Donald Duck: Quack Attack

Prøv at lukke øjnene og forestille dig, at du er Anders And .. sjovt, ikk .. Prøv nu at forestille dig, at du er Crash Bandicoot.. Prøv så at forestille dig, at du er Anders And i Crash Bandicoots univers, og vups - du er kommet i besiddelse af spillet Donald Duck Quack Attack. Er du til traditionelle platformspil, skal du dog blot læse videre og ikke lade dig afskrække af denne lidt sigende indledning.

Historien i spillet er forholdsvis enkel: Andersine er journalist og under sin jagt på research er hun endt i den onde troldmand Merlocks hemmelige tempel, hvor hun falder i kløerne på selv samme troldmand. Det er nu din opgave, i rollen som Anders And, at redde Andersine fra en grum skæbne, men pas på, den altid heldige Fætter Højben deltager også i redningsaktionen, og det gælder om at komme før ham. Georg Gearløs har til formålet konstrueret en sindrig opfindelse, som er i stand til at teleportere Anders til Merlocks hemmelige tempel. Problemet er bare at maskinen mangler power, og for at afhjælpe dette problem, drager Anders ud i verden for at samle vejrhaner??? Nu kan spillet tage sin start.

Har du prøvet et eller flere spil i Crash Bandicoot-serien, vil du straks føle dig hjemme i spillets univers. Spillet er simpelthen en nøjagtig kopi af Crash, og nytænkning er der absolut ikke meget af. Ligesom i Crash er der forskellige verdener med forskellige baner. Ligesom i Crash skal man bevæge sig rundt i verdenerne, først fremadgående, så fra venstre mod højre og til sidst den udfordrende, men lidt for velkendte, hvor man løber ud mod skærmen med fjenden i hælene. Ligesom i Crash møder man i slutningen af hver verden en boss, som selvfølgelig skal besejres før man kommer videre til næste verden. Ligesom i Crash kan man, når man har gennemført en bane, gå tilbage og gennemføre banen på tid, hvor det går ud på at slå Højbens tid. Der er naturligvis også tilført et par features, som gør at Quack Attack adskiller sig lidt fra Crash-spillene. Hver gang Anders har samlet fem gear på mindre end et sekund, får han tildelt et bogstav. Disse bogstaver skal tilsammen danne ordet SPECIAL, som betyder at Anders får tildelt et nyt specialmove. Disse specialmoves kan så øves om og om igen i Rip, Rap og Rup's træningsrum. Meningen med disse
specialmoves er, at hvis man udfører dem korrekt efter nevøernes anvisninger, modtager man en COOL-mønt. Disse mønter kan ved spillets afslutning byttes i Georgs laboratorium, hvorefter bonusverdenen åbnes. En anden sjov feature er Anders humør, som skifter alt efter, hvordan man gebærder sig i spillet. Går det godt, er Anders glad. Går det dårligt er Anders vred, og når han befinder sig i denne sindstilstand er det med at passe på sit liv. Her er Anders nemlig mest sårbar. Anders kan også blive hyperaktiv, hvilket tillader ham at være superhurtig og superstærk i ti sekunder. Bliver Anders ramt, går han bersærk og er uovervindelig i tre sekunder.

Spillet er grafikmæssigt flot udført. Man føler sig hensat til tegnefilmens verden, og figurer, baggrunds- og spilmiljøer er utrolig behagelige at se på. Man møder flere af de velkendte Disney-figurer på sin vej igennem spillet, for eksempel Bjørnebanden, Højben, nevøerne, Gearløs, Anders, Andersine, Hexia De Trick m.fl. Alle figurerne er godt animerede, og det er virkelig en fornøjelse at være i selskab med Disneys vel nok mest kendte tegneseriefigurer. Næsten alle elementer i de forskellige baner står meget skarpe og detaljerede. De flotteste baner er dog, efter min mening, dem hvor man bevæger sig fra venstre mod højre. Her er grafikken virkelig flot, der er god dybde og baggrundene er næten smukke. Det er således næsten umuligt at sige noget negativt om spillets grafik. Lyden er som man kunne forvente muntre melodier og lydeffekter, som man dog ret hurtigt bliver træt af at høre på mere er der ikke at sige om den sag.

Som man nok kan regne ud er jeg lidt negativt stillet med hensyn til Donald Duck Quack Attack. Spillet er simpelthen baseret på en skabelon af Crash Bandicoot, og det er efter min mening for dårligt, at man ikke har satset på et lidt mere nyskabende gameplay. Spillet kan til tider være ret udfordrende, men hvis man er godt kendt med Crash tager det ikke lang tid at gennemføre. På spilkassetten er angivet en mindste aldersgrænse på tre år og opefter, men jeg ville godt se den treårige gut eller gutinde, der kunne gennemføre dette spil. Alt i alt kunne jeg aldrig finde på at købe dette spil, men har man mindre søskende eller lignende er det da en fremragende gaveide.

Donald Duck: Quack Attack (EU)
3/6

Donald Duck: Quack Attack   © Ubisoft 2000   (GCN)    1/4 Donald Duck: Quack Attack   © Ubisoft 2000   (GCN)    2/4 Donald Duck: Quack Attack   © Ubisoft 2000   (GCN)    3/4