X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Play:Right 10 år


Efter nogle hektiske dage åbnede Play:Right 3 minutter i midnat den 3. marts 2003, for at nå de "magiske cifre" 03/03/03. Både før og efter har sitet og projektet en lang historie, som kort opridses i det følgende i dagens anledning.


Version 0, 2000-2003


Hvad der sidenhen blev til Play:Right startede primært som et site kaldet GameTrade tilbage i 2000. Det var i grove træk en spilsamlingsdatabase, som blev lavet af Rune Keller (RJK) for at holde styr på hans egen spilsamling, men blev også brugt af en håndfuld andre retrosamlere der byttede spil med hinanden, herunder Per Sørensen (Per S) og Anders Pugé (SkyblazeR).

Flere af de samme personer brugte sitet Dansk Konsol Forum, ofte forkortet DKF, til at diskutere konsolspil. Det var et meget simpelt forum uden moderering eller grundlæggende funktionalitet, hvilket medførte en række forskellige problemer. Der var dog ikke bedre alternativer dengang, så i 2001 aftalte Rune med ejeren af DKF at udvikle et nyt forumsystem med relevant funktionalitet og indføre moderering.

Resultatet blev KonsolForum.dk, som åbnede i efteråret 2001, udviklet af Rune og med bl.a. Rune, Per, Anders og Kristian Meller (Naiera) som moderatorer. Den grundlæggende funktionalitet samt den ønskede tone og moderering var, som det kendes fra P:R i dag. I det store hele blev forummet en succes, og det lykkedes at fjerne mange af de gamle problemer og hæve debatten op på et højere niveau, omend der ikke var fuld enighed om hvad målet og midlerne skulle være.

Fra sommeren 2002 snakkede Rune sammen med Mads Haumand (Teki) og Mikael Buch Smedegaard (MIKA-L) om at kombinere idéer, som de hver især havde til et spilsite, sammen til ét. Den primære tanke var at udbygge konceptet bag GameTrade til en komplet database over spil (den nuværende Info-sektion), som man så kunne tilføje til sin samling (den nuværende Samler-sektion) og hertil en database over danske spilanmeldelser (den nuværende Arkiv-sektion). Det var dog mest snak og enkelte eksperimenter.

GameTrade, 10. april 2003


Dansk Konsol Forum (DKF), 16. juli 2001


KonsolForum.dk, 6. februar 2002



Version 1, 2003


Omkring julen 2002 hobede forskellige problemer og interne uenigheder på KonsolForum.dk sig op. Kulminationen blev at den gamle ejer af DKF fra den ene dag til den anden lukkede sitet ned, og solgte navnet til et konkurrerende forum, som brugerne blev ledt over til. De øvrige moderatorer blev nægtet adgang til det nye forum, ligesom en udlevering af databasen blev afvist, hvormed alle indlæg fra de små to år gik tabt.

Rune, Mikael og Kristian mødtes hurtigt for at udarbejde en nødplan, og den følgende uge blev der arbejdet hårdt og intenst på at få et site og forum i luften. Belært af tidligere server-problemer blev der som det første købt egen server og ADSL-linie, som det netop var blevet muligt at få. De forskellige eksperimenter til det fælles nye spilsite-projekt blev gennemgået og omskrevet, og de stumper der kunne bruges til at få noget op at køre, blev afsluttet.

Et navn nåede vi aldrig at blive enige om, og arbejdsnavnet VG+ (Video Games Plus) duede ikke, fordi der viste sig at være en stor canadisk butik med samme navn. Derfor blev det bare playright.dk i mangel af bedre, da der hurtigt skulle købes et domænenavn.

Ingen af de nye sektioner nåede at blive lavet til åbningen af Play:Right den 3. marts, men i det mindste var der et navn, en designstil og et funktionelt forum, så de gamle brugere kunne fortsætte debatten. Uden en database med kontaktoplysninger og lang tid før Facebook eller lignende slog igennem, var det dog en udfordring at komme i kontakt med de gamle brugere, og få fortalt om det nye site. Selv adskillige år efter dukkede forsvundne brugere op, som havde mistet kontakten med alle.

Play:Right v1, 9. april 2003



Version 2, 2003-2004


Efter den hektiske lancering af Play:Right, der altså stadig kun var et forum, fortsatte arbejdet på at lave sektionerne Info, Samler og Arkiv, som skulle resultere i et komplet spilsite.

Gamerankings var på dette tidspunkt blevet en almendt kendt site, og før P:R Arkiv nåede at blive lanceret, var et tilsvarende projekt påbegyndt i Danmark. De ansvarlige herfor valgte dog i stedet at kombinere kræfterne, og Dennis Keller (Papand) blev dermed også en del af P:R-staben. Der blev taget kontakt til relevante aktuelle spilmagasiner, og alle ønskede at medvirke. Dertil blev et bagkatalog på omkring 3.000 spilanmeldelser fra gamle magasiner manuelt indtastet. I dag indeholder P:R Arkiv ca. 27.000 anmeldelser, hvoraf der er fulde tekster til 18.000 af dem.

Mens Samler-sektionen i sig selv ikke udgjorde det store arbejde og mest var genbrug fra GameTrade, så var det en meget stor opgave at opbygge hele den bagvedliggende database over spil til Info-sektionen. Der blev taget udgangspunkt i de eksisterende samlinger fra GameTrade, som havde vokset sig til mange tusinde spil, kombineret med alle de spil der var anmeldelser på. Der blev suppleret op med alle lister der kunne findes, så der i alt var knap 10.000 spil i databasen ved lanceringen. I dag er der ca. 55.000 spil i P:R Info.

P:R V2 med Info, Samler og Arkiv åbnede 1. juli 2003, og blev dermed grundlæggende som sitet er i dag. På dette tidspunkt blev også logoet introduceret - det er lavet ud fra en pixelbaseret font, som blev udviklet af Kent Stephan Jensen (flottenheimer) til samme formål.

Play:Right v2, 6. august 2003



Version 3, 2004-2006


De følgende måneder blev der budt ind med en masse idéer til, hvad P:R ellers kunne indeholde, og en række nye sektioner blev overvejet og forsøgt. Blandt de ting der aldrig helt kom i gang var Online, en sektion hvor man kunne planlægge at spille onlinekampe mod hinanden, og Artikel, hvor der skulle være forskellige spilforskningsartikler.

Én af de idéer der viste sig at have stort potentiale var Vurder, som Jimmy Marcus Larsen (Chrono) fik ansvaret med at bestyre. Sektionen og tankerne bag blev indledningen på utallige diskussioner om kvalitet, holdbarhed og karakterskala, og det tog næsten lige så lang tid at få accepteret 5/10 som middelkarakter samt moderering af vurderinger, som det i sin tid var tilfældet med forumindlæggene. Der er i dag skrevet over 8.000 vurderinger af brugerne.

Den 30. januar 2004 kom P:R v3 til, og dermed det generelle udseende som fortsatte i mange år efter. Det var også her at de mange forstyrrende salgstråde blev fjernet fra Forum og blev samlet i Handel, hvilket til dato stadig er én af de beslutninger, der møder størst kritik.

Senere på året fulgte Retro- og Rare-sektionerne, primært drevet af hhv. Anders' og Mikaels interesser for disse områder. Meningen var at få mere originalt og unikt indhold på P:R, men begge dele var også meget krævende at vedligeholde med nye artikler. Mange andre funktionaliteter såsom Trivia blev også tilføjet i denne periode, hvor også Morten Riis Svendsen (Sumez) blev en del af P:R-staben.

Play:Right v3, 18. april 2004



Version 4, 2006-2011


Efter nogle år med mange idéer, problemer og overvejelser var P:R herefter i det store hele realiseret, og kræfterne blev primært brugt på at få sitet til at fungere i praksis, fylde nyt indhold på samt at udføre de øvrige relaterede arrangementer og projekter.

P:R v4, der blev indført 8. juni 2006, medførte således ingen markante ændringer, men forfinede blot design og funktionalitet. At der skulle gå næsten seks år før der fulgte markante ændringer, er et godt udtryk for at der var generel tilfredshed med de fleste elementer. I løbet af perioden gik hovedparten af staben bag P:R også fra at være unge med masser af tid takket været uddannelse og bijobs, til at være knap så unge og i stedet have fuldtidsjob og også andre interesser, så tiden var ikke til meget andet.

Play:Right v4, 1. juli 2006



Version 5, 2012-


Udviklingen af P:R lå dog ikke helt stille i den mellemliggende periode, hvor planen var omsider at starte helt forfra, i stedet for at "lappe" på det grundlæggende system, som i sin tid blev lavet i al hastværk i 2003. Den første prototype på P:R v5 blev påbegyndt i 2008, men mistet i et harddisk-crash og siden videreført til et helt andet projekt. I foråret 2010 blev der udviklet en ny og bedre prototype, og det skred hurtigt frem, så det var forventet at v5 kunne lancere indenfor et halvt år.

I stedet endte det med at udvikle sig til et stort projekt, hvor næsten alle aspekter blev omtænkt og redesignet, og diskuteret og testet utallige gange i en periode på over to år. Til sidst måtte der sættes en skæringsdag for at komme videre, og det blev 25. marts 2012, hvor v5 endelig blev tilgængelig for alle. For at blive færdig blev der skåret en række planlagt og udviklet funktionalitet, som der stadig ikke har været tid til at implementere, og en komplet omkodning gav selvfølgelig også en masse nye problemer, som der stadig arbejdes på. Heldigvis er alle aspekter af P:R nu nemmere og hurtigere at arbejde med, så selv med begrænsede ressourcer, så kommer det hele lige så stille...

Play:Right v5, 27. marts 2012



Det skete også...


Konsoltræf

Der har gennem årene været afholdt en stribe officielle og uofficielle konsoltræf hvor P:R-brugerne har mødtes og spillet nye og gamle spil.



J-popcon

P:R har stået for spilrummet på J-popcon, Otaku Life, Copenhagen Robot og lignende arrangementer gennem flere år, og fremvist en række af de spøjse og spændende titler, der ellers er druknet i mainstream-markedet.



PES Cup

P:R har afholdt en håndfuld årlige turneringer om at finde Danmarks bedste i Pro Evolution Soccer. Vindere blev Bateman (2002), Kristensen (2003), Mxl Mxller (2004), Bateman (2005).



DM i Retro

P:R har afholdt Danmarksmesterskaber i retrospil, hvor der blev dystet i en kombination af Space Invaders, Tetris, Donkey Kong, Ghosts 'N Goblins, Super Mario Bros. mfl. Samlet vinder blev Kristensen.



P:R Prisen

Brugerne på P:R har stemt om årets bedste spil til stor diskussion. Vindere blev Super Mario Galaxy (2007), Fallout 3 (2008), Uncharted 2 (2009), Red Dead Redemption (2010), Batman: Arkham City (2011).


Og diverse...

Det store server-crash i december 2004 der kostede en masse data. Videnstestene hvor man kunne blære sig med obskur spilviden. Katamari-konkurrencen, hvor der blev dystet i P:R's officielle Katamari-puzzle-spinoff-spil. Silent Hill-fotokonkurrencen, hvor brugernes visuelle og fotografiske sans blev sat på en prøve. Og meget, meget andet...

Slutteligt lidt velfortjente credits til andre, der ikke ellers blev nævnt: Daniel Fairchild (dRxL) som serveransvarlig og teknisk backup, Rasmus Christensen (Kamek) som kæmpe bidragsyder på spildata, Lasse Winther Wehner (Wehner) som moderator, Johannes Wørts (Cronoss) og Jonas Skou (Fizban) som træfansvarlige.

Og selvfølgelig tak til alle brugere gennem de 10 år. Forhåbentligt venter der yderligere 10 år.