X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fracture


Det er ikke mange spil, der kommer fra Lucas Arts', som ikke tager udgangspunkt i deres vigtigste aktiv – Star Wars. Men Fracture er en undtagelse, og selvom der er tale om en historie i ude i fremtiden, så har spillet sin helt egen historie uden lyssværd og hjælp fra The Force.
Fracture er en shooter, men selvom du ikke er i besiddelse af The Force, så har du et middel, der er så effektivt, at du kunne blive forvekslet med en Jedi.

Entreprenørens drøm

Hovedpersonen Jet Brody har nemlig mulighed for at rykke rundt på terrænet, som var du en jord og beton arbejder, der var blevet lært op af de højere magter. Det sker hovedsageligt med våbenet Entrencher, som du kan bruge til at hæve eller sænke jorden, hvilket kan få dramatiske effekter for dine omgivelser.


Udover The Entrencher har du forskellige granater, der kan manipulere dine omgivelser. Der er en granat, der laver en spids høj, som oftest bruges til at hæve gangbroer, så du kommer videre i spillet eller min egen favorit, der laver et lille ’sort hul’, som suger alt, der er for tæt på, ind i intetheden.

Det er ikke sjovt at grave grøfter

I starten er det meget sjovt at kunne omforme banerne med The Entrencher, men efterhånden bliver det kedeligt og bare nemmere at skyde dine fjender. For mig endte det med, at den kun blev brugt, når det var påkrævet for at komme videre.

Den slags var der meget af, i den sidste del af spillet, der foregik i Washington DC. Desværre var det oftest en mur eller et hegn, hvor du skal hæve eller sænke jorden for at komme videre til næste checkpoint. Det bliver aldrig rigtigt udfordrende.


Et dumt fjendebillede
Det undrer mig, hvorfor fjenderne ikke har et tilsvarende våben. Men det svar skal sikkert findes i den forholdsvis dårlige intelligens, som dine fjender er udstyret med. De bevæger sig nærmest ikke, og står ofte og skyder på samme sted uden at bekymre sig ret meget om at søge dækning, når du angriber dem. Så hvis de fik et våben som The Entrencher i hænderne kunne det ende i det rene kaos.


Spildte chancer

Fracture er en shooter, der er lige til at gå til, men spillet skiller sig ikke ud fra mængden, og bliver hurtigt kedeligt og trivielt. Gameplayet er basalt: skyd et par fjender, løb videre til næste checkpoint, skyd lidt flere og løb videre til næste checkpoint. Det er en skam, for jeg sidder med fornemmelsen, at det kunne have været meget bedre.

En lidt bedre kunstig intelligens hos fjenderne ville være at foretrække, men mere vigtigt, så bliver terræn ændringerne, der skulle være Fracture’s store styrke aldrig udnyttet til at skabe et mere underholdende spil.

Mulighederne for at ændre terrænet omkring dig kunne være brugt meget mere både til sjovere kampe, men ikke mindst til at lave langt mere underholdende baner.

Det delte USA

Historien kan være det, der skaber en forskel, men heller ikke her, har der været brugt meget tid på udvikling.

Som nævnt er vi ude i fremtiden og klimaforandringer har delt USA i to landområder adskilt af et stort bælte af vand. De to nye befolkningsgrupper, som er navngivet efter Atlanterhavet og Stillehavet, er kommet i krig, og du skal rydde op i den historie.

Det bliver ikke mere underholdende end det, så måske skulle vi bare håbe på, at LucasArts næste gang bruger kræfterne på Star Wars, hvor de har bevist, at de kan levere en fænomenal science fiction historie.

Fracture (EU)
Anmelders vurdering
7/10

Fracture   © LucasArts 2008   (PS3)    1/4 Fracture   © LucasArts 2008   (PS3)    2/4 Fracture   © LucasArts 2008   (PS3)    3/4