Så er årets udgave af Call of Duty ude på alle platforme. Udviklingen kører på skift mellem tre forskellige og denne gang er det Infinity Ward der sidder i førersædet. Derfor er det også blevet en fortsættelse af Modern Warfare rebootet der udkom i 2019. Det betyder et gensyn med mange af de karakterer som er blevet synonym Call of Duty. Tag med hvor vi tager temperaturen på denne 19. udgave af Call of Duty.

Jeg er fan af Infinity Wards tilgang til en moderne shooter som Call of Duty, som ligger mellem de hardcore konkurrence prægede eSport shootere, som CS:GO, og de rene arcade shooter som Doom. Inifinity skaber en række karakterer i kampagnedelen hvor der altid er mindst en som du kan spejle dig i. Samtidig er altid fuld knald på historien når Infinity Ward først lægger fra land. Glem alt om fejltagelsen Vanguard og den dødssyge Anden Verdenskrig som kulisse. Nej CoD MWII tager dig en tur rundt på kloden i en nær fremtidsversion med meget varierede kulisser. Lige på kulisse siden så bemærker en mangeårig fan som mig en del genbrug fra de tidligere spil. Genbrug er oppe i tiden og når det er eksekveret så flot så så er disse flashbacks herlige gensyn.

Hver eneste Infinity Ward udgave af CoD har haft deres egen signatur bane. Tænk bare på missionerne All Ghillied Up, No Russian og Mile High Club. I CoD MWII finder du banen All Alone som på sin egen måde giver en ny twist til CoD. Du er alene uden våben og er tvunget til at snige dig rundt for at overleve. Der er samtidig introduceret en rygsæk hvor du kan samle forskellige ting under vejs. Så kan du med hjælp fra Ghost skabe våben og værktøj som hjælper dig gennem banen. Jeg synes det er synd at der ikke er blevet mere plads til denne nye mekanisme, selvom den dukker op en enkelt gang senere i kampagnen. Rammer All Alone samme højde som All Ghillied Up og No Russian? Nej der mangler noget ekstra som da du tænder de grønne flares i missionen Whiskey Hotel fra 2009 (som er tyvstjålet fra filmen The Rock). Kampagnen er solid underholdning hvor det ikke bare en nuancer af ørken. Vi kommer virkeligt rundt i verden og får masser af farvestrålende kulisser selvom en stor del af MWII finder sted i det helt nye område Al Mazrah. Her finder du også coop missionerne.

Infinity har i denne udgave også the coop missioner som alle foregår i Al Mazrah som er det nye område i CoD. Det er også samme område du kommer til at kæmpe i når Warzone 2.0 udkommer midt i november. Du finder 3 solide coop missioner hvor Defender: Mt Zaya minder om favoritten Dome fra 2019 udgaven af MW3. Bare meget større og uden spawn problemerne. I alle coop anvender du et fast loadout som bliver betegnet et Kit. De findes i forskellige klasser og det giver dig en fordel i samarbejdet med din makker. Specielt når du gerne vi opnå de tre stjerner i hver mission. Bare rolig, der er ikke noget kæmpe grind for at kunne gennemføre de forskellige missioner. Du bliver bare ved at kører på indtil du har samlet stjerner nok til næste Kit. Det giver en glimrende genspilværdi og det er rigtigt sjovt at spille det i splitscreen. Det er ikke på niveau Spec Ops som var mindre og mere intense missioner fra 2009 udgaven af CoD. Jeg tænker at Kits og coop er træning til det kommende Raids hvor Activision lover en blanding af kamp og opgaver. Indtil da så er coop igen en dejlig tilføjelse hvis du gerne vil kæmpe sammen med andre.

Den helt store del og der hvor alle går og venter er selvfølgelig nye baner hvor du skal bygge våben der passer til din spillespil. Her excellerer CoD MWII. Ikke mere latterligt Anden Verdenskrig med tåbe våben der skal simulere moderne teknologi. Nu er vi vil tilbage med våben som anvendes i det virkelige liv og med en ny våbensmeds funktion der gør det endnu mere interessant at skabe sit helt eget våben. Grindet er reduceret betragteligt fordi der nu arbejdes med våben typer. Så har du først låst op for en M4 receiver (eller lower som den også kaldes) så kan du bygge forskellige typer våben op omkring den. Brug den som allround fuldauto riffel til kort og mellem afstande eller byg den som højkaliber enkelt skuds riffel til mellem og lange afstande. Det er helt op til dig. De forskellige kamuflager låses også op på tværs af våben så det er ikke helt så omfattende som tidligere. Det synes jeg er noget bedre og giver en større inklusion af spillere på tværs. Du kan nu rimeligt hurtigt låse op for guld ”kamuflage” så der er noget at vise frem. Blueprint spiller igen en vigtig rolle specielt for dem som ikke spiller så meget (Her synes jeg Troels Høegh som står for CoD afsnitte i tjekspillet skal læse med). Jeg spillede betaen og dermed låste jeg op for et række blueprints, bl.a. denne XRK. Det er et fuldauto sidearm som erstatter din pistol. Da pistoler er noget du skal spille dedikeret med for at låse op for gear så giver dette blueprint en mulighed for at have noget, som måske ikke er bedre, men meget sjovere end at bruge standardpistolen. Så kan du over tid level denne op og så bygge din egen. Noget sjovere end bare at have standard våben.

I de tidlige faser så er de daglige udfordringer også noget du skal holde øje med (læser du med Troels Høgh?). På billedet overfor sidder Conor aka Burger Town King og venter på at den næste Headquarters match skal starte. Hver dag har du tre udfordringer som giver ekstra XP så du stiger hurtige mod level 55. Når du har gennemført alle 3 så dukker der to forskellige bonus udfordringer op hvor du skal løse den ene for at få de 10.000 ekstra XP. Så på denne dag har jeg taget de tre forskellige daglige som hver giver 2.500 point og så skal jeg bare have én af de to bonusudfordringer i hus for yderligere 10.000 XP. Der er typisk en af de to som du mener er hurtigere at få i hus end den anden. Jeg har altid et våben loadout jeg kalder Bonus som jeg tilpasser til det udstyr som skal bruges til at få dem gennemført så hurtige som muligt. Du kan være lidt handicappet i starten hvor du mangler at få låst op for f.eks. Snapshot Grenades eller andet udstyr. Det bliver også handy når sæson passet starter og du skal level op i det. Lige nu er det kun vigtigt indtil du når level cappet på 55.

Der er som altid masser af kosmetik så du kan skabe din egen unikke helt. Vanen tro så er der også crossover aktiviteter som skal trække flere spillere til. Der er Burger Town King skinnet til Conor som du får gennem et måltid i Burger King og der er emblemer i 141 stil som du kan opnå ved at se Twitch. Det har samlet set ikke nogen stor betydning og der kan på mange områder være bedre at tage nogle af de mere diskrete kamuflager og skins for at falde mere i med omgivelserne. Nu er CoD en hybrid mellem konkurrence og arcade så en stor del for mig er det personlige udtryk. Derfor ser jeg også frem til sæsonpasset så der bliver endnu mere gear og gejl til at give lige det personlige udtryk der repræsenterer mig. Hvordan jeg har fået Burger Town King skinnet? Det er købt på eBay.

Det er selvfølgelig gameplayet som fylder mest når vi taler PvP delen af CoD. Selvom det er vigtigt at se godt ud mens du vinder, så er det vigtigt at vinde. Der er masser af kendte spiltyper kombineret med de nye, Knockout og Prisoner Rescue, som mange stadig kæmper med at forstå. Begge er objektiv baserede spiltyper hvor du kun har ét liv, men kan blive genoplivet af en holdkammerat. Lær at genoplive dit hold for ellers taber I. Helt generelt kæmper mange spillere med at forså objektivbaserede spiltyper og det ses på win raten. Hvis du bare gerne vil løbe rund som en hovedløs kylling og skyde løs så er Ground War og specielt Invasion spiltyperne for dig. I de mere traditionelle spiltyper så er time to kill på et niveau hvor det giver mening og du kan nå at nakke to uopmærksomme fjender mens to som spiller sammen let får dig dræbt. Det nye perk system skal man lige vænne sig til. I stedet for at alle perks er aktive fra starten så aktiveres de som du spiller. Det giver en anderledes dynamik og du kan med Cold Blooded og Ghost ikke være usynlig på radar fra starten. Det betyder også at en match skifter tempo gennem hele matchen og kill streaks ikke i samme omfang har den samme nytte. Spillere er generelt meget konservative og som sædvanlig med nyt skal det have tid til at bundfælde sig.

Der kommer mere indhold over tid til CoD MWII. Der kommer Raids, Warzone 2.0, sæsonpas og meget andet. Det forlyder også at der næste år ikke kommer en selvstændig udgivelse af CoD men i stedet bevæger man sig over på en model som Overwatch 2 og andre med en meget stærkere live servicemodel. Den kommer til at tage lidt tid. Hvis man skifter model, så skal der være en helt anden organisation bagved. Den traditionelle med 3 års udvikling af en kampagne og så et år hvor den skal leve som online er helt anderledes end live servicemodellen hvor der skal komme nyt indhold hele tiden. Jeg kan pege på DICE og Battlefield som skræmmeeksemplet på en dårlig eksekveret live servicemodel. Under alle omstændigheder så håber jeg på at vi dermed endeligt har taget afsked med first person shooter med Første og Anden Verdenskrig som kulisse i CoD.

Call of Duty Modern Warfare II er tilbage i topform. Det er svært at komme med grænseoverskridende nyskabelser til en first person shooter der er udkommet og forfinet siden 2003. Ja der er tilføjet en over the shoulder playliste (tredjeperson) som en kuriositet. Call of Duty Modern Warfare II er super underholdning både som kampagne, multiplayer og coop.

Tak til Wenderfalck og Activision for at gøre denne anmeldelse mulig.