Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons Super Mario Bros. Edition

PADZ_cover4 out of 6 stars

For mig har de bærbare konsoller altid gået hånd i hånd med klassiske puzzle-titler. Den oprindelige GameBoy havde ikke bare Tetris, men også Dr. Mario og Mario’s Picross, og jeg må have brugt hundredevis af timer i selskab med de monokrome hjernebrud. Sidenhen har Lumines været en af de bærende titler på PSP, ligesom Meteos var bundsolid underholdning på Nintendos DS. Meget ændrede sig dog, efterhånden som smartphones blev hvermandseje. Med sine farvestrålende skærme og intuitive inputforme, er smartphones nærmest ideelle platforme til puzzle-spil, og fordi spil til smartphone er meget billige, så er det blevet sværere at tjene penge på at udgive puzzlespil til bærbare konsoller, og i disse dage sker det næsten aldrig, at de bliver udgivet til fuld pris. Der skal nye boller på suppen, hvis genren ikke fremover skal domineres af Candy Crush Saga og Bejeweled. Det var derfor med udelt begejstring at jeg har kigget nærmere på det seneste bud på en ordentlig puzzler til Nintendo 3DS, der har den lidt voldsomme titel “Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons Super Mario Bros. Edition.

Det viser sig så, at Puzzle & Dragons er en serie, der faktisk startede på iOS, men hvor den normalt har været Free to play er den her udgivet i en version, hvor man ikke konstant bliver opfordret til at punge ud for at få fordele. For at gøre pakken nemmere at sluge for os i vesten, har man endda også valgt at smide en anden udgave af spillet med, hvor mange af karaktererne, lydeffekterne, samt det meste af musikken er taget direkte fra Nintendos måske mest kendte spilunivers, Super Mario Bros. Det er ikke første gang, Nintendo har taget en etableret franchise og klistret deres egne figurer ind, for at gøre det mere appetitligt for publikum udenfor Japan. Det meget populære Pokémon Puzzle League hed i første omgang Panel de Pon, og da den klassiske japanske puzzleserie Puyo Puyo udkom til Super Nintendo her i Europa, var det under navnet Kirby’s Ghost Trap. Der er som bekendt ingen grund til at ændre på en opskrift, der fungerer. For mig personligt var Mario-delen en god introduktion til Puzzle & Dragons-universet, men jeg endte faktisk med at spille Z-delen noget mere.

Umiskendeligt Mario.
Umiskendeligt Mario.

Ved første øjekast ligner Puzzle & Dragons en ret typisk “match three puzzler”, altså hvor man som spiller skal bytte rundt på diverse farverige symboler, så der opstår en række af tre ens. Sædvanligvis ville man som spiller gentage processen, indtil kvalmen indfinder sig, men der er heldigvis mere i disse spil end som så. Der er blevet klemt diverse RPG-elementer med i pakken, og hvis man havde fornøjelsen af at spille det meget oversete Puzzle Quest da det udkom, så har man allerede en anelse om, hvor godt den kombination kan fungere. Det sker nogle gange, at sammensmeltningen ikke lykkes, men det er heldigvis ikke tilfældet her. I begge spil i pakken er gameplayet groft talt opdelet mellem RPG og puzzle, men RPG-delen har noget mere dybde i Z-delen.

Mario-delen er den mest simple af de to. Man har en leder og forskellige holdkammerater, der har forskellige farver, der svarer til farverne af de ikoner, man rykker rundt med i puzzle-delen. Laver man en kombination af eksempelvis grønne ikoner, så gavner det alle ens grønne holdkammerater. Fordi det er i Mario-universet, så kunne Luigi være en grøn leder, og ens grønne holdkammerater kunne være de allestedsnærværende koopa troopas. Der er en smule strategi i at lave holdet, for både ledere og holdkammerater har særlige evner, der kan bruges på forskellige tider, og så er det muligt at være svag overfor – og stærk imod – forskellige andre farver end ens egen. Laver man et balanceret hold med forskellige farver, eller laver man et hold med kun én farve, og satser på at lave færre, men mere potente angreb? Det er helt op til spilleren. I bedste Mario-stil har man et kort, hvor man ser de forskellige baner fra oven, og så bevæger man spilleren rundt på det kort. Der er særlige huse på kortet, hvor man kan gøre forskellige ting for at udvikle sit hold.

Z-delen af spillet er en smule mere indviklet, men aldrig decideret kompliceret. Faktisk er det nok ikke helt ved siden af, hvis man ser Puzzle & Dragons Z som en slags Pokémon med puzzles i stedet for kampe. Der er rigtig mange af de samme elementer. Faktisk starter man med at få tre monstre, man kan tage med sig på sin rejse. En rød, en blå og en grøn. Man skal ganske vist ikke vælge imellem dem, for man får alle tre. Ret kort tid derefter får man sin helt egen drage ved navn Syrup, der med lidt god vilje udfylder samme rolle, som Pikachu gør for Ash i Pokémon. Undervejs kan man samle nye monstre, eller man kan udvikle monstre igennem noget, spillet kalder evolution. Imellem duellerne kan man gå rundt i spillets omfattende verden, hvor man kan udforske omgivelserne for at finde dyrebare skatte, eller man kan få flere oplysninger om spillets univers ved at snakke med folk. Ligesom i Mario-delen har man også holdkammerater og ledere, og de har forskellige specialangreb og evner, som man kan bruge under kampene.

Grafikken er farverig og poleret.
Grafikken er farverig og poleret.

Selve duellerne har det lille twist, at man ikke bare bytter rundt på to forskellige ikoner. Man rører ved ét ikon, og så har man et par sekunder til at placere det ikon et andet sted. Når man flytter ikonet rundt, bytter det plads med alle de ikoner, man kører det hen over. På den måde ændrer man rækkefølgen på de valgte ikoner, sådan at en bevægelse med stylussen henover ikonerne A, B, C og D i stedet skaber rækkefølgen BCDA. Hvert træk kan derfor skabe op til flere reaktioner, og man bør derfor overveje trækkene nøjere, hvilket den manglende tidsbegrænsning også lægger op til. Det giver spillet et noget lavere tempo, og det er der ikke noget i vejen med, men hvis man leder efter det adrenalin-kick som et spil Tetris, Lumines eller Puzzle League på højere sværhedsgrader kan give, så bliver man måske skuffet. For mig har kampene i Puzzle & Dragons mere givet afkast i form af afslappende eftertænksomhed, i stil med Picross, og det har passet mig fint.

Denne samling bliver udgivet til en lavere pris end de fleste 3DS-udgivelser, på trods af, at der i princippet er to spil i ét. Hvert af spillene har virkelig meget indhold, men der er selvfølgelig også en del overlap imellem de to. Eksempelvis skal man igennem de samme tutorials to gange, og hvis man skifter frem og tilbage imellem de to spil, som jeg har gjort i forbindelse med denne anmeldelse, så kan det godt virke lidt monotont og sløvt. De fleste vil nok vælge deres favorit af de to spil, og så bare spille det. Af den grund bør det ikke være en afgørende faktor, at der er to spil i pakken, men selv hvis man kun spiller det ene spil, så får man alligevel rigtig meget for pengene. Det bør også nævnes, at der er rig mulighed for at få en gratis smagsprøve på gameplayet i Puzzle & Dragons. Der ligger en demo på Nintendos eShop, men der er også free-to-play udgaver af spillet til både iOS og Android.

Jeg har haft det ret sjovt med Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons Super Mario Bros. Edition, også selvom det ikke helt når op på niveau med de klassikere, jeg har nævnt tidligere. Det er et fornuftigt køb for fans af genren, men der er måske ikke helt nok at komme efter, hvis man ikke er vild med puzzles.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.