blot for at give udfordring. Det er ikke måden at lave et spil udfordrende på.

motogp_xxi_01
I kører ræs, jeg tager margueritteruten

MotoGP licensen er en enestående mulighed for Capcom til at give motorcykel fans en storslået oplevelse gennem udvikleren Monumental Games. Selv med velfungerende online ræs og en omfattende karrierer del, så overskygger problemer med dårlig AI og dårlig fysik et ellers udmærket bud på en motorcykel simulator. Udsynet fra cockpittet er fantastisk velfungerende og muligheden for at få opdateret løbskalender som gratis DLC kunne andre lære noget af. Det er ærgerligt at MotoGP 10/11 ikke løfter sig mere over forgængeren.

Flot grafik og lyd

Op til 20 spillere online

Glimrende team management

Fysikken er fejlbehæftet

Ikke meget nyt i forhold til MotoGP 08/09