Hvis man taler sci-fi universer så hælder mange enten til Star Wars eller Star Trek. Det er mange gange et spørgsmål hvad man er vokset op med. Det samme gør sig gældende indenfor spil og her er Real Time Strategy genren ingen undtagelse. Enten er du til StarCraft serien eller også var du mere til Command & Conquer. Startede du, som jeg gjorde, med Dune så er du med stor sandsynlighed forsat med Command and Conquer som også er udviklet af Westwood.

Command & Conquer er nu ude i en Remastered udgave hvor du får både det originale C&C, Red Alert og alle 3 udvidelser. Det betyder i singleplayer delen mere end 100 kampagne missioner og mere end 250 multiplayer baner. Remastered betyder i denne sammenhæng mere end bare en polering af grafikken. Der er lavet forbedringer til brugergrænsefladen, der findes Mod support med integration til Steam Workshop, bedre oversigter, zoom, brugerdefinerede taster og mellemsekvenser til passet den meget højere opløsning der findes på en moderne PC.

C&C var også noget af det første hvor der var mellemsekvenser som video, der var tale under spillet og meget andet hvor min PC for 25 år siden blev udfordret. Nå ja for slet ikke at tale om alt den plads der skulle bruges dette banebrydende spil i imponerede grafik med videoklip (Full Motion Video eller FVM). I dag så hyres der højt betalte skuespillere til både mellemsekvenserne og til stemmer. Lige i C&C fra 1995 så var det medarbejde fra Westwood som stod foran kameraet. Den eneste professionelle skuespiller var skurken Kane spillet af Joseph D. Kucan. SÅ skal jeg selvfølgelig ikke glemme Kia Huntzinger som lagde stemme til EVA som er den kunstige intelligens der vejleder dig under kampene. Hun har igen været i studiet, der første gang var et kosteskab, for at indtale nye fraser.

Set i forhold til gameplay så føles det nøjagtigt lige så friskt som da det udkom første gang. RTS genren har tidligt fundet et stabilt leje og en rimeligt standardiseret måde at virke på. Har du spillet andre RTS’ere så vil du hurtigt følge dig hjemme i universet hvor Tiberium er den universelle ressource. Du bliver gennem de tidlige missioner introduceret til de forskellige enheder. Det er alt sammen som jeg husker det og set i forhold til underholdningsværdi så er det ikke til at mærke at spillet har 25 år på bagen. Det er også fordi den grundlæggende mekanik bag ikke meget anderledes i dag. Det fungerer lidt som sten, saks, papir blot med mange flere forskellige enheder. Så selvom et moderne RTS i 3D spil som f.eks. Total War serien fra Creative Assembly har mange flere bevægelige dele i form af brugergrænseflade, så er det fundamentalt samme model.

Der er også blevet plads et par nye udfordringer som er gemt i spillet. Jeg skal ikke her afsløre hvordan du finder dem. Enten må du gætte selv eller også må du en tur forbi Internettet for at søge. Begge er underholdende og krævende. Hvis du gerne vil gå 100% i nostalgi så kan du ved at trykke på Mellemrum skifte mellem den originale grafik og den nye remastrede udgave. Det er meget sjovt selvom det ikke er en funktion jeg oplever som væsentlig. Så er der meget mere ved den inkluderede Map Editor hvor du kan lave dine helt egne baner. Hvis du gerne vil blive bedre eller bare lige skulle se hvad der skete i et område hvor du var travlt beskæftiget et andet sted så er der både Replays og Observer til at kigge modstanderen i kortene.

Det er ikke alle spil som ældes med ynde. Her skiller Command & Conquer sig ud som en tidløs klassiker. Uanset om du gerne vil genopleve en svundet tid eller du gerne vil have en ny RTS oplevelse så leverer C&C masser af timers underholdning. Det er svært at lave genudgivelser. C&C holder sig tilstrækkelig tæt ved originalen til at stille fans tilfreds og tilbyder ligeledes tilstrækkeligt mange nye elementer til at nye spillere vil være tilfredse.