Toys for Bob og Activision har bragt liv i den gode gamle Crash Bandicoot og alle hans venner. Selvom der er lavet rigtig mange spil i serien, så er dette den officielle fortsættelse, til den originale trilogi. Men nu har vi endelig Crash Bandicoot 4: It’s About Time og om det ikke i den grad er det. Vi har spillet det ellers meget, skal vi sige, udfordrende spil og Crash er i den grad tilbage i top form!

Lige siden det aller første Crash Bandicoot spil udkom på PlayStation i slut 90’erne, var jeg hooked. Platform gameplay, med en sjov karakter og en meget farverig verden, gjorde bare at man følte sig hjemme i spillets univers. Det var hyggeligt og sjovt. Det samme gør sig gældende for de to efterfølgende spil, hvori alt blev bedre fra spil til spil. Efter trilogien var slut, og licensen gik videre fra Naughty Dog til andre udviklere, var det bare ikke det samme mere og spillene begyndte at ændre sig alt for meget, og jeg stod af serien.

Så i 2017, udkom de originale 3 spil i forbedret remake udgaver, i form af Crash Bandicoot ‘N’ Sane Trilogy. Denne pakke af de 3 spil, var så veludført og det bragte ens tidlige minder frem, og det var som at genopleve Crash spillene på ny. Trilogiens remake fik stor ros af kritikkere såvel som gamere verden over. Dette har nu banet vejen for det næste skud på stammen af Crash spil og en ny udvikler har taget teten videre.

Når Toys for Bob har formået at udvikle og lave en direkte efterfølger, så er det svært ikke at være begejstret. Crash Bandicoot 4: It’s About Time er alt det man kunne håbe og spillet sparke virkelig røv. . . endda i flere afdelinger. Grafikken er blevet utrolig godt, historien er bestemt serien værdig og gameplayet er ligesom du kender det.

Spillets historie har denne gang store kræfter der står på spil. Efter at have sendt Cortex, Uka Uka og deres slæng af kumpaner, ind i et andet univers, kunne Crash og hans venner, endelig leve lykkeligt efter Crash Bandicoot Warped. Men, nu har Cortex fundet en vej ud, og nu er hele universet i fare. Crash og Coco Bandicoot må sammen rejse på tværs af tid, sted og rum, i søgen efter Cortex og stoppe ham, én gang for alle!

Selvom Crash har fået et lille redesign, og nogle af de andre karakterer, ikke helt ligner dem de var i f.eks. ‘N’ Sane Trilogy, så er de meget hurtig at vænne sig til i It’s About Time. Førhen har du mere eller mindre kun, kunne spille som Crash eller Coco, men nu er der flere man kan tage styringen over såsom Tawna, Cortex og Dingodile! Måden de bliver introduceret på er kompleks at forklare, men i diverse baner, krydser de alle veje med Crash og Coco. Det er ret fedt lavet.

Opbygningen er akkurat som i de gamle spil. Der er nogle små verdener, som bliver lukket op efterhånden som du laver fremskridt i spillet. Hver verden, har så en række baner du skal igennem og med tiden, vil du kunne lukke op for bonus baner i form af Flashback Tapes og andre hemmelige baner.

Banerne har en skøn variation og her bliver man i den grad sat på prøve. Uha, hvis du syntes at de gamle spil var svære, så får du dig lidt et chok her. De er ikke uoverskuelige svære, men du skal holde tungen lige i munden. Du kommer med sikkerhed også til at dø, utrolig mange gange. Men det er charmen ved de her platform spil. De er udfordrende og tvinger en til at finde på nye strategier for hver sektion i banerne som der kræver det.

Men udover det, så er der også noget nyt som Toys for Bob har tilbragt serien, som virker ret godt i It’s About Time og det er masker! Maskerne er lidt i stil med Aku Aku som du kender, den maske der altid følger efter Crash.

Men de nye masker giver Crash nye kræfter at gøre brug af. Der er en maske der kan få dig til at stoppe tiden kortvarig, eller spinde helt vildt så du kan svæve over lange distancer. Der er 4 masker i alt, og hver er unik med deres forskellige kræfter. Selvom man måske synes, argh, passer de ind i et Crash spil? Så kan jeg med glæde sige, at de er ret godt integreret i både historien og gameplayet. Det er en ny og spændende måde at spille et spil som Crash på, og dette giver i den grad et friskt pust til det klassiske gameplay.

I alle baner er der Gems du kan få fat på. Alt efter hvor mange kasser du har smadret, er død mindre end 3 gange eller hvis du har fundet en gemt Gem, så får du resultatet til sidst i hver bane. Disse Gems er med til at åbne op for nye skins til Crash eller Coco, så du rigtig kan tilpasse dem ligesom du synes. Der er endda et skin så Crash får udseende som i de gamle PlayStation spil.

Som noget nyt, kan du på et bestemt tidspunkt i spillet, begynde at genspille alle baner, men med et twist. Inverted Mode er hvor banerne er spejlvendte, de kan også være sorte og hvide i farvene, under vandet eller noget helt andet. Det variere fra bane til bane, og det gør helt sikkert replay værdien dét mere spændende. Også her er der Gems at opnå og finde, så du kan få endnu flere skins.

Flashback Tapes er kasettebånd du finder spredt ud i bestemte baner. Når man har fået fat på et bånd, lukkes der op for en bonus bane. I disse baner bliver din tålmodighed sat på prøve. Bonus banerne skal forestille at være testvideo fra da Cortex lavede forsøg på Crash Bandicoot fra før hændelserne i det første spil fra PS1.

Musikken og lydeffekter går virkelig godt i spænd med hvad vi er vokset op med. Kasserne når du ødelægger dem, lyder præcist som i de gode gamle spil. Ligeledes med alle lydeffekterne, som også er godt lavet. Den musikalske underlægning, er også spot-on, og passer til hver enkelt stemning og bane man befinder sig i.

Hvis man er fan af Crash Bandicoot spillene, så vil du uden tvivl kunne lide It’s About Time. For selvom der er kommet mange nye ting til, nye features, gameplay mekanikker og et lille redesign af karakterene, så er spillet lige i seriens ånd. Toys for Bob har udviklet et super fedt spil, som i den grad er de første 3 spil i serien, værdig som en fortsættelse.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time er ude allerede nu på PS4, Xbox One og PC.

Tak til Activision for at gøre anmeldelsen muligt. Det var fedt!

TL;DR