Turen går endnu en gang til Eorzea igen. For en ny udvidelse til Final Fantasy XIV er landet. Vi vil nu se nærmere til Final Fantasy XIV: Stormblood.

Vi har kigget nærmere på PC versionen, men det kan selvfølgelig også købes til Playstation 4 hvis man hellere vil have konsol versionen.

Snakken går hurtigt når der kommer en ny udvidelse til et stort MMORPG spil som Final Fantasy XIV er. Og i denne her udvidelse er der faktisk en mase nyt at finde på, og det vil vi se nærmere på nu.

Vi kan med det samme sige, at jeres tur til Eorzea endnu en gang bliver en I ikke glemmer lige med det samme. For der er en masse nye quests der skal løses, og et hav af andre ting I kan tage jer til. Først og fremmest er det nye level cap 70, så nu er der 10 nye levels at give den gas i. Og hvis I ønsker at starte et nyt job op, så er der hele 2 nye karakter typer (jobs) i spillet. Byd stort velkommen til Red Mage og Samurai.

Red Mage er lidt en speciel en at gå i gang med. Det er først og fremmest en job type der er egnet på den der kan lide at slå ens modstandere på afstand (ranged). Men det sjove ved den, er at den er en slags hybrid job type, da den også kan slås i nærkamp (melee). Så denne job type er beregnet til folk der er klar på at prøve noget nyt.

Samurai jobbet er som det ligger op til en karakter type der er klar til en god nærkamp (melee). Men for at starte en Samurai op skal du selv have nået level 50, for ellers kan du ikke tage start questen til den. Men dette er ikke utænkeligt man har nået dette, for Stormblood udvidelsen starter ved level 60, så det burde da være muligt.

På ens færd igennem Eorzea, så støder man på det samme ”problem” som man er stødt på tidligere. Når man skal igennem hoved historien i spillet, så er det meget baseret på man skal løbe fra den ene ende af verdenen til den anden, og det kan man godt blive en smule træt af. En anden ting er også at mange af de quest der er i selve historie delen, virker meget som fyld, for at få trukket historien en smule mere.

Men når det så er sagt, så er selve historie delen lige som man kan ønske det. Når man er kommet igennem den, så har man oplevet det som spillet har at byde på imens man leveler sin karakter op. Man bliver præsenteret for stort set alt i spillet, og når man rammer level 70, så er man allerede rimeligt godt rustet og klar til de helt store raids. Da vi siger rimeligt godt rustst, så skal det læses som man lige skal ud og skaffe lidt mere gear, så man er helt klar, men man er ikke langt fra målet når man er færdig med historie delen.

Nu da vi er ved raids, så er det lidt med en blandet følelse vi skal snakke om det. For hoved essensen i disse MMORPG spil er end game. Vi vil undgå spoilers så vi nævner ikke noget om hvor mange eller hvilke raids der er, men det udvalg man havde håbet på var ikke en del af det. Der står blandt andet på den officielle hjemmeside om et Alliance raid (som er et 24 mands). Det kom til vores store overraskelse at det så ”kun” var 8 mands raids vi havde adgang til. Men grunden til det er sådan, skal nok findes i man gerne vil holde på spillerne, så de har noget at se frem til, og geare op til.

Når det så er sagt, så er de 8 mands raids der er tilgængeligt fra starten af gode. Der skal tænkes før de kan nedlægges. Og det nytter ikke noget hvis folk render rundt som hovedløse høns og regner med de kan nedlægge verdenen på den måde, for den går ikke.

De hovedløse høns er desværre noget man tit støder på, hvis man bruger spillets match making system (Duty Finder). Folk tænker sig desværre ikke meget om, eller går op i taktikker. De regner med gruppens healer eller healere klare ærterne, og så kan de bare rende rundt i deres egen lille verden. Men sådan kommer man ikke særligt langt i Eorzea.

Men når ens vrede er gået over de hovedløse høns man har spillet med, så kan man altid glæde sig over spillet stadig har god aktivitet i spillets Free Company´s (svarerende til klaner). For der går man tit op i at klare end game på bedste måde, og man har også lært at læse op på taktikker, eller hjælpe hinanden så man får en god oplevelse ud af det. Så i sidste ende, så ender historien jo godt alligevel.

En ting (ud af mange) som gør at Final Fantasy XIV: Stormblood (og Final Fantasy XIV generelt) skiller sig ud fra mængden er spillets grafik. For grafisk så er man ikke vandt til en vildt prangende grafik, netop fordi der er så meget aktivitet fra mange spillere på en gang, og det kan gå ud over spil oplevelsen. Men det blæser Square Enix da på, for de har lavet en perle af et MMORPG spil med rigtig flot grafik, og det kører som en drøm. Med mindre man har et gammelt hakkebræt at spille på, men det siger jo sig selv. Men så kan man jo få en ny maskine, eller spille det på Playstation 4 hvis man har sådan en fætter.

Final Fantasy XIV: Stormblood er en rigtig god udvidelse, og den er helt sikkert værd at smide jeres penge efter hvis man har grund spillet. Ellers er det en rigtig god ide at købe hele pakken.

Der er et utal af levetid i denne udvidelse. For når man endelig har kæmpet sig op til level 70 og er klar til end game, så skal der farmes en masse godt gear. For uden godt gear kommer man ikke langt i de store raids som venter os i Final Fantasy XIV: Stormblood.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægFang de legendariske fugle i Pokémon GO mens I kan
Næste indlægLEGO Worlds – Classic Space DLC ude nu
Redaktør på GamersLounge. Kan nok ikke løbe fra, at jeg er bidt af en gal Playstation. Jeg har været helt vild med Playstation lige siden 1éren kom frem i sin tid. Ellers så har jeg nok haft alle de konsoller der har været værd at eje lige siden NES. Er vild med at spille stort set alle spil, men favoritterne er nok Final Fantasy serien. Er blevet lidt besat af Wii U, så det er min foretrukne spil platform for tiden, så måske er det nye tider for en gamer som mig, hvem ved :)
final-fantasy-xiv-stormblood-anmeldelseFinal Fantasy XIV: Stormblood er en rigtig god udvidelse, og den er helt sikkert værd at smide jeres penge efter hvis man har grund spillet. Ellers er det en rigtig god ide at købe hele pakken.