Alt har en begyndelse…
For 9 år siden, tilbage i Januar 2007, kom World of Warcrafts (WoW) første udvidelsespakke kaldet The Burning Crusade. Her skulle vi i WoW universet for første gang kæmpe mod den store hær af forskellige dæmoner som gik under den fælles betegnelse The Burning Legion. I nævnte udvidelsespakke som foregik i Outland, Orkernes ødelagte hjemplanet, sluttede historien med at man skulle en tur ind i The Black Temple og kæmpe imod selveste Illidan the Betrayer. Den 30 August i år udkom så den nyeste udvidelsespakke til WoW og her skal vi igen kæmpe imod The Burning Legion, men denne gang får vi hjælp fra Illidans loyale hær af demon hunters.

 

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=eYNCCu0y-Is&w=560&h=315]

 

Hvad skete der før udgivelsen online…
Efter Archimonde blev besejret i den alternative tidslinje på Draenor, bliver Gul’dan sendt gennem en demonisk portal til Azeroth i nutiden, for at bane vejen for The Burning Legions invasion. Ligesom det var tilfældet med udgivelsen af The Burning Crusade har der været nogle events der ledte op til udgivelsen af Legion. Et godt stykke tid før udgivelsen begyndte der at dukke kutteklædte munke op i storbyerne som havde fået titlen Doomsayers. De prædkede verdens snarlige undergang hvis vi ikke underkastede os. Godt tre uger før udgivelsen begyndte Azeroth så at blive invaderet af dæmonerne. Såkaldte Invasions begyndte at dukke op og man blev opfordret til at tage til nærmeste brandpunkt og tage kampen op. Til tak fik man shards, chests og en god portion XP. Den gode XP som disse invasions gav fik gjort at et hav af karakterer nåede at blive level 100 og tilmed nærmest gik direkte til item level 700 som på daværende tidspunkt var et godt udgangspunkt for Legion.

burning-legion-invasion
I forbindelse med førnævnte Invasions, følte vogterne af Azeroth, at Alliancen og Horde havde brug for hjælp til bekæmpelsen af The Burning Legion. Dette førte til at indgangen til det fængsel hvor Illidans trofaste soldater blev holdet fanget, blev åbnet og det blev gjort muligt at lave en Demon Hunter allerede på det tidspunkt, hvis man havde forudbestilt Legion. Demon Hunters er den anden hero class der bliver introduceret i WoW hvoraf Death Knights den første. Dette betyder de starter som level 98 med tilsvarende udstyr (leather gear og Warglaives) og hurtigt er klar til kamp.

Derudover har der været quests der har sendte os alle på de første missioner til The Broken Shore. Her har Alliance og Horde kæmpet side om side for at slå The Burning Legion tilbage, men adskillige hændelser i disse pre-launch missioner har gjort, at sammenholdet mellem disse to fraktioner desværre ikke er så stærk som man kunne have håbet og dette har selvfølgelig konsekvenser for den videre historie i Legion.

 

Hvad skete der før udgivelsen på nettet…
Det er ikke kun in-game, hvor der har været events, der skulle lede op til lanceringen af Legion. Blizzard har ligesom det var tilfældet med Warlords of Dreanor, udgivet en masse lore der skulle bringe os spillere up-to-date med begivenhederne i Legion. På den officielle Legion hjemmeside kan man lytte til lydbogen Tomb of Sargeras der er en beretning om Elune templet som er blevet en gravplads for Illidans jordiske rester. Dem ønsker Gul’dan at få fat i så han kan åbne en portal der kan få The Burning Legion tilbage til Azeroth. Udover lydbogen som er delt op i fire afsnit er der tre lore videoer der hver især har fokus på Gul’dan, Khadgar og Illidan. Sidste men ikke mindst er der en fire episoders tegneserie der ligesom lydbøgerne og videoerne sætter fokus på noget specifik lore vi bør vide mere om for at være klædt godt på til historien i Legion

tomb-of-sargeras

 

Udgivelsesdagen
Nu har jeg skrevet meget om hvad der ledte op til udgivelsen af Legion, som jo egentlig er hvad jeg skal anmelde. Men undertegnede synes det har været vigtigt at fortælle om disse pre-launch events, da det hører sammen med Legion udvidelsen og det alt sammen skal ses som en samlet pakke fra Blizzards side.

thebrokenislesmap

Den 30 August var dagen hvor legion blev frigivet og vi skulle sætte kursen mod The Broken Isles og lanceringen af denne udvidelsespakke må siges at være gået over al forventning. Selve lanceringen gik stort set gnidningsfrit og der meldes ikke om nogen nævneværdige fejl eller uheld. Dette skyldes højst sandsynlig det strategiske kloge valg fra Blizzard om, afhængig af ens class så starter man med at queste forskellige steder, hvilket rent praktisk betyder at man kan sprede presset ud på forskellige områder og dermed forhindre at folk sidder fast ét sted, simpelthen fordi de ikke kan fuldføre en quest som 1000 af andre også prøver at fuldføre eller bliver smidt af serveren fordi den er overloadet. Oveni dette har Legion solgt rigtig godt og ligger stadig lunt i svinget på alverdens salgscharts.

 

Hvad får vi så at lege med i denne udvidelse?
Som tidligere nævnt drager vi i Legion til et nyt område kaldet The Broken Isles. Her finder vi også den svævende by Dalaran som er blevet flyttet fra Northrend, da den nu igen skal agere hovedby pga. Kirin Tors indblanding i de igangværende begivenheder. Vores mission på dette nye kontinent er at drage ud og finde de såkaldte Pillars of Creation som ifølge sagnet skulle kunne redde Azeroth fra The Burning Legion. Vi er tidligere i WoW stødt på Pillars of Creation, men de spiller nu en central rolle i historien og det er generelt gældende for denne udvidelse, at en masse gamle kendinge er tilbage lige fra personer og steder til dungeons og raids. Dette betyder også at der er rigtig meget lore i Legion og man skal være klar til en masse video sekvenser og samtaler. Det er et fornuftigt tiltag at Blizzard nu bruger flere lyd dialoger, for det kan til tider blive en anelse tungt at skulle læse den megen tekst der kan være i WoW.

ashbringer

Et nyt tiltag er også, at i kampen mod The Burning Legion skal vi spillere bruge et såkaldt artifact våben som er et mytologisk sagnomspundet våben med magiske kræfter. Hver class har deres eget våben og det kan løbende opgraderes når man har tjent nok artifact power som gøres gennem diverse missioner. Man opgraderer sit artifact våben i sin Order Hall som bedst kan sammenlignes med ens Garrison i Warlords of Draenor. Forskellen er dog at man ikke er alene i sin Order Hall men at alle der spiller samme class færdes der jævnligt. Man kan også her lave research på sit våben og sender Followers og Champions ud på missioner. Her får du også som navnet antyder dine class samt Order Hall missioner så din Order Hall kan vokse og flere ting bliver tilgængelige.

order-hall-hunter
Dalaran er i det store hele som man kan huske det fra Northend, bortset fra det har fået en grafisk overhaling samt der er kommet lidt nye områder, NPCs og butikker til. Som nævnt er dette igen blevet knudepunktet man tager til når man skal træne sine professions, i banken eller PVP i kloarken. Det eneste minus er at der endnu ikke er noget aktionshu,s men der er fortsat portaler til storbyerne så man kan nemt komme dertil. I midten af Dalaran kan man dog nu teleportere sig ned i ”kælderen” som bedst kan betegnes som et kombineret bibliotek og museum hvor man til tider skal afleverer quests eller samle viden.

Når man forlader enten Dalaran eller sin Order Hall for at drage ud i The Broken Isles kan man vælge mellem fire startområder: Azsuna, Val’Sharah, Highmountain eller Stormheim. Derudover finder man også Suramar og The Broken Shore som en del af The Broken Isles. Suramar er sted man først drager hen når man er level 110 og The Broken Shore er det område man besøger som en del af den pre-quest række der er, for at nå til The Broken Isles. Områderne er lige så forskellige som vi er vant til fra tidligere expansions. Highmountain er som navnet antyder et tætpakket bjergområde hvor de forskellige tauren klaner opholder sig, her støder man også på Hemet Nesingwary som fortsat er på storvildtjagt. Drager man til Val’Sharah opleveer man det tætteste et menneske kan komme på at være i The Emerald Dream, hvilket selvfølgelig betyder at her er ekstremt beplantet og alt er smukt og nærmest perfekt. De andre områder har ligeledes hver især deres temaer og fælles for dem alle er, at de er utrolig smukke på hver deres måde og stemningsmusikken som er overalt, gør virkelig sit for at levere den perfekte WoW oplevelse.

world-of-warcraft-legion-zone-highmountain-2

Når det kommer til hverdagens grind og gameplay er der dog ikke så meget nyt under solen på nær en ting, man er nu dybt afhængig af at queste og slagte rare mobs. Man kommer ikke ret langt i sin karakters udvikling hvis man ikke quester, alt er afhængigt af dette element. Det lyder ikke umiddelbart som en dårlig ting når det nu er et af hovedelementerne i et spil som dette, men det kan til tider være frustrerende at man ikke kan stige højere i sine professions hvis ikke man har gennemført en længere quest række, hvor man før i tiden kunne grind løs for at nå målet, hvis det var hvad man havde lyst til. Det fedeste er dog at områderne, monstrene, dungeons og rewards skaler alt efter hvad level man er, ligesom det var tilfældet med invasions. Dette betyder at uanset hvad område man bevæger sig rundt i så er alt deri samme level som en selv og selv om man er i gruppe med nogen som har en højere eller lavere level, kan man fint spille sammen da de ser alting i deres level. Det samme gælder dungeons hvilket betyder at man hele tiden kan spille sammen med sine venner hvilket er en dejlig forandring da vi nok alle har prøvet at nogle af ens venner er lidt hurtigere end en selv.

 

End-game
Når man så er nået level 110 som er det maksimale for denne udvidelse, stopper alt det sjove så? Nej selvfølgelig ikke, Blizzard har som sædvanlig en masse såkaldt End Game content parat og endnu mere på vej. Når man rammer level 110 starter et nyt eventyr man skal dog lige, hvis man ikke allerede er det, blive friendly med de forskellige hoved fractions på The Broken Isles. Når det sker åbner man op for en ny række quests, kaldet world quest som skal erstatte daily quests. Når man gennemfører disse quests får man resourcer, nyt gear, guld eller hvad det nu måtte være. Man bevæger sig også ind i Suramar, hvis man ikke allerede har været der, og i det hele taget begynder nu det helt store gear grind. Med denne udvidelsespakke er der selvfølgelig kommet en række nye dungoens som passer til de forskellige områder, som man stille og roligt låser op mens man leveler. Disse kan prøves i Heroic mode når man når item level 810 og ligeledes kan man også få adgang til Mythics.

blizzcon_legion_halls_of_valor4

Der er netop blevet låst op for den første raid dungeon og endnu flere kommer til senere. Der vil også snart bliv låst op for Karazhan som var en meget populær raid dungeon tilbage i The Burning Crusade. Den vender tilbage som en stor dungeon, men man kan stadig spille den gamle raid Karazhan hvis man ønsker det. Udover dette har Blizzard selvfølgelig meget andet i skuffen så der kommer næppe til at mangle content foreløbig.

 

Demon Hunters
Som jeg kort har været inde på tidligere, er der en ny hero class med i Legion. Demon Hunters er Illidans loyale soldater som han vil bruge til at udrydde The Burning Legion med. Det er kun elver som kan blive Demon Hunters i WoW og kort fortalt skal de spise hjertet fra en slagen dæmon og derefter skærer øjnene ud på sig selv og bruger den magiske fel energi til at se med.

demon-hunter
Demon Hunters bruger primært læder som beklædning men kan også bruge cloth, så det kommer de til at slås med en del andre classes om. De bruger primært warglaives som våben. De kan dog også bruge 1-håndsvåben såsom sværd og knive, men warglaives er ligesom det der passer dem bedst. De starter som level 98 og man kan vælge mellem et tank og DPS byg. De første par levels er de ret svage i forhold til andre der er på sammen level, men det er fordi der kun er låst op for et par egenskaber. Ved level 110 er de på lige fod med alle andre og klarer sig tilsvarende godt, men mon ikke de står til at blive tweaked en del her i starten da det er en ny class. Om man er til Demon Hunters eller ej er en smagssag, men deres lore er interessant og de har nogle fede egenskaber som er sjove at lege med hvis man er kørt død i nogle af de tilsvarende klasser.

 

Summasummarum
Når alt kommer til alt er Legion en af de bedste udvidelser der er udgivet til World of Warcraft. Det virker som om de har fået det meste til at gå op i en højere enhed og det at de har indført skalleringssystemet gør at man hele tiden kan spille sammen med sine venner. Der er masser af timer at bruge i Legion og det er først lige startet, for om kort tid kommer der raids og der bliver igen åbnet op for Karazhan. Det eneste som kan være en smule irriterende er at alt skal gøres gennem quests hvilket til tider kan være lidt ærgerlig hvis man bare har lyst til at grind sig til flere resourcer eller bedre udstyr.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægMasser af Watch_Dogs 2 screenshots i 4K og gameplay video “Bigger, Better, and Bolder”
Næste indlægHatsune Miku: Project DIVA X ude nu
Jeg har lige siden 89 hvor jeg fik en C64 i julegave, været fanget af den verden man nemt drages ind i når man sætter sig foran skærmen for at spille. Jeg har siden prøvet alverdens konsoller, lige fra den populære NES til de håndholdte og er nu ovre i den nye generation hvor der står PS4 på konsollen. Dog trækker PC'en stadig men det er jo også synd at binde sig til kun en platform!
world-of-warcraft-legion-anmeldelseLegion får mine varmeste anbefalinger og er en af de bedste udvidelser der er udgivet til World of Warcraft. Bestemt en udvidelse enhver World of Warcraft fan burde anskaffe sig. Det eneste minus som er ved denne udgivelse er at alt er låst op på quests men ellers synes jeg ikke der er noget negativt at komme efter.