WarioWare: Move It! er Nintendos seneste gakkede indslag inden for mikrospil-genren. Denne franchise, som begyndte med “WarioWare, Inc.: Mega Microgames!” til Game Boy Advance i 2003, har en lang og farverig historie med at levere ekscentriske og underlige mikrospil, der altid har udnyttet de unikke funktioner på de forskellige Nintendo-konsoller. Fra berøringskontrol på DS, bevægelseskontrol på Wii, berøringskontrol igen på Wii U til Joy-Con’s gyroskopiske teknologi på Nintendo Switch.

Spillet handler om Wario, der, efter at have købt 50 hvidløgsburgere, vinder en tur til en ø, hvor han kan medbringe sine venner, selvom han ikke er særligt begejstret for at dele sin ferie med dem. De ankommer til Caresaway Island, hvor de modtager “form-stones” fra venlige lokale, som siges at bringe held og lykke. Dette danner rammen om Move It!, et morsomt ferieeventyr fyldt med skøre mikrospil.

WarioWare: Move It! minder om “WarioWare: Smooth Moves” på Wii, især på grund af brugen af Joy-Con og Wiimotes. Dog tilbyder Move It! en større alsidighed takket være den gyroskopiske teknologi, som gør det muligt at bruge Joy-Con uden en ekstern sensorbjælke. I Move It! skal spillere indtage forskellige positioner, afhængigt af det mikrospil, de spiller. Jo længere man kommer i kampagnen, desto flere positioner og nye spil bliver tilgængelige. Positionerne introduceres med en kort beskrivelse i form af en fortæller og en hulemaleri-animation, men introduktionens humor rammer ved siden af og bliver ensformig over tid.

De forskellige positioner, kaldet “Forms” i Move It!, udnytter effektivt Switchens Joy-Cons. Nogle positioner fungerer bedre end andre, og dem, der kræver, at spillerne strækker armene over hovedet eller ud til siderne, kan føre til udfordringer med kontrol og rumlig opfattelse, hvilket kan resultere i at miste et liv. Men andre forms, som f.eks. beder dig stille dig som en høne, eller en der bruger højre Joy-Cons infrarøde sensor er geniale. Det er dejligt endelig, at se Joy-Cons blive brugt til det som de er designet til – selvom der er nogle rum-retningsproblemer.

Personligt foretrækker jeg de mikrospil med Nintendo-temaer, set i 9-Volts katalog. Selvom udvalget er begrænset, tilbyder de en sjov drejning på klassiske og nye Nintendo-spil. Manglen på flere variation i denne kategori påvirker ikke den overordnede oplevelse negativt. WarioWare-serien har en unik og sort humor, der er tidløs og sørger for mange grin undervejs.

Serien er kendt for sin forskelligartede skare af figurer, og Move It! skuffer ikke med sin række af skøre spil. Selvom stemmeskuespillet tilføjer personlighed til karaktererne, synes jeg stadig at det kan virke kikset i forhold til den tidligere nonverbale tilgang. Warios stemme er også tydeligt anderledes, da den ikke er udført af Charles Martinet.

Da Move It! opfordrer spilleren til, at stå oprejst, så er det ikke alle der kan være med, og der er desværre ikke nogen måde hvorpå, man kan spille Move It! anderledes. Så hvis du har problemer med at stå oprejst, eller foretrækker spil der ikke kræver særlig meget bevægelse, så er dette spil ikke for dig. Samlet set leverer WarioWare: Move It! endnu en dosis af den vanvittige mikrospil-oplevelse, som fans af serien vil sætte pris på, selvom visse aspekter kunne have været forbedret for at gøre det mere problemfrit og varieret.

TL;DR
Vurdering