The Sims 4 er nu ved at være 10 år gammel, og spillet har fået utrolig mange udvidelser, ekstra indhold og meget mere. Men hvis man er fan af spillet og vil have alt, så kan det blive en dyr affære. Så det er med at vælge lige de udvidelser man finder mest værdi i. Er Star Wars: Rejsen til Batuu dine penge værd?

Der har været DLC pakker for godt og vel alle mulige genre, og den nyeste kunne måske tiltale en hver sci-fi nørd. The Sims 4 Star Wars: Rejsen til Batuu, bringer Star Wars universet til The Sims 4, med masser af referencer, indhold og en lille historie. Vi har rejst mod en fjern fjern galakse, og her er vores vurdering.

Når det kommer til simulation af et liv man selv ville ønske man kunne leve, så er The Sims 4 et godt bud. For du kan være alt lige fra spion, tech guru, super stjerne og som noget helt nyt, en jedi! I The Sims 4 Star Wars: Rejsen til Batuu kan du forfølge din drøm om at rejse ud til en anden galakse, svinge et lyssværd og få din helt egen droid.

Du starter ud med dine almindelige simmer. Hvis du starter fra ny, kan du allerede her, ifører ham el. hende, i Star Wars beklædning. Føler du dig som en Jedi, en rebel eller en af mørkets fyrster, så er der rig mulighed for at udsmykke dig selv med Star Wars klæder af alle mulige kombinationer. Du kan også få kostumer, så du direkte ligner Kylo Ren, Dart Vader eller Rey. Der er i den grad nok at vælge mellem her.

Når du har placeret din simmer i et hjem, vil du efter kort tid få en besked om, at det nu er muligt at rejse på ferie til planeten Batuu. Dette er dog en smule skuffende, da man så ikke kan starte ud i Star Wars universet, men kun besøge en lille flække af det ellers store univers. Du kan tage på ferie, men så er det også hjem til den kedelige hverdag igen.

Batuu er faktisk ret godt lavet og har en skøn størrelse. Der er 3 områder at besøger, og der er også 3 fraktioner du kan arbejde for. Udvidelsen byder på en gennemført historie og masser af Star Wars øjeblikke, ligesom man kunne turde håbe på. Du kommer til at møde velkendte ansigter, Stormtroopers, aliens og mange flere. Stedet sprudler med liv og hele Batuu er ret detaljeret.

Når du løber rundt i dette eksotiske sted, kommer man også til at opleve øjeblikke og karakterer fra filmene af. Her finder du Tusindårsfalken og selveste cantina baren. Du kommer til at støde på Kylo Ren, Rey og Vi Moradi, som hver står i spidsen for deres fraktioner.

På Batuu skal du løse opgaver og missioner. Så helt et feriested, kan man ikke kalde det. Du kan som sagt arbejde for 3 forskellige fraktioner. Så føler du dig mest på kant med Modstandsbevægelsen, Den Første Orden eller Slynglerne, så er der nogle valg der skal tages. Det er selve magten over Batuu der står på spil!

Efterhånden som du løser missioner og opgaver, alt efter hvilken vej du tager, lukkes der op for nyt tøj, flere missioner og også stjernejagere. Du kan også tage lidt egenskaber og indhold med tilbage til dit hus, som svinger fra nyt tøj, lyssværd så du kan afholde lyssværd træning i stuen eller opskrifter på mad og drinks.

Hvad angår det generelle gameplay af The Sims 4, opstår her lidt problemer, da man på Batuu, ikke helt kan opfylde dine simmers behov. De vil hurtig begynde at kede sig, skulle på toilettet eller noget helt tredje og der er ikke mange muligheder for at få opfyldt disse behov, og hvis du bare vil prøve at behage din sim lidt, skal du mest opholde dig i Black Spire Outpost. Dette er hovedsædet på Batuu, hvor du kan finde lidt af hvert.

Hvis man havde håbet på at blive en vaske ægte Jedi eller en Sith Lord, så må du gå tomhændet hjem. For jo du kan få dig et lyssværd, klæder der matcher og en lille droid som følger efter dig, men så får du heller ikke meget mere. Batuu er ligeledes begrænset i hvad din simmer kan foretage sig. Bygning er huse kan du ikke og mange af de bygninger der findes her, kan du heller ikke gå ind i. Hus byggeri kan dog godt lade sig gøre, men så er det frem med snydekoder eller mods fra nettet.

Du kan dog sagtens romantisere en anden person/alien her på Batuu, men hvis du tager vedkommende med tilbage til Jorden, så finder du hurtig ud af, at din alien-ven, bare er en almindelig person, med maske på. For sådan er Batuu. Her er ikke special lavede NPC’er, eller på anden måde unikke karakterer at finde. Det er bare mennesker, som du ville kunne møde i dit nabolag, bare med specielt tøj og masker på.

Men der hvor det hele dog kommer til sin ret, er når du bygger hjemme i en af nabolagene. For i dit inventar, er der et hav af forskellige Star Wars tematiserede genstande, bygge elementer og meget mere, så du kan lave din helt egen bolig fra den fjerne galakse. Det er ret så fedt at bygge f.eks. Cantina scenen fra A New Hope eller noget der ligner et hus som Jabba the Hut ville være stolt af. Der er masser af muligheder for at lave noget vildt, også selvom det bliver en torn i øjet for dine naboere, så kan man gå helt amok her.

Udvidelsen er ikke særlig stor, og selvom Batuu virker som et stort sted, så er det ret begrænset med hvad du kan foretage dig. Det var fedt at få et lyssværd og en lille droid robot til at følge efter sig, men så var begejstringen heller ikke større end det. Der findes allerede rigtig mange forskellige DLC pakker til The Sims 4, og hvis du bare skal have dem alle eller er kæmpe Star Wars fan, så kan du sagtens købe denne udvidelse. Men, forvent ikke noget stort og fantastisk.

Tak til EA for at gøre anmeldelsen mulig.

The Sims 4 Star Wars: Rejsen til Batuu blev anmeldt på PC.

Er også ude nu på PS4 og Xbox One.