Assassin’s Creed Origins tager dig med til begyndelsen. Serien som startede sin historie lige fra 1100 til 1900 tallet, har set mange spil på tværs af platforme. Hver med sin egen helt eller skurk, mikset med historier og personer fra den virkelige verden. Men nu er vi så tilbage til hvor det hele startede. Ubisoft har haft en lille års pause fra serien, så der var mere tid til at lave noget spektakulært. Har det været ventetiden værd?

Spillet fortæller historien om hvordan det hele startede og hvornår snigmorderne begyndte deres bevægelse. Vi befinder os i det gamle Ægypten, hvor ørkenen er stor, floderne frodige og farerene er mange. Du spiller som Bayek fra Siwa. Efter en forfærdelig hændelse, hvor hans søn bliver dræbt, har Bayek ikke andet end hævn i sin krop. Morderne skal findes og det tager ham på tværs af den barske verden Origins udspiller sig i.

Der hersker ingen tvivl om at Assassin’s Creed Origins er et rigtig flot spil. Nu blev den kørt på en almindelig PS4 og selv her ser det rigtig godt ud. Med de seneste konsoller som PS4 Pro og Xbox One X, skulle det være en helt anden snak. Ikke mindst sidst nævnte, er kåret som platformen hvor spillet ser aller flottest ud. Men der er ingen der bliver skuffet, uanset hvilke konsol har. I den seneste opdatering har PS4 fået HDR, hvilket løfter billedet en smule. Men det er så kun for ejere der har et tv der er i stand til HDR. Lyd siden er også rigtig godt skruet sammen. Bare forskellen i lyd fra hovene på en hest og kamel, er til at bide mærke i. Så billede og lyd, top notch!

Det gamle Ægypten er stor. Rigtig stor! Her har vi en af de største verdener Ubisoft har skabt. Her er alt det man kunne ønske sig af en verden i denne kaliber. Et væld af forskellige dyr, fjender, store byer fyldt med liv, templer med hemmeligheder, ørkener med sandstorme, pyramider og så meget mere. Man har formået at skabe noget der tager alt det gode fra Assassin’s Creed serien og så toppet med lidt ekstra. Spillet byder på en gennemgående god historie og gameplay der tager det der virkede så godt i de andre spil. Man kommer f.eks. ud at sejle ligesom man gjorde i Black Flags. Du er også overlagt meget mere valg i forhold til at gå på opdagelse. Jo, der er stadig udkigsposter eller høje bygninger, hvorfra der skal synkroniseres ligesom tidligere.

Men denne gang får du ikke alle interessante punkter serveret med det samme. Du skal selv udforske områderne og der er rigtig meget terræn at finkæmme. Derfor er det fedt at man for første gang har et dyr til hjælp. Bayek har sin trofaste ørn, Senu. Den kan flyver over områder, og markere punkter af interesse. Man styre selv fuglen og det er lidt fedt at flyve højt over de frodige områder. Mrn det er ikke kun på land der er ting at opdage. Der er kæmpe søer og floder der kan udforskes helt ned til bunden, hvor der ofte kan gemme sig skibsvrag med skatte.

Dette er også den første af spillene, der lægger vægt på RPG elementer. Man kan stige i level og det føles ikke som en grind. Alt man laver, giver XP og det er lige fra at finde skatte, nedlægge fjender, udraderer udposter, klare missioner osv. Kampsystemet er også blevet langt bedre. Nu kan man lettere sigte sig fast på fjender og ikke mindst vogte sig med Bayeks skjold. Det har altid været lidt et problem med at parere og undgå fjendernes slag, men er det ikke mere. Der opstår hurtig intense øjeblikke, hvor der er fjender hele vejen rundt og så er det med at have styr på sine våben. Du kan finde et utal af forskellige våben du måske enten får for at have klaret en quest eller finder rundt omkring. Der er alt lige fra almindelige våben til legendariske, lidt ligesom du måske kender det fra Destiny. Men det der dog langt lettere at få fingrene på de gode våben som så også kan opgraderes.

I spillet kan man lukke op for en del forskellige egenskaber, der gør Bayek til en ægte snigmorder. Evnerne er delt op i 3 områder. Der er HUNTER , som lægger meget vægt på brugen af bueskydning. WARRIOR gør dig bedre i kunsten at bruge våben og at kunne beskytte dig selv mod angreb. Til sidst har vi SEER der gør dig mere ét med naturen. Her kan det lade sig gøre at skifte mellem nat og dag til hver en tid og tæmme dyr, som du så kan bruge i kamp. Man er ikke begrænset til at skulle bruge kun én af evnerne. Man kan mikse og ellers bare lukke op for de egenskaber der passer bedst til den stil har.

Det har i den grad et fornuftig træk af Ubisoft, med en kort pause fra Assassin’s Creed serien. Deres seneste omgang med hvad der sker inde i Animus maskinen, har helt klart været ventetiden værd. Assassin’s Creed Origins tager dig med på en rejse, der kan tage rigtig mange timer at gennemføre. Der er så meget at lave og se, at det kan være svært at overskue hvor man skal begive sig hen næste gang. Det er rigtig fedt at se, hvor det hele startede og jeg er bestemt ikke færdig med at vandre i ørkenen. Fan af serien eller ej, her et rigtig fedt spil der er tiden værd.

TL;DR
Vurdering